Hade behov snabbt av en del till min dator och såg att Webhallen, som ligger på väg till livsmedelsaffären, hade delen inne. Lade en beställning som omedelbart bekräftades, betalade med Swish för att slippa trassla med betalning i butiken och gav mig iväg till affären.
I butiken visade jag upp beställningsnumret, säljaren kisade länge på min mobil innan han till slut sade "jaha där har vi numret" som om det var skitsvårt att hitta. "Förbetalt?" frågade han och jag svarade att det var det.
"Legitimation!", sade han då.
Jag visade upp mitt elektroniska leg (verifierat med BankID) men då sade han att de inte accepterar elektroniska ID-kort så jag stoppade på mig mobilen för att ta fram ett fysiskt ID-kort men han verkade tro att jag tänkte gå därifrån så han sa att det fick gå för den här gången.
Jag surnade till eftersom jag tyckte hans attityd var risig, "egentligen tar vi inte elektroniska ID men då jag är så generös och full av välvilja så får det gå om du visar oändlig tacksamhet".
Fast egentligen sa han: "Normalt tar vi inte elektroniska ID-kort eftersom de kan hackas (vilket är nonsens efter kontroll med Stöldskyddsföreningen) men då det inte rör sig om någon större summa kan vi gå med på det den här gången men var medveten om att du, när du beställer en dyrare grej hos oss, t.ex. en dator och förbetalar så kommer det inte gå med ditt elektroniska legg".
Fortfarande med en attityd som gör att jag tycker att han medvetet sätter sig på mig för att han kan.
Jag säger ingenting utan väntar på att han ska hämta varan, han har ju i sin otroliga välvilja trots alla principer, accepterat mitt elektroniska ID-kort, men han står bara och stirrar på mig. Till slut säger han att jag måste visa ID-kortet igen så han kan skriva av personnumret så jag tar fram mobilen igen och klickar fram ID-kortet. En lång stund stirrar han på mobilen innan han säger (som när han tittade på beställningsnumret): "Aha, ja där har vi det!" och så plitar han ner personnumret på kvittot han just skrivit ut och ber mig signera. Sen hämtar han varan och jag kan ge mig iväg.
Trodde det skulle vara att visa upp beställningskoden, ID-kortet och sen iväg hem. Istället tog det en kvart. Jag avskyr små människor utan makt som vid varje givet tillfälle ser till att utöva just makt för att hävda sig. Hela den här skiten med att "egentligen går det inte som du trodde men du kan vara jävligt tacksam för att jag i min oändliga välvilja gör ett undantag just för dig":
Jag vet att en del butiker inte tar elektroniska ID-kort men, som sagt, vid kontroll med Stöldskyddsföreningen, är det i stort sett omöjligt att dels ladda över mitt ID-kort till en annan telefon och byta fotot och få det accepterat med bank-ID. Det är troligen väsentligt enklare att förfalska ett fysisykt ID-kort/körkort så att en försäljare inte kan avgöra att det är falskt.
Men mest var det Webhallens säljares sketna attityd som retade gallfeber på mig. Nästa gång beställer jag från Inet, väntar de (oftast) två dagarna det tar innan grejen dimper ner i brevlådan eller jag kan hämta den 200m hemifrån i närmaste Instabox. Det är både smärtfritt och fraktfritt. Jag kommer i alla fall inte handla på Webhallen och om jag skulle tvingas göra det kommer jag inte förbetala för det här vill jag inte vara med om igen.