MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Kan det aldrig sluta regna för tusan! spenderar mer tid att köpa nya delar/kläder än att köra...

Spendera lite tid på att köpa ett enkelt regnställ så är problemet löst 😇😋

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Spendera lite tid på att köpa ett enkelt regnställ så är problemet löst 😇😋

nog har jag regntåliga kläder, men det är ju knappast ett nöje att vara ute i regnet och köra

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

nog har jag regntåliga kläder, men det är ju knappast ett nöje att vara ute i regnet och köra

Jag håller med, regnar det så står hojen inne. Inget jag tycker är kul alls.

Utöver detta så har sambon nu med ca 4km på mätaren (parkerings-övningar) lyckats komma iväg och stanna smidigt.

Ett par omgångar (läs att hon inte kan svänga än) till med fundamentals där jag fortsätter lägga till ett moment i taget så är vi nog så pass att vi kan prova gata.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon som testat en Android Auto-skärm?

För en femhundring och upp får man en liten skärm man fäster på styret.

Syftet för mig skulle vara navigering i första hand.
Visst kan man skaffa mobilfäste och köra navigeringen där, men samtidigt har man ju läst om de som förlorat mobilen vid krasch, eller inte kunnat nå den för att larma och att skakningarna inte är bra för bildstabiliseringen.

Positiv recension:
https://www.youtube.com/watch?v=VptU_MnLTQQ

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Visst kan man skaffa mobilfäste och köra navigeringen där, men samtidigt har man ju läst om de som förlorat mobilen vid krasch, eller inte kunnat nå den för att larma och att skakningarna inte är bra för bildstabiliseringen.

Positiv recension:

https://vi.aliexpress.com/item/1005007572756395.html?

Inte monterat den ännu men jag har testat med ett batteri.
Knappt någon lag och fungerade out of the box via både wifi och BT. Måste finurliga till en snyggare montering för elen än vad deras instruktioner är tänker jag bara..

7" är stort dock särskilt med de enorma "bezels" så mät innan eller gå för 5".

Offtopic:

Sambon är nu tillräckligt redo för att nästa gång vi åker ut ta oss ut runt kvarteret på väg. Långt från färdig att åka på trafiktunga vägar men börjar få "fina" basics.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://vi.aliexpress.com/item/1005007572756395.html?

Inte monterat den ännu men jag har testat med ett batteri.
Knappt någon lag och fungerade out of the box via både wifi och BT. Måste finurliga till en snyggare montering för elen än vad deras instruktioner är tänker jag bara..

7" är stort dock särskilt med de enorma "bezels" så mät innan eller gå för 5".

Offtopic:

Sambon är nu tillräckligt redo för att nästa gång vi åker ut ta oss ut runt kvarteret på väg. Långt från färdig att åka på trafiktunga vägar men börjar få "fina" basics.

Tack för input, hade tänkt minsta möjliga ja
Intressant att det finns tpms att köpa till, men kanske mest en gimmick.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack för input, hade tänkt minsta möjliga ja
Intressant att det finns tpms att köpa till, men kanske mest en gimmick.

Jag skulle nog skippat TPMS, kamera osv. Bara kört på en 5" skärm japp. Samma märke som jag länkade har en 5" med samma CPU, dvs den lär inte lagga.

Vill man ha något "riktigt" kan man alltid köpa nån garmin eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Positiv recension:

Jag gillar att använda mobilen till följd av dess mångsidighet samt att man behöver färre saker.

Bildstabilisering och problem med kamera är mig veterligen nästan uteslutande kopplat till iPhones, men de senaste mobilhållarna har typ alla vibrationsdämpare.

Kör själv med Peak Design, men även Quadlock och andra är nog vanligare

Permalänk
Medlem

Gps tracker

Undrar vad ni använder för app/hårdvara för att anhöriga lätt ska kunna hålla koll på en när ni är ute och åker?

Skulle tex en airtag funka för ett sånt ändamål?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Undrar vad ni använder för app/hårdvara för att anhöriga lätt ska kunna hålla koll på en när ni är ute och åker?

Jag har ännu inte kommit till skott att köpa min första MC men tänker att man kan dela plats via både google maps och liknande finns för Iphones också. Drar kanske lite mer batteri dock än en airtag så det är nog där det kan vara av värde att ha det?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Jag har ännu inte kommit till skott att köpa min första MC men tänker att man kan dela plats via både google maps och liknande finns för Iphones också. Drar kanske lite mer batteri dock än en airtag så det är nog där det kan vara av värde att ha det?

Har du en airtag har du en iphone? Varför dubbelt. Iphonen syns juh i ”Hitta” appen?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Life360 har vi använt några veckor. Gratisversionen innehåller det man behöver. Man kan se var nån befinner sig och kan sätta ut zoner där det notifierar om nån kommer dit eller lämnar. Finns en "crash detection" gratis också men det ska vara si och så med hur väl det fungerar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Positiv recension:

Jag har beställt en Navifly 6,25 tums android auto, har inte fått den ännu.
https://www.aliexpress.com/item/1005007392437016.html

Baserat på denna video: https://youtu.be/_41PB4kEFaA?si=87vX9bDVf75FyM2L

Jag tog versionen utan kameror och utan däcktrycksgivare.
Jag ska ha den för att visa kartan från OsmandPlus.

Nu funderar jag hur man får ljud i öronen.
Beställt trådade hörlurar Mee Audio M6 Pro då dessa verkar funka med hjälm och samtidigt få ljuddämpning.
Får se hur kombon blir.

Permalänk
Medlem

I torsdags var det dags för uppkörning, och allt gick hur bra som helst. Inga anmärkningar, och det jag har längtat efter hela sommaren, "din körning är godkänd", ljöd äntligen ut i mitt headset!

Åkte samma dag och köpte mig en båge, provkörde Bonneville först men den kändes inte helt rätt. Slutade med att jag körde hem på en BMW R1200R. Efter att ha kört ungefär 70 mil denna helg så kan jag bara säga en sak, vilken maskin!

Nu när detta är avklarat så har jag börjat tänka i banorna om kutym. Jag hälsar på alla. Men långt från alla hälsar tillbaka. Har märkt att andra som kör BMW verkar vara extra dåliga på att hälsa tillbaka.

Vad gäller där ute på vägen egentligen? Hälsar ni på alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

I torsdags var det dags för uppkörning, och allt gick hur bra som helst. Inga anmärkningar, och det jag har längtat efter hela sommaren, "din körning är godkänd", ljöd äntligen ut i mitt headset!

Åkte samma dag och köpte mig en båge, provkörde Bonneville först men den kändes inte helt rätt. Slutade med att jag körde hem på en BMW R1200R. Efter att ha kört ungefär 70 mil denna helg så kan jag bara säga en sak, vilken maskin!

Nu när detta är avklarat så har jag börjat tänka i banorna om kutym. Jag hälsar på alla. Men långt från alla hälsar tillbaka. Har märkt att andra som kör BMW verkar vara extra dåliga på att hälsa tillbaka.

Hälsar på alla jag kommer ihåg att hälsa på, men händer ganska ofta att jag missar det numera. Men beror på varför jag kör också, har inte varit ute och nöjesåkt på väldigt länge nu och använder motorcyklarna mestadels för att ta mig till och från jobbet. Och är jag på väg till/från jobbet så har jag en tendens att missa mötande samt blir en hel del motorväg.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Grattis till körkortet! Jag tog mitt i juni och hälsar också på alla och de flesta hälsar tillbaka i mina krokar bortsett från tillfällen när det är svårt t.ex. när man står i eller närmar sig en korsning och behöver ha handen på kopplingen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Beställt trådade hörlurar Mee Audio M6 Pro då dessa verkar funka med hjälm och samtidigt få ljuddämpning.
Får se hur kombon blir.

Jag har faktiskt kört med airpods sista tiden.
Har fått ut dem via jobbet men lånar dem för mc-körning och tycker det fungerar alldeles strålande för just ljud. Går inte att prata i såklart med hjälmen på, men för att lyssna är de väldigt bra.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Välkommen till familjen! Jag hälsar på alla! Customförarna är sämst på att hälsa tillbaka.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

BMW förare skall isoleras. Dom vet om detta. Så dom har slutat hälsa helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Grattis, visst är den skön å köra! Vilken årsmodell och färg blev det?
Jag har också en av årsmodell 2016 och är toknöjd.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Grattis till körkortet! Jag tog mitt i juni och hälsar också på alla och de flesta hälsar tillbaka i mina krokar bortsett från tillfällen när det är svårt t.ex. när man står i eller närmar sig en korsning och behöver ha handen på kopplingen.

Skrivet av Halogen:

Välkommen till familjen! Jag hälsar på alla! Customförarna är sämst på att hälsa tillbaka.

Skrivet av Lehto:

Grattis, visst är den skön å köra! Vilken årsmodell och färg blev det?
Jag har också en av årsmodell 2016 och är toknöjd.

Tack!

Det blev en 2015 års modell, vit med röd text på tanken fick med ett par Sysbags från SW Motech, håller nu på att undersöka vilken tankväska jag ska ha. Sällan jag behöver dom stora väskorna.

Permalänk
Medlem

Hälsar på alla så länge det inte är en moped man möter, eller att jag kör på motortrafikled/motorväg med räcke/refug mellan.

I vissa situationer när man växlar ner inför en rondell eller liknande, då får det ibland duga med en nickning.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

BMW förare skall isoleras. Dom vet om detta. Så dom har slutat hälsa helt enkelt.

Hur kommer det sig? Jag är inte så insatt i politiken 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har beställt en Navifly 6,25 tums android auto, har inte fått den ännu.
https://www.aliexpress.com/item/1005007392437016.html

Baserat på denna video: https://youtu.be/_41PB4kEFaA?si=87vX9bDVf75FyM2L

Jag tog versionen utan kameror och utan däcktrycksgivare.
Jag ska ha den för att visa kartan från OsmandPlus.

Får se hur kombon blir.

Kan annars rekommendera dessa
https://www.amazon.se/-/en/Motorcycle-cancelling-waterproof-m...

Finns under massvist med olika namn men med "helmet intercom 1200m v3" hittar man dom enkelt och är utan tvekan dom absolut mest prisvärda som finns där ute! Sure ljudet är inte super men fungerar ypperligt för samtal och duger för musik (går säkert att bara skaffa andra högtalare) Men just enheten för att få BT är grym, samt räckvidden på radion om man är två är snuskigt bra.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att ta kortet nästa år. började 2017 när jag fyllde 24 men insåg snabbt att det var alldeles för dyrt att försäkra för ur kul det var i den åldern. Nu 30+ så är det mycket mer rimliga priser.

Har en mycket bra vän som handledare (MC-Polis). Så tänker försöka att inte använda körskola alls. Har spanat in en CB750 Hornet 2023-2025 och det lutar åt en sådan då försäkringen och designen tilltalar mig, samt hur lättkörd den är enligt många journalister. Har kört en del två hjulingar i mitt liv så är inte ovan vid effekten.

Har ni andra som tagit era kort nyligen några tips? Tänkte framförallt på val av utrustning, kan man köra sin egna hoj vid risktvåan/uppkörning? Eller är det krångligt?

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Har bestämt mig för att ta kortet nästa år. började 2017 när jag fyllde 24 men insåg snabbt att det var alldeles för dyrt att försäkra för ur kul det var i den åldern. Nu 30+ så är det mycket mer rimliga priser.

Har en mycket bra vän som handledare (MC-Polis). Så tänker försöka att inte använda körskola alls. Har spanat in en CB750 Hornet 2023-2025 och det lutar åt en sådan då försäkringen och designen tilltalar mig, samt hur lättkörd den är enligt många journalister. Har kört en del två hjulingar i mitt liv så är inte ovan vid effekten.

Har ni andra som tagit era kort nyligen några tips? Tänkte framförallt på val av utrustning, kan man köra sin egna hoj vid risktvåan/uppkörning? Eller är det krångligt?

Mvh

Risktvåan är lånehoj och uppkörning egen hoj. Tänk på att alla tunga hojar inte får användas på uppkörningen.

Jag övningskörde lite privat, sedan tog jag kortet. Kört bil mångna, många år innan, typ samma regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Mvh

Är du inte allt för lång så går också MT-07. Yamahas motor är lite mera "mellanregister" och köttigare. Medans Horneten känns mera "toppig". Men det är små detaljer. Båda är utmärkta hojjar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Mvh

Jag körde mer eller mindre bara privat, två heldagar samt två lektioner på körskola (mer eller mindre jag fick ut en hoj och körde helt själv på deras inhägnade lågfartsbana) Sen körde jag upp med deras men det var mestadels då min privata inte uppfyllde kravet för tung (några enstaka CC för lite på min CBX600E jag hade då)

Så kör du mycket privat så tycker jag iallafall att du utan tvekan att du ska köra upp på din egna då du i sånt fall är van vid den och har mest erfarenhet på den jämfört med eventuell körskolas mc.
På just risktvåan så varierar det som jag förstått det beroende på körskola, skulle personligen inte använda min egna där just då det kan bli en del pushande av gränser och är dumt om man skulle råka lägga sig ner.

Angående utrustning så är detta en ENORMT upp till varje person. Kör själv antingen i textilställ eller jeans och hoodie. Skulle säga att kör på det du vill åka i bara och se till att det är godkänd utrustning med fullt skydd på dom viktiga punkterna. Det ända svåra här är hjälm vilket jag iallafall anser är det absolut viktigaste, men också svåraste att hitta några vettiga tester på tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hur kommer det sig? Jag är inte så insatt i politiken 😂

Hehe. Nä tramsar mig mest.

Dock så är det så med alla form av bilar / mc m.m. så är det ett samband mellan märkestrygghet och oförståelse.
Det är mer BMW, H-D m.m förare som tycker på ett visst vis och helt enkelt inte går att bryta igenom det.

Om du t.ex. går på en bandag / knix / kurs på SMC så är där en överrepresenterad mängd förare som har "fel" hoj för sin längd, körsätt, kunskap m.m. som har en BMW. Just pga detta.

Var på en Knix en gång där vi var kanske 60-80 motorcyklar. Vi hade 5 olyckor/tillbud. Alla kunde tillskrivas folk som felaktigt körde BMW

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jag körde mer eller mindre bara privat, två heldagar samt två lektioner på körskola (mer eller mindre jag fick ut en hoj och körde helt själv på deras inhägnade lågfartsbana) Sen körde jag upp med deras men det var mestadels då min privata inte uppfyllde kravet för tung (några enstaka CC för lite på min CBX600E jag hade då)

Så kör du mycket privat så tycker jag iallafall att du utan tvekan att du ska köra upp på din egna då du i sånt fall är van vid den och har mest erfarenhet på den jämfört med eventuell körskolas mc.
På just risktvåan så varierar det som jag förstått det beroende på körskola, skulle personligen inte använda min egna där just då det kan bli en del pushande av gränser och är dumt om man skulle råka lägga sig ner.

Angående utrustning så är detta en ENORMT upp till varje person. Kör själv antingen i textilställ eller jeans och hoodie. Skulle säga att kör på det du vill åka i bara och se till att det är godkänd utrustning med fullt skydd på dom viktiga punkterna. Det ända svåra här är hjälm vilket jag iallafall anser är det absolut viktigaste, men också svåraste att hitta några vettiga tester på tyvärr.

Mycket bra info! Kommer troligtvis ta en lektion på körskola för att se vad de tycker om min körning, dock ska man alltid vara kritisk för de vill bara tjäna pengar och säger alltid att man är sämre än vad man egentligen är.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP