Teenage Engineering släpper gratischassi – slut direkt

Permalänk
Melding Plague

Teenage Engineering släpper gratischassi – slut direkt

Computer-2 är tillverkat i ett stycke plast som du viker ihop som en flyttkartong.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antar att det är en PR grej för att få sälja "riktiga" chassin i vettigare material om man nu skulle gilla layouten och konceptet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Initiativ och design som tilltalar mig, kommer dem att börja återproducera och sälja, så köper jag ett direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Antar att det är en PR grej för att få sälja "riktiga" chassin i vettigare material om man nu skulle gilla layouten och konceptet.

Sannolikt en PR-grej ja. Mycket av deras sortiment är så otroligt överprisat sett till vad man får. Men det blir väl så när man vill bli ett "life style brand" antar jag.

Permalänk
Medlem

Se, vad dom kan ! Svenska Ungdomar i världs-klass.
Det finns lite annat kul på siten också.

Men också en väldigt lyckad marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite i deras butik, helvete vad allt är dyrt.

Permalänk
Kontot avslutas

"Är det slut? Då kan kan ni köpa våra andra chassin". Helt enkelt en PR-grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Va är att ge bort ett chassi en PR-grej?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Ökar intresset för företaget, ökar genomströmning för hemsidan (visibility).
Ungefär som att ge bort krimskrams med en url/qr-kod på, fast lite mer nischad.

Visste du om företaget innan nyheten skrevs här? Jag hade aldrig hört talas om den innan, och nu har jag det.
The hype train is real
Klart detta är PR rakt igenom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kinkyboo:

<Uppladdad bildlänk>

Rean på deras computer-1 nu är ju rätt fin iaf, 999 :- för oranga varianten är ju inte helt åt fanders.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av noobs:

Ja, ryktet sprids som en löpeld på sociala medier om gratis chassin så folk klickar sig in på deras sida i hopp och att kunna få ett. Det "säljer" dock slut snabbt så majoriteten som klickat sig in på sidan får inget. Besvikna över att inte ha fått ett så väljer en del av besökarna att stilla sitt begär genom att köpa sig ett av deras plåtchassi. Det blir klirr i kassan.

Som när butiker rear ut något och när kunderna kommer till butiken så berättar säljaren att man bara hade 5 st till det priset, men att man kan sälja kunden en bättre modell för "bara" x antal kronor mer. PR, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se någon vika / bygga i datorn

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Världen behöver mer plast. Bra jobbat TE.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Chris_Kadaver:

Självklart, inget är gratis

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Visste du om företaget innan nyheten skrevs här? Jag hade aldrig hört talas om den innan, och nu har jag det.

https://www.sweclockers.com/artikel/33140-tisdagshang-vi-vike...
https://www.sweclockers.com/nyhet/36352-teenage-engineering-g...
https://www.sweclockers.com/nyhet/35725-teenage-engineerings-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1707417-rabbit-r1-ai-m...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Även alla tidigare artiklar är pr

Permalänk
Sötast
Skrivet av PeterP57:

Se, vad dom kan ! Svenska Ungdomar i världs-klass.
Det finns lite annat kul på siten också.

Men också en väldigt lyckad marknadsföring.

Hmm, vad jag ser så är det ett bolag med 91 anställda och en 55årig VD.
De gör bra med pengar dock, ingen aning till vem de säljer men tydligen så gör de något rätt iallafall!
Edit: Ser mest ut att vara ljudrelaterat. Ja där kan man ju sälja till audiofiler så ren guldgruva där haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sannolikt en PR-grej ja. Mycket av deras sortiment är så otroligt överprisat sett till vad man får. Men det blir väl så när man vill bli ett "life style brand" antar jag.

"Minimalism är trendigt så den här målgruppen kan vi kapitalisera på". Ja alltså, deras ordinarie chassi känns ju som något som skulle kunna komma med i cornflakespaketet typ. Det här kan ju vara ett desperat drag när man inser att målgruppen man hade i åtanke bara finns i fantasin.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

<Uppladdad bildlänk>

Satan vilken dyr plywoodskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Även alla tidigare artiklar är pr

Ja, men det var inte det jag menade. Du verkade inte känna till bolaget, så jag lade in ett gäng tidigare artiklar / poster från Swec.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ok, så när får vi se IKEA-chassin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Världen behöver mer plast. Bra jobbat TE.

Plast har så bred definition att massivt trä är en plastkomposit, så påståendet att vi måste sluta använda allt som kallas plast är någonstans mellan meningslöst och vansinnigt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ok, så när får vi se IKEA-chassin?

Kan personligen intyga att om man kapar eller drar loss den undre plankan på kortsidan så är IKEA Knagglig ett utmärkt mITX-chassi. I/O-plåten passar mitt mellan klossarna på insidan och om man är rimligt bra på att sikta kan man borra hål för moderkortsdistanser i botten och hamna på rätt höjd. Nätagget får lite krånglig kabeldragning om det är ATX-format men annars går det lätt att hitta plats för det. Grafikkort är den knepiga biten men med en riser och lite kreativitet går det att lösa också.

Blir ett tystare bygge än man tror och ventilationen är inte ett problem med öppen topp, jag satte magneter på botten från en låda till och la ovanpå utan att få så mycket värre temperaturer.

Länk till "chassit": https://www.ikea.com/se/en/p/knagglig-box-pine-10292357/

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

<Uppladdad bildlänk>

Ett rangligt skruttet svagt bord för 16 000 ???
För helvete man får ju absolut premium höj och sänkbara bord med massiva skivor och elmotor för det priset.

Här är ett 2000x800 höj och sänkbart bord för mindre än halva priset i Betydligt högre kvalitet, inget begagnat, nytt!
https://www.sono.se/kontorsmobler/bord/hoj-och-sankbara-bord/...

Ja deras PR kampanjer bör inte spridas imo. Deras affärsmodell är rakt av avskyvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

De har väl lärt sig av mästarna. "Är våra founders edition kort som säljs till MSRP slut? Köp ett från våra partnertillverkare till 50% prispåslag!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

De har väl lärt sig av mästarna. "Är våra founders edition kort som säljs till MSRP slut? Köp ett från våra partnertillverkare till 50% prispåslag!"

AMD & Nvidia alltså.

Permalänk
Medlem

Ganska roligt företag imo. Gillar deras "medieval" synth eller vad det är mest

Permalänk
Medlem

Det alltid lika positiva Swec forumet.

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara rentav farligt att montera moderkortet nära ett bakstycke av plast med tanke på ESD. Om de nu inte gjort nån specialplast men ser inte så ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror det kan vara rentav farligt att montera moderkortet nära ett bakstycke av plast med tanke på ESD. Om de nu inte gjort nån specialplast men ser inte så ut.

Ja, moderkortet ska ju normalt också jordas mot chassit för att skydda mot störningar, vilket de inte verkar ha tänkt på. Polypropylen verkar även ha en max kontinuerlig temperaturgräns på ~80-90°C innan det börjar deformeras eller försvagas, vilket känns lite väl lågt för datorkomponenter. Så coolt koncept, men tveksamt om det är något man vill använda på riktigt.