Microsoft stäms av Windows 10-användare

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker är märkligt är att många säger byt till Linux och Linux har fett många användare som bygger detta OS och inte bara använder det. Så varför har ingen kommit på den briljanta idén att göra en distro som lätt kan ersätta win 10?
Samt varför supportar inte Microsoft själva detta? Jag menar en distro som Dell, Asus osv osv kan hänvisa till.
För om det blir ett elekronikberg av datorerna som inte klarar win 11 blir jag fan heligt arg.

Tänk så mycket nytta dom datorerna kan göra i fattiga länder. Vi har länder i EU som är så fattiga att en dator är ren lyx.
Tänk hur det ser ut i övriga världen.

Att vi fortfarande debatterar detta och inte har en klar lösning är så sjukt jävla illa.
Jag gillar säkerhet. Men detta har hanterats skitdåligt från början till nu.

Nu går jag bara och väntar på att svenska myndigheter, skolor osv ska plötsligt få panik för att dom inte har gjort något åt det här. Sen beter sig som att det är något dom inte visste om och hyr in armé av konsulter för någon miljard av våra skattepengar.

Blö.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad jag tycker är märkligt är att många säger byt till Linux och Linux har fett många användare som bygger detta OS och inte bara använder det. Så varför har ingen kommit på den briljanta idén att göra en distro som lätt kan ersätta win 10?

(I brist på bättre ord har jag översatt "GUI toolkit" till "fönsterbyggarpaket". Det är inte en väletablerad term, men det var det mest beskrivande ordet jag kom på som är begripligt utan att kräva en djupare förståelse av hur skrivbordsmiljöer fungerar ovanpå Linux.)

Det har provats många gånger. Lindows var ett tappert försök som ströps av Microsofts advokater när det försökte efterlikna Windows XP. Senare försök att imitera Windows Vista och 7 har floppat. Det finns helt enkelt inget sätt att göra en gångbar dist som både är tillräckligt lik för användarna och tillräckligt olik för att inte bli stämd. Ibland dyker det upp nya kortlivade försök som försvinner lika snabbt som de kom till, gissningsvis för att Microsofts juridikavdelning hör av sig.

Närmsta vi har nu är väl teman som man kan installera från B00merang Project, tyvärr har de inte stöd för KDE som fungerar mer som Windows och GNOME är rent allmänt fientliga mot icke-officiella teman numera. Det är inte bara GNOME själva heller, GTK (underliggande fönsterbyggarpaketet för GNOME) är så trasigt med teman att även några utvecklare som bara skriver program för GNOME skrev ett öppet brev där de ber folk att inte använda teman: https://stopthemingmy.app

KDE å andra sidan är istället byggt på Qt, ett fönsterbyggarpaket som är designat för att hantera olika teman från grunden. Der finns naturligtvis sätt för teman att se trasiga ut i Qt också, men det är inte normalfallet.

Här är en länk till Windows-teman från B00merang Project ändå: https://b00merang-project.github.io/windows

Mitt råd är att bara lära sig KDE istället. Det finns så många teman att man borde kunna hitta något som man tycker är snyggare än Windows 10 och standardtemat "Breeze" är inte så illa heller.

Skrivet av SCORPIUS:

Samt varför supportar inte Microsoft själva detta? Jag menar en distro som Dell, Asus osv osv kan hänvisa till.

De "supportar" Ubuntu genom att låta dig köra det i WSL2. Men många tycks inte veta att även Microsoft bidrar med kod till Linux-kerneln, bland annat kod för Hyper-V.

Skrivet av SCORPIUS:

För om det blir ett elekronikberg av datorerna som inte klarar win 11 blir jag fan heligt arg.

Tänk så mycket nytta dom datorerna kan göra i fattiga länder. Vi har länder i EU som är så fattiga att en dator är ren lyx.

Att vi fortfarande debatterar detta och inte har en klar lösning är så sjukt jävla illa.

Nu går jag bara och väntar på att svenska myndigheter, skolor osv ska plötsligt få panik för att dom inte har gjort något åt det här. Sen beter sig som att det är något dom inte visste om och hyr in armé av konsulter för någon miljard av våra skattepengar.

Blö.

Lösningen är tyvärr att användarna tar klivet in i en värld som inte ser ut och fungerar exakt som Windows. Jag har kört Linux-distar sedan 2007 och jag kan säga att det var betydligt svårare att ställa om på den tiden. Numera är WINE så bra att man kan köra nästan alla Windowsprogram som är relevanta för en vanlig användare och för spel finns Proton som är baserad på WINE.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

(I brist på bättre ord har jag översatt "GUI toolkit" till "fönsterbyggarpaket". Det är inte en väletablerad term, men det var det mest beskrivande ordet jag kom på som är begripligt utan att kräva en djupare förståelse av hur skrivbordsmiljöer fungerar ovanpå Linux.)

Det har provats många gånger. Lindows var ett tappert försök som ströps av Microsofts advokater när det försökte efterlikna Windows XP. Senare försök att imitera Windows Vista och 7 har floppat. Det finns helt enkelt inget sätt att göra en gångbar dist som både är tillräckligt lik för användarna och tillräckligt olik för att inte bli stämd. Ibland dyker det upp nya kortlivade försök som försvinner lika snabbt som de kom till, gissningsvis för att Microsofts juridikavdelning hör av sig.

Närmsta vi har nu är väl teman som man kan installera från B00merang Project, tyvärr har de inte stöd för KDE som fungerar mer som Windows och GNOME är rent allmänt fientliga mot icke-officiella teman numera. Det är inte bara GNOME själva heller, GTK (underliggande fönsterbyggarpaketet för GNOME) är så trasigt med teman att även några utvecklare som bara skriver program för GNOME skrev ett öppet brev där de ber folk att inte använda teman: https://stopthemingmy.app

KDE å andra sidan är istället byggt på Qt, ett fönsterbyggarpaket som är designat för att hantera olika teman från grunden. Der finns naturligtvis sätt för teman att se trasiga ut i Qt också, men det är inte normalfallet.

Här är en länk till Windows-teman från B00merang Project ändå: https://b00merang-project.github.io/windows

Mitt råd är att bara lära sig KDE istället. Det finns så många teman att man borde kunna hitta något som man tycker är snyggare än Windows 10 och standardtemat "Breeze" är inte så illa heller.

De "supportar" Ubuntu genom att låta dig köra det i WSL2. Men många tycks inte veta att även Microsoft bidrar med kod till Linux-kerneln, bland annat kod för Hyper-V.

Lösningen är tyvärr att användarna tar klivet in i en värld som inte ser ut och fungerar exakt som Windows. Jag har kört Linux-distar sedan 2007 och jag kan säga att det var betydligt svårare att ställa om på den tiden. Numera är WINE så bra att man kan köra nästan alla Windowsprogram som är relevanta för en vanlig användare och för spel finns Proton som är baserad på WINE.

Det är mitt i natten och jag inte så mycket att säga om detta nu.
Men vill tacka för ett väldigt bra svar. Tack. 🙏

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast Windows as a service är väll snarare ett mål och faktiskt inget dom uppnått än.

Windows 10 är 10 år gammalt oavsätt hur mycket dom ändrat under den tiden.
Är lite som att säga att en kapad 740 inte längre är en 740 bara för att det blivit kapad och konverterade till en epa. Eller bara för att ett spel säg wow släpper en ny patch med ny raid, massvis med nytt kontent, nya funktioner osv så är det inte längre samma expantion.

Tycker själv att det här med tpm/inte tpm är både bra och dåligt, det är säkrare och för gemene man så är det en extremt bra sak! Och är något folk borde pushas till. Men kan samtidigt förstå att folk inte har råd men ärligt talat om något så får väll Microsoft bara släppa en "light" version av Windows utan tpm kravet för säg halva priset så är det lugnt.

Tycker själv det börjar bli lite löjligt hur folk förväntar sig ska få saker gratis hela jävla tiden, sure ms mer eller mindre äger pc marknaden och lär göra ett bra tag framöver! Men bara att dom ger stöd för deras mjukvara i 10 år är ändå snuskigt bra gjort.

Det kan man tycka, jag tycker det snarare e konstigt att win10 fortsätter att uppdateras men endast till de personer/företag som är villiga att öppna plånboken. Det kommer alltså finnas uppdateringar till operativsystemet i framtiden, men inte till samtliga kunder som köpt det. Detta uppfattar jag som är bland det värsta i denna soppan.
Om Microsoft ändå skall uppdatera win10 så ser jag verkligligen ingen anledning (från konsumentens synvinkel) varför denna uppdatering inte skall gälla alla datorer, men det är väl här den ekonomiska delen kommer in i form av insamling av data i win11.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nåja, hoppas de vänder sig till Linux. Ska skåla med bubbel när vi når 10%.

Jag kör inte linux själv och hindras hela tiden av att programvarorna jag använder i jobbet endast utvecklas till windows. Om detta skulle få Microsofts monopol att brytas, så skulle detta kunna leda till att utvecklare av allehanda programvaror också kan utmynna i kodning som kan läsas av flera operativsystem än bara windows. Jag hoppas att framtiden går den vägen, för jag hade definitivt viljat testa linux 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Så på 3 sidor ser man inte det går komma förbi "kravet" kan installera windows 11 på en dator som kör windows 10 inte "klarar kraven"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det kan man tycka, jag tycker det snarare e konstigt att win10 fortsätter att uppdateras men endast till de personer/företag som är villiga att öppna plånboken. Det kommer alltså finnas uppdateringar till operativsystemet i framtiden, men inte till samtliga kunder som köpt det. Detta uppfattar jag som är bland det värsta i denna soppan.
Om Microsoft ändå skall uppdatera win10 så ser jag verkligen ingen anledning (från konsumentens synvinkel) varför denna uppdatering inte skall gälla alla datorer, men det är väl här den ekonomiska delen kommer in i form av insamling av data i win11.

Ja den biten kan jag inte mer än att hålla med om. dom gör jobbet, företag betalar för att dra nytta av det och låt sen privat personer bara få skiten istället för att hålla på som dom gör nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att stödja en version av ett OS i 10 år är bra. Jag tycker att det är tillräckligt.

Telefonerna med Android har mycket att lära här. (Apple också? Jag vet inte.)

Jag håller gradvis att migrera alla datorer till Linux, även om de kan köra Win11. Jag vet inte vad det är, men något känns fel med det OS:et.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om Microsoft ändå skall uppdatera win10 så ser jag verkligligen ingen anledning (från konsumentens synvinkel) varför denna uppdatering inte skall gälla alla datorer...

Samtidigt så kommer Windows 10 LTSC 2019 (Version 1809) samt Windows 10 IoT LTSC 2021 (Version 21H2) supportas fram till 2029 resp. 2032.

Så att även hålla igång i Windows 10 Version 22H2 bör vara lätt för Microsoft.

Däremot är det en risk att användarna börjar bli griniga, när de upptäcker att nya program istället kräver Windows 11 och senare.

Finns redan idag många program som exempelvis inte går att köra på äldre versioner av Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Du förstår uppenbarligen inte vad jag skrev. TPM 2.0 standarden publicerades 2014. Med andra ord hårdvara med TPM 2.0 existerade inte 2014.

BF6 fungerar för övrigt alldeles utmärkt på 3e generationens Intel Core-processorer (Ivy Bridge).

Nä, jag fick inte ihop tidslinjen riktigt. Nu är jag med 🙂

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samtidigt så kommer Windows 10 LTSC 2019 (Version 1809) samt Windows 10 IoT LTSC 2021 (Version 21H2) supportas fram till 2029 resp. 2032.

Så att även hålla igång i Windows 10 Version 22H2 bör vara lätt för Microsoft.

Däremot är det en risk att användarna börjar bli griniga, när de upptäcker att nya program istället kräver Windows 11 och senare.

Finns redan idag många program som exempelvis inte går att köra på äldre versioner av Windows 10.

De vill nog helt enkelt inte underhålla det. Det är fortfarande inget som hindrar att man klr Windows 10 på en äldre dator men support har avslutats.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Folk hade nog gjort det om linux hade varit mer användarvänligt.
Men det känns som mer av en beta än vad Windows gör.

Inget fel på användarvänligheten i GNU/Linux om du exempelvis väljer Debian, Ubuntu eller Fedora.

Däremot är GNU/Linux inte Windows, så jag har svårt att förstå varför många envisas med att just köra Windows-applikationer under just Linux.

Borde inte första steget för dessa användare istället vara att försöka installera Windows 11 mha exempelvis Rufus?

Kan nära svära på att Windows faktiskt är bättre på att köra Windows-program än GNU/Linux

Skulle exempelvis aldrig döma ut Windows enbart för att det inte kan köra mina macOS-applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

De vill nog helt enkelt inte underhålla det. Det är fortfarande inget som hindrar att man klr Windows 10 på en äldre dator men support har avslutats.

Blir dock svårt om program såsom Microsoft Edge, Teams, Office 365, DuckDuckGo Browser m.m. kräver minst Windows 11 23H2 framöver.

Annars kan man lika gärna köra Windows 7 SP1 x64 (Server 2008 R2) som faktiskt supportas i något år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk hur det ser ut i övriga världen. Blö.

God tanke men det är tyvärr mer komplicerat än så. Det finns redan program som donerar datorer till behövande länder. Det är dyrt. De saknar inte sällan infrastruktur, inte ofta en så trivial sak som ström eller stabilitet i nätet. Ingen möjlighet att underhålla. De är helt beroende av donationer av pengar för att få det att snurra. Sen är det inte speciellt miljövänligt för de har ofta ingen möjlighet att ta hand om avfallet.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Denna artikel saknar en rätt viktig del, personen som står bakom stämningen kräver förlängt stöd för Windows 10 eller att Microsoft lättar på HW-kraven för Windows 11 så det fungerar på äldre system.

"d. Continue to provide updates to Windows 10 without additional cost or conditions to affected users and/or relaxing the hardware requirements for Windows 11. "

Skrivet av Alexraptor:

Det är dock skillnad på TPM och TPM. Windows 11 har specifikt krav på TPM 2.0, en standard som först publicerades 2014 och slogs fast som den nya standarden 2015 (https://trustedcomputinggroup.org/trusted-computing-group-tpm...). Men det tar tid innan från att en standard har färdigställts tills dess att den implementeras i någon större omfattning och det är först runt 2018-2019 som alla nya moderkort/system producerades med TPM 2.0.

Men varför utgår du från att jag pratar om min egen situation?

En liten detalj. Är sant att det finns moderkort med TPM 2.0 stöd, har man ett sådant kan TPM 2.0 kravet uppfyllas även för en väldigt gammal CPU.

Normalfallet för stationära datorer är ändå att TPM 2.0 stödet finns i CPU, inte i moderkort. Har nog det billigaste B350-moderkortet som sålts i Sverige, det lanserades maj 2017. Ihop med en 3900X (som har fTPM med TPM 2.0 stöd) har denna plattform därför officiellt Windows 11 stöd.

Givet ovan att personen som stämmer kräver fortsatt stöd eller att Microsoft lättare på HW-kraven (som mind you betyder att laggards säkerställer att alla andra kommer potentiellt få sämre prestanda då man inte kan utnyttja nyare funktioner fullt ut) vore det väldigt intressant att veta exakt vad avsaknad av TPM 2.0 medför.

Utöver TPM 2.0 har Windows 11 vissa säkerhetsfunktioner permanent aktiverade som kan bli rätt krävande på pre 8-gen Intel och pre Zen 2. Vad jag förstår fungerar de rent logisk, men kan bli upp mot 50 % prestandaförlust jämfört med motsvarande CPU som har HW-stöd (t.ex. 7:e gen vs 8:gen med samma frekvens). Det här är bästa-fallet, drabbar inte folk med aktuell HW och "fungerar" ändå för de som envisas med att köra museiföremål.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det irriterande är att i många fall handlar det om rent artificiella spärrar än någon slags riktig teknisk begränsning. Man bestämmer helt arbiträrt att ett program inte ska få köras om versionen av windows inte officiellt stöds.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Inte alls så.. Jag tänker mer som med kärnan där alla kan vara med om att komma fram till vad som är bäst för de flesta. Bäst stöd. Alla jobbar mot samma mål. Resten kan köra Arch.

Det suger ganska hårt på desktop sidan. Vilken dist är bäst nu?

Jag är den första att medge att ekosystemet av Linux-distributioner är starkt fragmenterat, vilket i vissa avseenden fungerar som en bromskloss vad gäller standardisering, kompatibilitet och support. Samtidigt driver denna mångfald också fram betydande innovation och specialisering inom olika områden. Själv använder jag främst Ubuntu och Debian på äldre hårdvara, där deras stabilitet och långsiktiga underhåll gör dem särskilt väl lämpade.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Blö.

Att ersätta Windows med Linux är i praktiken komplicerat, eftersom de flesta proprietära Windows-applikationer är beroende av Microsofts API:er och ABI:er. För att köra dem på Linux krävs kompatibilitetslager som exempelvis Wine, vilket bygger på omfattande baklänges­ingenjörskonst för att reimplementera Win32-, Win64- och NT-API:er utan tillgång till källkod. Eftersom Windows är en proprietär plattform saknas officiell dokumentation för många interna gränssnitt, vilket gör att implementationen blir ofullständig och ofta beroende av heuristik.

Windows i sig är en historiskt ackumulerad arkitektur där flera generationer API:er (Win16, Win32, COM, .NET, UWP m.fl.) samexisterar. Detta leder till bristande binärkompatibilitet mellan versioner. Det är därför inte ovanligt att en applikation kompilerad för Windows XP misslyckas att köras på Windows 11, trots att båda bygger på NT-kärnan. Fragmenteringen av API:er och olika beroenden mellan systembibliotek gör att kompatibilitet inom Windows-miljön inte kan tas för given.

Skrivet av Asken12345:

God tanke men det är tyvärr mer komplicerat än så. Det finns redan program som donerar datorer till behövande länder. Det är dyrt. De saknar inte sällan infrastruktur, inte ofta en så trivial sak som ström eller stabilitet i nätet. Ingen möjlighet att underhålla. De är helt beroende av donationer av pengar för att få det att snurra. Sen är det inte speciellt miljövänligt för de har ofta ingen möjlighet att ta hand om avfallet.

Det säljs många datorer till utvecklingsländer som inte klarar Windows 11. Men det finns också en mörk baksida med att skicka gammal elektronik dit. Ofta försöker man utvinna de små mängder guld som finns i komponenterna, vilket kan innebära användning av kemikalier som kungsvatten – något som i Sverige omfattas av strikta regelverk. Användningen av kungsvatten är dessutom mycket farlig, eftersom blandningen är starkt frätande och avger giftiga gaser som kan orsaka allvarliga skador på både människor och miljö. Det påminner om när vi skickar begagnade textilier till Afrika; där riskerar de att drunkna i gamla kläder som i stället blir ett miljöproblem.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Windows i sig är en historiskt ackumulerad arkitektur där flera generationer API:er (Win16, Win32, COM, .NET, UWP m.fl.) samexisterar. Detta leder till bristande binärkompatibilitet mellan versioner. Det är därför inte ovanligt att en applikation kompilerad för Windows XP misslyckas att köras på Windows 11, trots att båda bygger på NT-kärnan. Fragmenteringen av API:er och olika beroenden mellan systembibliotek gör att kompatibilitet inom Windows-miljön inte kan tas för given.

Nja... hur många sitter och kör applikationer from XP? En av Windows styrkor är just kompatibilitet och möjligheten att köra sina gamla program nästan hur länge som helst. Även om det säkert finns obskyra program kompilerade för XP som inte funkar direkt kan du ofta köra i kompatibilitetsläge. Med det sagt är det nog bättre att leta efter ett modernare alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det säljs många datorer till utvecklingsländer som inte klarar Windows 11. Men det finns också en mörk baksida med att skicka gammal elektronik dit. Ofta försöker man utvinna de små mängder guld som finns i komponenterna, vilket kan innebära användning av kemikalier som kungsvatten – något som i Sverige omfattas av strikta regelverk. Användningen av kungsvatten är dessutom mycket farlig, eftersom blandningen är starkt frätande och avger giftiga gaser som kan orsaka allvarliga skador på både människor och miljö. Det påminner om när vi skickar begagnade textilier till Afrika; där riskerar de att drunkna i gamla kläder som i stället blir ett miljöproblem.

Att man bara tar de bästa bitarna är ett problem. Resten hamnar i en hög...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Nja... hur många sitter och kör applikationer from XP? En av Windows styrkor är just kompatibilitet och möjligheten att köra sina gamla program nästan hur länge som helst. Även om det säkert finns obskyra program kompilerade för XP som inte funkar direkt kan du ofta köra i kompatibilitetsläge. Med det sagt är det nog bättre att leta efter ett modernare alternativ.

Väldigt många faktiskt, speciellt gamers.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

För var du tvungen att köpa Produkten Win 3.1 95 98 98 plus XP

Skrivet av Neon:

Tur man inte producerar prylar till slutkunder, det finns alltid någon som ska sätta sig på tvären oavsett hur generös man är. Här erbjuder man trotts allt helt gratis uppdatering från Win10 till Win11 men ändå ska man klaga över att man inte fortsätter uppdatera Win10 efter 10 år i tjänst!? Då ska man tillägga att Windows inte ens finansieras av "påtvingad" extra dyr hårdvara så som macOS.

Jag har haft Windows 95, 98, XP, Vista och Windows 7 dessa har jag betalat för. Sedan Windows 7 har jag fått jag bara använt samma Windows nyckel för att installera Windows 8, 10 och 11 på min dator som har byggts om så många gånger att jag inte kommer ihåg. Jag är en Win 11 användare men har inte köpt en Microsoft produkt på åratal så hur kan man kalla sig en Microsoft kund om du inte köper något från förtaget.

Permalänk
Medlem

Felet idag är de som säljer datorer. De borde inte bara ha Windows utan också t.ex Linux Mint, så att man från början har två operativsystem att välja mellan när man bootar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Väldigt många faktiskt, speciellt gamers.

Som spelare... Hit me...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Felet idag är de som säljer datorer. De borde inte bara ha Windows utan också t.ex Linux Mint, så att man från början har två operativsystem att välja mellan när man bootar upp.

Kunde varit bra men morsan hade säkert tryckt Mint och sen ringt mig och undrat vad hon gjort fel 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man måste naturligtvis lämna skriftlig information om att det finns två olika val och att Linux Mint är annorlunda än Windows med fördelar som ovanligt med datavirus. I princip borde köparen få välja operativsystem, särskilt om det kostar extra som t.ex Windows.

Permalänk
Medlem

Folk vill inte betala för något dom använder.

Skrivet av Alexraptor:

Det irriterande är att i många fall handlar det om rent artificiella spärrar än någon slags riktig teknisk begränsning. Man bestämmer helt arbiträrt att ett program inte ska få köras om versionen av windows inte officiellt stöds.

Ja dom är basserade runt Win 11 som faktiskt är gratis så länge du äger tidigare version av Windows så kan du uppdatera min Win nyckel är för Win 7 jag kör 11. För så köpta man allt Win 3.1 Win 95 Win 98 XP.

Permalänk
Medlem

Så att betala för någont är numera FEL!

Skrivet av norrby89:

Ja den biten kan jag inte mer än att hålla med om. dom gör jobbet, företag betalar för att dra nytta av det och låt sen privat personer bara få skiten istället för att hålla på som dom gör nu.

Så att betala någon för ett arbete som utförs 2025, är numera en jävla negativ sak? Jag är så jävla trött på alla som ska ha allting gratis.

Om jag lämnar in min bil på service varje år och du inte gör det min bil håller din går sönder är det då Volvos fel för att den servicen jag betalade för du inte fick gratis också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oilman84:

Så att betala någon för ett arbete som uttförs är 2025 en jävla negativ sak? jag är så jävla trör på alla som ska ha allting gratis.

Om jag lämnar in min bil på service varje år och du inte gör det min bil håller din går sönder är det då Volvos fel för att den servicen jag betalade för du inte fick också?

Nej men om dom nu tar betalt för arbetet från företag, om det nu är ett sånt problem på den privata marknaden så pusha bara ut skiten istället så är detta inget problem

Tycker själv det bara är löjligt och tycker inte att ms behöver göra något över huvud taget, Windows 10 är 10 år gammalt och tycker själv att dom borde inte behöva göra något alls! Ovan är bara en lösning på "problemet"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kund eller Användare

Skrivet av norrby89:

Nej men om dom nu tar betalt för arbetet från företag, om det nu är ett sånt problem på den privata marknaden så pusha bara ut skiten istället så är detta inget problem

Tycker själv det bara är löjligt och tycker inte att ms behöver göra något över huvud taget, Windows 10 är 10 år gammalt och tycker själv att dom borde inte behöva göra något alls! Ovan är bara en lösning på "problemet"

Ja men när köpte du senast något från Microsoft? Jag betalde för Win 7 2010 har använt samma Win nyckel sedan dess har aldrig behövet betala för uppdateringar. För så köpte du allt Win 3.1, Win 95, Win 98, Win 98 plus, Win XP, Win Vista.

Jag tycker vi måste skilja på en Kund och en Användare. Jag gillar inte Nvidia och deras företags modell men när jag läser någon idiot här säga jag är trogen Nvidia kund men tänker inte köpa nya 6080 och dom fortfarande sitter och skriver om sitt jävla 1080 TI då är du bara en anvädare inte en kund.

Ursäkta tonen