Nya högtalare, behöver tips!

Permalänk

Nya högtalare, behöver tips!

Hej!

Planerar att köpa nya högtalare men har precis märkt att jag är väldigt nybörjare när det kommer till ljudkvalitet och liknande m.m så jag behöver verkligen tips och råd på vad man ska lägga sina pengar på, några tusenlappar som budget finnes givetvis!

Ska användas i ett stort rum, mycket utrymme. Mycket dunkmusik, vill ha bra kvalitet på ljudet. Ska vara 2st stående på ett bord/bänk,
Bluetooth och 3,5mm kabel ska det vara för säkerhets skull, fjärrkontroll ska finnas
Något annat man ska tänka på?

Helst inte så tunga eller stora, ska bära dem för hand

Tacksam för svar,

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att ditt namn matchar din text.
1: Allt är relativt, måste bäras för hand hmm jag kan bära mina torn högtalare för hand men detta är otympligt så jag gissar på att du syftar på stativhögtalare.
2: Bluetooth och 3.5mm låter som du vill köra dem till datorn eller aktiva högtalare
3: Stort rum = över 15kvm?
4: Mycket dunkmusik och bra kvalité hmmm vill du ha mycket bas så kanske en subwoofer hjälper mer om du vill behålla ljudkvalitén.
Med mina antydningar så skulle ett par Aktiva stativhögtalare passa dig samt en subwoofer.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget 🙂

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar antyda att du söker aktiva högtalare för att ha på ett skrivbord, är det absoluta måste ? Kan du ha passiva högtalare och sparat elektronik? kan du inte ha golvhögtalare för såna brukar fungera bättre i stora rum, är det i ett vardagsrum du menar, hur stort är stort, 30, 50 m^2 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@DaydreamerVlad Yup så går det när man gör ett konto på några sekunder 😊
Jag menar högtalare som man t.ex. har hemma i vardagsrummet stående i en hylla eller liknande
Dom ska kopplas till en laptop där enda uttaget som funkar är 3,5 mm - eller via bluetooth funkar också
Vi talar runt ca 100 kvm rum, lite större kvm tror jag. Ett litet lager så att säga med högt i tak
Budget, ja vad går ett bra par högtalare idag på? Runt 4-5k? Men finns det mycket bättre alternativ för någon tusenlapp mer så funkar det fint också!
@smygolf
@mrqaffe

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om ett par bokhyllehögtalare skulle fixa... att fylla det med ljud direkt. Tror det skulle bli en tendens av att bli rätt "skrikigt" ljud.

Men om det mer är för dunkadunka och "party" så kanske en JBL PartyBox Club 120 skulle fungera. De är väl mer "släpbara" då de väger en del, men den borde ju kunna fixa uppgiften att fylla med ljud i alla fall. Tror de finns på elgiganten för runt 3.5k, finns "större" varianter men då går de upp i pris närmare 5k strecket, t ex Jbl Partybox Stage 320.

Edit:
Alternativt två stycken Dynavoice Definition DM-6 (passiva högtalare) med en väldigt liten stereo-förstärkare till som har de egenskaper du önskar, t ex en Fosi Audio BT20A Pro. Den har dock ingen fjärrkontroll. Dynavoice CA802BT har fjärrkontroll men kostar också rätt mycket mer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal