Snabbkoll: Har du testat Linux på din primära dator?

Permalänk
Medlem

Yeah bud! Dualbootat windows och linux på primärdatorn sedan 2020, och 2022 switchade jag så att linuxdisken var first i bootordningen. Har enbart kvar windowsdisken för enstaka spel(battlefield).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Där har vi ett exempel på en sån här grej som säkert är busenkel när man använt Linux förr. Tyvärr är det många "byt till Linux"-förespråkare som är oärliga med att Linux innehåller den sortens grejer.

Mint är extremt populär som nybörjardistro och rekommenderas därefter, men jag har svårt att rekommendera det just för att det kör en såpass gammal kernel OOTB då den följer Ubuntu LTS. Ja, jag vet om att man kan byta kernel manuellt så det går att arbeta runt problemen, men jag är av åsikten att på en nybörjardistro ska man inte behöva tänka på något sådant. Det ska vara plug-and-play utan djupare kunskap, vilket jag anser att Mint inte är. Därav att jag mycket hellre rekommenderar saker som Fedora Atomic eller Universal Blue som får ny major kernel version var ~6:e månad istället för var ~24:e månad. Så fortfarande fixed-point-release istället för rolling men mycket fräschare. Jag rekommenderar fortfarande ibland Mint för vissa behov och jag anser att det är en bra distro, men just att det är så gamla kernel versioner gör att jag inte kan betrakta det nybörjarvänligt.

Skrivet av Sveklockarn:

Om folk bara vore ärliga och sa att det innebär merjobb att köra Linux så vore allt så mycket bättre.

Beror helt på omständigheterna och behoven. Mjukvaruutveckling exempelvis är markant mycket enklare/bättre i Linux än Windows. För spelande så beror det på. På desktop så är det något mer pill, men inte mycket oftast. I de fallen som inte är oftast så kan det vara riktigt pilligt däremot men de är väldigt få. Vid scenarion där man primärt har handkontroll istället för mus och tangentbord, som HTPC och handhållna PCs, så är exempelvis Bazzite, ChimeraOS eller SteamOS väldigt mycket enklare än Windows. I scenarion där man inte spelar alls utan typ bara surfar webben så kan det också vara lättare då mjukvaruuppdateringar är så löjligt mycket enklare på nybörjarvänliga distros än på Windows. Det är även färre distraktioner för den icke-datorvana. Vill inte ens räkna på hur många förvirrade samtal jag har fått från mindre datorkunniga släktingar som undrar var de ska trycka när en pop-up om Office 365, OneDrive eller liknande flyger upp.

Så det ärliga svaret är att det beror verkligen på. Ibland är det mindre jobb, ibland är det mer jobb gentemot Windows.

Skrivet av Sveklockarn:

Tänk för övrigt reaktionerna om ett nytt grafikkort inte funkade i innevarande Windows vid release.

Linux Mint motsvarar egentligen mer Windows LTSC, där stöd för ny hårdvara inte är garanterat heller. Jag har samma problem med att blankt rekommendera Windows LTSC av samma skäl om användaren inte har koll på sådana fällor.

Bättre meningsbyggnad, lite utvecklande av resonemang
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Primärsystemet är en dator med Intel i9-processor som kör Linux (Ubuntu 24.04 LTS), samt en sekundär arbetsstation med Intel i7-processor och NVIDIA GeForce RTX 3070-grafikkort som kör Windows 11.

Utöver dessa finns flera sekundära system (”slavdatorer”) konfigurerade med Debian. Ett av dessa används för säker radering av hårddiskar, medan det andra fungerar som radiodator. Samtliga sekundära system administreras och övervakas via ett webbaserat gränssnitt i webbläsare.

Radiodatorn är utrustad med en Intel(R) Core(TM)2 Duo-processor, medan raderingsdatorn har en AMD Turion(tm) 64 X2-processor. Raderingsdatorn har inte X11 installerat utan körs enbart i textläge, eftersom den hanteras via webben eller SSH.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Spelar på Linux sedan rätt många år tillbaka. Sitter just nu och är besatt av Arma: Reforger som fungerar bra. I övrigt kör jag RTS, 4X, programmerar och använder GIS.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Beror på, på våra vanliga datorer nej och kommer nog aldrig att ske då jag inte har tid att lära mig så pass mycket nytt då vi har 9 datorer som används av personer mellan 7 och 65 med väldigt varierad datavana.

Men ser däremot fram mot dom framsteg steamos/Linux gör då det pushar Windows att optimera Windows ganska enormt för spel =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart Linux sedan 12 år tillbaka.

Permalänk

Vad är ens primära dator? På jobbet har det varit Linux sedan jag gick från SunOS/Solaris 1997. På speldatorn hemma var Windows (mer eller mindre) ett måste under en lång tid. Hur är det med AAA-spel under Linux?

Permalänk
Medlem

Kanske sex år sen jag tog bort Win10-partition, som användes en gång varannan vecka för ett multiplayerspel som verkligen inte ville funka i Steam med Proton. En dag fungerade det bara igen och då försvann Win10 permanent.

Kanske 10 år sen som jag började använda Linux primärt hemma.

(Jobbet är gift med MS)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vad är ens primära dator? På jobbet har det varit Linux sedan jag gick från SunOS/Solaris 1997. På speldatorn hemma var Windows (mer eller mindre) ett måste under en lång tid. Hur är det med AAA-spel under Linux?

Är det onlinespel med anticheat så fungerar det inte. Men jag har spelat spel som Cyberpunk 2077, Red dead redemption 2, Baldurs Gate 3, No man Sky, Witcher 3 Kingdom Come deliverance, Clair Obscur: Expedition 33, Starfield, Assassins Creed Odyssey t.ex. utan större problem. Nån gång har man fått ändra Proton-version för något spel (Starfield om jag minns rätt).
Här kan du kolla hur olika spel fungerar under Linux.

*edit*

Kom på att jag har till och med lyckats spela early access spel som New Arc Line faktist. Och även demo av Solasta II som inte heller har släppts än.

*edit2*
Tydligen har vissa lyckats att spela vissa spel som har anticheat, när du är inne på ProtonDB klicka på "anticheat" -knappen som finns ovanför första spelet så listas de.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Linux sedan slutet av 90-talet

Jag har försökt använda Windows och MacOS men faller alltid tillbaka på Linux. Där känner jag mig hemma. Hade jag smidigt kunnat göra det jag behöver hade jag nog fortfarande kört Amiga. Men det var där någonstans i slutet av 90-talet som Amigan inte längre hängde med och då var Linux det som gav mig minst huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Bootade upp så sent som igår, i Linux Mint, behövde kolla ett par saker med gparted. Däremot funkade inte mitt Wifi, men det var väntat -nästan inga Wifi funkar i Linux är min erfarenhet. Så jag har köpt ett par gamla billia usb-wifi från aliexpress, Via9271 osv, som går i de flesta Linuxar. Sedan får man ta ner de udda Realtek-drivarna till okända TP-link-adaptern man egentligen vill använda. Vanligen brukar det vara lite lotto, men igår funkade det på första försöket.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mint är extremt populär som nybörjardistro och rekommenderas därefter, men jag har svårt att rekommendera det just för att det kör en såpass gammal kernel OOTB då den följer Ubuntu LTS. Ja, jag vet man om att man kan byta kernel manuellt så går det att arbeta runt problemen med en gammal kernel men..

Är inte Mint DE rullande?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Ubuntu med kde plasma sedan 3 månader. Varit relativt straight forward. Blev less på microsoft och tittar inte tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är inte Mint DE rullande?

Nej, inte sedan 2015. Originella LMDE, retroaktivt namngivet LMDE 1, följde Debian Testing och var därav semi-rullandes. Men från och med LMDE 2 så är det baserat på Debian Stable med fixed-point release.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"fråga AIs" - tills den ber dig köra: sudo rm rf / eller liknande.

Men visst, Endeavour är trevlig.

Man spenderar lite tid med att dubbelkolla AIs påsteånden. Det blir sällan rätt i första svaret. Men man får ju kontrollera dels med kontrollfrågor och genom att försöka förstå exakt vad som sker själv, men också genom att googla kommandon osv.
Man får oftast användbara fingervisningar. Men man känner ju sig lite som en dåre när man sitter och argumenterar med en AI.

Permalänk
Medlem

Det eviga "primär dator" ... Den dator jag spenderar minst tid med (exkluderat de som samlar damm) är vad många säkert skulle säga är den "primära" då den har snabbast CPU med flest cores, näst mest RAM, fyra skärmar och så vidare, och den har Windows då den fyller syftet foto- och videoredigering bäst, och det är framför allt där jag behöver vettiga skärmar och lite kräm sådär, men ja ... Jag drar nytta fler timmar om dagen av åtminstone tre andra burkar, och där är det Linux som gäller; server, laptop och jobbdator (sistnämnda krasst sett en windowsburk som håller en thinlincsession till min virtuella linuxholk).
Hade DxO Photolab eller Lightroom samt DaVinci Resolve funkat/funkat drägligt ovanpå Linux hade jag kastat min sista windowsinstallation åt skogen för flera år sedan, men tyvärr är det inte ett alternativ idag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av klein:

Primärsystemet är en dator med Intel i9-processor som kör Linux (Ubuntu 24.04 LTS), samt en sekundär arbetsstation med Intel i7-processor och NVIDIA GeForce RTX 3070-grafikkort som kör Windows 11.

Utöver dessa finns flera sekundära system (”slavdatorer”) konfigurerade med Debian. Ett av dessa används för säker radering av hårddiskar, medan det andra fungerar som radiodator. Samtliga sekundära system administreras och övervakas via ett webbaserat gränssnitt i webbläsare.

Radiodatorn är utrustad med en Intel(R) Core(TM)2 Duo-processor, medan raderingsdatorn har en AMD Turion(tm) 64 X2-processor. Raderingsdatorn har inte X11 installerat utan körs enbart i textläge, eftersom den hanteras via webben eller SSH.

Varför har du en separat dator för att radera hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Om det fanns en Linux-distro som stödde den så skulle jag inte tveka: för Windows 10 på den är seeeegt.

Rekommenderar du testar Kubuntu 24.04 LTS via Ventoy eller dyligt.

Installerade det på min gamla Samsung Slate 7 och blev förvånad att touch, penna, BT, WiFi, ljud, kamera etc. funka direkt och utan handpåläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du behöver inte skriva en hel uppsats, men har du något lättfattligt exempel?

DOSBox har ju funnits sedan 2002, så att säga.

Det luriga är inte dos-spel, utan mellangamla spel.
Men kör man Lutris så finns det väldigt mycket färdigt. Färdiga community-framtagna installers osv.
Var ett bra tag sedan jag försökte få gamla spel att fungera på en W10/11 dator så kan nog inte komma ihåg något konkret exempel på något som inte fungerat på rak arm. Men även sådant som är Dosbox-baserat går att få mycket gratis genom Lutris med mindre pill för att få det rätt på direkten. Finns säkert motsvarande till Windows.
Men Lutris har allt på ett ställe också, med Steam-, Epic-, Gog- och HumbleBundle-integration, och Wine, Dosbox, Mame, Dolphin, ScummVM osv för att köra spel från utanför dessa stores.

Permalänk
Medlem

Tröttnade på att dualboota runt -99 tror jag, när jag övergav NT4. Jag köpte visserligen en speldator -19 och installerade Windows, den har varit igång exakt en gång de senaste 12 månaderna, så ett rätt onödigt köp. Det får nog bli en Linux-installation på den också i höst.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in, däremot körs det flitigt på servern hemma.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nej Linux på desktop är lite som att ha en iPad, funkar bra till vissa begränsade användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Tröttnade på att dualboota runt -99 tror jag, när jag övergav NT4. Jag köpte visserligen en speldator -19 och installerade Windows, den har varit igång exakt en gång de senaste 12 månaderna, så ett rätt onödigt köp. Det får nog bli en Linux-installation på den också i höst.

Jag tröttnade också kring 1999. Jag trippelbootade och med Linux var det depedency hell och kernel panic titt som tätt. Med Windows 2000 (redan i betaversion) funkade allting och jag såg ingen anledning till att använda nånting annat.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Nej Linux på desktop är lite som att ha en iPad, funkar bra till vissa begränsade användningsområden.

håller med dig helt, går bara ha till vissa saker som att redigera bilder och video, programmera, spela, ordbehandling, kolla mejl, betala räkningar, kolla på video, lyssna på musik och slösurfa på nätet och sådana saker typ, allt annat går bort.

Det där Linux, det är fullständigt oanvändbart med alla sina begränsningar, tro mig, jag vet efter att ha använt det dagligen som desktop under lite drygt 20års tid

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

håller med dig helt, går bara ha till vissa saker som att redigera bilder och video, programmera, spela, ordbehandling, kolla mejl, betala räkningar, kolla på video, lyssna på musik och slösurfa på nätet och sådana saker typ, allt annat går bort.

Det där Linux, det är fullständigt oanvändbart med alla sina begränsningar, tro mig, jag vet efter att ha använt det dagligen som desktop under lite drygt 20års tid

Ja som sagt, allt du nämner går att göra på iPad också.
Inom industri, olika ingenjörsroller och andra yrken tvingas man snabbt tillbaks till Windows. Det finns undantag som någon snabbt kommer nämna nu säkerligen.

Permalänk
Medlem

När jag byggde ny maskin för 2½ år sen så valde jag Linux Mint efter att ha efterforskat nån vecka. Ville ha nått som skulle vara lätt att sätta sig in efter att ha använt Windows från 95SR2 till 7an och hade kört Amiga fram till 97 så ungefär 10 år med det innan och efter installation så kändes Mint helt rätt för mig. Jag har bytt både cpu och grafikkort utan att det har strulat det minsta. 1 installation och det har bara rullat på utan en enda crash och vid hårdvarubyten har det bara varit att starta så har den bootat upp.

Efter bytena så hade jag både en hyfsad cpu och ett ½sunkigt grafikkort över (1030) så tanken var att bygga en testburk för att kunna leka och testa mer med än jag gjort med min daily driver. Så ett Asus Prime B550-A Wifi II inköptes och maskinen skruvade ihop.

Första maskinen så hade inte burken vid första start inte hittat rätt drivrutin för grafikkortet så skärmupplösningen var fel. Med den nya burken nu i sommar så var det inte ett problem. Skärmen kändes igen och 4k ställdes in trots Nvidia grafiken. Jag fick dock dra hem rätt drivrutin manuellt via Driver Manager, vilken förstås redan var markerad som rekomenderad. Wifin hade kickat igång redan under installationen, bara att logga in så körde installationen helt utan kabelanslutning.

Frånsett erfarenheten av AmigaOS så har jag varit windowskille i 25 år och jag fyller 60 nästa gång så jag är ingen ungdom direkt. Ändå har jag inte haft några som helst problem (ok, att ha kört 95an, 98an osv och byggt datorer som ställts in med jumprar har väl gjort att man läst på först innan man ändrar nått, men det är ju ett tag sen man gjorde det).

Så har jag klarat av att utan tidigare erfarenhet av Linux fixat det här utan problem så får man säga att Linux (iaf vissa smaker) bara funkar idag och inget strul med hårdvara vid installation. Visst kan man hitta grejer som inte kommer funka men det har det gjort mer än en gång under windowstiden för mig. Kameror och en Brother märkskrivare är väl det mest exotiska som jag anslutit men även där har det bara funkat.

Jag spelar en del spel, främst FreeCiv och Settlers Online (webbaserat) som båda är evighetsspel så det har lagts en del tid i dessa utan problem men även testat annat mest för att folk sagt att Linux inte är för spel så är det ju kul att märka att det inte är sant.

Jag har fö fortfarande inte svarat på undersökningen. Kan inte säga att jag har testat. Jag har bytt och inte sett tillbaka. Men ok, jag har mitt första bygge kvar (P166MMX på ett Tyan moderkort och Win98SE) av nostalgiska skäl och även min sista Winburk med en Phenom II och Win7 kvar även om de inte varit inkopplade på ett tag

Men det handlar väl om man bestämt sig eller inte. Windows hade inte gått i rätt riktning för mig och har man bestämt sig så får man det att funka och det har varit mycket enklare än jag trodde att byta över till Linux.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Nope men är sugen. Det som håller mig tillbaka är att vissa multiplayerspel inte fungerar på Linux.

Permalänk
Medlem

Har som många andra dual-bootat till och från genom åren för att se hur det ligger till med Linux. För lite över en månad sedan gick jag över till att köra Linux helt och hållet och ser ingen anledning att gå tillbaka till Windows. Där finns absolut en inlärningskurva och en del a-ha-upplevelser innan man får pejl på läget, men det var likadant när jag först började använda Windows för sådär 30 år sedan, det är en del av att lära sig nytt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Bytte I våras till Linux och bara bootat windows från multiboot en gång sedan dess. Jag blev så förbannad på att windows krånglade och gjorde massa konstiga saker varje dag. Det var förvånansvärt lätt att byta och i princip allt bara funkar. Lättare att installera program och hålla dem uppdaterade, valmöjligheter med utseende och allt möjligt som man bara tar för "så här är det" i windows för man orkar inte gräva runt och installera en uppsjö av random program för att lösa sådan skit.
Använder min dator till spel i första hand. Ja, ibland får du lägga in något i command line i steam som man hittar på protondb men annars funkar i princip allt av sig själv. Spelar inte fps spel så allt trams med anticheat drabbas jag inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Varför har du en separat dator för att radera hårddiskar?

För att minimera riskerna används en separat dator enbart för radering. Att köra en raderingsprocess på sin huvuddator är direkt olämpligt – ett felaktigt kommando eller en felaktig diskidentifiering kan resultera i total dataförlust. Dessutom avbryts processen om systemet behöver startas om.

Med en dedikerad raderingsdator kan disken placeras i maskinen, som sedan körs helt fristående. Administrationen sker via webbgränssnitt eller över SSH, vilket gör att datorn kan stå undanställd på en hylla och ändå vara fullt hanterbar.

För att underlätta har jag utvecklat ett PHP-skript med webbaserat GUI. Skriptet hanterar hela processen från initiering till slutförd överskrivning. När raderingen är klar skriver systemet in metadata i diskens första sektorer – bland annat datum och tidpunkt för raderingen – vilket fungerar som en spårbar verifiering av att disken har sanerats.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.