Permalänk
Skrivet av Majke:

Du råkar inte använda en riser-cable för grafikkortet? Mao, sitter grafikkortet direkt i moderkortet eller har du en riser kabel från pci-e porten som sedan grafikkortet kopplas in i?

Annars som många skrivit, har du provat stänga av FPS-låset samt ta bort vsync?

EDIT: Bara för nyfiken så googlade jag lite, verkar som många haft problem drivrutiner för Realtek 2.5Gbps Ethernet-enheterna, men vad jag kan se så har ditt moderkort en Intel-styrkrets för nätverk och inte Intel.

Men sådana här "micro stutter" du beskriver, om man prövat allt annat, kan vara någon drivrutin eller någon kompatibilitetsproblem mellan någon komponent.

Summar summarum så kan det vara värt att se till att uppdatera alla drivrutiner även för obskyra komponenter om inget annat funkar.

Förlåt men vad är en risen-cabel? Och hur bör der kopplas? Jag är "rädd" att det är just något med kablarna mellan grafikort och nätaggregat eller från MB till nätaggregat som är fel..

Också läst mycket kring drivrutinern på realtek, både att man ska installera dom till att man ska avinstallerar dom. Testat båda men upplever ingen större skillnad.

Visa signatur

Det är som det är och blir som det blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Förlåt men vad är en risen-cabel? Och hur bör der kopplas? Jag är "rädd" att det är just något med kablarna mellan grafikort och nätaggregat eller från MB till nätaggregat som är fel..

Också läst mycket kring drivrutinern på realtek, både att man ska installera dom till att man ska avinstallerar dom. Testat båda men upplever ingen större skillnad.

En riser-kabel är en typ av förläggningskabel som används om man t.ex. vill montera ett pci-e kort (t.ex. ett grafikkort) på annat ställe än direkt i pci-e porten på moderkortet. I vissa, framförallt mindre, chassin är det vanligt att det krävs för att få plats med grafikkortet.

Men som jag svarade tidigare så är det något fel med din disk, den visar på tok för låga siffror i den benchmark du delade.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

[Läs detta]

Om du körde Nvidia förut använde du väl Gsync ON, nu kör du AMD så då är det deras Freesync som du ska ha en kompatibel skärm för

Min gissning är att det är det du reagerar på, Gsync/Freesync som syncar frames till skärmen (Utan att behöva använda Vsync). Kör själv CS2 med Gsync ON, Reflex+Boost On + Vsync ON

Nu behöver du inte V-Sync då Valorant är så mycket bättre kodat än CS2 men Steams guide för att undvika microstutter (Som är det du har problem med i valorant) är 100%-ig: https://help.steampowered.com/en/faqs/view/418E-7A04-B0DA-903...

Är du van vid att köra Gsync/Freesync och sen stänger av upplever du microstutters i och med hur skärmen syncar bilderna med din skärms refreshrate

Du nämnde även tidigare att du körde V-Sync på tidigare med ditt Nvidia kort, det är exakt detta som V-sync agerar på att ta bort (microstutter) så det är här du bör kolla och inte datorns hårdvara

Permalänk
Medlem

@Superninjan

För att illustrera problemet med din disk så körde jag samma test;

jämfört med ditt resultat;

Observera den stora skillnaden i framförallt sekventiell läs- och skrivhastighet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du någon overlay igång? Märkt själv av i BF2042 att EA(?) overlay får grafikkortet (9070 XT) att sluta rendera bilder med sekunders mellanrum, stängde av det och då blev bättre men smålaggar konstant.

Har du testat andra spel?

Skrivet av shugge:

@Superninjan

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Observera den stora skillnaden i framförallt sekventiell läs- och skrivhastighet.

Man förväntar sig inte att läs/skrivhastighet skall vara problemet då spelet bör ligga på RAM när man spelar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad har du för mus?
Jag hade en gång i tiden använt en vanlig kontorsmus. Tror det var en av dem där ergonomiska vinklade.
Gick sådär att spela. Det kändes som att köra med 30Hz skärm. (Hade 175Hz skärm och det var korrekt inställt i Windows/Spel)
Kopplade in min gamla gaminmus så blev allt frid och fröjd.
Alltså enda ändringen var att jag kopplade in ny mus.
Om jag kommer ihåg korrekt så hade jag även testat med båda möss inkopplade samtidigt och körde jag kontorsmusen
så gick det skitdåligt men med gamingmusen så var det som det ska.

Kan det vara något sånt kanske?

/S

Permalänk
Skrivet av shugge:

@Superninjan

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag råkade bitlocka min m2 disk, så installerade bara tillfälligt ett Windows och så. Men bra ska uppdatera min extra diskar till nått bättre sen. Men hade inte problemet innan då låg den på en sådan disk också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Vad har du för mus?
Jag hade en gång i tiden använt en vanlig kontorsmus. Tror det var en av dem där ergonomiska vinklade.
Gick sådär att spela. Det kändes som att köra med 30Hz skärm. (Hade 175Hz skärm och det var korrekt inställt i Windows/Spel)
Kopplade in min gamla gaminmus så blev allt frid och fröjd.
Alltså enda ändringen var att jag kopplade in ny mus.
Om jag kommer ihåg korrekt så hade jag även testat med båda möss inkopplade samtidigt och körde jag kontorsmusen
så gick det skitdåligt men med gamingmusen så var det som det ska.

Kan det vara något sånt kanske?

/S

Tja, tveksamt jag haft samma mus hela tiden xtrfy m4 och nu till en Xtrfy M42 Wireless. Så tror inte det ligger där ska kolla USB portarna kanske men tror inte det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Har du någon overlay igång? Märkt själv av i BF2042 att EA(?) overlay får grafikkortet (9070 XT) att sluta rendera bilder med sekunders mellanrum, stängde av det och då blev bättre men smålaggar konstant.

Man förväntar sig inte att läs/skrivhastighet skall vara problemet då spelet bör ligga på RAM när man spelar.

Tja, ingen overlay! kör utan nått sånt men samtidigt ska trippel kolla allt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av plajton:

[Läs detta]

Om du körde Nvidia förut använde du väl Gsync ON, nu kör du AMD så då är det deras Freesync som du ska ha en kompatibel skärm för

Min gissning är att det är det du reagerar på, Gsync/Freesync som syncar frames till skärmen (Utan att behöva använda Vsync). Kör själv CS2 med Gsync ON, Reflex+Boost On + Vsync ON

Nu behöver du inte V-Sync då Valorant är så mycket bättre kodat än CS2 men Steams guide för att undvika microstutter (Som är det du har problem med i valorant) är 100%-ig: https://help.steampowered.com/en/faqs/view/418E-7A04-B0DA-903...

Är du van vid att köra Gsync/Freesync och sen stänger av upplever du microstutters i och med hur skärmen syncar bilderna med din skärms refreshrate

Du nämnde även tidigare att du körde V-Sync på tidigare med ditt Nvidia kort, det är exakt detta som V-sync agerar på att ta bort (microstutter) så det är här du bör kolla och inte datorns hårdvara

Körde Nvida 3060ti förut, fick den utbytt på garantin, Lånade ett gammal AMD kort funkade fint även fast det var gammalt. Sen dog det. Köpt ett AMD kort 8070 xt, upplevde lagget lämnade tillbaka och köpt ett NVIDA 5070 ti men oavsett vilket kort jag körde laggade båda.

Jag är van vid att köra Gsync, då haft det men nu har jag testat båda två märker lite skillnad men lagg är kvar oavsett.
Sen är det mycket bättre med Gsync på annars upplever om jag kör utan den att FPS hoppar väldigt mycket.

HUM jekla problem asså

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Satt igång CSGo nu, kanske det inte är något tungt spel men där vara det inget lagg.
Känns som det har nått att göra med valorant då... och mina settings känns som det lutar emot det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Just nu ligger det på SSD disk... då min m.2 disk är bilock 2 veckor till hade gammal telefonnummer inställt på outlook.

Spelet (och Windows?) ligger alltså på din SATA disk WD Blue 3D 500 GB från 2017. Dagens m2-diskar är 10ggr snabbare.

En liten detalj du missat då du bara nämnt din M2-disk. I Hwinfo synns alla dina diskar.

Flytta spelet och Windows till en modern M2-disk så ska du se att dina microstutterings försvinner. Lyssna på @shugge och @Razken, @trebrecks som redan försökt påpeka detta i tråden.

Skrivet av Vzano:

Moderna spel vill ha de senaste m2 diskarna. De flesta spel funkar dåligt in-game på HDD och även SATA SSD som i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Fanns inte felet också när du körde på din m2-disk? Och sedan under felsökningen så har du bytt till den äldre disken pga bitlocker-låsning, men där också felet fortfarande finns, eller missförstod jag det?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Prova ladda ner intel presentmon för att helt kunna utesluta att det är något med CPU/GPU där kan du se om någon av dom är orsaken (tips kan också vara att kolla någon video hur man sätter upp det och sen hur man ska tolka allt, kan vara lite svårt att förstå i början)

Annars så kan det säkert vara Valorant, har bråkat EXTREMT mycket med det på dotterns dator, installerat om windows massvis med gånger och sen helt plötsligt så har problemen bara försvunnit utan att jag listat ut vad fasen jag gjort som löst det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tror jag glömde nämna det eller var jag otydlig, Windows och valorant var installerat på min M2 disk tidigare och hade samma problem med "små-lagget" gjorde en BIOS uppdatering och efter den råkade jag starata datorn utan felsäkert läge på. Då aktiveras Bitlocker, jag hade fel telefonnummer aktiverat så behöver vänta till 14.09 innan rätt telefonnummer bli aktiverar på i office.^

Men absolut ska uppdaterar diskarna, göra mig av med ett par gamla och satsa på någon snabbare.
Men felet fanns allt även på en snabbare disken (Kanske för slö kanske måste uppdaterar den med).

Saker jag testade igår:

• ]Leka runt med Vsync på och AV

• Provade att spela CSGO vilket jag tyckte fungerade utan lagg.

• Laddade ner process Lasso för att säkerställa att valorant endast körde på "rätt cores" (Hyper-threading).

Fråga är om det är värt att köpa en ny M2 disk, så fort bitlocken är borttagen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är rebar aktiverat i bios? (above 4g decoding osv)

En sak värt att prova kolla vad din pciex16 är inställd på för PCIE standard, oftast AUTO men testa sätta manuellt till 3.0 och se om problem kvartstår. hade problem med flaky PCIE 4 över riser en gång, sjuka lagg och stutter och gpu-z rapporterade pcie 2.0 haha! sätta till 3 fixade biffen tills jag fick en riser kabel av högre kvalitet.

tror samma problem kan orsakas av dålig isättning så en re-seat kan vara på plats.

hur ser CPU och GPU användning ut när Valorant kör? se om du kan få graphs

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Moderna spel vill ha de senaste m2 diskarna. De flesta spel funkar dåligt in-game på HDD och även SATA SSD som i detta fallet.

skitsnack, skillnaden mellan SATA ssd och M.2 SSD är nästan inte ens mätbar i spel, jag har flera gamla SATA ssd jag fortf. kör med helt utan problem i gamla som helt nya spel

Skrivet av Superninjan:

Tror jag glömde nämna det eller var jag otydlig, Windows och valorant var installerat på min M2 disk tidigare och hade samma problem med "små-lagget" gjorde en BIOS uppdatering och efter den råkade jag starata datorn utan felsäkert läge på. Då aktiveras Bitlocker, jag hade fel telefonnummer aktiverat så behöver vänta till 14.09 innan rätt telefonnummer bli aktiverar på i office.^

Men absolut ska uppdaterar diskarna, göra mig av med ett par gamla och satsa på någon snabbare.
Men felet fanns allt även på en snabbare disken (Kanske för slö kanske måste uppdaterar den med).

För ditt användningsområde så kommer du inte märka någon skillnad mellan en SATA ssd och en M.2 SSD, i dagens läge så är ofta M.2 diskarna lite billigare eller samma pris som sata diskarna dock, den enda gången du märker skillnad på SATA SSD och m.2 eller "långsam" m.2 vs "snabb" m.2 är vid överföring av STORA filer eller vid installation av spel

Har du möjlighet att testa köra på windows 10 eller nån linux för att se om micro-stutter försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Saker jag testade igår:

• ]Leka runt med Vsync på och AV

• Provade att spela CSGO vilket jag tyckte fungerade utan lagg.

• Laddade ner process Lasso för att säkerställa att valorant endast körde på "rätt cores" (Hyper-threading).

Jag tycker inte det låter som att köpa ny disk är det du bör göra med tanke på att du hade samma fel på en snabbare m2 disk.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Skrivet av Jagers:

skitsnack, skillnaden mellan SATA ssd och M.2 SSD är nästan inte ens mätbar i spel, jag har flera gamla SATA ssd jag fortf. kör med helt utan problem i gamla som helt nya spel

För ditt användningsområde så kommer du inte märka någon skillnad mellan en SATA ssd och en M.2 SSD, i dagens läge så är ofta M.2 diskarna lite billigare eller samma pris som sata diskarna dock, den enda gången du märker skillnad på SATA SSD och m.2 eller "långsam" m.2 vs "snabb" m.2 är vid överföring av STORA filer eller vid installation av spel

Har du möjlighet att testa köra på windows 10 eller nån linux för att se om micro-stutter försvinner?

Aldrig testat Linux... visst skulle säkert kunna fixa W10 och testa i helgen se om det hjälper. Tack för svaret för M.2 jag har ju en M.2 disk som snart kan användas men eftersom felet uppstod då också.

Oavsett utfall av mina dator problem, är det spännade insikter av hur olika alla resonerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Aldrig testat Linux... visst skulle säkert kunna fixa W10 och testa i helgen se om det hjälper. Tack för svaret för M.2 jag har ju en M.2 disk som snart kan användas men eftersom felet uppstod då också.

Oavsett utfall av mina dator problem, är det spännade insikter av hur olika alla resonerar.

Tagga mig gärna om det hjälper.
Jag kan säga med säkerhet att det inte beror på någon "långsam" SSD, om det inte är faktiska fel på disken som gör att den inte läser korrekt av nån anledning

Permalänk
Medlem

Prova koppla ur andra skärmen. Nu är det inte en dålig dator du sitter på men minns att jag hade problem med stuttering om jag hade två skärmar inkopplade och då hade jag på den tiden ganska fet dator (intel i7 6700k och GTX 1080 Ti)

Dra ur skärmsladden från grafikkortet och se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem

Kan du ta bild på moderkortet så man ser hur allt är kopplat?

Har du webbläsare eller annat i gång i bakgrunden när du upplever stutter?

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Kan du ta bild på moderkortet så man ser hur allt är kopplat?

Har du webbläsare eller annat i gång i bakgrunden när du upplever stutter?

Samtliga bilder:
https://postimg.cc/gallery/KMmkmk3

MB: https://i.postimg.cc/wTSmVf2g/MB-1.jpg
Kablar bak: https://i.postimg.cc/vms5QxF9/Kablar-bak.jpg
Nätag bak: https://i.postimg.cc/DZjWbBmV/N-tagg-bak.jpg
Nätag inne: https://i.postimg.cc/BnH1wT7D/N-tagg-fram.jpg
Kablar grafikkort: https://i.postimg.cc/gkrV46Pq/Till-grafikkortet.jpg
MB kabel? https://i.postimg.cc/FKzh8mDS/Ska-n-tt-mer-vara-kopplat-h-r.j...

2 frågor: Ska det vara mer ström till MB se bilden "MB kabel"
Nätag bak sen knappen vara på och av.

Självklart är inget på i bakgrunden... Första som stängs av har döda allt!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kibstah:

Prova koppla ur andra skärmen. Nu är det inte en dålig dator du sitter på men minns att jag hade problem med stuttering om jag hade två skärmar inkopplade och då hade jag på den tiden ganska fet dator (intel i7 6700k och GTX 1080 Ti)

Dra ur skärmsladden från grafikkortet och se om det blir någon skillnad

Tja,

har ju två skärmar drog ut den andra, men upplever samma problem...
Allt har ju funkat innan med ett sämre grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Tagga mig gärna om det hjälper.
Jag kan säga med säkerhet att det inte beror på någon "långsam" SSD, om det inte är faktiska fel på disken som gör att den inte läser korrekt av nån anledning

@Jagers installerade win10, upplevde bättre men laget är kvar...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Majke:

Fanns inte felet också när du körde på din m2-disk? Och sedan under felsökningen så har du bytt till den äldre disken pga bitlocker-låsning, men där också felet fortfarande finns, eller missförstod jag det?

Tja, Jo felet fanns även på m2 disken skulle bara installera om windows men en clean install och råkade ändra i BIOS med safe boot på. Så då åkte bitlocker igång så jag tvekar starkt på att det har något med hårddisken att göra. Den 14 september kommer jag ju göra en ny installera på M2 disken men det har mest med att starta upp Windows snabbare än något annat.

Jag är ganska säker på att jag hade valorant installerat på en av min SSD diskar funkat tidigare innan jag satt i nytt grafikort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

2 frågor: Ska det vara mer ström till MB se bilden "MB kabel"

Så länge som man inte håller på och överklockar en massa så ska det räcka med 8-pin. Du kan alltid testa att även koppla in 4-pin, det gör ingen skada, men jag skulle bli förvånad om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Om man har spel installerat på en snabbare enhet än Windows är installerat på så kan man få microstutter på grund av att vissa filer fortfarande lagras på den disk där Windows är installerat.

Detta gäller "swapfilen" och eventuella cache-filer för grafiken. (Kan även för vissa spel finnas andra filer som temporärt lagras på "systemdisken".)
Med 32GB RAM bör inte "swapfilen"(pagefile.sys) vara något direkt problem, den går dock att flytta hyffsat enkelt till den snabbare SSD:n, värre är det med nvidias cache-filer...

Dessa lagras om jag inte är helt fel ute:
C:\Users\<inloggningsnamn>\AppData\Local\NVIDIA\
Ingen aning om det finns något enkelt sätt att flytta denna mapp eller om man måste skapa en "symlink/junction"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

@Jagers installerade win10, upplevde bättre men laget är kvar...

så inte lika mycket microstutter men det är fortf. där?

Permalänk
Medlem

Tack för bra bilder.

Byt plats på grafikkortet så den sitter i den övre PCIe slotten.

Vad jag kan läsa i moderkortsmanualen så körs ditt grafikkort nu i 1 x PCIe 3.0 x16 slot (supports x4 mode)*

Den översta är 1 x PCIe 4.0 x16 SafeSlots (supports x16 mode)

Och att den nu går via chipset och den övre direkt till CPU.

Man vill helst köra direkt till CPU.

PCIe 3.0 hade inte skadat jättemycket men jag tror att x4 gör att det blir för lite bandbredd. Dvs 25% av PCIe 3.0 x16 och 12.5 % av PCIe 4.0 x16 och 6.25% av PCIe 5.0 x16.

Samt att den delar anslutning med andra pciex-anslutningar förutom den översta och om nåt är inkopplat så går den ned i x1 läge.