Permalänk
Medlem

85" QN95B - Defekt?

Min 85" QN95B har fungerat hur bra som helst sedan inköpet April 2023. Har haft den nu i ungefär 2 år och 4 månader. Så troligtvis har jag ingen garanti kvar... Köpte den direkt via Samsung.

Den var igång för en stund sedan och från ingenstans så började det "pulsera" lite konstigt i nedre vänstra hörnan som om en diod eller liknande ej funka som den skulle. Startade igång en sådan "burn in" video på YouTube, tänkte att det kanske hjälper en liten stund och därefter såg det faktiskt bra ut efteråt.

Men efter en liten stund så kom det tillbaka, lite värre en tidigare. Se bilderna nedan. Det var i princip som en pulserande fläck som vart lite större efterhand. Drog ut strömmen och skriver detta nu. @Laxpudding - Har du möjligtvis någon idé om vad detta kan vara?

Då vi upptäckte det. Taget lite snett nerifrån

Taget ovanifrån

Efter "burn in" video - Vart värre... Pulserande...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte slagit på panelen så reklamera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad jag vet och ser så finns inga yttre skador. Frugan har inte rört panelen säger hon 😁 och jag satt i vardagsrummet då det dök upp och det var inte så då TVn startade.

Så det känns att detta vara dykt upp av sig själv.

Får kontakta Samsung och se vad de säger. Om de kräver inskick så blir det intressant om hur det ska gå till med denna best…

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nucky:

Vad jag vet och ser så finns inga yttre skador. Frugan har inte rört panelen säger hon 😁 och jag satt i vardagsrummet då det dök upp och det var inte så då TVn startade.

Så det känns att detta vara dykt upp av sig själv.

Får kontakta Samsung och se vad de säger. Om de kräver inskick så blir det intressant om hur det ska gå till med denna best…

Det är nog "pallfrakt" om den ska skickas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Nucky:

Min 85" QN95B har fungerat hur bra som helst sedan inköpet April 2023. Har haft den nu i ungefär 2 år och 4 månader. Så troligtvis har jag ingen garanti kvar... Köpte den direkt via Samsung.

Den var igång för en stund sedan och från ingenstans så började det "pulsera" lite konstigt i nedre vänstra hörnan som om en diod eller liknande ej funka som den skulle. Startade igång en sådan "burn in" video på YouTube, tänkte att det kanske hjälper en liten stund och därefter såg det faktiskt bra ut efteråt.

Men efter en liten stund så kom det tillbaka, lite värre en tidigare. Se bilderna nedan. Det var i princip som en pulserande fläck som vart lite större efterhand. Drog ut strömmen och skriver detta nu. @Laxpudding - Har du möjligtvis någon idé om vad detta kan vara?

Då vi upptäckte det. Taget lite snett nerifrån
<Uppladdad bildlänk>

Taget ovanifrån
<Uppladdad bildlänk>

Efter "burn in" video - Vart värre... Pulserande...
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Någon har orsakat mikroskopiska sprickor i panelens glas vilket gör att de flytande kristallerna läcker ut och bildar denna typ av fläck. Ej ett garanti- eller reklamationsärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Någon har orsakat mikroskopiska sprickor i panelens glas vilket gör att de flytande kristallerna läcker ut och bildar denna typ av fläck. Ej ett garanti- eller reklamationsärende.

Hmm okej… Får se vad Samsung säger. Gått 2år och 4 månader så garantin var väl över ändå men reklamation kanske…

Märkligt att det bara hände då vi titta på TV - Ingen fysisk smäll eller så…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Garantin hos Samsung är troligen två år, men det skadar inte att göra ett ärende ändå tänker jag. Det kan ju finnas lite goodwill. Om dom ska laga den så kommer en tekniker hem till dig och byter panelen, det gjorde dom iallafall för mig. Från första samtalet tog det lite drygt två veckor innan det var klart.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

En trasig lysdiod bakom hade gett en mörkare ojämnhet, inte en svart fläck sådär. Den här distinkt svarta som dessutom blinkar/kommer och går tyder på något med transistorskiktet glappar. Kan vara yttre skada, ett hårt tryck eller en smäll men också något som skett inifrån, värmeutveckling som skadat panelen. Eller någon tillverkningsdefekt som nu börjar syns.

Surt på en så bra och ändå ny TV som en QN95B. Gissar att det är precis utanför tre års reklamationsrätt?

Fixa? Nej. Det är leva med det eller byta som gäller. Kanske kan en försäkring i någon form mildra den ekonomiska smällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En trasig lysdiod bakom hade gett en mörkare ojämnhet, inte en svart fläck sådär. Den här distinkt svarta som dessutom blinkar/kommer och går tyder på något med transistorskiktet glappar. Kan vara yttre skada, ett hårt tryck eller en smäll men också något som skett inifrån, värmeutveckling som skadat panelen. Eller någon tillverkningsdefekt som nu börjar syns.

Surt på en så bra och ändå ny TV som en QN95B. Gissar att det är precis utanför tre års reklamationsrätt?

Fixa? Nej. Det är leva med det eller byta som gäller. Kanske kan en försäkring i någon form mildra den ekonomiska smällen.

Tack för svar. Kan ej se att någon yttre skada har skett sedan tidigare på panelen. Men man vet aldrig med tryckskador eller liknade… Det bara hände igår då TVn var igång efter snart 2,4år…

Dock var det extremt varm på panelen på den delen där det där syntes.

Ska kika med Samsung imorgon om va de säger. Annars får jag gå via försäkringen…. Har nyvärde för elektronik som är under 4 år gammal…

Såhär skriver försäkringsbolaget

Citat:

Med omfattningen Stor sker ingen värdeminskning alls om föremålet är yngre än fyra år gammalt (gäller om du köper ett nytt, likvärdigt föremål). Vid värderingen utgår vi från vad ett nytt, likvärdigt föremål kostar vid skadetillfället

Vad skulle likvärdig/ny från Samsung eller LG vara då som fortfarande säljes…

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nucky:

Vad skulle likvärdig/ny från Samsung eller LG vara då som fortfarande säljes…

QN95D (2024) eller QN90F (2025) som är de aktuella varianterna av den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QN95D (2024) eller QN90F (2025) som är de aktuella varianterna av den modellen.

Tack ☺️ - QN95D 85” verkar enbart säljas av Elon som till ett fantasipris.

QN90F 85” verkar säljas nu till samma pris som jag betalade för min. Däremot saknar den ”one connect” lådan…

Vet du ifall någon av Samsungs motsvarande i kvalité OLED eller LG t.ex kör något liknande som connect boxen eller behöver man finna sig i att behöva dra upp sladdarna… Vill först och främst fokusera på en kvalitets tv. Boxen kommer i detta skede sekundärt men vore trevligt.

Ska se vad Samsung säger kring reklamation - Men menade du på att det ej går laga/byta något för att få ordning på vår TV via Samsung om de nu ens går med på något….

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tänk att folk tror det värsta om folk!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nucky: One Connect finns på Samsungs S95-OLED:s samt 8K-modellerna QN900D eller QN990F där den senare har den nya wirelessboxen. Finns också på The Frame, men är då en nerfad box och en helt annan betydligt sämre TV.

Motsvarande trådlöst hos LG är M-serien, Så M4 eller M5 för respektive år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Tänk att folk tror det värsta om folk!

Det finns ju både barn och vuxna som behandlat tvar på olämpliga sätt, ibland oavsiktligt eller som här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju både barn och vuxna som behandlat tvar på olämpliga sätt, ibland oavsiktligt eller som här.
https://youtu.be/VSYzYlFa5zw?t=483

🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nucky: One Connect finns på Samsungs S95-OLED:s samt 8K-modellerna QN900D eller QN990F där den senare har den nya wirelessboxen. Finns också på The Frame, men är då en nerfad box och en helt annan betydligt sämre TV.

Motsvarande trådlöst hos LG är M-serien, Så M4 eller M5 för respektive år.

Tack för svaren @Laxpudding - Uppskattat! Får se vad som händer med detta då. Trådlöst tror jag inte att jag kommer vilja ha öht om det nu blir ett byte. Förhoppningsvis fixar Samsung detta.

Jag letade runt i inloggat läge på deras hemsida och upptäckte att min QN95B 85" var registrerad. Min 65" som jag köpte i samma veva till annat rum är inte det. Oklart varför. Men det står här på deras sida så någon form av tillverkargaranti till 2026-06 verkar jag ha kvar ändå fastän att köpet gjordes April 2023.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet att TV är en annan produkt och att det säkert kan skilja sig, men jag gjorde nyligen en reklamation på en tvättmaskin från Samsung som var över 2 år gammal. (Googlar jag står det 2 års garanti)
Då sa tjejen i supporten att de behandlar reklamationstiden som garanti vilket motsvarar 3 år.

Eller så var det lotteriet vem man från i supporten, då det fortfarande finns vänliga själar där ute!

Permalänk
Medlem

Jo - Vi får se hur det går. Jag startade TVn nyss efter att ha haft strömmen urdragen i 15h timmar - Medans jag chattar med deras support ber han mig att göra några tester.

Deras bildtest var ju lite löjligt. I princip en självdiagnos som visade ett ägg och en hamburgare. Men felet fanns inte ens kvar då jag startade igång TVn.... Han menade att "Programmet du använde för att "rengöra" skärmen med olika färger kan hjälpa till att identifiera och potentiellt lösa problem som fastnade pixlar" och "Det är inte ovanligt att TV-apparater visar fel eller fläckar på grund av tillfälliga problem i programvaran eller hårdvaran. Att köra ett bildtest kan hjälpa till att återställa bildinställningarna och åtgärda dessa problem, vilket kan förklara varför felet försvann efter att testet utförts"

Men han missade att felet fanns ej kvar då jag starta igång TVn.....

Han bad om en video också som jag har igång där felet ej finns kvar... Får se om det dyker upp igen. SUPERMÄRKLIGT!

Men just nu syns inte felet. Vilket är ganska intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har felet dykt upp igen. Tog bara 40min.... Känns som något relaterat till värme eller så... Får man chatta med Das Technical Support igen. Blir intressant att se vad de gör nu....

De kanske meddelar mig att man ej får titta på denna typ av serier som frugan startar som verkar framkalla felaktigheter på TVn

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nucky: Garanti kvar låter som en väldigt fördel i den här sitsen. Och du har dokumenterat att det kommer och går, som du skriver, förmodligen värmen som expanderar material i panelen och orsakar glapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nucky: Garanti kvar låter som en väldigt fördel i den här sitsen. Och du har dokumenterat att det kommer och går, som du skriver, förmodligen värmen som expanderar material i panelen och orsakar glapp.

Japp - Hade inte koll på att jag hade 3 års garanti. Tack för dina tips i övrigt. Får se vad de väljer att göra nu. Om det ens går att laga. Vad tror du - Är det ens värt för dom att göra det?

Skickade ett mejl till "validering" hos Samsung med lite information. De ska tydligen laga den på plats i hemmet enligt supporten jag chattade med.

Visa signatur