Permalänk
Medlem

Liten dator som LAN router?

Tja,

Funderat på att skaffa en mikrotik hex refresh router att ha med på LAN, då lokalen vi brukar vara i endast har en 100 mbit router.

Kom dock på att det hade varit skönt med en LANcache, allt för att maximera gaming tiden om man byter spel eller behöver uppdatera under tiden

Utan att jag satt mig ner och kikat något vidare på de här.

Vad tror ni är bästa/billigaste alternativet?

Hade gärna haft iaf 1x 2.5GbE och 1x 1GbE port på routern/datorn.
Möjligen 1 port 10GbE.

Kommer kopplas till en switch med uplink port på motsvarande hastighet och 1gbe till användarna.

WiFi behövs absolut inte, skaffar en AP om det börjar efterfrågas.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

LANcache är nog bara intressant om man har flera datorer som laddar ner samma spel, det hjälper dig föga om du bara har 1 dator. Såvida du inte regelbundet installerar och avinstallerar samma spel flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

LANcache är nog bara intressant om man har flera datorer som laddar ner samma spel, det hjälper dig föga om du bara har 1 dator. Såvida du inte regelbundet installerar och avinstallerar samma spel flera gånger.

Du tror han med ordföljden "lokalen _vi_ brukar vara i" är ensam?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Det jag hittar vid snabb googling som exempel är:

Intel X540-T2 x2 (ebay ca 600kr)
Intel core i3 12100 (ca 1000kr)
ASUS PRIME B660-PLUS D4 (ca 2300kr)
G.Skill Aegis DDR4 2400MHz 2x8GB (F4-2400C17D-16GIS) (ca 450kr)
Corsair RM650e (ca 850kr)
Jonsbo C6 (ca 550kr)
Kingston NV3 M.2 2280 PCIe 4.0 NVMe 2TB (ca 1200kr)

Ca 7200kr.

Kanske får satsa på 2.5 gbe ändå, känns lite saftigt för en lan router/lancahce.
Borde kanske fungera med en nuc och en större ssd?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa delar rekommenderar jag epyc 7551p med moderkort och ram för 535 USD https://ebay.us/m/katH7Z.

32 kärnor och ett nätverkskort för fjärrstyrning + 2 st 1gb nätverkskort.

Du köper titl TR4-kylare och serverchassi men sen är det ju bara nätagg så har du en bra burk billigt.

Jag köpte samma från samma försäljare och har rullat felfritt i 2 år nu.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit köpsugen på något liknande så hade jag nog tittat på Protectli. De är efter PCEngines-APU:ernas uttåg från marknaden de enda x86-lådorna som jag vet som både kan köra Coreboot och där man kan trycka in WiFi som i alla fall kan användas i nödfall.

Teklagers utbud av x86-maskiner är inte direkt billiga, men det går att köpa samma maskiner från Kina om man vill och vågar.

BPI-R4 sägs ha ett designfel runt M.2-slotten som kan mata för hög spänning till disken och få annan elektronik att sluta fungera, om man inte är rädd att modda själv så skulle det kanske vara ett alternativ, om ARM-CPU duger.

Edit: Jag har inte kollat hur många PCIe-lanes ovanstående maskiner har till disk och ingen uppfattning om ifall det skulle begränsa prestanda.

Oavsett så kan det nog vara läge att komplettera med en switch nedströms.

Edit2: Behöver du ens en router, varför inte en switch + en LANCache-server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Om du ska köpa delar rekommenderar jag epyc 7551p med moderkort och ram för 535 USD https://ebay.us/m/katH7Z.

32 kärnor och ett nätverkskort för fjärrstyrning + 2 st 1gb nätverkskort.

Du köper titl TR4-kylare och serverchassi men sen är det ju bara nätagg så har du en bra burk billigt.

Jag köpte samma från samma försäljare och har rullat felfritt i 2 år nu.

Det är ju inte en dum idé.. Köpa till 2 x540-t2 så borde man ju ha en skaplig burk, kan man köra lite lokala servrar med.
Intressant tanke!

Skrivet av KAD:

Hade jag varit köpsugen på något liknande så hade jag nog tittat på Protectli. De är efter PCEngines-APU:ernas uttåg från marknaden de enda x86-lådorna som jag vet som både kan köra Coreboot och där man kan trycka in WiFi som i alla fall kan användas i nödfall.

Teklagers utbud av x86-maskiner är inte direkt billiga, men det går att köpa samma maskiner från Kina om man vill och vågar.

BPI-R4 sägs ha ett designfel runt M.2-slotten som kan mata för hög spänning till disken och få annan elektronik att sluta fungera, om man inte är rädd att modda själv så skulle det kanske vara ett alternativ, om ARM-CPU duger.

Edit: Jag har inte kollat hur många PCIe-lanes ovanstående maskiner har till disk och ingen uppfattning om ifall det skulle begränsa prestanda.

Oavsett så kan det nog vara läge att komplettera med en switch nedströms.

Edit2: Behöver du ens en router, varför inte en switch + en LANCache-server?

Tack för tipsen! Ska kika närmare på det!

Lokalen vi varit i nu, kvarterslokalen i mitt område, har bara en 100 Mbit router, men de har 500/500 lina till lokalen, så det var mest bara för att kunna nyttja mer av det.
Men o andra sidan med en lancache så kanske man överlever ändå.
Min tanke annars med att ha det i samma burk var att det skulle vara smidigt att ta med sig, en mindre pryl att bära på

Nu verkar det som vi kanske har ett annat ställe att vara på där det redan finns bättre router, fick jag höra igårkväll, så kanske får bli en lancache server istället, switch har jag redan

Dock så lär sonen vara i kvarterslokalen när de kör, så ja, får nog fundera lite på vad det blir!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected
Vad har ni för switch?

Hur ofta tankars nya spel ner? Är det ens meningsfullt med en lancahe? Tex https://help.steampowered.com/en/faqs/view/46BD-6BA8-B012-CE4... löser det utan en server, även om man manuellt måste ställa in det och det gäller så klart bara steam.

Misssförstå mig inte, det är skoj att leka med saker, men om du behöver köpa saker kanske man ska tänka till.

PS vart i Jämtland bor du?