Rapporter om SSD-problem efter Windows-uppdateringar

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många användare som frivilligt beta-testar uppdateringar via Windows Insider Program så är det märkligt att Microsoft inte lyckas fånga den här typen av allvarliga bugga. Nu för tiden verkar det som att alla beta-testar år Microsoft vare sig man vill eller ej. Om det inte vore för alla program som enabrt finns för Windows så hade man hoppat av karusellen för länge sedan.

Permalänk
Medlem

När läkaren om 1 år frågar mig ”hur uppstod ditt magsår? Var det pga ett stressigt jobb? Stressigt förhållande? Stressig vardag?….nej, det var win11”

Ännu en sak att oroa sig över och listan bara växer

Men vad betyder detta egentligen? Betyder det att SSDn slutar att funka så att man inte ens kan få igång Windows om man har win installerat på den eller betyder det att den försvinner som ikon när man tex går in i ”den här datorn” och ska gå in i SSDn?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Fel som inte får hända!
Undrar om nån får sparken över sånt?

Alltså, de har ju redan sparkat hela sin QA avdelning och resten av deras utvecklare sitter i Indien nu så nej troligtvis inte.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Hej, jag har varit med om detta på en på en 8TB och en 12TB SATA hårddisk, jag trodde först att det var anslutningen men efter tre gånger kopplade jag ur 12TB jag hårddisken och nu har det inte hänt på ett tag men det var inte så kul upplevelse.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Otroligt att Windows 11 fortfarande lever. Märkligt av Microsoft att dom inte förstår hur negativt detta påverkar deras varumärke och kundernas förtroende för Windows.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Nämen 24H2 igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Med tanke på hur många användare som frivilligt beta-testar uppdateringar via Windows Insider Program så är det märkligt att Microsoft inte lyckas fånga den här typen av allvarliga bugga. Nu för tiden verkar det som att alla beta-testar år Microsoft vare sig man vill eller ej. Om det inte vore för alla program som enabrt finns för Windows så hade man hoppat av karusellen för länge sedan.

Känns som ett problem inom hela mjukvaru och spelbranschen så så låter mer som ett systemfel, troligen pengar och tid som är boven i botten som vanligt...

Förr när du släppte en produkt och du inte bara kunde ladda ner en uppdatering eller fixa på distans ja då var man ju tvungen att se till att sakerna funkade exakt som det var tänkt, det var ändå ganska ovanligt med bugar och problem, i alla fall om man jämför med idag. Jag misstänker att det är mer slappt idag då det är så enkelt att fixa saker i efterhand. Användarnas reaktion och den negativa marknadsföringen som förmedlas i och med problemen tas inte på allvar.

Ett tips är att man släpper något först när det är klar oavsett hur lång tid det tar, då vet alla som väntar att det är värt vänta för detta företag sätter alltid kvalité först...

Permalänk
Medlem

Ifall man sitter på en disk med phison-controller och har fått sagd uppdatering installerad. Hjälper det att avinstallera den uppdateringen eller är skadan redan gjord?

Sitter personligen i den sitsen men har ännu inte märkt något problem. Har dock inte provocerat det heller.

Visa signatur

AMD 9800x3d || 64GB DDR5 || EVGA RTX 3080||

Permalänk
Medlem

Undrar när win 11 ska lämna alpha stadiet?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalta:

Ifall man sitter på en disk med phison-controller och har fått sagd uppdatering installerad. Hjälper det att avinstallera den uppdateringen eller är skadan redan gjord?

Sitter personligen i den sitsen men har ännu inte märkt något problem. Har dock inte provocerat det heller.

Utifrån artikeln så låter det som att uppdateringen bara öppnar dörren för att i "rätt" scenario krascha SSDn, inte att det sker något som orsakar skada i bakgrunden eller liknande.

Och det låter dessutom som att en krasch oftast inte orsakar permanent skada (annat än att data som höll på att skrivas förstås inte blev skriven korrekt).
I några fall har vissa enheter inte repat sig, men det verkar utifrån vad de visat vara mindre vanligt (kanske kopplat till vissa enheter, eller slump, det vet vi inte) och det mer typiska utfallet verkar vara att det bara är en krasch som kräver omstart och att just den data man höll på att skriva kanske är trasig men att SSDn som sådan fungerar.

Det är mycket som är oklart, men utifrån vad som presenterats så tror iaf inte jag att din fungerande SSD på något sätt farit illa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPT:

Känns som ett problem inom hela mjukvaru och spelbranschen så så låter mer som ett systemfel, troligen pengar och tid som är boven i botten som vanligt...

Förr när du släppte en produkt och du inte bara kunde ladda ner en uppdatering eller fixa på distans ja då var man ju tvungen att se till att sakerna funkade exakt som det var tänkt, det var ändå ganska ovanligt med bugar och problem, i alla fall om man jämför med idag. Jag misstänker att det är mer slappt idag då det är så enkelt att fixa saker i efterhand. Användarnas reaktion och den negativa marknadsföringen som förmedlas i och med problemen tas inte på allvar.

Ett tips är att man släpper något först när det är klar oavsett hur lång tid det tar, då vet alla som väntar att det är värt vänta för detta företag sätter alltid kvalité först...

Det är just därför jag inte vill köpa ny bil. Min gamla V70 har knappt någon mjukvara alls. Nya bilar är som rullande datacenter där man måste registrera konto och vara uppkoppla på Internet för att ens kunna öppna laddluckan.

Gav upp hamsterhjulet som mjukvaruutvecklare och jobbar nu med ASIC-utveckling. Där får man en chans, sedan är man rökt.

Permalänk
Medlem

hade också problem med datorn efter de två senaste uppdateringarna. datorn började plötsligt lagga. Slutade med att jag tog bort dem och pausade uppdates i 5v . hade helst pausat mer än 5v men finns ej som val .

Visa signatur

CPU>> 9950X3D
Moderboard>> MSI MPG X870E Carbon WiFi
MINNE>> 64GB 6000Mhz CL 30.
NÄT>> NZXT C1200W 3.1
Hårddisk>> 4 Gb NVME Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Fel som inte får hända!
Undrar om nån får sparken över sånt?

Microsoft har alltid ryggen fri!

Ska bli intressant att få höra om det är en ny bugg eller något gammalt.

Verkar främst hända när över 50GB skrivs till en disk med mindre än 40% ledigt utrymme.

Spännande!

Tuffar vidare med min gamla Windows 10 här tills Microsoft är klara med Windows 11! Väck mig när dialer.exe antingen är borta eller kan hantera Dark Mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån artikeln så låter det som att uppdateringen bara öppnar dörren för att i "rätt" scenario krascha SSDn, inte att det sker något som orsakar skada i bakgrunden eller liknande.

Och det låter dessutom som att en krasch oftast inte orsakar permanent skada (annat än att data som höll på att skrivas förstås inte blev skriven korrekt).
I några fall har vissa enheter inte repat sig, men det verkar utifrån vad de visat vara mindre vanligt (kanske kopplat till vissa enheter, eller slump, det vet vi inte) och det mer typiska utfallet verkar vara att det bara är en krasch som kräver omstart och att just den data man höll på att skriva kanske är trasig men att SSDn som sådan fungerar.

Det är mycket som är oklart, men utifrån vad som presenterats så tror iaf inte jag att din fungerande SSD på något sätt farit illa.

Känns betryggande, även om ingen kan garantera något.
Du har lugnat mina nerver en aning. Tack!

Visa signatur

AMD 9800x3d || 64GB DDR5 || EVGA RTX 3080||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

I USA är det nog inte omöjligt. Men i min tankevärld är personen som ställt till med en sån här grej den som är minst sannolik att göra något sådant igen under lång tid framöver, så med andra ord någon som är bra att ha kvar i teamet. Gott omdöme kommer av erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme.

Medhåll. Plus att hot om uppsägning skapar en tystnads- och skylla-ifrån-sig-kultur. Sker misstagen i tysthet kommer fler gå på samma pump. Det företaget är dömt att upprepa misstagen om och om igen, och är antagligen dödsdömt, om de inte lyckas ändra på kulturen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jahapp, dags att gå till Win12 då?
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Win11.. vilket jävla skit-OS

När jag väl uppgraderade tänkte jag "äh, det är inte så farligt".
Men håller med mer och mer om ditt påstående. Windows 11 är verkligen skit.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte riktigt vad de faktiskt har lyckats med, och tanken har heller aldrig slagit mig att Microsoft inte testar saker direkt på metallen innan de pushar ut det till "väldigt många" användare. Men det kanske bara är Murphy som är i farten. Hoppas på en uppföljning.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Problemet är nog att många Windows Insiders inte installerar beta-versionerna på sina primära system eftersom de kan ställa till rejält med problem. Så det är inget man vill installera på en jobb- eller speldator man använder dagligen. De provar dem antingen i en VM eller på någon sekundär dator och då testas inte alla moderna kombinationer av hårdvara på samma sätt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jaha..

Det är ju mig man nämner i artikeln, men jag sitter på windows 10. Jag gjorde plats på C: för BF6 som fungerade och installerade BF2024 på D: och nu får jag samma felmeddelande även där.

Samma scenario, spelet startar och allt går OK tills jag ska in i ett game, då kraschar jag till desktop. När detta väl har hänt så kommer jag inte åt hårddisken längre utan är tvungen att starta om för att få en chans igen.

Det skummaste av allt är att de andra spelen fortfarande fungerar på D:, tex BF1 och BF5. Ska man försöka reklamera? Vad säger man ens till NetonNet när man står där? "Alltså, denna hårddisken fungerar inte trots den klarar alla tester"?

Börjar bli desperat här.

Permalänk
Medlem

Phison har hört av sig, men ingen lösning på problemet ännu..

" This indicates that Microsoft's patch and some controller firmware may be disagreeing in the logic of operations. However, Phison, as one of the makers of the impacted controllers, has decided to be vocal about it and informed Tom's Hardware that the company is actively looking into the issue."

https://www.techpowerup.com/340076/phison-responds-to-windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Phison har hört av sig, men ingen lösning på problemet ännu..

" This indicates that Microsoft's patch and some controller firmware may be disagreeing in the logic of operations. However, Phison, as one of the makers of the impacted controllers, has decided to be vocal about it and informed Tom's Hardware that the company is actively looking into the issue."

https://www.techpowerup.com/340076/phison-responds-to-windows...

För tydlighets skull så är det faktiska uttalandet från Phison:

August 19, 5:30 am ET: Phison has issued the following statement to Tom's Hardware: "Phison has recently been made aware of the industry-wide effects of the 'KB5063878' and ‘KB5062660’ updates on Windows 11 that potentially impacted several storage devices, including some supported by Phison. We understand the disruption this may have caused and promptly engaged industry stakeholders. We are steadfast in our commitment to product integrity and the success of our partners and end users. At this time, the controllers that may have been affected are under review and we are working with partners. We will continue to provide updates and advisories to partners who may have been impacted to provide support and ensure any applicable remediation."

-- https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/latest-window...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull så är det faktiska uttalandet från Phison:

August 19, 5:30 am ET: Phison has issued the following statement to Tom's Hardware: "Phison has recently been made aware of the industry-wide effects of the 'KB5063878' and ‘KB5062660’ updates on Windows 11 that potentially impacted several storage devices, including some supported by Phison. We understand the disruption this may have caused and promptly engaged industry stakeholders. We are steadfast in our commitment to product integrity and the success of our partners and end users. At this time, the controllers that may have been affected are under review and we are working with partners. We will continue to provide updates and advisories to partners who may have been impacted to provide support and ensure any applicable remediation."

-- https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/latest-window...

Yup, uppfattat. Aktieägarna inte berörda av fadäsen. Ingen lösning ännu.
Dom jobbar med det. Ingen Samsung påverkad ännu.

Permalänk
Medlem

The following drives appear unaffected by the issue according to tests:

Solidigm P44 Pro
Samsung 980
SanDisk SSD PLUS 240GB SDSSDA-240G

And here are the SSDs that were not affected:

Samsung 990 PRO 2TB NVMe
Samsung 980 PRO 2TB NVMe
Samsung 870 EVO 1TB SATA
WD Black SN7100 2TB NVMe
WD Blue SA510 1TB SATA M.2
Seagate FC530 2TB NVMe
Seagate FC530 1TB NVMe
Solidigm P44 Pro NVMe
Crucial T700 2TB NVMe

https://www.ghacks.net/2025/08/18/latest-windows-11-update-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Microsoft har börjat vibe-koda en hel del av operativsystemet med hjälp av AI, så det är inte ens säkert att det är en människa som gjort misstaget.

Å andra sidan kan exakt samma sak (eller troligen något helt annat) ha hänt i mjukvaran i disk-kontrollern. Hur som helst får det ses som ett misslyckande antingen i designen av interfacet eller i kontroller-implementationen att man kan krascha hårdvara som har hand om data. Å tredje sidan, vafan ska MS in och pilla i kod för grundläggande diskåtkomst för, om den inte redan innan var buggig.

Som någon som just jobbade ett par veckor med att fixa bugg-kompatibel host-mjukvara för en IC med buggig firmware (som kollegorna har byggt och som man inte uppgraderar) så är min gissning: Det här problemet beror inte på ett enda fel, utan på en rad olyckliga omständigheter och en allmänt skitig situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

När jag väl uppgraderade tänkte jag "äh, det är inte så farligt".
Men håller med mer och mer om ditt påstående. Windows 11 är verkligen skit.

Ja det känns exakt som 10an men med massa buggar. Om jag orkat hade jag rollat tillbaks igen men fck it

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

"AI" kan inte få sparken.

IBM var minst 40 år före sin tid!

Permalänk
Medlem

phew, har en Samsung 980 PRO 2TB NVMe, så jag är i safe zonen

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Videon innehåller information om uppdateringen, vilken det är och hur du tar bort den.

Jag har pausat uppdateringar i en vecka nu. Hojta gärna till här när Microsoft skickar ut en fix.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Videon innehåller information om uppdateringen, vilken det är och hur du tar bort den.

https://www.youtube.com/watch?v=mlY2QjP_-9s

Jag har pausat uppdateringar i en vecka nu. Hojta gärna till här när Microsoft skickar ut en fix.

Tack! Har avinstallerat denna uppdateringen nu

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless