Microsoft stäms av Windows 10-användare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stäms av Windows 10-användare

Kräver fortsatta säkerhetsuppdateringar tills antalet användare är betydligt lägre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv säger min dator nu att jag inte har TPM 2.0 trots att jag kört med Windows 11 på den i över 2 år, och allt ser "rätt ut" i BIOS, vilket resulterar i att jag inte kan ominstallera eller reparera Windows 11 på den.
Gå tillbaks till Windows 10 känns inte heller som ett alternativ med tanke på bristen på stöd.

Microsoft har verkligen gjort bra ifrån sig med hela denna Windows 10/11-röran.
/s

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Fantivärlden. Precis alla kommer sluta att använda Windows 10 efter uppdateringar sluta att komma.
Verkligheten. Ja, undra om ”beslutsfattare” själva kommer fortsätta använda Windows 10?
Jag ser en likhet med paketutskick. I fantasivärlden stenhård kontroll på att paket kommer fram till mottagare, i verkligheten så kan posten ställa ens paketet utanför ens ytterdörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Själv säger min dator nu att jag inte har TPM 2.0 trots att jag kört med Windows 11 på den i över 2 år, och allt ser "rätt ut" i BIOS, vilket resulterar i att jag inte kan ominstallera eller reparera Windows 11 på den.
Gå tillbaks till Windows 10 känns inte heller som ett alternativ med tanke på bristen på stöd.

/s

Verkar vara lite av en trend - var en tråd om det ganska nyligen här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1742781-min-tpm-2-0-fu...

Du kanske kan hitta lite tips där vad du kan testa för att återställa TPM... (eller i värsta fall köpa en ny separat TPM modul)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Linux here we come!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Med tanke på att väldigt många idag kör allt de gör med datorn genom webbläsaren så borde en migration till Linux vara det självklara alternativet för vääääääldigt många som sitter med hårdvara som ej lever upp till kraven för att köra W11.

Hela cirkusen är hur som helst otroligt dåligt skött av MS, att pissa sina egna användare rakt i ansiktet är sällan en framgångsrik affärsstrategi.
För mig personligen så sköt MS sig själva i foten redan vid skiftet från W7 till W10 där jag ansåg att väldigt mycket av förändringarna som W10 drog med sig korsade många av mina röda linjer. Jag såg ett byte till W10 som oacceptabelt och fattade då beslutet att helt vända MS ryggen.
Men nu när MS beslut gör att miljontals ton hårdvara kommer bli värdelös så borde betydligt fler börja se sig om efter alternativ.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

/s

Om det är datorn i sign så lär det trots allt bara vara en inställning du missat. Fick meka ett tag med dotterns dator som har 12400F.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Största problemet är att Microsoft spelar fulspel. De hävdar att Windows 10 är ett 10 år gammalt operativsystem och därför är det okej att släppa support, men detta är extremt missvisande.

Det förbiser helt att Microsoft bytte affärsmodell när 10 släpptes, till "Windows as a Service". D.v.s. att istället för att lansera ett nytt Windows varje 2-3 år så fortsatte man att utveckla Windows 10 istället. Med andra ord så är Windows 10 1507 (2015) och Windows 10 22H2 (2022) INTE samma operativsystem.

Skillnaden mellan 1507 och 22H2 under huven, är lika stort som mellan Windows XP och Windows 7.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Största problemet är att Microsoft spelar fulspel. De hävdar att Windows 10 är ett 10 år gammalt operativsystem och därför är det okej att släppa support, men detta är extremt missvisande.

Det förbiser helt att Microsoft bytte affärsmodell när 10 släpptes, till "Windows as a Service". D.v.s. att istället för att lansera ett nytt Windows varje 2-3 år så fortsatte man att utveckla Windows 10 istället. Med andra ord så är Windows 10 1507 (2015) och Windows 10 22H2 (2022) INTE samma operativsystem.

Skillnaden mellan 1507 och 22H2 under huven, är lika stort som mellan Windows XP och Windows 7.

Fast Windows as a service är väll snarare ett mål och faktiskt inget dom uppnått än.

Windows 10 är 10 år gammalt oavsätt hur mycket dom ändrat under den tiden.
Är lite som att säga att en kapad 740 inte längre är en 740 bara för att det blivit kapad och konverterade till en epa. Eller bara för att ett spel säg wow släpper en ny patch med ny raid, massvis med nytt kontent, nya funktioner osv så är det inte längre samma expantion.

Tycker själv att det här med tpm/inte tpm är både bra och dåligt, det är säkrare och för gemene man så är det en extremt bra sak! Och är något folk borde pushas till. Men kan samtidigt förstå att folk inte har råd men ärligt talat om något så får väll Microsoft bara släppa en "light" version av Windows utan tpm kravet för säg halva priset så är det lugnt.

Tycker själv det börjar bli lite löjligt hur folk förväntar sig ska få saker gratis hela jävla tiden, sure ms mer eller mindre äger pc marknaden och lär göra ett bra tag framöver! Men bara att dom ger stöd för deras mjukvara i 10 år är ändå snuskigt bra gjort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast Windows as a service är väll snarare ett mål och faktiskt inget dom uppnått än.

Är lite som att säga att en kapad 740 inte längre är en 740 bara för att det blivit kapad och konverterade till en epa. Eller bara för att ett spel säg wow släpper en ny patch med ny raid, massvis med nytt kontent, nya funktioner osv så är det inte längre samma expantion.

Tycker själv att det här med tpm/inte tpm är både bra och dåligt, det är säkrare och för gemene man så är det en extremt bra sak! Och är något folk borde pushas till. Men kan samtidigt förstå att folk inte har råd men ärligt talat om något så får väll Microsoft bara släppa en "light" version av Windows utan tpm kravet för säg halva priset så är det lugnt.

Tycker själv det börjar bli lite löjligt hur folk förväntar sig ska få saker gratis hela jävla tiden, sure ms mer eller mindre äger pc marknaden och lär göra ett bra tag framöver! Men bara att dom ger stöd för deras mjukvara i 10 år är ändå snuskigt bra gjort.

Är det bra gjort, eller det minsta dom kan göra med tanke på vad alternativet skulle innebära (med kollapsad marknadsandel som resultat av att Windows blev obrukbart för företag osv)?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kunde nog släppa säkerhetsuppdateringar till 2030, då är är Win10 maskiner minst 10 år gamla då merparten hårdvara från 2020 är anpassad till Win11.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Är det bra gjort, eller det minsta dom kan göra med tanke på vad alternativet skulle innebära (med kollapsad marknadsandel som resultat av att Windows blev obrukbart för företag osv)?

För företag? Företag kunde nog inte bry sig mindre då dom betalar antingen för länge stöd eller uppgraderar bara deras hårdvara. Större andelen företag, speciellt större företag byter redan ut datorer regelbundet så på företagssidan är detta inte ett problem, det är på privata marknaden det är problem.

Hell vi har på mitt jobb (globalt företag med tiotusentals anställda) kör fortfarande VM's som kör Windows 8 på 13 år gammal hårdvara utan problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Även om man inte gillar att gratisuppdateringarna upphör är det rent barnsligt att springa till domstol och grina. Microsoft har varit tydliga med när supporten upphör och det går dessutom att betala för utökad support. Detta alltså 10 år operativsystemet lanserades.

Lawrence Karen borde få sig en åthutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kunde nog släppa säkerhetsuppdateringar till 2030, då är är Win10 maskiner minst 10 år gamla då merparten hårdvara från 2020 är anpassad till Win11.

Sett till hårdvarugenerationer så kan du väl backa några år längre än 2020. Men det stämmer ju inte nödvändigtvis med inköpsdatum (folk kan ju köpa gammal hårdvara hur länge som helst), så blir ju en perspektivfråga i det avseendet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag installerade Kubuntu på den gamla bärbara datorn. Känns smidigare än att stämma Microsoft.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej, det var inte ett mål utan den faktiskta affärsmodellen de implementerade och höll fast vid, tills det bestämde sig för att byta tillbaka till den gamla affärsmodellen, med 11.

Windows 10 1507 är 10 år gammalt, Windows 10 22H2 är bara 3.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, det var inte ett mål utan den faktiskta affärsmodellen de implementerade och höll fast vid, tills det bestämde sig för att byta tillbaka till den gamla affärsmodellen, med 11.

Windows 10 1507 är 10 år gammalt, Windows 10 22H2 är bara 3.

Det känns väl iofs som att 11 bara är en "reboot" av 10-modellen? Inte att man gått tillbaka till någon annan affärsmodell?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara sluta gnälla. Microsoft har sagt länge att supporten skulle upphöra. Man får helt enkelt gå över till Windows 11. Har använt er nu i över två år och är skit nöjd med det och har inga problem alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Bara sluta gnälla. Microsoft har sagt länge att supporten skulle upphöra. Man får helt enkelt gå över till Windows 11. Har använt er nu i över två år och är skit nöjd med det och har inga problem alls

Kan nog vara smart att inte installera KB5063878 alternativt avinstallera annars så kommer du sannolikt få problem ganska snart: https://wccftech.com/windows-11-latest-update-is-reportedly-c...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Den Brittiska motsvarande konsumentköplagen föreskriver att en såld vara ska skötas i minst 6 år, avseende Windows 10 innebär det mest troligt att Microsoft antingen måste underhålla Windows 10 i 3-6 år till beroende på hur det räknas, alternativt att de kommer att skapa en Windows 11 Basic anpassat för ej TPM2.0 maskiner eller TPM2.0 maskiner utan DirectX12. 4Gb Ram kravet kan nog genomdrivas av Microsoft då alla maskiner sedan Merom 32-bit kan installeras med 4Gb bortsett från vissa maskiner utan ramkort platser (främst äldre tabletter eller apple maskiner).

Domstolen kan nog komma att anse att den inte kan tvinga Microsoft att skriva kod, möjligen tvinga Microsoft att betala böter eller skadestånd tills något resonligt krav uppfyllts.

Permalänk
Medlem

Tur man inte producerar prylar till slutkunder, det finns alltid någon som ska sätta sig på tvären oavsett hur generös man är. Här erbjuder man trotts allt helt gratis uppdatering från Win10 till Win11 men ändå ska man klaga över att man inte fortsätter uppdatera Win10 efter 10 år i tjänst!? Då ska man tillägga att Windows inte ens finansieras av "påtvingad" extra dyr hårdvara så som macOS.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Domstolen kan nog komma att anse att den inte kan tvinga Microsoft att skriva kod, möjligen tvinga Microsoft att betala böter eller skadestånd tills något resonligt krav uppfyllts.

Det kommer finnas säkerhetsuppdateringar i 3 år till som Microsoft tar fram. De säljs till företag och privatpersoner kan få de gratis o ett år om de aktiverar vissa funktioner. https://www.sweclockers.com/nyhet/41368-fortsatta-windows-10-... För mig är det inte otänkbart att de släpps till ännu fler eller längre tid.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas mer och mer lagar spec riktad mot tech giganter att måste hålla X antal år efter produkt slutat säljas med mjukvara och reservdelar / right to repair

Men just I detta fall så tycker jag det är vansinnigt med TPM krav, varför inte göra en win 11 utan TPM och funktioner som är direkt relaterad till det. Men då vara tydlig med nackdelar och lite mer på egen risk... Nånting åt det hållet iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Jag hoppas mer och mer lagar spec riktad mot tech giganter att måste hålla X antal år efter produkt slutat säljas med mjukvara och reservdelar / right to repair

Men just I detta fall så tycker jag det är vansinnigt med TPM krav, varför inte göra en win 11 utan TPM och funktioner som är direkt relaterad till det. Men då vara tydlig med nackdelar och lite mer på egen risk... Nånting åt det hållet iaf

Enkelt sagt vill Microsoft höja den lägsta gemensamma säkerhetsnivån i Windows 11. Många användare är inte insatta nog att själva avgöra riskerna, och då är det bättre att det är förinställt. Det besparar dessutom Microsoft en hel del missförstånd (inte minst i media) när någon utan kunskap valt bort säkerheten och sedan fått problem.

Ett flexibelt system kan låta bra i teorin, men i praktiken blir det både jobbigare att utveckla och underhålla. Det ökar risken för buggar och för att användare gör felaktiga val.

Sen kan man absolut diskutera om TPM verkligen tillför något eller inte, men det tänker jag inte ge mig in på här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

det ända som hindrar min dator från att uppgradera är att jag har en I7 7700K prolle. jag har en TPM 2.0. men icke. jag ska tydligen kasta ut allt. det kommer jag inte att göra. kunde jag uppgradera skulle jag gjort det. betydligen sämre prollar än min kan köra WIN11. men pyttemjuk har satt mig på pottan.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Windows 10 skulle dessutom vara den sista windows-versionen.

Permalänk
Medlem

Det enda hedervärda för MS att göra när deras nästa version av något inte är kompatibel med äldre hårdvara är att fortsätta hålla liv i den äldre versionen parallellt tills dess att användarantalet av naturliga orsaker sjunkit till mycket låga nivåer.

Denna övergång till 11an går inte att jämföra med tidigare då detta är första gången som användarna är tvingade att byta ut hårdvaran för att kunna fortsätta.

Tänk så mycket enklare allting vore om alla bara körde öppen källkod. Då hade någon garanterat tagit på sig att utveckla 10an vidare när den som byggt upp släpper skiten o går vidare till "nya o bättre saker"....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Även om man inte gillar att gratisuppdateringarna upphör är det rent barnsligt att springa till domstol och grina. Microsoft har varit tydliga med när supporten upphör och det går dessutom att betala för utökad support. Detta alltså 10 år operativsystemet lanserades.

Lawrence Karen borde få sig en åthutning.

Windows xp hade säkerhetsuppdateringar i mer än 10 år, det hade hunnit lanseras 2 nya OS och även Windows 8.
Uppenbart att microsoft vill tvinga på folk skräp.
Windows 7 var ett bra OS och fick folk att gå över självmant från xp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

"Helt enkelt". Väldigt många skulle behöva köpa ny dator för det på grund av de artificiella systemkraven, förmodligen fler än hälften av alla PC-ägare på jorden. Många av dessa har det inte lika gött som oss i västvärlden heller.

Nåja, hoppas de vänder sig till Linux. Ska skåla med bubbel när vi når 10%.

Permalänk
Medlem

Ur ett tekniskt perspektiv är det olyckligt att stöd för äldre hårdvara upphör relativt snabbt. Apple avvecklar support för sina enheter ännu tidigare än Microsoft, vilket tydligt visar på industrins inbyggda planerade åldrande. Den centrala frågan borde i stället vara rätten till datasuveränitet – att användaren äger både sin data och den hårdvara denne har investerat i.

Ur ett beredskapsperspektiv finns dessutom starka argument för att återbruka och vidareutveckla äldre elektronik. Mobiltelefoner, datorer och annan utrustning som anses ”föråldrad” i konsumentsammanhang kan i ett kris- eller krigsscenario återanvändas som komponenter i distribuerade system. Exempelvis kan gamla smartphones, med sina sensorer, kameror, radiosändare och inbyggda operativsystem, utgöra plattformar för fältanpassade IoT-lösningar, mesh-nätverk eller till och med drönarsystem.

Det handlar alltså inte bara om miljömässig hållbarhet, utan också om teknologisk resiliens: att behålla och vidareutnyttja resurser som i en framtida konflikt kan bli avgörande när modern infrastruktur slås ut eller ockuperas.

Jag tror ingen vill uppleva 1939 igen, då man påstod att vår beredskap var god. Den bestod i princip av Åsa-Nisse med gevär m/96. Där har vi mycket att lära av Finland.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.