Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom detta är det en mängd små förbättringar under skalet som man successivt upptäcker när man använder W11. Precis samma känsla som ett par veckor efter att man lämnat Windows 7 -- hade inte en tanke på att gå tillbaka från Windows 10.

Så du valde att hoppade över en version av windows vid senaste uppdateringen men förvånas över att folk verkar vilja hoppa över en version av windows idag?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, när det gäller Windows 10 så är skillnaden exakt "noll". Allt som fungerar på Windows 10 Home/Pro/Enterprise, fungerar på Windows 10 IoT Enterprise LTSC. (med undantag för artificiella spärrar av diverse mjukvarutvecklare)

Fint, men då kan ni väl köra det?
Men säg inte till alla leverantörer som inte kommer stödja det att det är deras fel.
Visst är det konstigt med alla nya krav för windows 11 men så är det när teknik går frammåt.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Så du valde att hoppade över en version av windows vid senaste uppdateringen men förvånas över att folk verkar vilja hoppa över en version av windows idag?

Tror mer det hänger på att jag köpte en ny dator 2012, strax innan Windows 8 släpptes, samt att jag hade kvar den tills jag köpte en ny i början av augusti 2015, då Windows 10 släpptes. Ville som många andra inte ha Metro-interfacet, samt att det inte fanns någon poäng att byta under tre års tid under de förhållanden som rådde då. Installerade 8.1 på ett antal datorer, men såg väl aldrig storheten med det över Windows 7.

Mea culpa. 🤷‍♂️

Nu har Windows 10 passerat 10 år däremot, och datorerna som inte kan uppgradera till Windows 11 är gamla museiföremål relativt vad den datorn var som jag hade under Windows 8-eran.

Ingen hindrar dem från att hoppa över Windows 11 med sina gamla tröskverk, Microsoft erbjuder t.o.m. fortsatta säkerhetsuppdateringar för en bråkdel av vad en ny dator kostar, så den som vill vänta på "Windows 12" kan ju göra det.

Nyare hårdvara saknar ofta drivrutiner för Windows 10, så där är det ju inget alternativ förstås... men får en känsla av att de flesta som klagar sitter med gamla brevpressar från kristi uppståndelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu har Windows 10 passerat 10 år däremot...

Vet inte vem du försöker lura, men Windows 10 har utvecklats konstant i nära 10 års tid (hittade tyvärr inget bra exempel med 22H2):

A Look Back at Windows 10 From 2015! (1507 vs 2004)

Windows 10 Version 1507 != Windows 10 Version 22H2

Det har totalt släppts 14 feature releases av Windows 10 genom åren. Det är nära lika många versioner som Apple släppt av Mac OS X genom åren.

I min värld så är Windows 10 ganska exakt 3 år gammalt utifrån sin senaste release, där nya funktioner även tillkommit sedan dess.

Det har hänt en hel del sedan Windows 10 RTM som hade många likheter med sin föregångare, Windows 8.1 Update 1(2).

Liten bild på Windows 8.1 Update 2:

Misstänkt likt Windows 10 RTM. eller hur?

Spolar vi fram till 2021, så var första versionen av Windows 11 även väldigt lik Windows 10 Version 21H2 under ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet inte vem du försöker lura, men Windows 10 har utvecklats konstant i nära 10 års tid

Blir huset nytt efter omtapetsering?

Att det känns som ett nytt hus förändrar knappast fakta.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Windows 11 utvecklades som 21H2-uppdateringen för Windows 10 innan beslutet fattades att döpa den till 11 är den enkla frågan följande:

På vilket sätt är Windows 11 ett "nytt system" jämfört med Windows 10?

Det låter som om Microsoft gjort omfattande interna ändringar med 11an och att dessa då innebär att Windows 10 2004, 20H2, 21H2 och 22H2 är ett "omtapetserat hus" medan Windows 11 21H2, 22H2, 23H2 och 24H2 är en sorts nykonstruktion/nybyggnation.

Det vore belysande om någon av Windows 11-användarna som gör dessa jämförelser kunde redogöra eller åtminstone länka någon beskrivning av dessa stora skillnader mellan systemen.

Hittills har jag faktiskt inte sett detta, alltså att 11an skulle motsvara steg i stil med Windows 2000/XP från 9x, Windows 95 från 3.1, Vista från XP, 10 från 7.

Så de som säger att Windows 10 22H2 trots namnet "Windows 10" är ett kraftigt omarbetat system jämfört med Windows 10 1507 har rätt. Vågar påstå att det är större skillnader mellan 1507 och 22H2 än det är mellan 10 22H2 och 11 22H2-24H2.

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt Windows 11 i ungefär ett år så föredrar jag det över W10. O&O ShutUp10++ är ett trevligt litet verktyg där man kan enkelt kontrollera privacy-inställningar etc som man annars kan lätt missa i Windows egna menyer.

Skrivet av holo:

Det har inte funkat hittils i w11 och jag vill bara ha den på ena skärmen så. Windows 10 it still is!

Jag har bara taskbar på min primära skärm och gömmer den på andra, så visst det går utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ROGBear:

På vilket sätt är Windows 11 ett "nytt system" jämfört med Windows 10?

Det är ett annat interface, vad MS gör som inte syns bryr sig nog få om men man ska inte röra användarinterfacet om det inte behövs eller innebär en entydig förbättring för alla användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Blir Windows nytt för att de sätter ett nytt versionsnummer på, då? Det är ju knappast som att de börjar från scratch med allt som de lärt sig från föregående version, eller hur?
Det är definitivt mycket mer likt ”nya tapeter” än ”nytt hus”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller faktiskt med. Att det finns många Power users eller extremt tekniska personer på detta forum som dessutom har väldigt specifika krav på funktioner är inte så konstigt, men kan de inte bara köra sina avancerade/komplicerade Linux installationer och sluta klaga på Win11 för de users som mest spelar på datorn och utför enklare uppgifter (surf/mail osv)?

Har personligen få problem med Win11. Ja, håller med om att det inte är perfekt men det är inte katastrofalt heller om man håller sig inom ramarna för vad OSet ska kunna göra.

Det är väldigt mycket anti-MS här, tröttnat... orkar inte ens kommentera längre på dessa trådar, käns typ som att SweC är lite "instigator" också med tanke på endel rubriker.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad är det ni alla hatar med det?
Själv gillade jag mer startmenyns placering i mitten och tänkte att jag provar. Sedan dess har jag inte haft några problem och kan inte minnas att jag saknar något från tidigare versioner, jag menar det är ju i princip samma grej. Allt jag gjorde innan kan jag göra på samma sätt i 11:an också. Jag vill minnas att jag tyckte att det överlag var ett lyft, kändes mer polerat och genomtänkt i inställningsmenyer osv, snyggare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

Jag vill minnas att jag tyckte att det överlag var ett lyft, kändes mer polerat och genomtänkt i inställningsmenyer osv, snyggare helt enkelt.

Så har jag också känt hela tiden med 11:an jämfört med 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Blir Windows nytt för att de sätter ett nytt versionsnummer på, då?

Det roliga är att Windows 10 och Windows 11 båda är version 10.0

NT 6.0 - Windows Vista
NT 6.1 - Windows 7
NT 6.2 - Windows 8
NT 6.3 - Windows 8.1
NT 6.410.0 - Windows 10
NT 10.0 - Windows 11

Windows 10 bumpades från 6.4 (Technical Preview) till 10.0 (RTM) i när det släpptes officiellt.

Vet att många ogillar att jag jämför NT-versionerna mellan varandra, men den röda tråden lyser starkt mellan versionerna ovan.

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen om dom flesta datorer inte kan ens installera win 11 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du skulle dragit en bil-analogi istället, ingen på på Swec konmer förstå vad du menar.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det är väldigt mycket anti-MS här, tröttnat... orkar inte ens kommentera längre på dessa trådar, käns typ som att SweC är lite "instigator" också med tanke på endel rubriker.

Det finns ju definitivt en hel del folk som har religiösa åsikter åt endera hållet. Det är rätt talande att första kommentaren är en uppmaning att helt byta operativsystem.

Nyheten i sig är ju ärligt talat rätt negativ för dem som eventuellt sitter på en helt OK dator som bara inte kan få nästa version av Windows, där nyheten, om än inte popupen den handlar om, kan vara frustrerande för vissa.

Och sättet Microsoft använder denna popup, med dark patterns för att driva folk till uppgradering är ju inte särskilt respektfullt, men däremot helt i linje med hur de hanterade användare som låg kvar länge på Windows 7. Detta är definitivt värt en diskussion om etik, om inte annat.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Vad är vitsen om dom flesta datorer inte kan ens installera win 11 ?

Läs artikeln. Tydligen visas bara denna skärm om Windows tror du kan uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vågar påstå att det är större skillnader mellan 1507 och 22H2 än det är mellan 10 22H2 och 11 22H2-24H2.

Att Windows-versioner bygger på sina föregångare är oomtvistligt, men att säga ”kolla de har designat om grafiska element, det är ett annat operativsystem” blir svårt att ta på allvar när grundfunktionerna är identiska.

Skrivet av JackeShan:

kan enkelt kontrollera privacy-inställningar etc som man annars kan lätt missa i Windows egna menyer.

Har du något exempel på en sådan inställning?

Blir Windows nytt för att de sätter ett nytt versionsnummer på, då?

Nej, och det har jag inte argumenterat för heller. Att W11-features mot slutet sipprat ner i W10 är ju inte heller en indikation på att det är samma OS, även om det mesta är samma.

Nytt versionsnummer kan man tolka som ”nu börjar vi på ny kula”. Sen är det ju inte oviktiga förändringar som skett jämfört med W10, bara den förbättrade säkerheten blir mycket lättare att sälja in som en ny version, snarare än en ny uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du skulle dragit en bil-analogi istället, ingen på på Swec konmer förstå vad du menar.

Haha ja! Jag hatar dock bilanalogierna och försöker undvika dem. 😅

Permalänk
Medlem

Det finns ju definitivt en hel del folk som har religiösa åsikter åt endera hållet. Det är rätt talande att första kommentaren är en uppmaning att helt byta operativsystem.

Nyheten i sig är ju ärligt talat rätt negativ för dem som eventuellt sitter på en helt OK dator som bara inte kan få nästa version av Windows, där nyheten, om än inte popupen den handlar om, kan vara frustrerande för vissa.

Och sättet Microsoft använder denna popup, med dark patterns för att driva folk till uppgradering är ju inte särskilt respektfullt, men däremot helt i linje med hur de hanterade användare som låg kvar länge på Windows 7. Detta är definitivt värt en diskussion om etik, om inte annat.

alltså problemet har blivit att så fort det är en MS nyhet här så skriver folk "Linux är bäst Windows är skit", installera linuxxxxx allt e bäst med linux.

Det är inte ens en diskution längre bara MS suger.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

”Vad har romarna någonsin gjort för oss?!”

Permalänk
Skrivet av Oneone:

alltså problemet har blivit att så fort det är en MS nyhet här så skriver folk "Linux är bäst Windows är skit", installera linuxxxxx allt e bäst med linux.

Så har det väl å andra sidan varit så länge jag kan minnas åtminstone. Vi satt på BBS:er och krigade om Commodore kontra Atari och NES kontra Sega också, och det var inte direkt som att alla åsikter var superväl underbyggda. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen är det ju inte oviktiga förändringar som skett jämfört med W10, bara den förbättrade säkerheten blir mycket lättare att sälja in som en ny version, snarare än en ny uppdatering.

Hur skiljer sig detta mer exakt mot säkerheten i Windows 10? Är faktiskt genuint nyfiken på detta, då allt som Windows 11 numera även finns i Windows 10 utifrån vad jag kan läsa mig till (med lite hjälp av GPT-5).

"Core Isolation" och "Memory Integrity" har exempelvis funnits i Windows 10 sedan 2018, men dock ej påslaget som standard.

Får bara känslan av att hela debatten är lite som Windows 95 OSR 2.5 vs Windows 98. Alla "nyheter" i Windows 98 fanns egentligen redan i 95:an. Första versionen av Windows 95 var däremot så trasigt att många verkar har förstängt det helt.

Däremot smått ironiskt att "alla" minns första versionerna av Windows Vista och Windows 8, men aldrig körde systemen efter de blivit bra.

Nu är min gamla laptop ett gränsfall (i7-8565U, 8GB RAM etc.) av vad som kan köra Windows 11, men hittills har prestandan blivit lidande jfm min smått tweakade Windows 10-installation.

Visst finns det saker jag gillar med Windows 11, men det är inget jag vill förlora 15-20% av prestandan för.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

De är galna om de tror att folk vill självmant uppgradera till Windows 11, efter SSD-incidenten. De borde krypa till korset och erbjuda gratis säkerhetsuppdateringar för ALLA fram till 2032, precis som de planerar att ändå göra med Windows 10 IoT Entyerprise LTSC 2021

Inbefore någon swecare kommer in och skriver att de har LTSC och inte behöver oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Enshittification är ju dock ett väletablerat faktum.

Windows har ju blivit objektivt mer resurskrävande, objektivt mer integritetskränkande, och objektivt mer bergränsad, m.m. Det finns liksom inget att diskutera.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Däremöt smått ironiskt att "alla" minns första versionerna av Windows Vista och Windows 8, men aldrig körde systemen efter de blivit bra.

Kan väl slänga in då att jag körde Vista från nära releasedagen, men hade gjort min hemläxa genom att bl.a. tråla forum, så hade bara ny hårdvara med fungerande Vista-drivrutiner. Jag hade själv en fantastisk Vista-upplevelse som power user, och misstänker att det är ganska genomgående, inte minst p.g.a. att många andra inte orkar/klarar ta till sig instruktioner i text.

Har sett andra exempel med laptops som levererades med Vista och 2 GB RAM, där datorn var vad jag betraktade som nära helt oanvändbar. Det tenderar att vara folk som upplevt liknande som kommer till såna här trådar för att predika "hur dåliga Microsoft alltid har varit", och de är sällan eller aldrig mottagliga för några tekniska förklaringar.

Permalänk
Medlem

Varför ens envisas med att hänga kvar i Windows 10? Hade jag inte velat uppgradera till Windows 11 så hade jag gått över till Linux vid det här laget. Hårdvarukravet som vid lansering hindrade många från att uppgradera känns inte särskilt relevant längre då Windows 11 kräver 8 år gammal hårdvara, och skillnaden i prestanda är idag minimal. I vissa fall är 10 snabbare, andra fall så vinner 11. Släpp taget och gå vidare!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kapitulerade och tog tillslut uppdateringen till 11:an, och min storage pool (microsoft raid) förstördes och jag kan nu inte komma åt min lagring. Tack microsoft.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Enshittification är ju dock ett väletablerat faktum.

Windows har ju blivit objektivt mer resurskrävande, objektivt mer integritetskränkande, och objektivt mer bergränsad, m.m. Det finns liksom inget att diskutera.

Windows går dock att göra väldigt strömlinjeformat, så länge Microsoft inte pillar på allt.

Startar Windows 10 x64 med ~1GB RAM använt här med allt igång som jag behöver. Kan köra Photoshop, Lightoom, DaVinci Resolve utan minsta problem med enbart 8GB RAM totalt.

På jobbet slukar Windows 10 x64 i VDI:n över 4GB RAM vilket gör att bland annat JMeter kraschar emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur skiljer sig detta mer exakt mot säkerheten i Windows 10? Är faktiskt genuint nyfiken på detta, då allt som Windows 11 numera även finns i Windows 10 utifrån vad jag kan läsa mig till (med lite hjälp av GPT-5).

"Core Isolation" och "Memory Integrity" har exempelvis funnits i Windows 10 sedan 2018, men dock ej påslaget som standard.

Finns en massa att läsa här, t.ex. om vilka versioner som har stöd för vad:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/hardware-s...