Framework lanserar RTX 5070-bestyckade Laptop 16

Permalänk
Melding Plague

Framework lanserar RTX 5070-bestyckade Laptop 16

Liksom salladsbuffén i matbutiken är självplock sällan billigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, den blir nog inte så poppis när något sådant med liknande specs med minne, lagring, 5070 och en OLED skärm inkluderat finns för ett pris som är under grundutförandet av en Framework.

Visa signatur

Ryzen 5950X | 32GB DDR4 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem

Ser jävla fin ut men över 30k på ganska standard val är fan saftigt.

Deras målgrupp är nog arbetare dock, inte privatpersoner.

Expansioner, 4 skärmar, massa ram är drömmen i jobbdatorn.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ser jävla fin ut men över 30k på ganska standard val är fan saftigt.

Det går säkert att köpa en ihoplimmad dator med samma prestanda för mindre pengar, här är grejjen att du kan byta delar själv, inklusive gpu.

Permalänk
Medlem

Måste stå fel i artikeln. Det är väl Firework den heter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Det går säkert att köpa en ihoplimmad dator med samma prestanda för mindre pengar, här är grejjen att du kan byta delar själv, inklusive gpu.

Förstår poängen med Framework och har följt dem sen före första produkten.

Det är bra koncept men ändå en jävla prislapp, för privat byter man ju inte delar så ofta. Men när man sitter där tio år senare och ska byta GPU eller CPU är man kanske väldigt glad att man köpte en sån.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Ja, den blir nog inte så poppis när något sådant med liknande specs med minne, lagring, 5070 och en OLED skärm inkluderat finns för ett pris som är under grundutförandet av en Framework.

Svårt att jämföra. Du kan inte uppgradera den där längre fram. Med Framework kan du byta moderkort+CPU om ett par tre år istället för att behöva köpa en helt ny laptop när du vill ha nåt bättre. Och om du gör det 2 eller fler gånger sparar du säkert en bra slant på det även om den initiala kostnaden är högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Tvärt om i min mening. Framework har gjort alla andra laptops i storleksklasserna som är relevanta helt redundanta och ointressanta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Positivt att man kan uppgradera själv, men att betala över 10 000 kronor extra bara för den möjligheten? När ett 5070 kostar nästan 9 000 känns det rätt saftigt, men det går väl att ta ut de priserna när marknadsföringen bygger på miljövänlighet och hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Positivt att man kan uppgradera själv, men att betala över 10 000 kronor extra bara för den möjligheten? När ett 5070 kostar nästan 9 000 känns det rätt saftigt, men det går väl att ta ut de priserna när marknadsföringen bygger på miljövänlighet och hållbarhet.

Mja... https://frame.work/sustainability

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kul att det går framåt för Framework,
men lite tråkigt att RTX 5070 är bästa de erbjuder när det skiljer ganska mycket mellan RTX 5070 Laptop och RTX 5070 Ti Laptop

5070 Laptop 5070 Ti Laptop 5070 Desktop CUDA cores 4,608 5,888 6,144 Texture mapping unit 144 184 192 Render output unit 48 80 80 Ray tracing cores 36 46 48 Tensor cores 144 184 192 Cache L1 4.5 MB 5.75 MB 6 MB L2 32 MB 48 MB 48 MB Memory Type GDDR7 GDDR7 GDDR7 Size 8 GB 12 GB 12 GB Clock (Gb/s) 24 28 28 Bus width 128-bit 192-bit 192-bit Bandwidth (GB/s) 384 672 672 TDP 50-100 W 60-115 W 250 W

Man ser att RTX 5070 Ti Laptop är mer jämförbart med 5070 Desktop.
Förutom att Desktop korten har mycket högre TDP, så hamnar generellt 5070 Ti Laptop nära i övrigt, även om det fortfarande är lägre på en del andra specifikationer också.

Man kan också se att TDP skillnaderna mellan RTX 5070 Laptop och RTX 5070 Ti Laptop är relativt små.
Så borde vara möjligt för framework att släppa en RTX 5070 Ti Laptop modul också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

? Finns väl ingen som köper Framework för att man tror att belastar miljön. Genom att säga att de inte är hållbara signalerar Framework att de inte greenwashar. De erkänner öppet att produktion har en miljöpåverkan, men deras affärsidé bygger på att minska avfall och uppmuntra till långsiktighet. De vill att kunder ska se sig själva som en del av lösningen. Win-win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Förstår poängen med Framework och har följt dem sen före första produkten.

Det är bra koncept men ändå en jävla prislapp, för privat byter man ju inte delar så ofta. Men när man sitter där tio år senare och ska byta GPU eller CPU är man kanske väldigt glad att man köpte en sån.

Att uppgradera delarna i den är enligt mig egentligen inte superintressant. Uppgraderar man moderkort har man trots allt bytt ut nästan hela datorn ändå. Men jag har ändå köpt en Framework 13.

Den kostade en del mer än jämförbar laptop, men prislappen tar med sig ett visst lugn när jag vet att om jag pajar skärm, tangetbord, gångjärn, expansionsportar, chassi, webbkamera osv kan jag köpa reservdelar och fixa det.

Detsamma med batteri. Min gamla XPS13 behövde nytt batteri, men Dell sålde inte till privatpersoner. Köpte ett på EBay som hade en kass BMS. Batteriet gick sönder på 18 månader, så jag fick byta tillbaka eller chansa på EBay igen. Supersynd, inget fel på laptopen 10 år efter inköp men den är oanvändbar som laptop nu på grund av 1 timme batteritid.

Det är i min mening Frameworks riktiga USP. Du köper en dyr laptop, men du vet att du kan laga den. Jag räknar med att den skall användas i 10 år, även om jag klantar sönder något. Och att den kommer kännas fräsch hela tiden nu när hårdvarukraven planat av om man inte spelar eller redigerar video

Jag har en fairphone av samma anledning. Det är ett ganska speciellt lugn att inte behöva vara orolig att ha sönder enheten. Ladda batteriet som man känner för, ha USB kablar ipluggade i fickan etc. Telefonen var dyr, men jag har nog räknat hem den nu med batteribyte och en ny USB port när originalet blev dåligt.