Proton ultimate, värt det jämförelsevis?

Permalänk
Medlem

Proton ultimate, värt det jämförelsevis?

Jag blir mer och mer sugen på att ta proton ultimate efter att ha flyttat över till proton mail som fungerar riktigt bra.
Jag spenderar 1128kr per år idag för mail, vpn och lösenordshanterare (har 100GB "lifetime" hos filen molntjänst för fillagring) men med ultimate för 119 euro/år = 1433kr skulle jag kunna ersätta allt (även om jag inte känner att jag behöver mer än 100GB molnlagring i dagsläget).

Innan jag ev. gör steget skulle jag vilja höra om erfarenheter av de som faktiskt har ultimate hos proton, framförallt om VPN som känns som den viktigaste delen.

1. Jag förutsätter att man får i närheten av full hastighet med protonvpn? Jag har idag 600/600Mbit/s och förlorar typ 2% av nedladdningshastigheten med de flesta VPN-leverantörer jag provat (närmaste servern), dvs som sämst runt 580Mbit/s med VPN påslaget i routern.

2. Kan jag spara alla foton från iphone automatiskt i proton drive när de tas, så som jag kan med filen molntjänst?

3. I bitwarden kan jag programmera knappar på musen för att fylla i användarnamn, löseord och TOTP enkelt, går det att göra samma sak med proton pass (dvs i praktiken är det bara kortkommandon med tangentbordet)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Har inte svar på dina frågor, men en tankeställning jag har är att inte ha allt i samma korg. Om jag i framtiden också skulle börja betala för proton skulle jag inte använda deras lösenordshanterare eller 2fa tjänst (eller den appen är ju helt separat förstås).

Man är helt beroende av deras tjänster och står helt utan om man inte gör bra backuper själv på 2fa och lösenord.

Tänk på att många tjänster som backupar bilder till molnet lägger de i en eget system som man inte kommer åt bland de andra filerna i molnet. Jag tror att proton gör så med (går ju prova med gratisversionen)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

För mig så varierar hastigheten väldigt mycket och det är inte ofta jag maxxar min 1000/1000 lina. Just nu har jag till ex 870/50 på servern i sverige körandes proton vpn desktop appen i windows 11.

Ja du kan spara bilder vid tagning med proton drive. Enda nackdelen jag märkte med detta är att om du tar bort alla bilder i telefonen efteråt så måste man gå in och sätta på det igen för den tror att bild mappen har "försvunnit".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Hakinger:

Jag blir mer och mer sugen på att ta proton ultimate efter att ha flyttat över till proton mail som fungerar riktigt bra.
Jag spenderar 1128kr per år idag för mail, vpn och lösenordshanterare (har 100GB "lifetime" hos filen molntjänst för fillagring) men med ultimate för 119 euro/år = 1433kr skulle jag kunna ersätta allt (även om jag inte känner att jag behöver mer än 100GB molnlagring i dagsläget).

Innan jag ev. gör steget skulle jag vilja höra om erfarenheter av de som faktiskt har ultimate hos proton, framförallt om VPN som känns som den viktigaste delen.

1. Jag förutsätter att man får i närheten av full hastighet med protonvpn? Jag har idag 600/600Mbit/s och förlorar typ 2% av nedladdningshastigheten med de flesta VPN-leverantörer jag provat (närmaste servern), dvs som sämst runt 580Mbit/s med VPN påslaget i routern.

2. Kan jag spara alla foton från iphone automatiskt i proton drive när de tas, så som jag kan med filen molntjänst?

3. I bitwarden kan jag programmera knappar på musen för att fylla i användarnamn, löseord och TOTP enkelt, går det att göra samma sak med proton pass (dvs i praktiken är det bara kortkommandon med tangentbordet)

1. Testade nyss och fick ca 900 Mbit/s, både upp och ned med 1000/1000-bredband (ca 950 Mbit/s utan VPN).

2. Jag använder inte iPhone, men sparar mina foton från min telefon automatiskt på sättet som du beskriver. Just Drive-tjänsten är ganska basal och inte alltid särskilt användarvänlig. För enkla funktioner funkar den bra, men om du vill ha bra sökfunktioner etc. så finns det flera brister.

3. Vet inget om mus-funktionen, men autofill fungerar på de flesta sidorna (men inte överallt). Webbläsartillägget tycker jag är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Min erfarenhet med Proton VPN är att jag maxar i stort sett alltid min hastighet både upp/ned på min Telia 600/600 uppkoppling. Uppskattar också att det stöder port forwarding så man kan dela med sig av alla Linux distros utan problem även på lite mer privata trackers.

Det finns även en hel drös med servrar att välja på om man skulle märka att den man använder för tillfället är lite långsam. Något jag behövt göra bara en gång under ett års tid för att servern var överbelastad.

Jag är överlag väldigt nöjd med Protons tjänster, både Mail, Drive, Pass och VPN. Nu har ju även Authenticator kommit men den har jag inte hunnit testa ännu.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jag har Proton Family och vid test med deras VPN på min 1000/1000 lina som vanligtvis ger ca 950-980 åt båda håll med speedtest. Men VPN till snabbaste Proton server (Sverige) så ligger det runt 850-900 vid samma test.

Foton kan synkas till Proton Drive i alla fall på Android antar att deras app för iPhone fungerar på liknande sätt. För att se dem i datorn (Windows för mig) så går det inte via Proton Drive desktop app, utan det är webbläsare som gäller.

I övrigt, filer som tas bort från Drive hamnar i papperskorgen, men den töms inte automatiskt utan det får man göra själv. Noterade detta när jag tog bort ett par stora filer men utrymmet var detsamma som innan.

Använder även deras Proton Pass även för 2FA med ett undantag som de själva rekommenderar. Att ha 2FA till Proton i en annan app än deras egen. Jag kör den hos Bitwarden. Men alla andra fungerar smidigt, har valt bort att det ska ske automatisk dock, jag kan stå ut med kopiera och klistra.

Jag valde familj då vi är fyra personer, utrymmet på 3TB i Drive kan fördelas efter önskemål mellan alla konton. För extra backup av foton på barn/familj har jag Jottacloud.

Permalänk

Jag har ett proton visionary konto sen många år, jättenöjd med proton och tycker det funkar bra överlag. Sen är det ju som allt annat idag en tjänst så man måste ju själv göra alla avvägningar gällande bekvämlighet, säkerhet och tillgänglighet. Men jag har en annan tjänst för lösenord och en 3e som backup MFA hanterare. Lösenordshanteraren och MFA appen existerade inte när jag gick från FSdatas e-posttjänst till proton och jag har inte sett någon anledning att byta. Eventuellt kanske jag gör en export dit som backup, men tveksamt om jag kommer orka hålla det i sync

Syncen av kort i drive appen fungerar kanonbra, använder den när jag är ute och reser. Kopierar korten från systemkameran till telefonen och sen har jag konfigurerat så att den katalogen också syncas till drive. Så har jag korten på 3 ställen (2xminneskort i kameran, telefonen och proton) även när jag reser.

Sen har jag lokal backup av alla viktiga filer men använder proton drive som ett komplement till den backupen.

Sen använder jag inte deras domäner för e-post, utan jag använder mina egna. Så att om jag måste byta e-post tjänst så behöver jag inte in på varenda jäkla ställe jag har reggat mig hos och ändra. Det enda är att man kan tappa lite mail innan MX, DKIM, SPF och DMARC uppdaterats i DNS:en till de nya då (fråga mig hur jag vet det loopia...)

Permalänk
Medlem

Jag har varit Proton kund sedan lång tid tillbaka och är otroligt nöjd med tjänsten. Som tidigare har skrivit så kan det vara värt att tänka på att inte ha allt i samma korg. Som exempelvis Proton Pass med tillhörande 2FA koder. Varför jag valde Proton var just för deras mailtjänst, och det har levererat sedan flera år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tack alla för er input!
Punkt 3 om musknapparna, i praktiken en autoinloggning, kommer jag inte att fortsätta med efter att den funktionen hackats.
Det här med alla äggen i samma korg är relevant argument att ta ställning till, men det blir nog att jag går över till unlimited, fast i Januari nästa år först, då jag betalade för proton mail via app store i iphone i Januari (till samma pris om jag hade tagit det via proton, men det var bekvämare via iphone ) Betalar hellre direkt till proton så de får behålla alla pengarna.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound