Vilka chassimärken håller bra kvalitet?

Permalänk

Fractal for life. Har ett antal burkar och gillar att stilen är densamma. Dvs ska det bytas måste de alla bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

och är du ute efter ett "value case" så hittar du inte något bättre för under tusenlappen än Montech Air 903 Base.

Jag byggde nyligen i Phanteks XT Pro Ultra åt en i vänskapskretsen och tyckte det var helt OK.
Nyfiken, håller du Montech Air 903 Base högre, och isåfall varför?

Skrivet av Krockmannen:

Åh vad jag saknar Jonas chassirecensioner….

Håller med!

Skrivet av Krockmannen:

NZXT har gjort en radda riktigt bra chassin senaste åren.
Har själv byggt två i h7 flow i år. Ett sant nöje att bygga i dem.

Äger själv ett H7 och tycker det är helt OK (flexibelt, luftigt, generellt lättbyggt) men tyckte det var lite för skramligt och kanske lite för tunna plåtar för att kännas riktigt "kvalitet".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Phanteks-chassit jag sitter på just nu känns gediget (Phanteks Enthoo Evolv X)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Kör Fractal Design R5 på servern och NZXT H9 på spelburken. Mycket nöjd med båda.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för jonsbo.
De hade det första chassit jag någonsin har sett med två kammare, ett för moderkort och alla dess komponenter och ett för psu, sladdar och dylikt.

Tvärstabila bitar av metall och verktygslös montering. Detta var alltså för 10 år sedan. Har fortfarande samma chassi.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

NCASE, se bygglogg i min signatur.
I en klass för sig själv tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Phanteks XT Pro Ultra (lite väl många skruvar för att få loss topp-panelen dock)
Zalman I3 Neo ARGB Svart
Montech XR TG
Dutzo C321
Fractal Core 3500 (Lite knepigt att montera 140mm fläktar i fronten dock)
Chieftec Dragon Blue
Thermaltake Core V21
Thermaltake Versa H16 ARGB (ej testat än)
Cooler master HAF500
Cooler master Storm Enforcer
Natec Apion
Montech x3

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Phantek 400s och jag är väldigt nöjd! Hade jag köpt nytt idag hade jag nog köpt
https://www.inet.se/produkt/6906321/phanteks-xt-pro-ultra-vit
Bra chasssi för lite pengar!

Permalänk

Fractal design håller överlag bra kvalitet, och har bra/generös kundtjänst. Brukar inte vara märkesnörd men i det här fallet så har jag liksom ingen anledning att köpa något annat.

Permalänk
Medlem

InWin har väl inte så mycket närvaro längre på den svenska marknaden men de har haft bra chassin om ej vare sig Nordic Light design eller Gamers deluxe design.

Det är dock väldigt mycket mode i design av chassin och olika marknader har olika favoriter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Gillar Fractal Terra men skulle inte kalla det "supergediget", främst hur ryggen justeras och hur böjbara vissa saker är. Optimumtech tror jag det var som gjorde en video och jmf med FormD T1 där den senare är dyrare och svårare att få tag på, speciellt här, men ger solidare intryck (Terra är nästan en kopia) (T1 finns inte i den väldigt trevliga gröna färgen).

Gillade verkligen Coolermaster NR200 också.

Har nog ingen favorittillverkare, köper efter specs och utseende när jag är på jakt efter nytt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Fractal Design håller rent genrellt bra kvalitet, sen kan jag dock tycka att det är för mycket plast oftast (men bra plast..). Hade varit mer nice med aluminium i de flesta fallen. De kan ju ta och skippa medföljande fläktar och köra på mer aluminium istället.

Vet att Lian Li höll bra klass för typ 15 år sedan men vet inte om det är så längre.

Permalänk
Medlem

Fractal. Svenskt företag med fantastisk kundtjänst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gamla Chieftec Dragon gick ju att ha som pall, bord eller köksstege typ XD

Annars är jag nöjd med mitt CoolerMaster HAF 912 och Asus AP201, bägge väldigt robusta. Haft många andra i tunn flimsy plåt, som man skurit sig på.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Vill slå ett slag för jonsbo.
De hade det första chassit jag någonsin har sett med två kammare, ett för moderkort och alla dess komponenter och ett för psu, sladdar och dylikt.

Tvärstabila bitar av metall och verktygslös montering. Detta var alltså för 10 år sedan. Har fortfarande samma chassi.

Jag bytte från Corsair 4000D till Jonsbo Z20 och kan bara hålla med.

Permalänk
Medlem

Haft flera Lian Li.. och de hålla måttet! Gediget känsla, bra kombination av glas och olika typ av metall. Senaste för mig var Asus M-ATX chassi, första gången jag köpt Asus, med tanken på all sidor tog jag av och på flera gånger för olika typ av bygger, tycker det var väldigt bra.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Har haft främst Lian-Li och Corsair genom åren. Förra vintern köpte jag ett NZXT och kommer efter det aldrig byta tillverkare. Gillar deras design och kvalitén. Otroligt trevliga att bygga i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det varierar så mycket att jag inte tror att man kan säga att märke X alltid funkar. Ibland så släpper även de stora billiga chassin som inte är mycket att hänga i julgranen. De funkar, men är plastiga och rangliga. Så håll dig till ett välkänt märke men håll dig ifrån de billigaste, dvs lägg minst ca 1000kr så är du nog safe.

Byggde sonens i ett Chieftec Gaming Cube 790kr

Fungerar hur bra som helst. Smart öppning som gör det lätt att bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Gillar Fractal Terra men skulle inte kalla det "supergediget", främst hur ryggen justeras och hur böjbara vissa saker är. Optimumtech tror jag det var som gjorde en video och jmf med FormD T1 där den senare är dyrare och svårare att få tag på, speciellt här, men ger solidare intryck (Terra är nästan en kopia) (T1 finns inte i den väldigt trevliga gröna färgen).

Gillade verkligen Coolermaster NR200 också.

Har nog ingen favorittillverkare, köper efter specs och utseende när jag är på jakt efter nytt.

FormD T1 har blivit bättre tillgänglighet och inte särskilt svårt att få tag på idag här. Gäller både originella V2.1 och klonen V2.5. Har båda själv.

Går inte att jämföra Terra med T1, helt olika nivåer på chassin. T1 är på en helt annan nivå när det kommer till både kvalité samt framförallt modularitet, mycket mer optimerad på insidan.

Permalänk
Medlem

Har inte rört fractal på ett tag men dem var riktigt nice. Bra luft flöde. Körde ett fractal define s tror jag det heter.
Nzxt bra kvalitet men uselt luft flöde. Körde Nzxt Manta chassit.
Byggt ett par byggen i lian li a3. väldigt trevligt chassi som har väldigt bra kvalitet och bra flöde.
Byggde i ett jonsbro d31, bra luftflöde och bra kvalitet.
Väldigt bra storlek på jobsbro och lian li och bra pris. Dem är lika men ändå olika.¨

Skulle vilja testa nya Phanteks Evolv X2, ser riktigt vackert ut. lite stort för min smak men gillar iden och tanken och skulle va roligt att slänga in vattenkylning i den.

Permalänk
Medlem

Av dem jag ägt/byggt i dessa: Fractal Design, Lian Li, Silverstone, Cooler Master, Thermal Take och Deepcool.

Nuvarande - Chiftec, fantastiskt chassi.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kanske inte i första hand prisvärda men nära inpå och ändå håller genomgående bra kvalitet? Svårt att hålla reda på sådant när inte Jonas är kvar på swec och recenserar längre så jag frågar er vilka chassimärken kan ni rekommendera?

Är så trött på tunn svajande plåt!

Utan att läsa några andra inlägg (det ska jag med intresse göra strax) så säger jag Fractal Design. Jag fick äntligen tummen ur och byggde ihop min "nya" dator som jag köpte komponenter till runt årsskiftet. Hade ett Meshify 2 i mitt gamla bygge som jag verkligen trivdes med, men hade planerat att uppgradera ifrån. Till min förvåning märkte jag att det blev otroligt svårt att uppgradera från det till något bättre...utifrån mina preferenser.

Slutade med att jag tömde chassit och byggde nytt i samma. Det som gör det till den stora vinnaren framför andra är självklarheterna som damm filter i fronten, toppen och botten, samt att man tar ut botten filtret framifrån...hur är inte detta en standard?

Nu har jag ju inte byggt i något annat fabrikat på väldigt många år (Hade Define R5 innan), men från vad jag kunnat läsa mig till så finns det inga andra som uppfyller mina önskemål lika väl.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem

Zalman har jag hört ska ha bra chassin till humana priser, och med hyffsade förmonterade fläktar. Har dock ingen egen erfarenhet, tittar man på netonnets sida så har samtliga modeller mellan 4-5 i betyg. Själv kör jag fractal d meshify c och är supernöjd med undantaget att det saknar usb c, men det har de fixat i den nya gen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify Kylning: Arctic freezer III PSU: Corsair RM750x Moderkort: MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CPU: Core i5 13600K RAM: Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB Grafikkort: MSI GeForce RTX 4070 Super 12G VENTUS 2X OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

FormD T1 har blivit bättre tillgänglighet och inte särskilt svårt att få tag på idag här. Gäller både originella V2.1 och klonen V2.5. Har båda själv.

Går inte att jämföra Terra med T1, helt olika nivåer på chassin. T1 är på en helt annan nivå när det kommer till både kvalité samt framförallt modularitet, mycket mer optimerad på insidan.

Din erfarenhet rimmar en del med optimumtech då. https://www.youtube.com/watch?v=Ah_MMSupDEg

Hmm, hur få tag på? Finns ej på prisjakt och på officiella hemsidans butik så finns ingen flagga för lokal eller marknad, priser är i USD och alla FormD T1 har status "restocking" och går inte att lägga i varukorg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Din erfarenhet rimmar en del med optimumtech då. https://www.youtube.com/watch?v=Ah_MMSupDEg

Hmm, hur få tag på? Finns ej på prisjakt och på officiella hemsidans butik så finns ingen flagga för lokal eller marknad, priser är i USD och alla FormD T1 har status "restocking" och går inte att lägga i varukorg.

Ah verkar som det då. Prisjakt finns den inte på då ingen återförsäljare säljer den. Går endast via antingen NCASE's hemsida eller FormD's egna.

Restocking brukar vara ungefär varje vecka som jag märkt av. Annars har du V2.5 versionen här i svart: https://ncased.com/products/t1-sandwich-kit-black-color

Permalänk
Medlem

Köpte ett Jonsbo TK-2 och jag har inget annat än blivit positivt överraskad över passform och kvalitet för priset.

Jag menar... Härdat glas kommer med en Premium, och böjt härdat glas är ju definitivt inte billigare. Så att man får ett chassi som detta Chassi för 1750:- är fantastiskt.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Phanteks NV7, snygg, stor och stilren.

Visa signatur

CPU: Intel 12700KF
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Phanteks NV7

Permalänk
Medlem

Precis byggt ny dator I fractal designs Meshify 3.

Osar kvalité och otroligt lätt att bygga i.

Enda nackdelen var att om man behöver sätta dubbla 2.5" ssd I ett fäste på baksidan av moderkortet så funkar det inte om satakablarna är vinklade, åtminstone inte bägge. Helst raka kablar.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Inget av det jag ägt slår phanetks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Restocking brukar vara ungefär varje vecka som jag märkt av. Annars har du V2.5 versionen här i svart: https://ncased.com/products/t1-sandwich-kit-black-color

Thanks, där gick det att byta valuta och specifierat att skickas globalt. Från nånstans i Asien antar jag, med tull och moms och viss fördröjning potentiellt. Men ett väldigt fint chassi. Ska spara referensen.

Visa signatur