Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

The Abyss

Blu ray - Dolby Vision/Atmos.

Är många år sen jag såg denna film (på hyr VHS).
Minns att det var nån americansk ubåt med kärnvapen som sjönk.

Tänkte se hur denna klassiker ser ut i 4K å med Atmos (True HD) ljud.

Edit: Lite senare:
Okej, funkar än idag/sevärd.

9/10

Skrivet av oqvist:

Abyss lär inte va värt för 4k. Var knappt bluray kom pga den dåliga mastern. Grym film dock

The Abyss 4K Blu-ray
Ultimate Collector's Edition / 4K Ultra HD + Blu-ray + Digital 4K
Disney / Buena Vista | 1989 | 1 Movie, 2 Cuts | 171 min | Rated PG-13 | Mar 12, 2024
https://www.blu-ray.com/movies/The-Abyss-4K-Blu-ray/191855/

The Abyss 4K Blu-ray User Reviews
https://www.blu-ray.com/movies/The-Abyss-4K-Blu-ray/191855/#U...

"This is maybe the only Disney / Buena Vista 4K release I've personally reviewed with Dolby Vision, and HDR definitely adds some luster to the underwater material in particular when compared to an already excellent 1080 presentation. HDR also increases the variability in the huge gamut of blue tones that are a constant throughout the story, and offers some really nice highlights in the more pastel fluorescence material which serves as this film's version of 2001's light show. Some of the then nascent CGI and old school composited effects I would say don't fare perfectly under the "harsh glare" of 2160 resolution, and some of the climactic material involving Bud's fate may actually look just slightly comical as a result. This presentation may indeed strike some as a potent example of Cameron's "revisionism", but divorced from that context, I found it rather beautifully detailed throughout for the most part, and the 4K UHD presentation improves both fine detail levels and especially palette nuance when compared to the already excellent 1080 presentation included in this package"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Mission: Impossible – The Final Reckoning
6/10

Kan börja med att jag känner mig generös som ger denna mer än ett "meh".

Den klockar in på nästan 3 timmar och lider av extrema problem gällande pacing, det blir faktiskt rent ut sagt tråkigt flera gånger under filmens gång och man känner; "Men va fan, det här kunde de ha klippt bort" och landat på närmare 2 timmar. Tror faktiskt jag "nickade till" 3 gånger under filmen... visst var jag lite trött, men den lyckades aldrig dra in mig - vare sig visuellt eller storymässigt.

Sedan får man intrycket av att detta är den sista filmen i serien och de har velat trycka in så mycket som möjligt och få ut "allt" och ge publiken mer av "allt". Detta resulterar helt enkelt att det blir för mycket... av allt. Man känner sig proppmätt och inget känns direkt spännande och utgången på allt given på förhand.

Sedan är det även en hyllning till serien i sig, det görs dock rätt okey, men med tanke på hur lång den redan är blir det än mer kaka på kaka så att säga. Men visst, Tom Cruise får göra sina stunts, även om jag tycker de filmats rätt konstigt denna gång.

Summa summarum är detta nog den svagaste filmen i hela serien och enbart pga sitt "rykte" och "historia" gör att den faktiskt lyckas kravla sig upp från meh träsket (dvs 5/10).

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Transformers one. Bästa Transformers filmen, troligen någonsin. Synd vi inte lär få se Transformers Two 😢

Permalänk
Medlem

Mission: Impossible - The Final Reckoning (2025)

Budget på $400M+ märks. Jävlar vilken rollista och grym CGI. (Jämför med Supermans AI CGI dynga).
Stora skådisar som ställer upp i småroller. Påkostat!
Nick Offerman, Tramell Tillman (fan vad bra han är även här!), Hannah Waddingham, mfl. Sydney Cole Alexander som statist mer eller mindre. Galet.
White Widow / Vanessa Kirby skrevs bort helt och hållet. Hon var väl iväg på anxiety bekämpning istället.

Efter förvarningar om att det var för långa scener, vilket jag håller med om. Så blev jag ändå positivt överaskad. Jäkla action dänga det här. Hade faktiskt gärna sett den på bio.
Man får slå av logik-kretsen i hjärnan och komma ihåg att det är Mission Impossible.
Nu låtsas ju Tom presentera det här som att det vore sista MI, men det vet vi nog alla att inte fan har han sprungit klart i den här serien än. Han får vänta och se när plånboken öppnas för en nionde MI.
There will come a payday, Hallelujah what a payday som Baby Billy Freeman skulle sagt.

7,5/10 från mig. Skulle kunnat blivit 8 ifall de kortat ned och snyggat till storyn lite.
Edit: 8/10 Kan inte ge lägre. Tramell Tillman förtjänar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag såg Lejonkungen från 2019 på Disney+.

Den var riktigt bra, bättre än den tecknade.

7/10

Permalänk
Medlem

The autopsy of Jane Doe - Några rättsläkare obducerar en ung kvinna men ganska snart märker de att allt inte är som det ska med henne. Allt går givetvis åt helvete rätt kvickt när konstiga saker börjar hända. Bra och riktigt spännande skräckis. 8/10

The crazies - Folk blir galna i en småstad efter att ett plan med nåt kemiskt stridsmedel i kraschat. Några överlevare försöker att ta sig därifrån men allt går givetvis åt helvete precis. Detta är typ en zombie-film men utan zombies och av George Romero med, vilket jag tyckte var lite roligt. Faktiskt helt ok. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

MI, Final Reckoning

Hade inga vidare höga förväntningar iom vad man läst från förstå-sig-på’are.
Blev positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

Första Star Trek filmen, film från 1979
Den va över förväntan visuellt med tanke på hur gammal den är.
Grymt bra😀

Permalänk
Medlem

Fellowship of the Ring Extended 4k edition. Grabben som drar på folkhögskola till helgen har inte sett filmerna och ville riva av den här idag så vi bunkrade upp med burgers och popcorn.

Fortfarande en helt magisk film

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3