Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite nyfiken på varför du ogillar APT. Själv är det skälet till att jag föredrar Debian/Ubuntu framför allt annat. Jag känner mig begränsad i GNU/Linux utan Synaptic Package Manager!

Det är en kompott av blandade grejer, t.ex att hålla på och lägga till PPA-repon för att få tag i mjukvara är minst sagt irriterande. Sen att det finns apt och apt-get är också udda, använder man apt klagar den på att man ska använda apt-get men det funkar ändå. Har också trista minnen av hur den ofta kommit med fel om "not in release" eller vad det nu är den brukar säga, och prompts om dependencies och behov av att köra "autoremove". Finns nog en del mer grejer också som jag bara inte kommer på såhär på rak arm, men den är verkligen inte bra i mina ögon. Apt är dock bättre än zypper som används på openSUSE, zypper är nog en av de sämsta pakethanterarna som finns idag, den har t.ex inte ens parallel nerladdning av paket.

Void har den bästa pakethanteraren jag provat hittills, xbps, rasande snabb och löser dependencies utan problem, avinstallation av paket lämnar inte skräp efter sig. Jag tror att Portage på BSD är nåt liknande eftersom xbps ursprungligen skrevs av någon med BSD-bakgrund, men jag har inte testat den än så kan inte säga. Hade hemskt gärna haft en laptop med FreeBSD i framtiden om dom kan få till hårdvarustödet bättre med sina nya sponsring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är en kompott av blandade grejer, t.ex att hålla på och lägga till PPA-repon för att få tag i mjukvara är minst sagt irriterande.

Det kan jag hålla med om, men där är som sagt både Flatpaks (som du själv nämner) och AppImages en lösning.

Ang. dependencies, så går det även att undvika att automatiskt få med allt "recommended" vid installation.

/etc/apt/apt.conf.d/apt.conf.d/99norecommends

APT::Install-Recommends "false";

Det lär även minera körandet av AutoRemove i tid och otid vid avinstallation. Går även att låta AutoRemove vara mer aggressivt (avinstallera "Important" m.m.), med risk för att systemet kan sluta fungera.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tommy:

Det är en kompott av blandade grejer, t.ex att hålla på och lägga till PPA-repon för att få tag i mjukvara är minst sagt irriterande. Sen att det finns apt och apt-get är också udda, använder man apt klagar den på att man ska använda apt-get men det funkar ändå. Har också trista minnen av hur den ofta kommit med fel om "not in release" eller vad det nu är den brukar säga, och prompts om dependencies och behov av att köra "autoremove". Finns nog en del mer grejer också som jag bara inte kommer på såhär på rak arm, men den är verkligen inte bra i mina ögon. Apt är dock bättre än zypper som används på openSUSE, zypper är nog en av de sämsta pakethanterarna som finns idag, den har t.ex inte ens parallel nerladdning av paket.

Void har den bästa pakethanteraren jag provat hittills, xbps, rasande snabb och löser dependencies utan problem, avinstallation av paket lämnar inte skräp efter sig. Jag tror att Portage på BSD är nåt liknande eftersom xbps ursprungligen skrevs av någon med BSD-bakgrund, men jag har inte testat den än så kan inte säga. Hade hemskt gärna haft en laptop med FreeBSD i framtiden om dom kan få till hårdvarustödet bättre med sina nya sponsring.

Jag undrar om den känslan inte kommer lite ifrån att man använt apt på ett sätt som debian själva inte rekommenderar.

Att t.ex lägga till egna PPA i debian-stable är en major no-no då det i teorin och ev i praktiken helt förstör arbetet med att alla paket är specifikt testade för kompatibilitet. Så kanske därför det känns som ett onödigt extraarbete att behöva göra saker "extra manuellt"

Att lägga till PPAs kallas för frankendebian haha
https://wiki.debian.org/DontBreakDebian

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det kan jag hålla med om, men där är som sagt både Flatpaks (som du själv nämner) och AppImages en lösning.

Ang. dependencies, så går det även att undvika att automatiskt få med allt "recommended" vid installation.

/etc/apt/apt.conf.d/apt.conf.d/99norecommends

APT::Install-Recommends "false";

Det lär även minera körandet av AutoRemove i tid och otid vid avinstallation. Går även att låta AutoRemove vara mer aggressivt (avinstallera "Important" m.m.), med risk för att systemet kan sluta fungera.

Jo det finns såklart workarounds och jag tycker inte att apt är oanvändbar, tycker bara att den är dålig - eftersom den behöver workarounds

Skrivet av Allexz:

Jag undrar om den känslan inte kommer lite ifrån att man använt apt på ett sätt som debian själva inte rekommenderar.

Att t.ex lägga till egna PPA i debian-stable är en major no-no då det i teorin och ev i praktiken helt förstör arbetet med att alla paket är specifikt testade för kompatibilitet. Så kanske därför det känns som ett onödigt extraarbete att behöva göra saker "extra manuellt"

Att lägga till PPAs kallas för frankendebian haha
https://wiki.debian.org/DontBreakDebian

Det här kan mycket väl stämma, jag har i och för sig primärt använt apt på Ubuntu eftersom jag inte haft någon installation med Debian tidigare, i alla fall "förr" så var det i viss mån praxis att installera PPA-repon, har för mig att det behövdes för bl.a. docker. Min längsta bekantskap med apt var på en jobbdator för ~5 år sen med Ubuntu, det var en ganska tröttsam upplevelse jämfört med pacman som jag hade hemma vid tillfället. Men idag har man mycket bättre möjligheter att komplettera även på Debian, genom att lägga till nix eller flatpak så spelar det mycket mindre roll vad det finns för paket i Debians egna repon. Jag köper helt och hållet Debians syn på att inte kladda in andra PPA-repon i det hela, det är precis så det funkar med xbps och Void, vill man lägga till egna repon så går det, men då är man inte längre inom ramarna för vad OS-teamet testar och kvalitetssäkrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skrivet av Allexz:

Skrivet av Tommy:

Jo det finns såklart workarounds och jag tycker inte att apt är oanvändbar, tycker bara att den är dålig - eftersom den behöver workarounds

Det här kan mycket väl stämma, jag har i och för sig primärt använt apt på Ubuntu eftersom jag inte haft någon installation med Debian tidigare, i alla fall "förr" så var det i viss mån praxis att installera PPA-repon,

Nyfiken fråga:
Har ingen av er hört talas om distrobox och flatpaken boxbuddy?
Med det behöver man inga PPA:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Portage är pakethanteraren i Gentoo. Den är inspirerad av FreeBDSs ports. Den är däremot absolut skitseg på alla sätt och vis, till och med om du använder binärer så tar det ett par minuter att installera t.ex. Gnome eller KDE. Ändå bättre än alla andra pakethanterare för att den låter dig göra i princip vad du vill och hur du vill utan att paja, men snabb är den absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Portage är pakethanteraren i Gentoo. Den är inspirerad av FreeBDSs ports. Den är däremot absolut skitseg på alla sätt och vis, till och med om du använder binärer så tar det ett par minuter att installera t.ex. Gnome eller KDE. Ändå bättre än alla andra pakethanterare för att den låter dig göra i princip vad du vill och hur du vill utan att paja, men snabb är den absolut inte.

Då blandade jag nog ihop dom, tänkte på Ports

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Nyfiken fråga:

Har aldrig testat distrobox men känns overkill att köra igång en hel distro i en container för att komma åt paket. Jag får lite WSL-vibbar av det hela även om jag förstår att det inte är riktigt samma sak. Om man vill komma åt flera olika distros paket är nog distrobox bra, har sett goda omdömen för det på flera håll. Men jag har aldrig själv haft behov av mer än det man får tillgång till med nix som extra källa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anthra:

Nyfiken fråga:

Jag kör Debian på alla mina servrar och macOS som klient så har inga behov direkt

PPA:er har jag inte rört sedan jag körde Ubuntu för många många år sen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

apt när du ska installera och hålla på. apt-get är för att användas med script där du är beroende på att input/output kommer i ett fördefinerat format, medans apt kan ändras

Permalänk
Medlem

Mwuahahaha Mac OS

Permalänk
Medlem

Kodachi på den bärbara

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Just nu och sen en tid tillbaka har det varit Debian.
Främst var det väl tryggt och stabilt framför bleeding edge som lockade, samt att det kändes vettigt att ha det då jag kör Raspbian på pajen.
Håller just nu på med lite justeringar bland mina ”servicear”, och därefter är jag sugen på att testa något nytt/annat på en desktop.

Har absolut mest kört Windows, men har nästan hela tiden sedan jag dual bootade med Slackware i mitten på nittiotalet haft någon distro installerad.
Har åtminstone testat Slackware, Red Hat, Suse, Gentoo, Ubuntu och Debian i varierande grad genom åren.

Permalänk
Medlem

Hmm, alltså jag använder ju iofs Ubuntu men för att köra andra system. Så det är liksom bara motorn som jag sällan pillar på dessutom server utan gränsnitt.

Sedan är det Proxmox som bygger på Debian och en brandvägg som jag nog inte vet riktigt vad den bygger på.

Så ingen Linux desktop, nej det kör jag inte.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Debian, kungen av stabilitet på alla serverar
Kali (full install på USB) För jobbet och CTF , av den enkla anledningen att typ 98% av vad jag behöver redan finns

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Gaming/arbetsburken: POPOS Cosmic Alpha
"Spelkonsolen": SteamOS(HOLOISO, ska bytas till bazzite)
Steam deck: SteamOS officiella
NAS: TrueNAS(core även om det inte är Linux)
Blandade Servrar: proxmox & Debian på VMs. Vet inte om jag uppdaterat till senaste dock 🤔
Brandvägg: OPNsense. Inte heller Linux dock..

POP eftersom det funkar bra out of the box med Nvidia kort. Och allmänt bra desktop system. Just works.
SteamOS eftersom jag bara spel används på dom konsolerna. Och att Valve har verkligen byggt ett bra OS för spelmaskinen.
Använt TrueNAS i över 10år så kör fortfarande på den för NAS eftersom jag är van.
Gillar Debian mer än Ubuntu för servrar. Mer "avskalat" i mitt tycke fast utan att vara jobbigt.
Proxmox för att utnyttja hårdvara mer.
OPNsense eftersom pfsense teamet verkar vara arslen. Gillar UI:t och att de kör hardenedBSD också.

Permalänk
Medlem

Fedora 42 med KDE Plasma. Fungerar ypperligt, förutom att sleep är rätt opålitligt. Oftast får jag starta om ljudkortet efter sleep, ibland fungerar inte wifi.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fedora 42 med KDE Plasma. Fungerar ypperligt, förutom att sleep är rätt opålitligt. Oftast får jag starta om ljudkortet efter sleep, ibland fungerar inte wifi.

För mig funkar inte sleep så bra heller i Fedora 42 kde av någon konstig anledning, den kommer tillbaka direkt efter jag försatt den i sleep.

Tror att vid installations så tas inte det hänsyn till ramstorlek, swap o.dyl vad nu som krävs för sleep, och jag var inte direkt så noggran när jag installerade datorn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Sitter på CachyOS på min gaming rigg. Vart ganska lat och insåg att jag ändå använde deras gaming-meta på Arch så istället för att göra allt så hoppade jag över där. Även gått från Hyprland till KDE.
Sen så använder jag retroNAS på den lilla under tvn men man får se hur SuperStationen med cd tillägget klarar av alla cores så kanske byter ut till TrueNAS på den.

Men för alla lilla Windows älskare som älskar att krångla med Windows så skriver jag detta från en W11 laptop då jobbet kräver det.

EDIT: dlss-swapper på cachyos är så nice. Alla deras wrappers och script för steam/heroic/lutris är den lata mannens, läs jag, räddare i latheten.

Har bytt till TrueNAS men ska ge Ugos ett försök nu när den nya nasen kommer. Insåg att jag inte hade tid att hålla på med själv eller rättare sagt jag vill göra annat istället för att pilla själv hela tiden. Så får se hur Ugos klarar det eller om det blir att köra TrueNAS på den nya. Ugreen 6800 någe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Skrivet av VinterSolen:

För mig funkar inte sleep så bra heller i Fedora 42 kde av någon konstig anledning, den kommer tillbaka direkt efter jag försatt den i sleep.

Tror att vid installations så tas inte det hänsyn till ramstorlek, swap o.dyl vad nu som krävs för sleep, och jag var inte direkt så noggran när jag installerade datorn heller.

Ah, så det är det som är problemet, jag trodde det var nåt problem med mina Audioengine-högtalare. Jag använder Bazzite, som bygger på Fedora. Inte alltid men irriterande ofta måste jag slå av och på högtalarna för att ljudet ska återkomma efter sleep mode.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har varit med om lite alla möjliga orsaker till att vaknar direkt från suspend. Mestadels Nvidia-gpu, en eller två gånger annan gpu, en gång efter anslutning av en nvme-disk (den aktiverade en sak som syntes med `acpitool -w` som behövde inaktiveras varje boot).

Varje gång jag installerar något nytt os eller gör en större uppdatering eller byter maskinvara så kollar jag suspend. (Dock har jag samma problem i Windows på jobbet)

Se efter i journalen vad som sker när försöker sova/vaknar.

Edit (och växlar jag inte input till usb-switchen efter suspend så får jag skylla mig själv när kattor väcker maskin mitt i natten)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag använder flera distros till olika saker.

Proxmox - mitt val av hypervisor, körs på flera burkar
DietPi - alla mina VM å lxc kör Dietpi inkl. En rpi 4 som är mitt mediacenter och DNS med Adguard å Kodi.
Bazzite - min game server, i en VM
Batocera - min retro game server, i en VM
Bunsenlabs - en test VM
Debian 13 och Ubuntu körs också på några VMs

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ah, så det är det som är problemet, jag trodde det var nåt problem med mina Audioengine-högtalare. Jag använder Bazzite, som bygger på Fedora. Inte alltid men irriterande ofta måste jag slå av och på högtalarna för att ljudet ska återkomma efter sleep mode.

Det brukar gå bra att starta om ljud-tjänsten annars, exempelvis om du kör pipewire "systemctl --user restart pipewire.service". Eller så tar man reda på varför det sker, vilket förmodligen är klurigare. Gör man en enkel alias för kommandot, så går det ju ofantligt snabbt visserligen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Vetulus:

Mwuahahaha Mac OS

Right? Lätt bästa 'linuxdistron'

Permalänk
Medlem

Min nya dator är helt hopplös att installera Linux på. Bara strul efter strul. Och jag orkar inte mecka med det. Men jag blir mer och mer frustrerad på MS.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Provade lite icke-arch baserade gaming distros förra veckan men kom fram till att Linux Mint fungerar utan allt krångel som de andra förde med sig

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Nyfiken fråga:

Jag kör Linux för att ha något resurssnålt, inte för att installera mer bloat

Vill inte ens ha Flatpak på datorn!

Permalänk
Medlem

Linux Mint, har allt man behöver och är otroligt lätt att använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Testar linux varje år men återvänder till windows varje år oxå sen madriva för vad är det 15 år sen har det knappt blivit bättre så för specifika uppgifter visst linux e fint men som desktop nej tack för att inte säga om alla dessa telefonelände os som apple osv eller diton bedrövligt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Min nya dator är helt hopplös att installera Linux på. Bara strul efter strul. Och jag orkar inte mecka med det. Men jag blir mer och mer frustrerad på MS.

Press X to doubt.

Har du tittat in på vad som strular?