Autouppdatering obligatoriskt i Microsoft-butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fattar inte hur folk kan lägga timmar, dagar på att grina om folk som "grinar" varje år, år ut och år in.

Inte jag heller, därför får det räcka med max 5-10 minuter per år...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det finns ingen särskild nackdel eller kostnad med att ha App Stores egentligen

Vad är det för färg på himlen i din värld?

Sålänge app-butikerna existerar parallellt med övriga världen och de utgör ett av flera alternativ att få tag i mjukvara så är det helt ok. Men så fungerar det ju inte riktigt i praktiken i verkligheten.
När det endast finns 1 app-butik som är totalt dominerande på varje plattform så finner de sig i ett monopol, en otrolig maktposition som de inte blinkar 2 gånger att utnyttja och missbruka på alla sätt de kommer på. Vad ska användarna göra? Gillar de inte läget så kan de bara ge faan i att använda deras tjänster..... Hur lätt är det?
Testa att ha en Iphone o bojkotta Apples app-store, eller android o vägra använda Google play-store....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@RHWarrior:
Hade nog haft det enklare på jobbdatorn om uppdateringarna skett via Windows Update istället som det görs nu.

Då Microsoft Store är blockerat och Windows Update ofullständigt, så trycks istället mjukvaruuppdateringar ut mha Software Center.

Dessa uppdateringar brukar först misslyckas ett par ggr, sen tvinga till sig ett par omstarter samt visa popup-rutor (firmware-updates) som inte går att minimera. Allt i till synes slumpmässig ordning.

Vid varje tillfälle ovan händer, så känns det lite som att vara med om en ransomware-attack.

Låter som en torsdag på mitt jobb... Det är den stora uppdaterar-dagen då alla möten blir kajko då ingens dator funkar som den ska, eller är upptagen med att starta om sig själv.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ser inte jätteproblem med denna ändringen. Är ju bra om programmen uppdateras. Visst är det ju bättre att man kan stänga av uppdateringarna manuellt.
Vi kan ju jämföra det med Winrar som på senaste tid har haft två säkerhetshål. och de flesta inte uppdaterar för att winrar inte uppdateras automatiskt eller man får någon som helst indikation om att ny version har kommit ut. Vilket är bäst för en vanlig användare?

Jag använder MS store till ett enda program. Huetro for Hue. Allt annat installerar jag på annat sätt.

Inte direkt ovanligt att mjukvara försämras, funktioner tas bort eller att saker som tidigare var gratis hamnar bakom betalväggar

Permalänk
Medlem

Pappa vet bäst.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

I Windows tvingas jag installera uppdateringar... På telefonen efter en hel natt på laddaren med WiFi kan det fortfarande finnas 40 uppdateringar till appar med Automatisk Uppdatering. Skulle ni kunna göra allt tvärt om @G**gle @Micro$oft ? Det är de mobila sakerna som är säkerhetsriskerna numera, finns inget BankID på datorn sedan +10 år för min del...

Visa signatur

Sambon: i7 960@3.85GHz|6x4GB DDR3|RTX 3060 12GB
Räcker åt mig: Ryzen 5 3600|2*16GB DDR4 @ 3200Mhz|GTX 970 Strix (Snart RTX 3060 12GB)
Fåner:
Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ser inte jätteproblem med denna ändringen. Är ju bra om programmen uppdateras.

Det är vad man kan tro och vad MS lyckats "indoktrinera" de som oftast bara tänker ett steg framåt. Deras kontinuerliga push och baktanke med påtvingade uppdateringar är att du inte skall kunna stanna kvar eller gå tillbaks till en version som du gillar (eller som du behöver pga av kompabilitets problem) om när den framtida versionen blir offer för deras pågånde korståg och enshitification med mer reklam/AI som de vill du skall använda.

Noterade för ett par månader sedan att de av samma anledning blockerar så att du inte kan ladda hem och spara undan offline installationsfiler lokalt på din HDD/NAS via winget längre utan det krävs nu att man har nått slag extra företagslicens för att göra detta (kommer inte ihåg namnet).

Med det sagt så är det bra med säkerhetsuppdateringar men det skall vara enkelt att slå av om man så önskar.

Citat:

Visst är det ju bättre att man kan stänga av uppdateringarna manuellt.

För mig är det ett krav och jag förstår inte att de flesta bara sväljer det!?

MS Store var den första app som åkte på min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Vad är det för färg på himlen i din värld?

Sålänge app-butikerna existerar parallellt med övriga världen och de utgör ett av flera alternativ att få tag i mjukvara så är det helt ok. Men så fungerar det ju inte riktigt i praktiken i verkligheten.
När det endast finns 1 app-butik som är totalt dominerande på varje plattform så finner de sig i ett monopol, en otrolig maktposition som de inte blinkar 2 gånger att utnyttja och missbruka på alla sätt de kommer på. Vad ska användarna göra? Gillar de inte läget så kan de bara ge faan i att använda deras tjänster..... Hur lätt är det?
Testa att ha en Iphone o bojkotta Apples app-store, eller android o vägra använda Google play-store....

Ditt inlägg här visar på exakt det jag påpekade tidigare i tråden - du ser det här genom M$-glasögon, där en app tillhandahålls av ett äckligt big tech-bolag som inte går att lita på. Det är inte ett måste att det ska vara så. Det jag pratar om är en helt annan värld, den där man kan använda fri mjukvara - det är ingen på t.ex Arch Linux som gnäller om att det är *en* pakethanterare som används där, eftersom man hittar allt man behöver där, och i det fallet inte sitter med ett system levererat av ett bolag med enbart vinstintresse. Monopol är inte en grej över huvud taget i det sammanhanget. Då hamnar man inte heller din tidigare nämnda "beroendeposition", eftersom det inte finns någon dold agenda bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ditt inlägg här visar på exakt det jag påpekade tidigare i tråden - du ser det här genom M$-glasögon, där en app tillhandahålls av ett äckligt big tech-bolag som inte går att lita på.

Jag skulle använda ordet förmedla istället för tillhandahålla, för det är mer passande på det app-butikerna gör.

Problemet är enligt mig inte att app-butikerna finns, det är att det inte går att få tag i apparna någon annan stans. Man är som användare tvungen att gå via den enda app-butiken.

Vill jag t-ex installera mobilt bank-id på min telefon, då anser jag att det skall gå att ta webbläsaren o surfa in på Finansiell ID-teknik BID AB`s hemsida och ladda ner en .APK direkt där, inte genom en länk till en app-butik.
Vill jag installera bankens app, så surfar jag in på Nordea.se o laddar ner .APK direkt från dem..... osv...

Backar man bandet till en tid där jag hade hår på huvudet och inte ont i ryggen så var detta självklart, nu är konceptet fullständigt ogreppbart för väldigt många.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Det är vad man kan tro och vad MS lyckats "indoktrinera" de som oftast bara tänker ett steg framåt. Deras kontinuerliga push och baktanke med påtvingade uppdateringar är att du inte skall kunna stanna kvar eller gå tillbaks till en version som du gillar (eller som du behöver pga av kompabilitets problem) om när den framtida versionen blir offer för deras pågånde korståg och enshitification.

Noterade för ett par månader sedan att de av samma anledning blockerar så att du inte kan ladda hem och spara undan offline installationsfiler lokalt på din HDD/NAS via winget utan det krävs nu att man har nått slag extra företagslicens för att göra detta (kommer inte ihåg namnet).

Med det sagt så är det bra med säkerhetsuppdateringar men det skall vara enkelt att slå av om man så önskar.

För mig är det ett krav och jag förstår inte att de flesta bara sväljer det!?

MS Store var den första app som åkte på min dator

Håller med dig när det gäller datanörden som hänger här, men för den vanliga användaren så är automatiska uppdateringar bättre. Det är inte bara konstiga funktioner som ingen vill ha som de uppdaterar. det smyger sig säkert in någon förbättring eller täpps till något säkerhetshål där med. Man får hoppas det iaf.
Visserligen så skapar de säkert många mer säkerhetshål med alla Copilot och AI funktioner. Jag har tagit bort notepad och paint och slutat använda MS 365 och Onedrive för att de blandar in AI.

Självklart skulle man vilja ha möjlighet att få bestämma själv om uppdateringar, m.m, men MS är ett företag som vill tjäna pengar och som ser en stor nackdel när fler och fler arbetar på andra platformar (plattor, mobiler) så de försöker att vara med i tåget på AI för att hoppas vara med i matchen i framtiden. Windows 12 kommer nog vara en total AI-kontrollsystem precis som Android håller på att bli också.
Man får helt enkelt gå över till Linux när det blir för galet. (Jag har börjat Dual boota nu)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Ännu en dag det är skönt att ha lämnat Windows långt bakom sig.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Allt som vanligt då!

Har alltid upplevt att en uppdatering efter en tid tvingas in oavsett vad man har ställt för alternativ...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag skulle använda ordet förmedla istället för tillhandahålla, för det är mer passande på det app-butikerna gör.

Problemet är enligt mig inte att app-butikerna finns, det är att det inte går att få tag i apparna någon annan stans. Man är som användare tvungen att gå via den enda app-butiken.

Vill jag t-ex installera mobilt bank-id på min telefon, då anser jag att det skall gå att ta webbläsaren o surfa in på Finansiell ID-teknik BID AB`s hemsida och ladda ner en .APK direkt där, inte genom en länk till en app-butik.
Vill jag installera bankens app, så surfar jag in på Nordea.se o laddar ner .APK direkt från dem..... osv...

Backar man bandet till en tid där jag hade hår på huvudet och inte ont i ryggen så var detta självklart, nu är konceptet fullständigt ogreppbart för väldigt många.

Men det går jätte enkelt att ladda ner en .APK och installera utan app butik. Jag gör det hela tiden, även bank ID. Du kan välja version och allt.
https://www.apkmirror.com/?post_type=app_release&searchtype=a...

Jag brukar även köra med en appbutik anonymt, utan inloggning, för att uppdatera installerade appar om jag känner för det, aldrig tvingande eller något krångel utan det är JAG som bestämmer...
https://auroraoss.com/ - Opensource...

En kommentar om windows app-store, det är inget dåligt att de har automatisk uppdatering, för det kan nog vara bra för en del men att man inte ens kan stänga av det är dålig. Ett mycket enkelt scenario är när den sista uppdateringen av en mjukvara har problem eller kraschar, ja då kan man inte bara enkelt stoppa uppdateringen eller rulla tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Problemet är enligt mig inte att app-butikerna finns, det är att det inte går att få tag i apparna någon annan stans.

Kanske inte officiellt, men jag kan hämta hem specifika versioner av applikationer för både Android, iOS och Windows (MSStore) utan större problem.

Apple har även tredjepartsbutiker inom EU och Microsoft Store erbjuder exe-filer för nedladdning.

Så jag förstår ärligt talat inte problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Håller med dig när det gäller datanörden som hänger här, men för den vanliga användaren så är automatiska uppdateringar bättre.

Absolut och den enkla samt självklara lösningen som fungerat i flera decenier är att automatiska uppdateringar är påslagna som standard för de som inte vill/kan/orkar bry sig och att det finns en simpel checkbox på lämpligt ställe att bocka av för oss andra - svårare än så borde det inte vara.

Citat:

Självklart skulle man vilja ha möjlighet att få bestämma själv om uppdateringar, m.m, men MS är ett företag som vill tjäna pengar och som ser en stor nackdel när fler och fler arbetar på andra platformar (plattor, mobiler) så de försöker att vara med i tåget på AI för att hoppas vara med i matchen i framtiden. Windows 12 kommer nog vara en total AI-kontrollsystem precis som Android håller på att bli också.
Man får helt enkelt gå över till Linux när det blir för galet. (Jag har börjat Dual boota nu)

MS har all rätt att göra som de vill (inom lagens gränser), det är deras produkt. Jag vill gilla Windows för det är det jag använt mest de senaste ~35 åren men MS gör det inte enkelt och min gräns för vad BS jag står ut med går någonstans.

Än så länge går det att "mekkla runt" så jag har kontroll över min egen PC. W11 Pro med lokalt konto, inga påtvingade uppdateringar på varken OS eller Edge, stoppat den telemetri som går att stoppa, avinstallerat OneDrive, Co-Pilot och annat bloat jag inte frågat efter och inte vill ha etc. etc. men det tar enorm tid och är frusterande att ens behöva göra det.

Som du säger så ser Linux ut att vara framtiden även på desktopen om det forsätter, kör det redan på servrar och alla SBC.

Time will tell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag tycker att du pratar om två olika saker lite grann. Att man har fragmentering i paketformat på Linux är ett i min uppfattning väldigt välkänt problem, det är en av huvudanledningarna till varför Flatpaks skapades - man ville försöka ta fram en distroagnostisk pakethanterare. Problemet idag är att alla bygger egna pakethanterare med tillhörande format till höger och vänster - apt, apk, pacman, zypper, dnf, yum osv., som egentligen alla gör samma sak, så det är bortkastad tid i och med att alla mer eller mindre återuppfinner hjulet. Om man istället hade kunnat samsas kring en standard så hade man kunnat fokusera på att bygga vidare på andra saker, men det kommer som sagt knappast att ske. Jag använder också flera pakethanterare på min privata maskin - xbps för standardpaket som stöds och testas av OS-teamet och nix för att få tillgång till en massiv mängd paket inklusive mer obskyr mjukvara, men jag hade helst sluppit ha fler än en, det finns inget självändamål med det.

På ytan är pakethanterarna väldigt lika, men de underliggande funktionerna som beroendelösning och konflikthantering skiljer mellan dem. Nu var det ett tag sedan jag använde något annat än apt/dpkg (Debian) och apk (Alpine), men som exempel så löser apt paketberoenden först, sedan hämtar den alla filer och till slut anropar den dpkg med rätt flaggor för vad som behöver göras (som att ignorera ett direkt beroende medan ett ersättningspaket installeras).

Beroenden i apt kan lösas i tre nivåer vid uppgradering; safe-upgrade (som inte tillåter borttagning av paket), full-upgrade (som tillåter borttagning av paket) och dist-upgrade (som tillåter mer borttagning av paket och ska användas försiktigt).

Men apk har andra fördelar, som att inte tillåta uppgradering av andra paket innan pakethanteraren själv har uppgraderas om det finns en nyare version. Det gör att det är nästan helt säkert att introducera nya funktioner i paketformatet även på en "rolling release" (som postmarketOS Edge, baserad på Alpine).

Zypper har jag inte kört på ett tag men senast hade den fördelen att den kunde tolka paketformaten RPM och DEB utöver dess egna. Paketen hade då inga garantier för att fungera bra, men i teorin kunde man då installera paket avsedda för RHEL eller Ubuntu LTS i openSUSE.

Flatpak är dock en annan idé som går ut på att även ha inbyggd "sandboxing". Tanken är att den underliggande disten ska kunna vara en stabil bas och potentiellt i stora drag skrivskyddad, samtidigt som Flatpak-paket har vad de behöver i en isolerad miljö. Det för med sig många fördelar ur säkerhetsperspektiv, men det leder också till en del problem som att Wireshark och PCSX2 inte får hantera råa nätverkspaket.

Skrivet av Tommy:

Det du nämner om stöd för gamla drivrutiner eller kernels är inte ett problem med pakethanteraren i sig, det finns redan lösningar på plats som ELRepo för RHEL-baserade system som erbjuder repon med drivrutiner för legacyhårdvara osv. Med andra ord så går sånt går att lösa om man bara har någon form av arkiv med äldre paket som man kan aktivera vid behov.

Heh, säg det till min Wibrain B1 som är fast på Ubuntu 8.04 LTS. VIA Nano som skulle konkurrera med Intel Atom fick aldrig några bra grafikdrivare uppströms i Linux, så den behöver köra en kernel med ABI kompatibel med Linux 2.6.24 för att den proprietära drivaren med modifierad framebufferstorlek ska fungera.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

På ytan är pakethanterarna väldigt lika, men de underliggande funktionerna som beroendelösning och konflikthantering skiljer mellan dem.

Nu är du på detaljnivå kring implementationer, alla pakethanterare löser samma problem - att installera och hantera paket. Vissa är bättre än andra såklart, men det borde egentligen kunna finnas bara en i ett idealt scenario. Det är dock olika åsikter och preferenser hos distroutvecklare som hindrar det.

Det är inte för inte som Flatpak uttrycker det i sin dokumentation:

Citat:

Issues with the current packaging model
[...]
Fragmentation and duplicated work: each Linux distribution has their own package managers and package formats that are incompatible with each other. This leads to a lot of fragmentation and duplicated work since the same application needs to be packaged multiple times for various distributions. Furthermore, developers either need to learn the format of every distribution or support only a few. This makes the Linux desktop a difficult platform for software vendors to target.

Skrivet av Djhg2000:

Flatpak är dock en annan idé som går ut på att även ha inbyggd "sandboxing". Tanken är att den underliggande disten ska kunna vara en stabil bas och potentiellt i stora drag skrivskyddad, samtidigt som Flatpak-paket har vad de behöver i en isolerad miljö. Det för med sig många fördelar ur säkerhetsperspektiv, men det leder också till en del problem som att Wireshark och PCSX2 inte får hantera råa nätverkspaket.

Jo, tanken med Flatpak är god men genomförandet får gärna gå några iterationer till. Utrymmesineffektiviteten är väl fortfarande ett problem som jag hoppas att dom kan fixa med så att även isolerade program kan dela dependencies för att spara utrymme och snabbare installera nya paket. Följer inte det så noga så vet inte om dom kommit längre med det. Sandboxingen är som du säger också något problematisk i vissa fall när man behöver bryta den för att få en del program att fungera, då får man inga direkta fördelar och slösar istället bara mer diskutrymme.

Skrivet av Djhg2000:

Heh, säg det till min Wibrain B1 som är fast på Ubuntu 8.04 LTS. VIA Nano som skulle konkurrera med Intel Atom fick aldrig några bra grafikdrivare uppströms i Linux, så den behöver köra en kernel med ABI kompatibel med Linux 2.6.24 för att den proprietära drivaren med modifierad framebufferstorlek ska fungera.

Att du i det här fallet blir nerlåst till en gammal kernel och samtidigt måste köra en point release distro som Ubuntu tycker jag inte riktigt belyser ett problem med pakethanteraren i sig. Det här problemet är väl mer att du måste ha en gammal kernel, och i ditt fall är kerneln och pakethanteraren ganska hårt kopplade till varandra. Nu är det här ett rätt extremt fall eftersom det är en snart 20 år gammal kernel, men det jag menar är att det är väl ingenting som säger att du inte hade kunnat installera en del nyare paket även där om du hade kunnat uppdatera pakethanteraren mer oberoende av kerneln? I det här extremfallet är väl grundproblemet egentligen att drivrutinsstödet var urdåligt till att börja med tänker jag, eller missförtår jag nåt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske inte officiellt, men jag kan hämta hem specifika versioner av applikationer för både Android, iOS och Windows (MSStore) utan större problem.

Apple har även tredjepartsbutiker inom EU och Microsoft Store erbjuder exe-filer för nedladdning.

Nyfiken på om det var kompletta OFF-line EXE-filer du laddade hem från MSStore och inte bara "wrappers" som drar den från deras server, isåfall berätta gärna mer?

Noterade för någon månad sedan att MS nu blockerar det om du använder dig av winget, mao så kan man inte längre hämta hem och arkivera någonting via det annars eminenta winget.

Tyvärr mer och mer nedlåsning och sikte på total kontroll, man undrar nästan om Satya Nadella har anlitat rådgivare från Trump administrationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Nyfiken på om det var kompletta OFF-line EXE-filer du laddade hem från MSStore och inte bara "wrappers" som drar den från deras server?

Syftade just på de "wrappers" som Microsoft själva erbjuder.

Tidigare har jag plockat hem valfria versioner via länken nedan:
https://store.rg-adguard.net

Där finns allt i appx-format (alla länkar leder till Microsoft!)

Testade precis från min iPhone och går fint att tanka hem. Sen är det bara att dubbelklicka på Appx/AppxBundle för att få igång installationen i Windows. Vill man krångla lite extra, så fungerar även Add-AppxPackage i PowerShell.

Enda problemet jag haft genom alla år, är att länkarna enbart är aktiva i några minuter eller så. Men det går fint att skapa nya länkar tills man lyckats få hem alla filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Syftade just på de "wrappers" som Microsoft själva erbjuder.

Tidigare har jag plockat hem valfria versioner via länken nedan, men vet inte om Microsoft även spärrat detta:
https://store.rg-adguard.net

Där finns allt i appx-format

Testade precis från min iPhone och går fint att tanka hem. Sen är det bara att dubbelklicka på Appx/AppxBundle för att få igång installationen i Windows. Vill man krångla lite extra, så fungerar även Add-AppxPackage i PowerShell.

Tack för länken, verkar funka för tillfället. Kan vara bra och känna till, åtminstone tills de blockar även det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPT:

Men det går jätte enkelt att ladda ner en .APK och installera utan app butik. Jag gör det hela tiden, även bank ID. Du kan välja version och allt.
https://www.apkmirror.com/?post_type=app_release&searchtype=a...

Jag brukar även köra med en appbutik anonymt, utan inloggning, för att uppdatera installerade appar om jag känner för det, aldrig tvingande eller något krångel utan det är JAG som bestämmer...
https://auroraoss.com/ - Opensource...

Men ApkMirror är ju en "app-butik"? I alla fall upplever jag det så....

Hur som helst så öppnar detta för problematiken som jag önskar komma bort ifrån, dvs oavsett vilken appbutik man väljer så måste man lita på den. Man måste verifiera att det inte är nått skit i det man laddar ner.
Vem man laddar ifrån är det centrala.
Går jag direkt till tillverkaren så vet jag att allt är i sin ordning.

Skrivet av walkir:

Problemet är att det just är "inofficiellt", det är en kopia av en kopia som kommer nån stans ifrån.
Då måste man lita på den man laddar ner ifrån, man måste säkerställa att det inte är nått skit i det.

Laddar man ner direkt från tillverkaren så vet man att att allt är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Går jag direkt till tillverkaren så vet jag att allt är i sin ordning.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om UniGetUI som tänkbar ersättare till Winstore.

Förutom WinGet finns stöd för exvis Scoop, Chokolatey, npm, Cargo mfl samt inställningsmöjligheter för updats mm

Kan dock ej svara för hur bra det är då jag utvärderar detta fortsatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur vet du det?

Poäng juförsig.

Jag får väl uttrycka mig på det sättet istället att jag litar på de företag som jag köper tjänster ifrån.
Skulle det t.ex finnas en .APK att ladda ner från Nordea.se så utgår jag ifrån att banken har verifierat att den mjukvara de sprider till sina kunder är fri från all skit som inte skall vara i den.

Sen är väl jag kanske inte "norm-användaren" av min smartphone. Jag har mina 4-5 appar som jag installerar när jag tar telefonen i bruk, sen använder jag enbart dessa.
Att stämma av mot 4-5 olika tillverkare om det kommit nån nyare variant kanske ett par gånger om året finner jag hanterbart.

Jag är ju uppvuxen och formad i en värld som fungerade så, det fanns inga app-butiker när jag körde Windows 3.11, XP, eller ens 7an som känns som i förr-går. Varför skulle det inte fungera idag? Varför är det helt otänkbart bara för att datorn är bärbar o får plats i fickan?

Visa signatur