Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Om priset är 7500 kr, är det inte rimligare med ett 9070 xt för 8000 kronor i så fall (vilket finns hos ex. Komplett och Inet)? Bättre RT prestanda och FSR 4, förutsatt att man inte behöver extra VRAM av någon anledning. För 7000 kronor så är jag inte säker, då är det markant billigare och nog det bättre köpet? Dvs. betala 500 kronor extra för bättre RT och FSR 4 är värt det, men inte mer än så?

(nu är produkten såld, så är mer en teoretisk diskussion vilket som är mest prisvärt)

I de flesta fall håller jag med. Tänkte mest om någon nischad behövde mer VRAM. Såg kortet igår och höll på att köpa men bestämde mig för att vänta tills ett 9070XT ramlade in i fyndhörnan vilket det gjorde imorse. Fick ett sapphire pulse för 6400. Otroligt nöjd att få pensionera mina gtx 780.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Produkt: Retro Handheld R36S
Länk: https://www.aliexpress.com/item/1005006271577378.html?gateway....
Kategori: Övrigt
Pris: 211kr

Denna är tillbaka igen med bra pris.
Kräver att man använder kupongen på 30kr för att få det priset.
Rätt bra pris om man vill ha en konsol att spela lite äldre spel på (fixar upp till PS1/PSP typ). Notera att det är rekommenderat att att skaffa ett nytt microSD kort till den(kortet som följer med är urkasst).

Råder viss diskussion om man får en äkta eller en klon R36S från den butiken, men senast den var uppe verkar folk har fått äkta.

Jag fick en klon för cirka en vecka sedan (tror jag).

Jag har aldrig ägt eller provat en orginal-version så har inget att jämföra med, men tycker jag kan spela de NES/SNES-spel som jag velat utan problem (bytt minneskort)

3D-spelen laggar mer (PS1, N64 osv) så det skulle jag inte rekommendera den för.

För ca 211kr så tycker jag det var ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

I de flesta fall håller jag med. Tänkte mest om någon nischad behövde mer VRAM. Såg kortet igår och höll på att köpa men bestämde mig för att vänta tills ett 9070XT ramlade in i fyndhörnan vilket det gjorde imorse. Fick ett sapphire pulse för 6400. Otroligt nöjd att få pensionera mina gtx 780.

Riktigt bra pris för ett 9070 XT!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Ett sapphire pulse för 6400 kr är definitivt ett riktigt bra fynd, grattis, kommer vara en sjuk uppgradering från 780. Uppgraderade själv från 1070 och är nöjd med mitt 9070 xt. Just nu hittar jag ett på inet för 7200 kr som guldmedlem vilket är ett bra pris, men 6400 var ruskigt bra.

Valde själv 9070 xt över bland annat xtx kort när jag köpte för någon månad sedan, men då var alla xtx kort orimligt högt prissatta, när man kan hitta till tillräckligt lågt pris kan det vara intressant, därav intressant att se hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Jag har aldrig ägt eller provat en orginal-version så har inget att jämföra med, men tycker jag kan spela de NES/SNES-spel som jag velat utan problem (bytt minneskort)

3D-spelen laggar mer (PS1, N64 osv) så det skulle jag inte rekommendera den för.

Jag fick en äkta, två minnesmoduler när jag beställde för cirka 1 månad sedan.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Hur vet man om den är äkta? Beställde en :).

Visa signatur

ASUS B450 Prime Plus| Ryzen 7 3700X| ASUS GTX 1660 TI DUAL OC| HyperX Fury 3200MHz 32GB| Norctua NH-D15| Samsung 970 EVO PLUS M.2 SSD 1TB| EVGA Supernova G3 650w| Fractal Design Define C| ASUS PCE-AX3000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Skrivet av Trevlig:

Skrivet av kenzo15:

Hur vet man om den är äkta? Beställde en :).

Jag köpte en förra "rajden" för 210:- och min verkar vara orginal enligt denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=VlfWA9gVqmM

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Apropå Ali och R36s. Om man har coins så går det att få ner priset på precis denna (grå 64gb) till 165kr.
Just den här säljaren är listad som att ha skickat kloner på r36s wikin, men väldigt många recensioner där det skrivs att de fått en äkta.

Sen är originalen inte superbra kvalitet heller, men jag är väldigt nöjd med min r36plus jag köpte i början av sommaren.

Råkade visst beställa en jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmojao:

Apropå Ali och R36s. Om man har coins så går det att få ner priset på precis denna (grå 64gb) till 165kr.
Just den här säljaren är listad som att ha skickat kloner på r36s wikin, men väldigt många recensioner där det skrivs att de fått en äkta.

Sen är originalen inte superbra kvalitet heller, men jag är väldigt nöjd med min r36plus jag köpte i början av sommaren.

Råkade visst beställa en jag med.

Man kan också hitta RG35XX för runt 320kr efter kupong, eller Trimui Brick (ej hammer) för strax över 500kr.
Enligt mig värt några kronor extra för de modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Det har även kopiorna, så kan vara värt att dubbelkolla övriga steg från wikin också, kika klippet ovan. Om du öht bryr dig dvs, funkar den för behovet så kvittar det väl liksom mer än av ren princip

Jag fick kopia. Dubbla minnesmoduler men laddanimation på avstängd enhet och fel bootfil.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Om priset är 7500 kr, är det inte rimligare med ett 9070 xt för 8000 kronor i så fall (vilket finns hos ex. Komplett och Inet)? Bättre RT prestanda och FSR 4, förutsatt att man inte behöver extra VRAM av någon anledning. För 7000 kronor så är jag inte säker, då är det markant billigare och nog det bättre köpet? Dvs. betala 500 kronor extra för bättre RT och FSR 4 är värt det, men inte mer än så?

(nu är produkten såld, så är mer en teoretisk diskussion vilket som är mest prisvärt)

Om vi nu enbart ser i gaming just nu så är 9070XT ett bättre köp. Om du däremot även använder datorn till rendering eller jobb så är dessa extra ram guld värt. Jag både spelar och renderar punktmoln och bedriver drönarkartering på mitt 7900XT 20 GB, och datorn maxar vramet när den renderar. Detta kapar reellt med tid som jag slipper att vänta. Detta gäller givetvis även för de som renderar youtube-klipp ifall du streamar mycket.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Pixel 10 pro med abonnemang, 30 GB surf 399 kronor i månaden i 24 månader = 9576 kronor

Bara telefonen (som är helt ny och släpps idag) kostar 12790 kronor.

Dessutom kan man få 3 fria månader på abonnemanget till ett värde av 339*3=1017 kronor ytterligare rabatt. Kod BENIFY8984.

Totalpris på 24 månader blir då 8559 kronor.

https://www.halebop.se/mobiltelefoner/google/pixel-10-pro?mp=...

Skrivet av AxxT:

Alternativ Comviq deal, för dem som inte fick tag på mystery box
Comviq är med 256GB! Inte 128

Pixel 10 Pro 256GB
36 x 390 / 64GB Surf

Pixel 10 Pro XL 256GB
36 x 469 / 64GB Surf

https://www.comviq.se/google-pixel/mysterybox/erbjudande?utm_...

Kan ju vara värt att nämna att hos Comviq är det över 36 månader och inte 24 som hos Halebop. Väljer man 24 månader hos Comviq blir priset plötsligt 460:-/månad i 24 månader.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Beställde en, får se vad som kommer fram

Fick hem den, gick igenom guiden och den verkar vara "äkta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan ju vara värt att nämna att hos Comviq är det över 36 månader och inte 24 som hos Halebop. Väljer man 24 månader hos Comviq blir priset plötsligt 460:-/månad i 24 månader.

Pixel 10 Pro 256GB
36 x 390 / 64GB Surf

Pixel 10 Pro XL 256GB
36 x 469 / 64GB Surf

Vad tror du siffran 36 står för ?
Sekunder? Bokstäver? Min ålder?

Och över är det inte, är exakt 36.

Själva abbonemanget är 24 mån, delbetalning av mobilen är 36.
Så efter 24 mån kan du välja ett annat abbonemang, fortfarande delbetala eller betala hela summan.

....

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Samsung-skärmen på Elgiganten, jättebra fynd eller?

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipsen! Blev en 32" till mig, och en 27" till sonen. Har sneglat länge på 4K och nu blev det väl dags.

Skrivet av Xas:

Produkt: Samsung Odyssey G8 G80SD 32" 4K OLED
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13620795
Pris: 6666 kr

----

Finns även som fyndvara (Nyskick - i originalförpackning) för 5999 kr

https://www.elgiganten.se/product/outlet/samsung-odyssey-g8-g...

Skrivet av Daemon:

Produkt: MSI G274F
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12550829
Pris: 890 :-

G-sync kompatibel, 1080p 27" IPS 180hz mm. för 890 :- är inte illa pinkat.

Permalänk
Medlem

Blir sugen på 4k skärmen men vet ej om mitt 6950xt klarar av 4k ordentligt..

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Blir sugen på 4k skärmen men vet ej om mitt 6950xt klarar av 4k ordentligt..

Jag har ett 6900 och att köpa en Oled (MSI 34" 4K) var ett av de bästa besluten jag tagit. Det är till och med så att folk som inte kan något eller ens bryr sig det minsta (t. ex. min sambo 😂) reagerar på min skärm när de får se något på den.

Permalänk
Medlem

Wow priset på G80SD!

Jag har samma skärm och jag är så otroligt jäkla nöjd, och jag är KRÄSEN när det kommer till skärmar. Kan inte annat än att rekommendera för det priset. Jag köpte min i februari för 10500kr och jag tyckte jag kom billigt undan.

Ställ era frågor om ni har några, jag delar gärna med mig av mina inställningar också för att få till bästa HDR.

Köp köp köp!

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Wow priset på G80SD!

Jag har samma skärm och jag är så otroligt jäkla nöjd, och jag är KRÄSEN när det kommer till skärmar. Kan inte annat än att rekommendera för det priset. Jag köpte min i februari för 10500kr och jag tyckte jag kom billigt undan.

Ställ era frågor om ni har några, jag delar gärna med mig av mina inställningar också för att få till bästa HDR.

Köp köp köp!

Skulle lätt köpt denna om jag inte satt på en 34"..
Svårt att gå ifrån 34" wide.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Wow priset på G80SD!

Köp köp köp!

Äh, slut i lager nu!

Permalänk
Medlem

Norpade samsung-skärmen. Är taggad på att åka och hämta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Wow priset på G80SD!

Köp köp köp!

Jag har sneglat på oled länge och klickade nu hem den. Hur fungerar inbränningsskydd på samsung-skärmen? Är text lättläsligt?

Permalänk
Medlem

Jag har idag en 34" Odyssey OLED G8 G85SD UWQHD 175Hz
Ska jag eller ska jag inte köpa G80SD istället?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Svårt att avstå från Pixel 10 erbjudandet. Frågan är om det kommer ett ännu bättre erbjudande på telefon under black friday...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Äh, slut i lager nu!

I lager igen

Edit: verkar inte som att det går att lägga den i kundvagnen trots att det finns en grön köpknapp igen.

Skrivet av zleikir:

Svårt att avstå från Pixel 10 erbjudandet. Frågan är om det kommer ett ännu bättre erbjudande på telefon under black friday...

Det tror jag inte. Det är 3 månader bort dessutom så jag hade slagit till nu istället, väldigt bra deal om du är ute efter en ny mobil och kan tänka dig att byta abonnemang (om du inte redan har Halebop).

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Wow priset på G80SD!

Köp köp köp!

Blev ett spontanköpt för mig. Köpa först o tänka sen.

Vad för inställningar rekommenderar du? Kör inte så krävande grejer så 7800xt lär tuffa på bra där.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Komponentkollen blir skev - Ett 5090 kostar 25 000 så priset är inte så bra som det verkar. Priset är dock helt okej.

Sedan är det tyvärr stor risk att dessa kommer utan CPU och ram då de som kommer från tillverkar ofta blir länsade på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag har sneglat på oled länge och klickade nu hem den. Hur fungerar inbränningsskydd på samsung-skärmen? Är text lättläsligt?

Inbränningsskyddet går på automatiskt i omgångar när skärmen är avstängd / i standby, den säger aldrig något om det varken före eller efter vilket jag tycker är lite irriterande. Det viktiga är att du alltid har den ansluten till strömkälla så sköter den det ypperligt. Jag har varit inne i servicemenyn och kikat, och mina cleanups hade gått utan problem.

Text är absolut inga problem, både jag och min sambo jobbar på den hemma utan anmärkning.

Skrivet av draanexle:

Vad för inställningar rekommenderar du? Kör inte så krävande grejer så 7800xt lär tuffa på bra där.

För PC kör jag följande;

Game Mode On
Game Mode: Sports (enda läget som inte höjer upp blått för mycket)

Game Picture Expert - Båda Off (HDR10+ Gaming, Game HDR)
Picture - Expert Settings:
Brightness 50
Contrast 50
Sharpness 10
Colour 25
Tint 0
Contrast Enhancer Off
HDR Tone Mapping Active
Colour Tone Natural
Gamma ST.2084
ST.2084 -1
Shadow Detail -3
Colour Space Settings Native
Peak Brightness High
Vrr Control Off (höjer latency)

Ladda sedan ner Windows HDR kalibrering och kör den.

Ihop med dessa inställningarna har jag varit inne i servicemenyn och höjt upp Peak Brightness till 1000 nits, och skalat ner hur hårt skärmen sänker ljusstyrka runt om för inbränningsskydd - hur man gör detta kommer jag inte lägga ut här, då det kan vara tveksamt kring garantin, men är du nyfiken så skicka ett PM så kan jag skicka instruktion och visa mina exakta inställningar. - ska lägga till här att anledningen till att jag gjort detta är för att få upp ljusstyrkan så det är som ett slag i ansiktet med starkt ljus i HDR.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Tycker tftcentral oftast har väldigt bra rekommendationer: https://tftcentral.co.uk/reviews/samsung-odyssey-g80sd

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE