AOL lägger ned uppringt internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Att du behövde en patch som tog 1 vecka och ladda ner.
Jag hade också modem början på CS eran fanns inget som tog 1 vecka att ladda ner då hde det väll varit hela half life och inte en patch bara 🙂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Starta BBS. Det finns säkert en publik.

FidoNet finns kvar, men idag ansluter man till BBS:er via SSH eller Telnet. Det är svårt att använda med vanliga modem, eftersom Televerkets nät håller på att stängas ner. En gång i tiden var det Kungliga Telegrafverket – nu är det det sunkiga Telia.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Nja, man brukade väl ofta installera en till telefonlinje så man kunde köra isdn 64 eller 128 på en respektive två ledningar? Det blockerade fortfarande telefonen, men hade man två st linor på ett telefonnummer var ju en alltid öppen.

"Telia Duocom"

Dvs, vad jag skrev. En extra anslutning som var för internet, så vanliga telefonlinjen alltid var fri.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att du behövde en patch som tog 1 vecka och ladda ner.
Jag hade också modem början på CS eran fanns inget som tog 1 vecka att ladda ner då hde det väll varit hela half life och inte en patch bara 🙂

Med avbrott mitt i, var innan jag använde downloader. HL 1.1.1.0 för 6.5 betan är 86MB. Kan ha varit med 14.4k modem också, men inte så jag fick max hastighet ändå och med TCP overhead så är det väl inte orimligt?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inom industrin används det fortfarande för fjärrstyrning. Ofta krävs det vädldigt dyra ombyggnationer i elskåpen för att få stöd för nya funktioner. Och de gör man sällan på maskiner som närmar sig 20 år.
Det var inte jättemånga år sedan vi slutade använda det i vissa maskiner där jag jobbar.

Jag har erfarenhet av mycket olika sorters gammal industrielektronik, men uppringt, det var läääänge sedan. Normalt har man konverterat till mobilnät, det är väldigt kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Wow. Trodde de försvunnit sen 20 år +

Skrivet av maniak:

Knappt 10 år, Tele2 la ned det 2012 och Telia 2014 om jag minns rätt.

Jag hade mitt uppringda kvar till 2010-ish, hyresvärden var sena på bollen med riktigt internet. Då hade priset på 3G hyfsat till sig, och man kunde surfa till fast månadsavgift utan att stressas av minutavgifter. Bara nån enstaka Mbit/s på den tiden, men allt var bättre än uppringt, där dessutom telefonen var blockerad om nån ville ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Wow. Trodde de försvunnit sen 20 år +

20 år? Nu tog du i så att du sprack va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Med avbrott mitt i, var innan jag använde downloader. HL 1.1.1.0 för 6.5 betan är 86MB. Kan ha varit med 14.4k modem också, men inte så jag fick max hastighet ändå och med TCP overhead så är det väl inte orimligt?

ja satt du fortfarande med 14.4k modem eller tom 33.6 så körde du riktigt gamla grejer.
Jag laddade ner kingpin demot som var förvånande stort på den tiden över 120MB vill jag minnas och jag laddade det över natten om jag inte minnst fel. Det var väll innan half life tom, minns inte så väl.
inte tog det en vecka iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

20 år? Nu tog du i så att du sprack va?

America OnLine? Näe, jag trodde de försvann snabbt under sent 90-tal tidigt 2000 i samband med att reguljära internetleverantörer blev allt vanligare.
AOL var ju på något vis en föregångsprodukt till internet, där man ringde upp med sitt modem och fick access till diverse tjänster, spel och chat. När sen internet tågade på, så blev detta till en början en form av tillägstjänst i existerande AOL. Delvis var det knöligt, delvis har jag för mig att det var väldigt mycket som inte fungerade om man körde sitt internet via AOL.

Uppenbarligen hade jag fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

ja satt du fortfarande med 14.4k modem eller tom 33.6 så körde du riktigt gamla grejer.
Jag laddade ner kingpin demot som var förvånande stort på den tiden över 120MB vill jag minnas och jag laddade det över natten om jag inte minnst fel. Det var väll innan half life tom, minns inte så väl.
inte tog det en vecka iaf

56k var tillgängligt men inte alla som hade råd att köpa modem varannat år. Bodde även över 4km från stationen så fick aldrig mer än 4mbit med ADSL heller, längd och lednings kvalite påverkar hastigheten även med uppringt.
Hade man 56k och bodde vid stationen fick man ut 50kbit eller mer och då hinner man få ned 120MB över en natt utan problem.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

Som utlandssvensk boende i Tyskland kan jag intyga att uppringt internet fortfarande förekommer här. Generellt skulle jag inte klassa Tyskland som U-land men vad gäller internet så är det definitivt värre än de flesta riktiga U-länder jag jobbat i.

Tyskland är ett land med ena foten i 90 talet typ. Läste om en person från Holland som sökte jobb i i Tyskland och arbetsgivaren bad han ”faxa” sin CV 😂. Email vad är det 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har erfarenhet av mycket olika sorters gammal industrielektronik, men uppringt, det var läääänge sedan. Normalt har man konverterat till mobilnät, det är väldigt kostnadseffektivt.

Som sagt så hade vi det i vissa maskiner fram till några år sedan. Men de som bestämmer valde att inte uppgradera maskinerna pga ålder när de la ner uppringt. Handlar ju om vad maskintillverkaren väljer att stödja också, eftersom enda vitsen med funktionen är att de ska kunna ge support. Och då hade vi åkt på nya datorer i maskinen för minst 150 000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att jag haft AOL CD skivor, men använde aldrig AOLs tjänster.

USRobotics modem har jag också haft, 33.6k

Någon gång skaffade jag något uppringt Internetabonnemang där man inte hade någon månadsavgift, utan bara fakturerades för hur mycket man använde det/när man använde det.
Tror aldrig jag sade upp det abonnemanget. Men inte använt på många år.
Borde väl vara borttaget vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

56k var tillgängligt men inte alla som hade råd att köpa modem varannat år. Bodde även över 4km från stationen så fick aldrig mer än 4mbit med ADSL heller, längd och lednings kvalite påverkar hastigheten även med uppringt.
Hade man 56k och bodde vid stationen fick man ut 50kbit eller mer och då hinner man få ned 120MB över en natt utan problem.

Med 50kbps så kan du ladda ner ca 540MB på ett dygn.

Jag bodde ca 4km från Telias ADSL basstation och fick ut ca 21mbps år 2004.. betalade för 24mbps.. mitt ute på landet 😊

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Men det är en tidpunkt när man kunde gå och köpa ett 56k modem för under 1000lappen iaf.
14.4k var borta sen länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

14.4kbps = 155.5MB per dygn.. utan downloader så kunde du inte pausa nedladdningar utan var tvungen att ladda ner det du ville i en 'uppkoppling'..

Jag är ledsen men det låter som att du hittar på..

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det tar ungefär lika lång tid att ladda ner ett steamspel idag som det tog att ladda ner ett Amiga spel från en pirat BBS 1990 🤔

De flesta kan nog köpa sig snabbare internet om hastighet skulle vara viktigt, men väljer att inte göra det. Och det till ett lägre pris än vad teleräkningen låg på förr i tiden i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det är en tidpunkt när man kunde gå och köpa ett 56k modem för under 1000lappen iaf.
14.4k var borta sen länge.

Början på 2000? Ja 56k var vanligt då, betyder inte att alla har det.

Skrivet av HiGrip:

14.4kbps = 155.5MB per dygn.. utan downloader så kunde du inte pausa nedladdningar utan var tvungen att ladda ner det du ville i en 'uppkoppling'..

Påstod inte att jag fick ut 14kb/s. Möjligt att jag laddade hem från USA också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Början på 2000? Ja 56k var vanligt då, betyder inte att alla har det.

Påstod inte att jag fick ut 14kb/s. Möjligt att jag laddade hem från USA också.

Ok då konstaterar vi att du levde under svåra "internetförhållanden" då för den tidpunkten. Du kanske inte riktigt hade koll på vad du gjorde elller inte brydde dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahh de gamla klassiska US Robotics modemen..vilken nostalgi. Faktiskt de modem som jag haft stabilast uppkoppling med .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

U-länder går direkt till trådlös telefoni, dom skippade teleledningar i stor skala. Uppringt internet är ett exklusivt I-landsproblem.

Uppriktigt så har även dom flesta U-änder ett kopparnät i rätt stor skala, det är endast i länder med långvarit auktoritärt styre som har en mindre del kopparnät. Däremot så stämmer det att dom gått snabbare över till mobil, främst då det är en smidigare och bra mycket billigare lösning för individen än att koppla in telefon på ny plats.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

Som utlandssvensk boende i Tyskland kan jag intyga att uppringt internet fortfarande förekommer här. Generellt skulle jag inte klassa Tyskland som U-land men vad gäller internet så är det definitivt värre än de flesta riktiga U-länder jag jobbat i.

Varför bygger de inte ut en bättre infrastruktur?

Permalänk
Medlem

Minns att det på mellan/högstadiet gick runt något nummer man kunde använda för att koppla upp sig, då fick man gratis internet, dvs behövde inte betala själv.

Skrivet av HiGrip:

Med 50kbps så kan du ladda ner ca 540MB på ett dygn.

Jag bodde ca 4km från Telias ADSL basstation och fick ut ca 21mbps år 2004.. betalade för 24mbps.. mitt ute på landet 😊

Hade samma, efter att ha överhivit modem (vi hade 64k modem) så blev det 2mbit, sedan 8mbit, av Telia. De maxades naturligtvis. Sedan när vi uppgraderade till 24mbit så fick vi bara ut 16mbit.. dock måste de ha uppgraderat något hårdvara för hastigheten ökade efter ett tag till ca 21mbit.

Fiber hade vi aldrig ute i bygden.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skäggig legend

Året var 2000 när vi fick ADSL 0.5Mbit/s, folk i publica Diablo 2 chatten skrev ut i versaler: BREDBAND! ADSL! WOHO!

Good times...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför bygger de inte ut en bättre infrastruktur?

Det är ett stort land som på sina ställen är väldigt glesbefolkat. Kostnaden blir för hög helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

De flesta kan nog köpa sig snabbare internet om hastighet skulle vara viktigt, men väljer att inte göra det. Och det till ett lägre pris än vad teleräkningen låg på förr i tiden i många fall.

Hahaha javisst är det konstigt att man nu för tiden klagar på internet räkningarna som ligger på en fem hundring i månaden om man skulle jämföra med tiden då man laddade ner från bbs:er då kunde man ha telefon räkningar på 4-5 tusen i månaden.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är ett stort land som på sina ställen är väldigt glesbefolkat. Kostnaden blir för hög helt enkelt.

Det finns folk som bor här på landet också men har ändå tillgång till 100gbit fiber.

Skrivet av Hackers:

Hahaha javisst är det konstigt att man nu för tiden klagar på internet räkningarna som ligger på en fem hundring i månaden om man skulle jämföra med tiden då man laddade ner från bbs:er då kunde man ha telefon räkningar på 4-5 tusen i månaden.

Folk klagar på höjningarna men också varför en brfägare ska betala 50kr för 10gbit och generellt fattigare hyresgäster ska betala 600kr för 100mbit i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Är det i bits? 20 megabyte om dagen då. så 5-6 dagar för en 68mb update.

även det låter väldigt optimistiskt... Nu har jag begränsad erfarenhet av dialup och kanske inte bästa minnet. jag var väl 5-10 år innan vi fick Bredband.
Men farmor och farfar hade 56k modem och bodde inte lång från staden.
Hastighet på nerladdningar flukuterade ju friskt du hade aldrig 50kb sekunden ner någon längre tid oftast kanske 10-20kb i snitt men också under 1kb.

Jag kommer bestämt ihåg att jag fick be farmor och farfar väldigt snällt att få lov och vara uppkopplad 2-3 timmar för jag ville ladda ner Pokemon Röd.. jag tror det tog 4 timmar för de var lite sura jag var uppkopplad längre än vad jag hade bett om.

4 timmar för 1 megabyte. förutsatt att man inte surfade runt mer under tiden utan lät IE köra bara nerladdningen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det finns folk som bor här på landet också men har ändå tillgång till 100gbit fiber.

Folk klagar på höjningarna men också varför en brfägare ska betala 50kr för 10gbit och generellt fattigare hyresgäster ska betala 600kr för 100mbit i månaden.

Ja jag tycker själv att mitt internet blivit för dyrt. (är arbetslös)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Absolut, dock inte lika glesbefolkat som delar av USA. T ex i Alaska är befolkningstätheten en tiondel jämfört med Norrland.