Slänga eller sälja eller laga Macbook Pro Late 2017

Permalänk
Medlem

Slänga eller sälja eller laga Macbook Pro Late 2017

Hjälp mig bestämma vad jag ska göra med min gamla macbook pro. Den är i väldigt fint skick utseendemässigt. Funkar väldigt bra till vardaglig användning. Jag tycker inte den är så slö heller. MEN batteriet är väldigt dåligt, datorn kan stänga av sig ibland. Jag kan ha 100% batteri och plötsligt är det 0 %. Eller så har jag 30% kvar men den dör ändå. Funkar alltid så fort jag satt i sladden.

Datorn spec:
Macbook Pro 13 tum late 2017, 2st thunderbolt 3 portar
i5 2.3 Ghz dual-core
Intel iris plus graphics 640 1536 MB
8 GB 2133 MHz LPDDDR3
macOs ventura 13.7.6

1. Antingen kan jag lägga ca 3000kr för att fixa den med ett nytt batteri. Är det lönt?
2. Eller sälja den billigt i befintligt skick. Prisförslag?
3. Slänga den?

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Intel Macbooks har tokdåligt värde. Jag råkade se i helg att tex Inrego reade ut en maxad 2019 modell för drygt 5000. Ett till problem med just 2017 därikring är att de hade tangentbord som väldigt lätt gick sönder, vilket jag tror drar ner värdet ännu mer.

3000 för nytt batteri låter väldigt dyrt. Du får hela datorn för kring samma pris på Tradera.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Lägg ut på Tradera för en krona, sen köper du en ny.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Lägg ut på Tradera för en krona, sen köper du en ny.

Är detta ett seriöst svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Är detta ett seriöst svar?

Personen menar att du lägger ut den till försäljning utan miniminivå och därmed får betalt exakt vad marknaden vill betala.

Den har inget monetärt eller funktionellt värde egentligen så vad du än gör betala inget för reparation.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk

Du glömde alternativ 4.
Köp batteriet och byt det själv. Det är inte så svårt och finns bra guider på ifixit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem

Inte värt att laga den, man kan köpa den modellen beggad för typ 2000;- på andrahandsmarknaden.

Lägg ut den på Tradera, skulle tro att du får runt 1000:- i befintligt skick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Personen menar att du lägger ut den till försäljning utan miniminivå och därmed får betalt exakt vad marknaden vill betala.

Den har inget monetärt eller funktionellt värde egentligen så vad du än gör betala inget för reparation.

Jo men tyvärr marknade full med oseriösa människor som kommer med skambud....mäter det egentligen det verkliga värdet? Hade folk fått som de vill så hade de betalt 1 kr för den, fast den kanske är värd 1000 kr iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Inte värt att laga den, man kan köpa den modellen beggad för typ 2000;- på andrahandsmarknaden.

Lägg ut den på Tradera, skulle tro att du får runt 1000:- i befintligt skick

Inte värt för det inte går att sälja den vidare och få pengarna tillbaka menar då?

Men det kanske är värt att laga den för att fortsätta använda den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Hjälp mig bestämma vad jag ska göra med min gamla macbook pro. Den är i väldigt fint skick utseendemässigt. Funkar väldigt bra till vardaglig användning. Jag tycker inte den är så slö heller. MEN batteriet är väldigt dåligt, datorn kan stänga av sig ibland. Jag kan ha 100% batteri och plötsligt är det 0 %. Eller så har jag 30% kvar men den dör ändå. Funkar alltid så fort jag satt i sladden.

Datorn spec:
Macbook Pro 13 tum late 2017, 2st thunderbolt 3 portar
i5 2.3 Ghz dual-core
Intel iris plus graphics 640 1536 MB
8 GB 2133 MHz LPDDDR3
macOs ventura 13.7.6

1. Antingen kan jag lägga ca 3000kr för att fixa den med ett nytt batteri. Är det lönt?
2. Eller sälja den billigt i befintligt skick. Prisförslag?
3. Slänga den?

Vad säger ni?

4. Leta upp en icke-auktoriserad Mac-reparatör som har tillgång till gråimporterade batterier (nästan nya) för halva priset eller byt själv: https://www.ifixit.com/en-eu/products/macbook-pro-15-retina-l...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

4. Leta upp en icke-auktoriserad Mac-reparatör som har tillgång till gråimporterade batterier (nästan nya) för halva priset eller byt själv: https://www.ifixit.com/en-eu/products/macbook-pro-15-retina-l...

Fel kit det är för 15' modellen, tror det är detta kit. Finns ett annat för de med Touch Bar.

https://www.ifixit.com/en-eu/products/macbook-pro-13-retina-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Jo men tyvärr marknade full med oseriösa människor som kommer med skambud....mäter det egentligen det verkliga värdet? Hade folk fått som de vill så hade de betalt 1 kr för den, fast den kanske är värd 1000 kr iaf...

Går inte skambuda på det sättet på tradera. Du kan dessutom sätta ett reservationspris för vad du anser den borde sälja för. Når den inte upp till det så kan du välja att sänka reservationspriset eller skita i att sälja den.

Permalänk
Medlem

Om du tänkte ersätta den kan du testa om nettonet tar den för inbyte, vet inte hur det funkar där med dåligt batteri. Men tar dom den är det ju enklast sättet att bli av med den.

Går att byta in med tex den här som har bra pris nu.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Inte värt för det inte går att sälja den vidare och få pengarna tillbaka menar då?

Men det kanske är värt att laga den för att fortsätta använda den?

Beror ju på vart/hur du byter batteriet. Men ingen seriös firma byter batteriet för mindre än 2000:-+ och gör dom det så får du troligtvis ett riktigt dåligt batteri.

Köper du hem ett batteri (7-800:- för ett någorlunda batteri, dock inte i närheten av originalkvalitet) och byter det själv så kan det ju vara värt det. Den fungerar ju fortfarande bra som surf/enklare jobbdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Om du tänkte ersätta den kan du testa om nettonet tar den för inbyte, vet inte hur det funkar där med dåligt batter. Men tar dom den är det ju enklast sättet att bi av med den.

Går att byta in med tex den här som har bra pris nu.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12...

Tack! Bra tips!