Snabbkoll: Dark mode eller light mode?

Permalänk
Medlem

Alltid light mode. Tycker ögonen blir ansträngda av mörker.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Röstade på dark mode. Men använder båda.

Dagtid när jag jobbar så används light mode (jobbdatorn).
Hemma är jag oftast på kvällen vid datorn, samt är det rummet mer mörkt än vad jobbet är, och då körs det dark mode.

Mobilen har jag automatiskt byte av tema.
Har tidigare haft det på både jobb och hemdatorn, men insåg att de oftast användes med det läget jag använder idag

Edit:

Jag kör med låg skärmstyrka på båda maskinerna och "night color" på hemdatorn. För att minska att det är för starkt ljus.
Har inte OLED på någon av dessa

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på vilke typ av enhet och skärm. Finns inget enkelt svar... men oftast dark.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Dark mode så ofta det går. Behöver inte ha ett vitt sken som lyser rakt i ögonen hela dagen.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Har dark mode på i Outlook, mest för att det ändrades till det automatiskt för ett tag sedan.
Tycker mig inte märka några skillnader med trötta ögon, avhandlar 100+ mail om dagen.
En sak jag irriterar mig på är färgkodningar är helt fel, när jag refererar till vad andra skrivit visar jag det i Courier New färgat mörkblått. Arial är default. Det är väldigt svårt att se vad som skrivits i mörkt läge.
Samma med text som markerats, hart närt omöjligt att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Dark mode så ofta det går. Behöver inte ha ett vitt sken som lyser rakt i ögonen hela dagen.

Har du provat med sänkt ljusstyrka och/eller "night light" eller motsvarande?

Permalänk
Medlem

Beror på. Jobbet ljust och hemma mörkt. Man kunde ju inte rösta på båda.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Dark mode, använder en TV som skärm på kort avstånd så blir som en strålkastare i fejset annars även med lägsta ljusstyrkan.
Eller iaf lägsta på SDR-reglaget i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Dark mode på det mesta, utom min OLED-skärm då @Laxpudding rekommenderade att inte ha mörka färger då det ljusa detaljerna som syns då innebär att dessa pixlar får jobba "hårdare". Så light mode på OLED.

Detta är inte ett problem i alla lägen. Exempelvis inte där man har kontrollerat ljusinsläpp i sin datorhörna och kan sänka ljusstyrkan. Min OLED används sällan över 50% ljusstyrka. Är trygg med att köra dark mode och mörka skrivbordsbakgrunder.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta är inte ett problem i alla lägen. Exempelvis inte där man har kontrollerat ljusinsläpp i sin datorhörna och kan sänka ljusstyrkan. Min OLED används sällan över 50% ljusstyrka. Är trygg med att köra dark mode och mörka skrivbordsbakgrunder.

Okej, kör maxat i HDR vilket jag alltid har igång vid spel och film. Orkar nog inte hålla på att fippla fram och tillbaks även om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Alltid light mode. Folk som tycker det är för ljust har alldeles för hög ljusstyrka på sin skärm.

Permalänk
Medlem

Ljust med svart text men låg ljusstyrka. Är ljuskänslig och vit text på mörk bakgrund tenderar att "fastna" på näthinnan ett tag efter. Har även astigmatism så ljus text är generellt jobbigare för ögonen.

Permalänk
Medlem

Både och

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

standard, så light mode överlag även om dark kanske är snyggare, 37 och inga glasögon eller huvudvärk än så varför ändra på ett vinnande koncept.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Så är det nog. Även när jag körde dark mode hade jag låg ljusstyrka, runt dina siffror. I light mode har jag också låg ljusstyrka.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kör just på dagen, mörkt på kvällen.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5722|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Dark mode på det mesta, utom min OLED-skärm då @Laxpudding rekommenderade att inte ha mörka färger då det ljusa detaljerna som syns då innebär att dessa pixlar får jobba "hårdare". Så light mode på OLED.

Ännu en anledning till att inte köpa OLED alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Möjligt att jag kan få ner ljusstyrkan ytterligare om jag
Kör snabbkommandot för att stänga av HDR i Windows så TVn byter till SDR-profilen som man ställer in väldigt lågt. Aja inget stort problem, gillar Darkmode och har skärmsläckaren på 1-min så ingen risk för bränningar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Möjligt att jag kan få ner ljusstyrkan ytterligare om jag
Kör snabbkommandot för att stänga av HDR i Windows så TVn byter till SDR-profilen som man ställer in väldigt lågt. Aja inget stort problem, gillar Darkmode och har skärmsläckaren på 1-min så ingen risk för bränningar direkt.

Du kan köra lägre ljusstyrka med HDR påslaget också men istället för att göra det på skärmen så görs det i Windows. Fick det förklarat här på forumet när jag undrade varför skärmens ljusstyrka inte gick att ändra vid HDR.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du kan köra lägre ljusstyrka med HDR påslaget också men istället för att göra det på skärmen så görs det i Windows. Fick det förklarat här på forumet när jag undrade varför skärmens ljusstyrka inte gick att ändra vid HDR.

Mm SDR-reglaget. Dock är det fortfarande jobbigt ljust i ett mörkt rum på kvällen utan darkmode. Det har nog mer att göra med skärm yta kontra avstånd. Sitter som sagt nära en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mm SDR-reglaget. Dock är det fortfarande jobbigt ljust i ett mörkt rum på kvällen utan darkmode. Det har nog mer att göra med skärm yta kontra avstånd. Sitter som sagt nära en TV.

Rackarns, jag är rätt känslig för att sitta med för hög ljusstyrka på kvällen. Använder sällan HDR själv för att det är krångligare att anpassa efter situation. Använder SDR och har Monitorian installerat så jag snabbt kan byta ljusstyrka utan att gå in i skärmens menyer. Byter aldrig ner mig från OLED

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Dark mode kombinerat med HDR eller generellt hög ljusstyrka/peak brightness är det som riskerar att de pixlar som måste lysa också lyser starkare och slits mer som följd av ABL och hur OLED-paneler ger mer energi till ljusa delar i en annars mörk bild. Text och grafik som ska lysa vitt i dark mode lyser därför extra mycket jämfört med hur vitt lyser vid light mode. Vilket på kort sikt ökar retention och på lång sikt accelererar det ojämna slitaget när endast ett fåtal pixlar jobbar extra hårt.

Dark mode-användare tenderar också ironiskt nog köra panelen ljusstarkare snarare än att hålla ett light mode med lägre ljusstyrka som matchar omgivningen. Nyheten om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/40700-morkt-lage-kan-leda-t...

Vill man köra Dark mode på OLED i reguljärt skrivbordsbruk, undvik HDR på samma gång och använd funktioner som Uniformity Brightness eller motsvarande vilket håller ned de höga peak-nivåerna.

Permalänk
Medlem

Ingenting, jag brukar bara ha på det som är default. Wikipedia ljust, Sweclockers ljust, Windows ljust, vissa andra forum mörkt osv. Sen har jag night light på när solen börjar gå ner. Jag provade att koda i mörkt tema dock och det gick inget vidare, så jag föredrar nog ljust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Light mode. Hatar dark mode, så dåligt kontrast så känns ofta som en sörja.

Låter som att du har en dålig skärm, eller dåliga ögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dark mode kombinerat med HDR eller generellt hög ljusstyrka/peak brightness är det som riskerar att de pixlar som måste lysa också lyser starkare och slits mer som följd av ABL och hur OLED-paneler ger mer energi till ljusa delar i en annars mörk bild. Text och grafik som ska lysa vitt i dark mode lyser därför extra mycket jämfört med hur vitt lyser vid light mode. Vilket på kort sikt ökar retention och på lång sikt accelererar det ojämna slitaget när endast ett fåtal pixlar jobbar extra hårt.

Dark mode-användare tenderar också ironiskt nog köra panelen ljusstarkare snarare än att hålla ett light mode med lägre ljusstyrka som matchar omgivningen. Nyheten om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/40700-morkt-lage-kan-leda-t...

Vill man köra Dark mode på OLED i reguljärt skrivbordsbruk, undvik HDR på samma gång och använd funktioner som Uniformity Brightness eller motsvarande vilket håller ned de höga peak-nivåerna.

Tack för svar.

Är rekommendationen då att växla mellan HDR och SDR-läget i Windows beroende på om man spelar/tittar film eller använder skrivbords-applikationer?

Snabbkommandot funkar iof okej att växla med men SDR-reglaget är också smidigt så man slipper mecka när man byter mellan spel/fil/program/skrivbord. Dock vore det som sagt trevligt med ännu lägre nivå på reglaget om man inte kör darkmode.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Myllerman:

Är rekommendationen då att växla mellan HDR och SDR-läget i Windows beroende på om man spelar/tittar film eller använder skrivbords-applikationer?

Kombinationen av den låga APL-nivåerna (average picture level) med Dark mode gör att i HDR kommer man få typiskt någonstans mellan 50–200 procent högre peak brightness jämfört med att köra SDR. HDR i sig gör att skärmen/TV:n går in i ett läge där den drar mer ström för att få upp ljusnivåerna och det dynamiska omfånget, samt att ljusnivåerna blir mer varierande. SDR på rätt nivå kan på en nyare OLED-panel leda till att man håller konstanta ljusnivåer vilket ofta är önskvärt. HDR-läge kommer ge varierande ljusnivåer i någon form.

Förvisso skönt att slippa växla läge manuellt. Samtidigt kan det också vara svårt att finna en balans mellan hur man ankrar SDR-nivåerna i HDR-omfånget till något som är universellt gångbart. Ankrar man det för lågt blir SDR platt och mörkt. För högt och man kommer till situationen att man får de höga peaknivåerna och ABL-variationen man kanske vill

Eftersom HDR är rätt bortkastat på kontorstillämpningar är det alltså en god idé att spara HDR till de stunder man har innehålla som är i HDR. Om ett par år är vi kanske på nivån där man inte behöver tänka så mycket på detta med en OLED i och med att de blir ljusstarkare där det är viktigt med ljusstyrka, dvs den kontinuerliga och ihållande ljusstyrkan snarare än en skyhög peak brightness.

Permalänk
Medlem

Dark mode 20% brightness och blir lik förbannat bländad av lysrör och ljuset från utsidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lonewolfshade:

Dark mode 20% brightness och blir lik förbannat bländad av lysrör och ljuset från utsidan.

Hm... Ljust läge och högre ljusnivå på skärmen gör ju att reflektioner och sådant stör mindre.
Dark mode och låg ljusnivå på skärmen gör att de syns/stör mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kör Linux, med eget färgschema. Föredrar mitt emellan: olika nyanser av grått och beige. Svart och vitt har jag sällan, och mest för accenter.

Mina terminalfönster är förstås mörka. I programmerings-IDE har jag oftare ljusa scheman.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Självklart kör man dark mode där det är möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow