Hur hanterar ni att inte längre vara bäst när man spelar?

Permalänk
Medlem

Hur hanterar ni att inte längre vara bäst när man spelar?

Tja

Jag är en riktig tävlingsmänniska och det finns inget bättre än att känna sig oövervinnlig i online spel

Jag har alltid varit bra om inte bäst på servern så åtminstone en topp spelare, men på senare tid nu snackar vi senaste kanske 3-4 åren så blir jag bara sämre och sämre och det är så jävla tråkigt

Jag blir så förbannat på mig själv när jag inte längre klarar av att göra dom där omöjliga grejerna som kom av sig självt förut

Känner mig värdelös och urusel så spelandet inte är roligt längre på samma sätt

Vad fasen ska man hitta på Jag spelar inte lika mycket som förut pga livet ni vet men i bakhuvudet så finns det kvar det där som jag vet att jag har i mig

Jag förväntar mig att vinna när jag sätter mig ner och spelar men blir besviken gång på gång

Säkert fler som varit/är i samma sits, har ni några tips?

Less på att förlora mot spelare som jag vet att innerst inne så borde jag vinna!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Du börjar bli gammal! Många äldre gillar att lösa korsord, så det kanske kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Välkommen i klubben, du har börjat bli gammal. Lika bra du börjar vänja dig, det kommer bara fortsätta gå neråt. Det finns en anledning att få e-sports proffs är över 40 år.

Mitt tips är att börja spela PvE istället för PvP.
Mycket bättre för blodtrycket som ändå bara kommer bli sämre och sämre framöver.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kallas att bli gammal, förstod mina begränsningar redan 2013 och har spelat lugnt och stillsamt sen dess.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag som har högt blodtryck kan bara instämma. Jäklar vad mycket högre det blir av att spela typ Doom mot många andra lite chillspel.

Har provat att mätt flera gånger och det skiljer rätt rejält.

Permalänk
Medlem

Men adrenalinkicken man får när det är tävling och man vinner är ju det som gör spelandet roligt! Det måste vara en competitive nivå i det hela och gärna med ranking och matchmaking när det blir casual så är det inte lika roligt längre

förbannat ska det vara åldern som gör att man blir kass ..

Permalänk
Medlem

PVE for the win!!!

Visa signatur

Fractal North Black w. T30 Fans /7800X3D/32GB CL30/5090/Alienware 34QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldGamer:

PVE for the win!!!

Neej tävlingen försvinner ju, det måste finnas en annan människa att vinna över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Du börjar bli gammal! Många äldre gillar att lösa korsord, så det kanske kan vara ett alternativ.

Jag vägrar bli så gammal haha!

Permalänk
Medlem

Du säger ju själv att du spelar mindre. Det är väl inte så konstigt att man tappar då.

Permalänk
Medlem

börja spela eve, finns massa att tävla över i eve som inte kräver världens bästa reflexer

Permalänk
Medlem

Bara acceptera, köp ett riktigt bra system, skruva upp grafiken och njut av allt lullull istället 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Neej tävlingen försvinner ju, det måste finnas en annan människa att vinna över!

Byt spel? Jag själv är 35 och började märka typ samma sak när jag närmade mig 30, men jag gav då upp fps helt mer eller mindre fram tills jag hittade escape from tarkov, squad och hell let lose.

Alla tre är spel där tålamod och taktik utan tvekan vinner över reaktionsförmåga och snabbhet (så länge man inte är helt kass såklart)

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Som många andra är inne på så är det troligen ålder.

Vill du tävla mot andra så byt typ av spel till nån typ som inte kräver snabba reflexer.

Det närmsta pvp jag kör nu sen man blev 30+ är typ balestacking eller tractor bridge wresling i farmingsimulator då det knappt behöverr reflexer alls mestadels teknik.

Men turnbased pvpspel är ju pvp i mer långsamt tempo.

Kanske börja spela warhammer skulle va nått för dig?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Feel ya! Så har jag känt i 10 år. Gränsen passerades sedan när min då femåring kunde köra snabbare edits i Fortnite. Idag 11 år så har han högsta rank i både Fortnite och Rocket League. Det tar emot, men allt har sin tid. Nu ägnar jag inte så mycket tid på att vinna, utan mer för att fördriva tiden och samtidigt försöka ha kul i teambaserade spel.

Permalänk
Medlem

Byt spel eller hur du spelar.
Kör bara vr spel där krävs det mer än snabba fingrar och handleder.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tja

Jag är en riktig tävlingsmänniska och det finns inget bättre än att känna sig oövervinnlig i online spel

Jag har alltid varit bra om inte bäst på servern så åtminstone en topp spelare, men på senare tid nu snackar vi senaste kanske 3-4 åren så blir jag bara sämre och sämre och det är så jävla tråkigt

Jag blir så förbannat på mig själv när jag inte längre klarar av att göra dom där omöjliga grejerna som kom av sig självt förut

Känner mig värdelös och urusel så spelandet inte är roligt längre på samma sätt

Vad fasen ska man hitta på Jag spelar inte lika mycket som förut pga livet ni vet men i bakhuvudet så finns det kvar det där som jag vet att jag har i mig

Jag förväntar mig att vinna när jag sätter mig ner och spelar men blir besviken gång på gång

Säkert fler som varit/är i samma sits, har ni några tips?

Less på att förlora mot spelare som jag vet att innerst inne så borde jag vinna!

Gav upp, ej spelat MP på 10 år. Inte roligt när man är dålig. Det är både ålder men också tid. Jag har inte tid att spela CS 20 timmar i veckan liksom.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Spelar ganska annorlunda från när jag var yngre. Har nog lika stort eller större inflytande. Tålamod och strategi kommer man längre med än reaktionsförmåga och vredesutbrott.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Jag är exakt samma. Jag pangade och vann väldigt mycket som ung, både i CS och liknande spel men jag spelade också 10+ timmar i sträck på helgerna. Nu närmar man sig 40 och visst, man vinner lite då och då, men sen möter du dessa kids som nöter spelen 24/7 och då är det bara inse att du inte kommer vinna hela tiden längre. Å andra sidan är du en vinnare i andra delar av ditt liv som kanske har lite mer betydelse för dig än att se " you win " eller 2.0 K/D i spel?

Ett annat tips som redan är sagt är att helt enkelt spela lite mer single-player och det behöver ju inte vara de simpla spelen som Mario eller Call of Duty kampanjen utan kniviga pusselspel, Souls-liknande spel eller de där lite mer utmanande 2d liren(typ supermeat boy eller vad det kan vara). Då tävlar du ju lite mot dig själv istället.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad i livet som ändrats, men om du har familj och barn eller på g så handlar ju mycket om prioritering och sviktande tid.
Vill du fortfarande vara bättre än just andra spelare, och det är det som är hela grejen med datorspel får du antingen välja ett spel som prioriterar taktik och kanske lagspelande över reflexer och muskelminne.
Om du inte är taktiskt lagd utan det är just twitch shooters; suffer dude. Tiden är inte din vän här och oavsett hur mycket vi vill så skiter tiden fullständigt i oss dödliga utan tuffar på med förfall i det vi tog givet.

OM - du inte vill ge upp än (man skall aldrig ge upp, så fi-faan, slit och kämpa!) kanske fokusera på ett spel och lägg in tid för att öva på moment som du känner att du är sämre på i spelet. Lägg upp taktik för att bli bättre, titta på bra spelare på YouTube för att suga in dig mer information. Anpassa ditt spelande och spela mer med huvudet än reflexer så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag är exakt samma. Jag pangade och vann väldigt mycket som ung, både i CS och liknande spel men jag spelade också 10+ timmar i sträck på helgerna. Nu närmar man sig 40 och visst, man vinner lite då och då, men sen möter du dessa kids som nöter spelen 24/7 och då är det bara inse att du inte kommer vinna hela tiden längre. Å andra sidan är du en vinnare i andra delar av ditt liv som kanske har lite mer betydelse för dig än att se " you win " eller 2.0 K/D i spel?

Ett annat tips som redan är sagt är att helt enkelt spela lite mer single-player och det behöver ju inte vara de simpla spelen som Mario eller Call of Duty kampanjen utan kniviga pusselspel, Souls-liknande spel eller de där lite mer utmanande 2d liren(typ supermeat boy eller vad det kan vara). Då tävlar du ju lite mot dig själv istället.

Haha jag känner igen mig så sjukt mycket!

När man typ gick på gymnasiet och ett tag efter och lirade COD och BF 3/4, låg alltid i alla fall top 3 om jag inte "vann" scoreboarden. Men så spelade man ju sjukt mycket också, inte så konstigt att man blir bra. Sen när jag pluggade på universitetet, typ 2015-2017 så spelade jag skitmycket CS och blev riktigt bra även där.

Det är klart att man blir påverkad rent "fysiskt" eller vad man ska säga av att bli äldre, med sämre reflexer osv. som följd, men jag tror också att det mesta handlar om hur mycket man spelar. Om man hade lagt flera timmar om dagen nu hade det nog inte tagit jättelänge tills man blev bra igen, men jag har liksom inget intresse av det längre.

Singleplayer är ju grymt kul det också, men det är lite av en annan grej. Blir dock 90% SP nu för tiden för min del, mest för att man kan pausa och avsluta direkt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Förut var det mycket såna spel som kan kräva snabba, precisa reflexer, CS, LoL, WoW arena.

Med tiden har jag insett att det går att skruva upp svårighetsgraden i spel tills man får motstånd. Annars är det ofta trevligt att spela mot andra i taktiska spel typ Hearthstone där den listigaste klättrar i ranking.

Idag har jag ingen tid att sitta 5 timmar varje dag och lira Apex Legends för att känna mig skicklig. Då är det bara acceptera, och byta spel om man inte vill förlora dom flesta omgångar.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Hög igenkänningsfaktor. Man börjar spela för att det är roligt. Sitta med ett gäng kompisar på Discord och panga loss och bara ha kul.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig om detta är en sak som får vissa spelare att fuska, lite som med hur vissa idrottare när de halkar efter eller inte når toppen börjar dopa sig.

(Det här är en generell kommentar, inte riktad mot TS eller någon annan i tråden.)

Permalänk
Medlem

Fyller 40 nästa månad. Vet inte vad ni pratar om. Vadå sämre?

Det jag har märkt mest är att jag ibland inte riktigt orkar sätta mig in i nya och mer komplicerade spel, som till exempel Tarkov. Jag tror ändå att det största tappet i ens "skills" kommer när man helt enkelt börjar spela mindre med åldern.

Kanske får man lägga mer fokus på taktiska spel när reaktionsförmågan börjar bli sämre – eller bara spela för att ha roligt med kompisar. Ett annat alternativ är att prova aimtrainers och köra lite varje dag för att hålla igång muskelminnet. Jag har inte testat det själv, men vet att många använder sig av det för att hålla formen.

Tror att om man kör kanske 15 minuter varje dag för att träna reaktionsförmågan och muskelminnet för aimet så gör det mycket.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag hör dig! Det är orättvist att bara skylla på åldern för det är inte hela sanningen. Jag är övertygad om att du hade varit nästan lika vass som du minns att du var om du hade möjligheten att lägga ner den tiden idag Var ärlig mot dig själv.

Jag växlar bland spel, PVE, SP och multiplayer, och när jag spelar competetive är det att stå ut med att det finns svettiga personer som lägger ner x3 tiden än vad jag gör och så är det bara, jag får försöka överlista dom med all min erfarenhet och sånt, så gott jag kan.

Visa signatur

ASUS TUF RTX 3080Ti | MSI Tomahawk B650 | 7800X3D | EVGA 750W | Noctua NH-D15 |
DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE | Fractal Define7C | Noctua fans only

Permalänk
Medlem

Jag har börjat nöja mig med att kolla på Youtube när andra spelar spel bra 😇

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Vi kommer alla dit förr eller senare dessvärre..

Jag hanterade det genom att vara bäst på andra saker än att spela.

Permalänk
Medlem

Du är ju på det, livet. Man blir bra på det man övar på, övar man inte blir man inte bättre.

Så förhoppningsvis jobbar du på att bli bäst på livet, det är betydligt mer värdefullt än något spel.

Välkommen till vuxenlivet!

Permalänk

En annan faktor är ju att "alla" är mycket duktigare på competitive spel idag. Alla kan ju lätt se hur proffsen spelar, vilka items/vapen som är relativt sett starkast samt att många fler spelar idag.

Även om du var precis lika duktig som när du var på topp, är du antagligen längre ifrån dagens topp relativt sett.

Själv märker jag ju att när jag spelar något moba så är jag ju bättre än jag någonsin varit, men min rating är sämre än för 10 år sen då jag inte blivit bättre i samma takt som alla andra blivit bättre.