Autouppdatering obligatoriskt i Microsoft-butiken

Permalänk
Melding Plague

Autouppdatering obligatoriskt i Microsoft-butiken

Inte längre möjligt att pausa automatiska uppdateringar permanent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsofts korståg och överförmynderi mot sina kunder fortsätter.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig installerat någonting via Microsoft-butiken och lär inte göra det heller.
Finns det någon anledning till att använda den istället för webbläsaren?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ser inte jätteproblem med denna ändringen. Är ju bra om programmen uppdateras. Visst är det ju bättre att man kan stänga av uppdateringarna manuellt.
Vi kan ju jämföra det med Winrar som på senaste tid har haft två säkerhetshål. och de flesta inte uppdaterar för att winrar inte uppdateras automatiskt eller man får någon som helst indikation om att ny version har kommit ut. Vilket är bäst för en vanlig användare?

Jag använder MS store till ett enda program. Huetro for Hue. Allt annat installerar jag på annat sätt.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

Jag vill ha automatisk installation och omstart. Så när man står och har en presentation för många personer, kanske kameror som filmar och allt. Så får Windows som kör presentationen för sig att installera uppdateringar, starta om datorn, kanske visa en blåskärm när allt är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha automatisk installation och omstart. Så när man står och har en presentation för många personer, kanske kameror som filmar och allt. Så får Windows som kör presentationen för sig att installera uppdateringar, starta om datorn, kanske visa en blåskärm när allt är klart.

Så är det ju redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Microsofts korståg och överförmynderi mot sina kunder fortsätter.

Är glad att jag valt bort Microsoft Store helt

Väljer även bort Snaps i Ubuntu av samma anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara ett litet tips. ;D

Permalänk
Medlem

Använder folk ms store fortfarande. Bara köra PowerShell och installera det man vill. No store needed och vips no updates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Bara ett litet tips. ;D

<Uppladdad bildlänk>

Som om den inställningen faktiskt gör något (!!)

Den är bara för syns skull, det har fasen aldrig hindrat min dator att installera skit eller starta om i tid och otid…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Den är bara för syns skull, det har fasen aldrig hindrat min dator att installera skit eller starta om i tid och otid…

Jag har ställt in den på mina tiden (eller den har automatiskt ställt in mina tider)

och min dator har ALDRIG startat om sig utan att jag velat det. Känns som om den isåfall är felaktigt inställd eller något, för det står där att datorn inte kommer att startas om under dessa tider, vilket har stämt för mig sedan 2015.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alltså, efter tillräckligt lång tid om datorn inte varit igång utanför tiden man satt så kommer Windows till slut uppdatera ändå. Fungerar klockrent för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag har aldrig installerat någonting via Microsoft-butiken och lär inte göra det heller.
Finns det någon anledning till att använda den istället för webbläsaren?

Men det är ju skitsmidigt och allt bara funkar automagiskt juh..... En sökruta och sen en stor grön "installera-knapp", sen sköts också uppdateringar automagiskt..... Rena rama himmelriket för lata bekväma användare som inte förstår bättre.

Nuförtiden fostras ju även folk genom sina telefoner att "det är så här det funkar" när det gäller att installera saker, så det blir normaliserat.
För många är idag själva konceptet att söka mjukvara hos tillverkaren fullständigt ogreppbart, det är så självklart för dem att "appar" hämtar man i "app-store"....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Men det är ju skitsmidigt och allt bara funkar automagiskt juh..... En sökruta och sen en stor grön "installera-knapp", sen sköts också uppdateringar automagiskt..... Rena rama himmelriket för lata bekväma användare som inte förstår bättre.

Nuförtiden fostras ju även folk genom sina telefoner att "det är så här det funkar" när det gäller att installera saker, så det blir normaliserat.
För många är idag själva konceptet att söka mjukvara hos tillverkaren fullständigt ogreppbart, det är så självklart för dem att "appar" hämtar man i "app-store"....

Det är ju så det ska vara, mjukvara bör installeras från en central källa med verifierade paket så att man slipper gå ut på nätet och ladda ner allehanda filer hit och dit för att installera mjukvara. Men Microsoft ska i vanlig ordning skita i det blå skåpet och påtvinga uppdateringar av det man installerar från deras Store, måste vara jättesmidigt om man t.ex behöver ha en äldre version av ett program för bakåtkompatibilitet eller liknande...

Permalänk
Medlem

Snaran dras åt ett snäpp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har ställt in den på mina tiden (eller den har automatiskt ställt in mina tider)
<Uppladdad bildlänk>
och min dator har ALDRIG startat om sig utan att jag velat det. Känns som om den isåfall är felaktigt inställd eller något, för det står där att datorn inte kommer att startas om under dessa tider, vilket har stämt för mig sedan 2015.

Om man konsekvent har datorn avstängd utanför de aktiva tider man har ställt in och alltid skjuter upp uppdateringar varje gång frågan dyker upp kommer Windows till slut att starta om ändå. Dock ska det ganska mycket till innan det händer. Windows bör också känna av om man t.ex. har en Powerpoint presentation igång och inte starta om då.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Uppdatera Teams, Whatsapp, GPT, Spotify, VLC, Office programmen, Adobe, Discord och allt bara i bakgrunden utan knapptryck, utan att godkänna villkor, utan notisar, frågor eller omstarter så är detta väldigt bra uppdatering.

Men så blir det väll inte denna gång heller.

Kan det vara så svårt att ordna så att man får alla uppdateringar, men utan att man märker av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag använder MS store till ett enda program. Huetro for Hue. Allt annat installerar jag på annat sätt.

Går det inte att ladda hem installationsfilen direkt härifrån:
https://apps.microsoft.com/detail/9wzdncrfjj3t

Själv har jag "sideloadat" Intel® Graphics Command Center från Microsoft Store för att kunna köra "rätt" version här. Senare versioner tillförde både reklam och annan bloat samtidigt som viss funktionalitet försvann.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att de programmen jag har igenom ms appstore VILL jag hålla uppdaterade så inget förlorat här.
använder winget till resten.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Går det inte att ladda hem installationsfilen direkt härifrån:
https://apps.microsoft.com/detail/9wzdncrfjj3t

Själv har jag "sideloadat" Intel® Graphics Command Center från Microsoft Store för att kunna köra "rätt" version här. Senare versioner tillförde både reklam och annan bloat samtidigt som viss funktionalitet försvann.

Jag har inte provat det, det är ju en "store" app (vad de nu kallades) och inte inte win32 app. Om jag tar download på den sidan så vill Firefox bara öppna ms store eller inte alls. Kan ju kanske bli skillnad om man avinstallerar ms store.
Men har inte orkat kolla upp det ordentligt. det fungerar okej. Sedan har jag xbox-apparna också tack vare Gamepass. En del spioneri måste man ju stå ut med

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är ju så det ska vara, mjukvara bör installeras från en central källa med verifierade paket så att man slipper gå ut på nätet och ladda ner allehanda filer hit och dit för att installera mjukvara.

Det må vara din åsikt.
Men då får du ju också acceptera att denna "centrala källa" som du nu satt dig i beroendeställning till kan hitta på ändringar just i stil med just detta som nu sker.

Personligen föredrar jag att själv hantera all mjukvara som ska in på mina enheter, jag tar personligen ansvar för att de källor jag hämtar mjukvaran ifrån och jag accepterar då även givetvis allt ansvar det för med sig.

"App-butikerna" tillför absolut smidighet, men det finns absolut en kostnad i andra ändan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har inte provat det, det är ju en "store" app (vad de nu kallades) och inte inte win32 app. ... En del spioneri måste man ju stå ut med

Jag har ingen butik alls, så får "Huetro for Hue Installer.exe" på 1,1MB istället. Sen tankar installationsprogrammet hem allt du behöver om jag minns rätt.

Microsoft får gärna spionera på lite på mig, men mina programvaror ska de ge f_n i! Vi får vara glada att DOpus är tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det må vara din åsikt.
Men då får du ju också acceptera att denna "centrala källa" som du nu satt dig i beroendeställning till kan hitta på ändringar just i stil med just detta som nu sker.

Personligen föredrar jag att själv hantera all mjukvara som ska in på mina enheter, jag tar personligen ansvar för att de källor jag hämtar mjukvaran ifrån och jag accepterar då även givetvis allt ansvar det för med sig.

"App-butikerna" tillför absolut smidighet, men det finns absolut en kostnad i andra ändan.

Man kan generellt säga att alla förutom Windows kör med centrala källor för mjukvara; Google Play, App Store, på Linux har man i regel alltid centrala paketrepon man installerar ifrån, samma gäller med BSD. Det är primärt på Windows som det här är ett problem eftersom Microsoft hittar på dumheter hela tiden, som att tvinga uppdateringar. Det finns nog inte många på andra plattformar som skulle vilja att man backar från att använda centrala källor med verifierad mjukvara och möjlighet att rapportera in fel till att leta efter mjukvara på arbiträra platser på nätet med varierande grader av tillförlitlighet.

Det finns ingen särskild nackdel eller kostnad med att ha App Stores egentligen, det är mer att man ser saken från ett inlärt Microsoft-perspektiv, när det i själva verket är Windows som är den udda fågeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är ju så det ska vara, mjukvara bör installeras från en central källa med verifierade paket så att man slipper gå ut på nätet och ladda ner allehanda filer hit och dit för att installera mjukvara. Men Microsoft ska i vanlig ordning skita i det blå skåpet och påtvinga uppdateringar av det man installerar från deras Store, måste vara jättesmidigt om man t.ex behöver ha en äldre version av ett program för bakåtkompatibilitet eller liknande...

I de flesta Linux-distar finns det både distens egna pakethanterare och Flatpak. I dessa kan man lägga till egna repon för att installera icke-officiell mjukvara och det har fungerat väldigt bra för mig. I och med att båda pakethanterarna typiskt går att använda genom PackageKit så får man även allt i samma GUI. Inställningar för automatiska uppdateringar hanteras genom detta GUI, inklusive att stänga av dem.

Det är det ska vara.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

I de flesta Linux-distar finns det både distens egna pakethanterare och Flatpak. I dessa kan man lägga till egna repon för att installera icke-officiell mjukvara och det har fungerat väldigt bra för mig. I och med att båda pakethanterarna typiskt går att använda genom PackageKit så får man även allt i samma GUI. Inställningar för automatiska uppdateringar hanteras genom detta GUI, inklusive att stänga av dem.

Det är det ska vara.

Ja, man ska kunna parkera paket från uppdateringar, det är en självklarhet.
Sen ska man egentligen inte behöva mer än en pakethanterare, men då kommer vi in på den eviga splittringen av paketformat i Linux och den kommer vi nog inte se en konsolidering av under vår livstid - i alla fall jag förväntar mig inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja, man ska kunna parkera paket från uppdateringar, det är en självklarhet.
Sen ska man egentligen inte behöva mer än en pakethanterare, men då kommer vi in på den eviga splittringen av paketformat i Linux och den kommer vi nog inte se en konsolidering av under vår livstid - i alla fall jag förväntar mig inte det.

Jag ser inte splittringen som ett problem, tvärt om ser jag hur flera pakethanterare lyckas samsas på samma system med gemensamt GUI som en otrolig styrka. Om en slutar fungera så finns det alternativ och i framtiden kommer även gamla system kunna köra modern mjukvara.

Tänk dig till exempel en gammal dator med NVIDIA-grafik som idag kör NVIDIAs legacy-drivare. Om ett par år kommer det inte att finnas en uppgraderingsväg med tillräckligt gammal kernel för den drivaren så systemet förblir fast på en gammal version av disten. Däremot kan man fortfarande hålla webbläsaren uppdaterad genom att köra Flatpak-versionen och ha ett mycket säkrare system än man hade haft annars.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan lägga timmar, dagar på att grina om windows uppdateringar varje år, år ut och år in.

Gör så här: När arbetsdan/ditt dataspelspass är över klickar du i "uppdatera & stäng av dig datorjävel" och låter skiten sköta sig själv medans du gå ut och luktar på blommorna/äter din middag/kelar med din respektive/bygger det där sandslottet du alltid drömt om.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Fattar inte hur folk kan lägga timmar, dagar på att grina om windows uppdateringar varje år, år ut och år in.

Gör så här: När arbetsdan/ditt dataspelspass är över klickar du i "uppdatera & stäng av dig datorjävel" och låter skiten sköta sig själv medans du gå ut och luktar på blommorna/äter din middag/kelar med din respektive/bygger det där sandslottet du alltid drömt om.

Fattar inte hur folk kan lägga timmar, dagar på att grina om folk som "grinar" varje år, år ut och år in.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag ser inte splittringen som ett problem, tvärt om ser jag hur flera pakethanterare lyckas samsas på samma system med gemensamt GUI som en otrolig styrka. Om en slutar fungera så finns det alternativ och i framtiden kommer även gamla system kunna köra modern mjukvara.

Tänk dig till exempel en gammal dator med NVIDIA-grafik som idag kör NVIDIAs legacy-drivare. Om ett par år kommer det inte att finnas en uppgraderingsväg med tillräckligt gammal kernel för den drivaren så systemet förblir fast på en gammal version av disten. Däremot kan man fortfarande hålla webbläsaren uppdaterad genom att köra Flatpak-versionen och ha ett mycket säkrare system än man hade haft annars.

Jag tycker att du pratar om två olika saker lite grann. Att man har fragmentering i paketformat på Linux är ett i min uppfattning väldigt välkänt problem, det är en av huvudanledningarna till varför Flatpaks skapades - man ville försöka ta fram en distroagnostisk pakethanterare. Problemet idag är att alla bygger egna pakethanterare med tillhörande format till höger och vänster - apt, apk, pacman, zypper, dnf, yum osv., som egentligen alla gör samma sak, så det är bortkastad tid i och med att alla mer eller mindre återuppfinner hjulet. Om man istället hade kunnat samsas kring en standard så hade man kunnat fokusera på att bygga vidare på andra saker, men det kommer som sagt knappast att ske. Jag använder också flera pakethanterare på min privata maskin - xbps för standardpaket som stöds och testas av OS-teamet och nix för att få tillgång till en massiv mängd paket inklusive mer obskyr mjukvara, men jag hade helst sluppit ha fler än en, det finns inget självändamål med det.

Det du nämner om stöd för gamla drivrutiner eller kernels är inte ett problem med pakethanteraren i sig, det finns redan lösningar på plats som ELRepo för RHEL-baserade system som erbjuder repon med drivrutiner för legacyhårdvara osv. Med andra ord så går sånt går att lösa om man bara har någon form av arkiv med äldre paket som man kan aktivera vid behov.

Permalänk
Medlem

@RHWarrior:
Hade nog haft det enklare på jobbdatorn om uppdateringarna skett via Windows Update istället som det görs nu.

Då Microsoft Store är blockerat och Windows Update ofullständigt, så trycks istället mjukvaruuppdateringar ut mha Software Center.

Dessa uppdateringar brukar först misslyckas ett par ggr, sen tvinga till sig ett par omstarter samt visa popup-rutor (firmware-updates) som inte går att minimera. Allt i till synes slumpmässig ordning.

Vid varje tillfälle ovan händer, så känns det lite som att vara med om en ransomware-attack.