Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av 4k skärm

Hej!

Jag funderar på att skaffa en 4k skärm och eftersom jag vill att den ska vara större än min nuvarande skärm som är 27" så tänkte jag köra på 32". Utöver det så använder jag min skärm främst till att spela datorspel men även för att surfa på internet och programmera lite till och från så en gamingskärm som använder IPS är vad jag landat på.

Jag beställer i princip bara datorsaker ifrån Inet så jag kollade vilka skärmar de hade och har då hamnat på valet mellan Gigabyte 32" M32U och Acer 32" Nitro XV322QKV3. Gigabytes skärm verkar ha ett bra rykte men är aningens dyrare (8990kr vs 6490kr) medan Acers skärm är rätt så ny och har då få recensioner.

Vilken skulle ni rekommendera att jag köper? Detta kommer nog bli min huvudskärm tills det blir fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FONHOME:

Hej!

Jag funderar på att skaffa en 4k skärm och eftersom jag vill att den ska vara större än min nuvarande skärm som är 27" så tänkte jag köra på 32". Utöver det så använder jag min skärm främst till att spela datorspel men även för att surfa på internet och programmera lite till och från så en gamingskärm som använder IPS är vad jag landat på.

Jag beställer i princip bara datorsaker ifrån Inet så jag kollade vilka skärmar de hade och har då hamnat på valet mellan Gigabyte 32" M32U och Acer 32" Nitro XV322QKV3. Gigabytes skärm verkar ha ett bra rykte men är aningens dyrare (8990kr vs 6490kr) medan Acers skärm är rätt så ny och har då få recensioner.

Vilken skulle ni rekommendera att jag köper? Detta kommer nog bli min huvudskärm tills det blir fel på den.

Vad har du för budget?

M32U är en erkänt bra skärm men den har några år på nacken

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för budget?

M32U är en erkänt bra skärm men den har några år på nacken

Mvh

Budget spelar inte roll mellan dessa val, undrar mest om det är värt att att lägga nästan 40% mer för M32U.

Permalänk
Medlem

Är IPS ett krav? annars finns ju https://www.amazon.se/dp/B0DH58HJJD/ för samma pris som M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av FONHOME:

Budget spelar inte roll mellan dessa val, undrar mest om det är värt att att lägga nästan 40% mer för M32U.

Denna är väldigt trevlig annars, men en annan prisklass: https://www.inet.se/produkt/2225454/gigabyte-32-aorus-fo32u2-...

Mellan de två som du angav i din trådstart hade jag inte betalat 40% mer för M32U.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det kommer snart(?) en 32" ips, 5k skärm!
Predator XB323QX.
Den kan nog vara ett toppen val för just gaming + programmering.

32" yta med 5K blir 188 ppi. Som skalar 200% till 1440p effektiv yta.
Knivskarp text på vanligt avstånd!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är IPS ett krav? annars finns ju https://www.amazon.se/dp/B0DH58HJJD/ för samma pris som M32U

Skrivet av Aeig:

Denna är väldigt trevlig annars, men en annan prisklass: https://www.inet.se/produkt/2225454/gigabyte-32-aorus-fo32u2-...

Mellan de två som du angav i din trådstart hade jag inte betalat 40% mer för M32U.

Mvh

Eftersom jag kommer använda den till mer än bara gaming så är OLED inget bra val på grund av burn-in så IPS är ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Det kommer snart(?) en 32" ips, 5k skärm!
Predator XB323QX.
Den kan nog vara ett toppen val för just gaming + programmering.

32" yta med 5K blir 188 ppi. Som skalar 200% till 1440p effektiv yta.
Knivskarp text på vanligt avstånd!

5k verkar lite overkill, speciellt till min GPU som bara är ett 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FONHOME:

Jag gick upp till 4K på ett 980 ti och det car ett toppen val för mig.
"Skrivbordet" och och "vs code" i hög ppi.

Sedan kan man välja skälv att spela i de inställningar som man är nöjd med.

Men en 5K skärm så kan du fortfarande välja att spela i lägre upplösning om du vill (behöver).

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av FONHOME:

Fördelen med högupplöst skärm är att dom skalar bra mot lägre upplösningar. 4k skalar perfekt till 1080p och 5k till 1440p som @BlackRed Guy nämner.
Du kan alltså spela i lägre upplösningar utan en större påverkan på din spelupplevelse.
Ska nämnas att 1440p på 4k ser oftast bra ut pga hög pixeldensitet, samma kommer gälla för 1080p på en 5k skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FONHOME:

Eftersom jag kommer använda den till mer än bara gaming så är OLED inget bra val på grund av burn-in så IPS är ett krav.

Burn-in på OLED är grovt överdrivet. Använder min PG32UCDP 8+ timmar om dagen i macOS för jobbet där många av mina fönster är statiska (och macOS menu baren är statisk)... Gjort så i snart 1 år nu, och ännu ingen burn-in.

Så vill du köra IPS, kör på det, men ha inte burn-in som ett argument.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Burn-in på OLED är grovt överdrivet. Använder min PG32UCDP 8+ timmar om dagen i macOS för jobbet där många av mina fönster är statiska (och macOS menu baren är statisk)... Gjort så i snart 1 år nu, och ännu ingen burn-in.

Så vill du köra IPS, kör på det, men ha inte burn-in som ett argument.

Precis, burn-in känns som en gammal kvarleva under startperioden av OLED skärmar.

Visa signatur

ASUS TUF RTX 3080Ti | MSI Tomahawk B650 | 7800X3D | EVGA 750W | Noctua NH-D15 |
DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE | Fractal Define7C | Noctua fans only

Permalänk
Skrivet av FONHOME:

Hej!

Jag fyndade förra hösten två Gigabyte 32 4k M32U IPs av äldre modell, enda nackdelen är joysticken. Inte för den är dåligt utan de är ända sättet stänga av skärmen, du måste trycka den rakt in (lät att man drar den lätt åt något håll) och dels funderar på slitage över tid. Så brukar bara låta skärmarna gå ner i viloläge.

Men texten är skarp, men man måste ha viss uppskalning annars blir de smått och vissa program så klipper texten något (blir inte suddigt utan ser ut ut som någon pixel saknas i texten). De viktigaste förutom bilden är ju att foten är stabil, har även köpt en billigare ACO för länge sen och den skakar som ett asplöv om man bara stöter till bordet. Alternativet är ju köpas egen fot, men då behöver ju skärmen ha VESA stöd.

Skrivet av BlackRed Guy:

Jag gick upp till 4K på ett 980 ti och det car ett toppen val för mig.
"Skrivbordet" och och "vs code" i hög ppi.

Sedan kan man välja skälv att spela i de inställningar som man är nöjd med.

Men en 5K skärm så kan du fortfarande välja att spela i lägre upplösning om du vill (behöver).

Jag sitter på ett 980 och nackdelen är du kommer inte upp högre än strax under 100hz på skrivbordet (porten på GPU:n klarar inte mer, vet inte om HDMI klarar något mer). Sen måste man skala upp allt till 1.25/1.50 och förlorar lite av fördelen med mer yta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar