Hotmail/Outlook - SMS tas bort som MFA i september 2025.

Permalänk
Medlem

Hotmail/Outlook - SMS tas bort som MFA i september 2025.

Hej alla!

Läste att från och med september går det inte längre att använda sig av SMS som MFA för att logga in, frågan är om det fortfarande kommer gå att använda en annan email som MFA. Försök läsa på men inte blivit riktigt klok på det.

Jag vet att det går att använda Microsoft Authenticator men föredrar email-sättet.

Någon som vet?

Permalänk

Jag använder annan mail för logga in. Vet inte hur de blev inställt så jag bara behöver hotmail och koden från min andra mail adress från Gmail i detta fallet som två faktor lösning. Inget lösenord behövs.

Inte hört om ändringarna och om de skulle påverka nuvarande lösning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Okej. Jag läste detta:

"In March 2023, it was announced the deprecation of managing these methods but, Microsoft is hitting the end game, with Microsoft SMS MFA becoming unavailable and can’t be managed as of September 2025."

https://www.vissensa.com/blog/microsoft-mfa-microsoft-to-remo...

Själv har jag både email och SMS (hängslen och livrem).

Permalänk
Skrivet av sebbe81:

Okej. Jag läste detta:

"In March 2023, it was announced the deprecation of managing these methods but, Microsoft is hitting the end game, with Microsoft SMS MFA becoming unavailable and can’t be managed as of September 2025."

https://www.vissensa.com/blog/microsoft-mfa-microsoft-to-remo...

Själv har jag både email och SMS (hängslen och livrem).

Verkar i alla fall som de tar bort sms delen, vid snabb överblick. Du bör också få notis om du fortfarande använder methoden som kommer tas bort.

Jag har hittills inte fått någon notis, men jag satte aldrig upp sms som väg för verifiering.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar i alla fall som de tar bort sms delen, vid snabb överblick. Du bör också få notis om du fortfarande använder methoden som kommer tas bort.

Jag har hittills inte fått någon notis, men jag satte aldrig upp sms som väg för verifiering.

Så länge det kommer funka med emailen är jag nöjd, hade helst velat ha båda men får nöja mig med emailen. Om den fortsätter funka efter september vill säga. Känns som det är lite luddigt hur det kommer bli.

Permalänk
Medlem

Att gå passwordless och använda Microsoft authenticator för all typ av inloggning till deras tjänster är inte så dumt.

Alternativt använda en (eller flera) Yubikey.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Vad jag vet var det en ren madröm senast jag var på IKEA och förökte göra ett konto och att nytta en rabbat på en stol, det krävde konto. Som krävde mail, som krävde att man fick en kod på mailan som matas in På IKEA appen.

Bara det att jag använder inga mailtjänser på tellefonen och här började mardrömmen.

jag har gjort Gmail som säkerhet för outlooock och tvärt om och jag ahde ju inte tillgång till någon av dem på telelfonen. Efter en halvtimme gav jag upp. Det gick inte att komma åt outlock på telefonen, allt bara vägrade. Var bara ett evigt, ange det ena och det andra, är du en robbot mellan varje steg. " tugg tugg "nåting är fel på vårt nät just nu var god försök en stund senare":

Så höll det bara på. kunde iten komma in på varken googlemail eller oputloock.

Detta gör att jag har tänkt sätta mig en dag för att göra all auktorisering knutet till SMS för att slippa allt krångel. Så det här blir ju sjukt dåligt misstänker jag. Det öppnar för mycket krångel och problem.

Finns ju andra sätt i alla fall för Gmail om du behöver verfering, de har en egen app för detta som kommer förinstallerade på flesta moderna mobiler.

Att sätta upp som du gjort skapar bara problem, blir ju som moment 22.

Sen sms är rejält osäkert, även om jag använder de på vissa mindre viktiga tjänster. Så vet du inte vart de smset hamnar eller vilka som kan snappa upp de på vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Att gå passwordless och använda Microsoft authenticator för all typ av inloggning till deras tjänster är inte så dumt.

Sant. Fast vad händer om luren strular och man inte kommer åt Microsoft Authenticator?

Plus att jag tänker på äldre släktingar som använder Hotmail och som tycker det är krångligt med MFA, och som nu ska behöva ännu en app för ändamålet.

Permalänk
Skrivet av iller:

Alternativt använda en (eller flera) Yubikey.

Är lite emot man ska behöva 10+ olika verfering appar för samma sak.

Hade varit säkrare om alla i stället jobbade för en öppen standard lösning. Än alla ska köra med egen lösning där vissa lyckas bättre och vissa sämre med säkerheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe81:

Sant. Fast vad händer om luren strular och man inte kommer åt Microsoft Authenticator?

Plus att jag tänker på äldre släktingar som använder Hotmail och som tycker det är krångligt med MFA, och som nu ska behöva ännu en app för ändamålet.

Det finns ett säkerhetstänk som Microsoft nämner när du går passwordless. Flera enheter eller kombinationen mobil och Yubikey.

Mitt tips var till dig. Inte hela din släkt.

Skrivet av Broken-arrow:

Är lite emot man ska behöva 10+ olika verfering appar för samma sak.

Hade varit säkrare om alla i stället jobbade för en öppen standard lösning. Än alla ska köra med egen lösning där vissa lyckas bättre och vissa sämre med säkerheten.

Passkeys är ett sådant alternativ.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vad jag vet var det en ren madröm senast jag var på X företag och försökte göra ett konto och att nyttja en rabatt på X vara, det krävde konto. Som krävde mail, som krävde att man fick en kod på mailan som matas in På IKEA appen.

Bara det att jag använder inga mailtjänser på tellefonen och här började mardrömmen.

jag har gjort Gmail som säkerhet för outlooock och tvärt om och jag hade ju inte tillgång till någon av dem på telelfonen. Efter en halvtimme gav jag upp. Det gick inte att komma åt outlock på telefonen, allt bara vägrade. Var bara ett evigt, ange det ena och det andra, är du en robbot mellan varje steg. " tugg tugg "nåting är fel på vårt nät just nu var god försök en stund senare":

ocxh så klart det hände nått likande för att komma in på Google Mail av nån jävla anleding, det blev allså ett moment 22, Gmail vill skicka kod till outlooock för att man ska kunna logga in på Gmail, outlock vill skicka kod till Gmail för att man ska kunna logga in på outloock.
Så höll det bara på. kunde inte komma in på varken googlemail eller oputloock i den evigt loopande i moent 22 situationen

Detta gör att jag har tänkt sätta mig en dag för att göra all auktorisering knutet till SMS för att slippa allt krångel. Så det här blir ju sjukt dåligt misstänker jag. men nä alltså det bör man inte eftersom att den upphör.

Det lär uppstå en massa problem för många.

Jag kan förstå att man inte har mejlen på telefonen, inte distraheras och läsa i lugn och ro lite som att öppna snigelposten när man kommer hem. Samtidigt som det är många fördelar och jag hade inte klarat mig utan. Och man får nog acceptera att vara utan saker när man är på språng om man inte har mejlen.

Jag håller inte med om allt snack att SMS-MFA är dåligt. Och då jämför jag med att inte ha någon MFA. De andar metoderna är mycket säkrare. Men de flesta användarna förstår kanske inte skillnaden, vilket nog är problemet som gör att de plockar bort det. Och SMS kostar dem säkert mer pengar än de andra metoderna tyvärr.

Inte bra med all säkerhet när den börjar låsa ute den rätta ägaren till kontot. Tänk att man tappar telefonen i sjön. Där man har sin authenticator? På Google kan man skriva ut reservkoder och förvara i sitt kassaskåp. Men inte på Microsoft. Tänk också på att många inte tänker så långt, eller överhuvudtaget på hur de ska komma in när de glömt lösenordet eller förlorat sin telefon