Permalänk
Medlem

1440p gamingdator 30k budget

Tjena, dags för min stenåldersdator att äntligen få gå i pension.
Jag vill helt enkelt kunna bara säga "ah fan det här nya xxx spelet ser bra ut det vill jag köra!" utan att behöva oroa mig för öhh kommer mitt 1070 verkligen klara att hålla spelbar fps?

Budget på 30k tänker jag och inet får montera denna gång, byggde min nuvarande själv men det är många år sedan nu är jag gammal, lat och dum.

https://www.inet.se/datorbygge/b1689060/mama-mia

jag är ganska säker på vad jag vill ha men det är en hel del pengar så alltid värt en extra koll, är det värt att ta 9070xt för att spara några tusenlappar? jag är inte någon som uppgraderar särskilt ofta uppenbarligen eftersom jag sitter på 6700k och gtx 1070

min prio är - tyst (inget vroom vroom ljud, min nuvarande är nästan ljudlös även om lite fläktljud kan uppstå) betalar hellre lite extra för att uppnå det. inga fönster och rgb, jag har kopplat ur ljuset t.om på powerknappen på mitt chassi.

några andra synpunkter än att windows finns med i korgen?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Men du hittar 5070ti billigare.

https://www.komplett.se/product/1324963/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tack ja det hade ju varit intressant men jag skrev inet monterar denna gång dvs jag kommer inte bygga själv.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

tack ja det hade ju varit intressant men jag skrev inet monterar denna gång dvs jag kommer inte bygga själv.

Har du ingen vän som kan hjälpa dig? Tycker synd att du ska behöva betala sånt premiumpris, för en sämre dator, för att få det byggt av Inet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Har du ingen vän som kan hjälpa dig? Tycker synd att du ska behöva betala sånt premiumpris, för en sämre dator, för att få det byggt av Inet..

klart jag skulle kunna göra det själv men nä inte intressant just nu.

Visa signatur

Permalänk

Vad värderar du på ditt gpu? 9070xt har väldigt lik prestation i raster beroende på spel (möjligen t.o.m en aning bättre efter senaste uppdateringarna). Finns just nu under 8000 på inet. Den klarar även raytracing i många fall (amd blivit mycket bättre där senaste generationen men pathtracing är fortfarande ett problem) och fsr har också blivit bättre än förut. 5070ti är fortfarande bättre på raytracing och dlss är fortfarande bättre än fsr så jag hade personligen hellre haft ett 5070ti om de kostade ungefär samma. Jag hade dock aldrig betalat mer än 3000 i prisskillnad. Håller med föregående om att över 11k känns för mycket för det kortet. Även på inet finns varianter en bit under 10k tillgängliga om du vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Vad värderar du på ditt gpu? 9070xt har väldigt lik prestation i raster beroende på spel (möjligen t.o.m en aning bättre efter senaste uppdateringarna). Finns just nu under 8000 på inet. Den klarar även raytracing i många fall (amd blivit mycket bättre där senaste generationen men pathtracing är fortfarande ett problem) och fsr har också blivit bättre än förut. 5070ti är fortfarande bättre på raytracing och dlss är fortfarande bättre än fsr så jag hade personligen hellre haft ett 5070ti om de kostade ungefär samma. Jag hade dock aldrig betalat mer än 3000 i prisskillnad. Håller med föregående om att över 11k känns för mycket för det kortet. Även på inet finns varianter en bit under 10k tillgängliga om du vill ha det.

jag tänkte eftersom jag kommer behålla det bra länge så kanske det är värt att ha kortet med nyare tekniken, rt prestanda + dlss.
men jag har såklart inte varit helt säker för det är ju en stor prisskillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett onödigt dyrt bygge. Hade kikat på detta.

https://www.inet.se/lista/txWjg/kethsi

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Om man skruvar lite ska det väl gå att få in ett 5080. Just nu är det till och med kampanj hos Inet på 7800X3D så kanske hade varit ett bättre val egentligen då hade man kommit ner under 28k

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Om man skruvar lite ska det väl gå att få in ett 5080. Just nu är det till och med kampanj hos Inet på 7800X3D så kanske hade varit ett bättre val egentligen då hade man kommit ner under 28k

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1689236/98005080

5080 är bara ca 12 % snabbare än 5070 Ti i 1440p. 4 200 kr mer känns ganska saftigt att betala för det, särskilt eftersom det är lika mycket VRAM på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

5080 är bara ca 12 % snabbare än 5070 Ti i 1440p. 4 200 kr mer känns ganska saftigt att betala för det, särskilt eftersom det är lika mycket VRAM på kortet.

Absolut, ett 5080 lär ju hålla lite längre bara och om budgeten ändå va 30k, och ger ju lite bättre möjlighet att flytta sig till 4K utan att byte något (även om 5070 ti såklart är bra nog för 4K även det).

Nu va detta det billigaste inet hade i lager men 5080 har väl börjat krypa ner närmare 12k om man hade köpt separat. (Kanske kommer inkommande Super-modeller trycka ner det ännu lite mer om man har is i magen)

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Absolut, ett 5080 lär ju hålla lite längre bara och om budgeten ändå va 30k, och ger ju lite bättre möjlighet att flytta sig till 4K utan att byte något (även om 5070 ti såklart är bra nog för 4K även det).

Nu va detta det billigaste inet hade i lager men 5080 har väl börjat krypa ner närmare 12k om man hade köpt separat. (Kanske kommer inkommande Super-modeller trycka ner det ännu lite mer om man har is i magen)

Det är just det som är grejen. 5080 kommer inte hålla längre. För likt 5070ti.

Om du har ett GTX 960 4gb eller GTX 970 4gb idag. Fanns det en poäng att köpa det snabbare i dagsläget? Nej inte direkt.

När ett 5070ti är för "dåligt" för dig är ett 5080 det också.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

5080 är inget bra köp i min mening. Ligger för nära 5070ti/rx9070xt i prestanda för att vara värt besväret.

Bättre att spara de pengar och ev använda till att byta ut datorn ett år tidigare än planerat.

Måste kliva upp 5090 för att få en rejäl skillnad mot 5070ti