Permalänk
Medlem

Vad är din favorit switch?

Tjena,

Kör just nu en uppsättning Wuque Studio Browns och känner mig sugen att testa på lite nya brytare till mitt keychron tangentbord och undrar då vilka brytare som är Sweclockers favoriter?

Tysta/inte tysta?
Clicky? Taktil? Linjär?

Berätta om din favorit

Permalänk
Medlem

Clicky eller tactile funkar bäst för mig. Linjära är hemska.

Permalänk
Medlem

Läste trådtiteln och tänkte på nätverksswitchar jag...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nintendos här 🤣

Permalänk
Medlem

Buckling-spring från IBM Model M, har bara använd det sedan 90-talet!

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite olika men använder helst Cherry black (med ljuddämpning). Jag gillar taktila i några minuter, typ när man sitter och testar och tänker på dem, men jag tröttnar snabbt på allt klickande.

Jag testade röda linjära men det blev att jag tryckte "för snabbt" eller vad man ska säga, så det blev fel. Förmodligen bara en vanesak.

Så jag gillar linjära och tysta brytare. Min flickvän är nog också tacksam att man inte klickar loss som fan också

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Linjära är för mig det säkra kortet, ganska mjuka och med så lite friktion och så lite wobble som möjligt.
"Like typing on a cloud of boobs" som någon sade
(svarta eller motsvarande har för mycket motstånd - röda är kanske lite för lätta)
Gärna analoga med inställbar aktiveringspunkt och andra inställningsmöjligheter.

... men undrar om jag kanske egentligen skulle föredra en perfekt avvägd taktil switch.
Visst initialt motstånd, tydligt "hack" vid aktiveringen, och sen ett progressivt motstånd när man närmar sig ändläget.
Har inte provat någon jag riktigt gillar dock. (har inte provat många - uppskattar förslag )

Klickiga låter generellt för mycket för mig: Blir lite för intensivt med både klickljud vid aktivering och vid nedslaget (och sen kanske lite ljud när switchen går tillbaks till toppen igen)...
Möjligen det skulle funka med ett väldigt kort distinkt och relativt tyst klickljud, men har återigen inte provat någon jag riktigt gillar)

Nästa bräda blir mest sannolikt någon semi-custom med metallchassi, hyfsat stum "gasket", och linjära magnetiska switchar... men man får se vad som dyker upp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätverk: Netgear GS-serien. Snygg färg, smidigt format och hållbara.
Tangentbord: Cherry MX Clear (taktil, lite tyngre än brown)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Glorious silent lynx, linjära tysta. Lätta nog att inte få kramp efter 6h sessioner 😁 har testat ca 20st olika och de är de jag föredrar. Dock kan en tyngre switch göra sig bra på större tangenter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Saxbrytare.

Tyvärr nästan omöjligt att hitta nå vettigt med dem tyvärr föruto. på laptops om man änven har krav på n-key samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om det ska vara "mekaniska" tangentbord så vill jag helst ha linjära tysta switchar. Är ingen fan av varken känslan eller oljudet som kommer med klickiga taktila switchar. Men jag klarar mig bra utan "mekaniska" tangentbord, tycker det är lite överskattat och kostar ofta mer än det är värt.

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del jag aldrig testat, men favoriten av de jag har testat är helt klart MX Brown.

Är det någon som känner till ett alternativ med liknande karaktär så emottages tips tacksamt, då det möjligtvis blir ett nytt tangentbord i julklapp till mig själv.

Permalänk
Medlem

linjär eller taktil. beror lite på övriga tangentbordet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Ju tystare desto bättre i min mening. Förstår inte syftet med saker som ska smattra och låta oavsett. En tyst mus (MX Master 3s for Mac) och MX Keys for Mac.

Permalänk
Medlem

Föredrar taktila, nuvarande är corsair med mx brown, fy för linjära

Permalänk
Medlem

Hmm aldrig förstått detta med brytare heller. Testat ett par men tycker de känns som man trycker ned dom för långt för att det ska vara effektivt. Varför ska de låta som smatterband för, riktigt irriterande. Sitter kvar med mitt 15 år gamla rubberdome bort tills något bättre kommer 👍

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Linjära sen spelar det inte så stor roll vilket märke det är bara switcharna är bra, just nu kör jag Wooting x TTC KOM.

Har provat alla olika men är linjära som gäller för mig.

Permalänk
Medlem

Jag slutade engagera mig då jag för många många år sedan köpte ett tangentbord med MX Brown. Det kommer nog överleva längre än mig.

MX Brown som inte låter ett piss hade varit bra men jag nöjer mig här

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte linjära brytare. Föredrar clicky, men uppskattas inte så mycket av omvärlden så kör på tacticle numera :). Kör på EPOMAKER Wisteria Switches tactile switches i mitt ZSA Moonlander. Funderar dock på att byta till något low profile tangentbord i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har ett Filco Majestouch 2 Tenkeyless sen 10ish år med bruna, skönt men lite högljutt. Känns outslitligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Linjära alla dagar i veckan. Kan inte säga en favorit för de finns så många bra

De jag kör just nu är Gateron Zero Degree (tystare passar bra på jobbet), sen Gateron Smoothie och HMX xinhai hemma.

Visa signatur

Ryzen 9800x3d | Arctic Freezer III pro 360 | Kingston Fury 32GB 6000MHz | ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI | Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC | Corsair HX1200i 1200W | WD Black SN850X 2TB | Kingston KC2000 1TB | Hyte Y70 | BeQuiet Silent Wings 4 pro 120mm

Permalänk
Medlem

Gateron north poles eller oil kings Hade gärna testat nya men vet inte vad jag skulle testat för några.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk

Cherry MX Speed Silver har blivit min goto.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inte testat så många olika, men jag tycker om taktila (typ MX Brown), men idagsläget har jag ett med linjära, MX Red. Mitt första mekaniska hade MX Black men när man suttit och spelat några timmar fick jag ont i lillfingret

Mitt nuvarande favorittangentbord är ett Logitech G413 med taktila brytare som jag använder på kontoret. Sugen på att prova något mer "avancerat" i framtiden.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Beställde nyss "HMX 1989 Game Classic Linear" till mitt Vortex M0110, får se hur det lirar!

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti | CPU: Ryzen 5 9600 Non-X | RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32
Mobo: ASUS TUF Gaming B650-E WIFI | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Så länge de inte rör sig och är relativt tysta är jag nöjd. Vet inte ens vad de är jag har.. kanske får läsa på nästa gång det är dags att byta

Permalänk
Medlem

79:- membran bräda eller en wooting med olika fjädrar lite här och var beroende på... Kan ju tillägga att jag inte skriver speciellt mycket på tangentbord dårå 😋

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Jag har inte funnit någon favorit än. Men tar gärna tips om tyst mekanisk brytare med kort "travel" till aktivering.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Helst så tyst som möjligt tänker jag, bara tangenterna känns sköna att trycka, men har inte testat så många heller. Hade Roccat med bruna tror jag, var ok och lite tystare än mitt tangentbord innan dess men inte riktigt tillräckligt för mig. Bytte nu till Logitech g915 med tactile och det är väldigt tyst, mycket bättre än förväntat!

Permalänk

Cherry MX brun )

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M