Lite nyfiken på varför du ogillar APT. Själv är det skälet till att jag föredrar Debian/Ubuntu framför allt annat. Jag känner mig begränsad i GNU/Linux utan Synaptic Package Manager!
Det är en kompott av blandade grejer, t.ex att hålla på och lägga till PPA-repon för att få tag i mjukvara är minst sagt irriterande. Sen att det finns apt och apt-get är också udda, använder man apt klagar den på att man ska använda apt-get men det funkar ändå. Har också trista minnen av hur den ofta kommit med fel om "not in release" eller vad det nu är den brukar säga, och prompts om dependencies och behov av att köra "autoremove". Finns nog en del mer grejer också som jag bara inte kommer på såhär på rak arm, men den är verkligen inte bra i mina ögon. Apt är dock bättre än zypper som används på openSUSE, zypper är nog en av de sämsta pakethanterarna som finns idag, den har t.ex inte ens parallel nerladdning av paket.
Void har den bästa pakethanteraren jag provat hittills, xbps, rasande snabb och löser dependencies utan problem, avinstallation av paket lämnar inte skräp efter sig. Jag tror att Portage på BSD är nåt liknande eftersom xbps ursprungligen skrevs av någon med BSD-bakgrund, men jag har inte testat den än så kan inte säga. Hade hemskt gärna haft en laptop med FreeBSD i framtiden om dom kan få till hårdvarustödet bättre med sina nya sponsring.