Hur får man tag på en "vettig" e-postleverantör?

Permalänk
Medlem

Hur får man tag på en "vettig" e-postleverantör?

Först och främst: jag har läst en liknande tråd om det här, och även om min frågeställning är ganska lik är det några parametrar som skiljer (så många av svaren funkar inte för mig), och jag vill inte riktigt "kidnappa" den tråden heller.

Grundpremissen är ungefär densamma, jag har i dagsläget e-post hos en ej nämnd mindre skandinavisk leverantör och betalar en liten slant för det, men jag känner inte att deras säkerhetsarbete och tillgänglighet är direkt tillfredsställande. Leverantörer som Microsoft, Google och Apple är inga alternativ - att bli mer beroende av amerikanska giganter, inte minst när det kommer till en relativt kritisk tjänst så som e-post, är jag inte intresserad av. Har kikat på Go European, men det är inte direkt någon detaljerad jämförelse av alternativen de har.

Jag är inte intresserad av att krångla med att skaffa och ha en egen domän, eller för den delen egen POP/SMTP/IMAP-server, jag är ute efter en mer eller mindre färdig tjänst, och jag betalar gärna en rimlig peng för det. ISPer kunde ju lösa det "förr", men numera hänvisar de flesta jag har kikat på till externa tjänster, och då oftast Microsofts eller Googles.

Kraven jag egentligen har är följande:

1. IMAP - för att någorlunda enkelt kunna komma åt och synka kontot med andra enheter, att överföra mitt nuvarande konto till ett nytt är dock inget jag planerar göra på kort sikt. Planerar köra båda parallellt ett rätt bra tag, ett nytt konto är främst redundans och att på längre sikt övergå till.

2. Webmail-åtkomst - att *säkert* (mao, bl.a. krav på MFA och att leverantören har någon form av seriöst säkerhetsarbete, men det behöver inte vara in absurdum - är inte direkt ute efter något brevlådeföretag på Malta eller Seychellerna som säger sig ha krypterade servrar på okänd plats som minsann ingen kan komma åt) kunna komma åt e-post oavsett var man är och vilken enhet man har tillgång till, utan att behöva sätta upp IMAP. Behöver ingen gigantisk lagringskapacitet, några hundra MB/någon GB är fullt tillräckligt för stunden. Önskvärt om det går att öka på sikt inte minst, såklart.

3. Egna servrar - jag är alltså återigen inte intresserad av bara en relay, och jag orkar verkligen inte krångla med både domän- och e-posttjänsttleverantör och sen sätta upp och ställa in allt som krävs för att det ska fungera. Som nämnt ovan, lagringskapacitet är inte kritiskt, jag är inte ute efter molnlagring till något annat än e-posten.

4. Seriös aktör - transparens, säkerhet, support o.s.v. är viktigt, aktören får gärna vara så lokal som möjligt om kraven är uppfyllda, men jag kör hellre en utomskandinavisk europeisk leverantör som är kompetent än en svensk som inte är det. Domänen ska inte per default blockeras, har hört att Protonmail löper den risken? (Eller har Proton betalalternativ som ger en annan domän?) Såg en tråd om Protons betaltjänster, men den svarade inte på så mycket av det jag undrade.

Hoppas det är någon som har erfarenhet, koll och insikt i ämnet. Tar gärna emot erfarenheter av leverantörer som uppfyller kraven eller om det är något annat som är bra att tänka på!

Kikat lite på Mailfence hittills som vid första anblick ser ut som ett vettigt alternativ, vore kul med input kring dem om någon har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Först och främst: jag har läst en liknande tråd om det här, och även om min frågeställning är ganska lik är det några parametrar som skiljer (så många av svaren funkar inte för mig), och jag vill inte riktigt "kidnappa" den tråden heller.

Grundpremissen är ungefär densamma, jag har i dagsläget e-post hos en ej nämnd mindre skandinavisk leverantör och betalar en liten slant för det, men jag känner inte att deras säkerhetsarbete och tillgänglighet är direkt tillfredsställande. Leverantörer som Microsoft, Google och Apple är inga alternativ - att bli mer beroende av amerikanska giganter, inte minst när det kommer till en relativt kritisk tjänst så som e-post, är jag inte intresserad av. Har kikat på Go European, men det är inte direkt någon detaljerad jämförelse av alternativen de har.

Jag är inte intresserad av att krångla med att skaffa och ha en egen domän, eller för den delen egen POP/SMTP/IMAP-server, jag är ute efter en mer eller mindre färdig tjänst, och jag betalar gärna en rimlig peng för det. ISPer kunde ju lösa det "förr", men numera hänvisar de flesta jag har kikat på till externa tjänster, och då oftast Microsofts eller Googles.

1. IMAP - för att någorlunda enkelt kunna komma åt och synka kontot med andra enheter, att överföra mitt nuvarande konto till ett nytt är dock inget jag planerar göra på kort sikt. Planerar köra båda parallellt ett rätt bra tag, ett nytt konto är främst redundans och att på längre sikt övergå till.

2. Webmail-åtkomst - att *säkert* (mao, bl.a. krav på MFA och att leverantören har någon form av seriöst säkerhetsarbete, men det behöver inte vara in absurdum - är inte direkt ute efter något brevlådeföretag på Malta eller Seychellerna som säger sig ha krypterade servrar på okänd plats som minsann ingen kan komma åt) kunna komma åt e-post oavsett var man är och vilken enhet man har tillgång till, utan att behöva sätta upp IMAP. Behöver ingen gigantisk lagringskapacitet, några hundra MB/någon GB är fullt tillräckligt för stunden. Önskvärt om det går att öka på sikt inte minst, såklart.

3. Egna servrar - jag är alltså återigen inte intresserad av bara en relay, och jag orkar verkligen inte krångla med både domän- och e-posttjänsttleverantör och sen sätta upp och ställa in allt som krävs för att det ska fungera. Som nämnt ovan, lagringskapacitet är inte kritiskt, jag är inte ute efter molnlagring till något annat än e-posten.

4. Seriös aktör - transparens, säkerhet, support o.s.v. är viktigt, aktören får gärna vara så lokal som möjligt om kraven är uppfyllda, men jag kör hellre en utomskandinavisk europeisk leverantör som är kompetent än en svensk som inte är det. Domänen ska inte per default blockeras, har hört att Protonmail löper den risken? (Eller har Proton betalalternativ som ger en annan domän?) Såg en tråd om Protons betaltjänster, men den svarade inte på så mycket av det jag undrade.

Hoppas det är någon som har erfarenhet, koll och insikt i ämnet. Tar gärna emot erfarenheter av leverantörer som uppfyller kraven eller om det är något annat som är bra att tänka på!

Kikat lite på Mailfence hittills som vid första anblick ser ut som ett vettigt alternativ, vore kul med input kring dem om någon har.

Proton är ju en seriös aktör som har många olika produkter och då även mail.
Har inte satt mig in i IMAP men kan vara att du då måste köra deras "Proton Mail Bridge" för att det skall fungera.
Proton har ju allt från gratis konto till olika storlekar på prenumeration.
https://proton.me/
https://proton.me/support/imap-smtp-and-pop3-setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Proton är ju en seriös aktör som har många olika produkter och då även mail.
Har inte satt mig in i IMAP men kan vara att du då måste köra deras "Proton Mail Bridge" för att det skall fungera.
Proton har ju allt från gratis konto till olika storlekar på prenumeration.
https://proton.me/
https://proton.me/support/imap-smtp-and-pop3-setup

Ja, de är väl såpass stora att de faktiskt "behöver" vara seriösa.
Det där med gratiskonto gör mig lite tveksam, sett lite diskussioner till höger och vänster om att det inte är ovanligt att konton där missbrukas och att det gör att en del aktörer blockerar dem, och det känner jag mig inte så sugen på. Men jag tror (och hoppas) inte det problemet är särskilt stort.

Definitivt ett alternativ i sammanhanget fortfarande. Tack för input!

Permalänk
Medlem

Får jag lov att fråga om vad det är för fel på tex Outlooks professionella alternativ?

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, de är väl såpass stora att de faktiskt "behöver" vara seriösa.
Det där med gratiskonto gör mig lite tveksam, sett lite diskussioner till höger och vänster om att det inte är ovanligt att konton där missbrukas och att det gör att en del aktörer blockerar dem, och det känner jag mig inte så sugen på. Men jag tror (och hoppas) inte det problemet är särskilt stort.

Definitivt ett alternativ i sammanhanget fortfarande. Tack för input!

Nu har jag själv ett gratis konto på Proton och använder det mest för att ta emot mail än så länge, så jag kan inte svara på om blockering skulle vara ett problem.
Men samtidigt har ju både google och microsoft gratis versioner av deras mail och där är ju inga problem med blockering vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Får jag lov att fråga om vad det är för fel på tex Outlooks professionella alternativ?

Är inte sugen på att lägga mer beroende hos amerikanska tjänsteleverantörer, av en rad anledningar.
Ser helst att servrarna står på samma kontinent jag befinner mig på, och att det är europeisk lagstiftning som råder, inte minst.

Skrivet av MacAllan:

Nu har jag själv ett gratis konto på Proton och använder det mest för att ta emot mail än så länge, så jag kan inte svara på om blockering skulle vara ett problem.
Men samtidigt har ju både google och microsoft gratis versioner av deras mail och där är ju inga problem med blockering vad jag vet.

Bra poäng, dock har väl både Outlook/Microsoft och Gmail/Google rätt hårda system för att hindra att man missbrukar deras tjänster afaik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Bra poäng, dock har väl både Outlook/Microsoft och Gmail/Google rätt hårda system för att hindra att man missbrukar deras tjänster afaik?

Inget jag vet något om, men jag skulle gissa att Proton pga deras storlek och rykte har liknande kontroll isf.
Sen upplever jag nog Protons gratis variant som mer strippad än googles.

Permalänk
Medlem

Jag vet att du skriver att du inte vill ha en egen domän men varför egentligen?
Jag kör själv Proton och det är busenkelt att sätta upp allt med dom. Sen så är ju domänen din så man kan ju alltid flytta leverantör och behålla alla adresser i framtiden om man nu vill. Så man blir ju aldrig låst på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag använde Runbox.com i 10 år innan jag bytte till Proton i somras. Norskt företag. De har allt du efterlyser.
Runbox fungerade smärtfritt under alla år jag använde det. Snabb support som löste ev. problem utan krångel. De ger många (100st) alias om man vill ha såna. Enda nackdelen är att det inte är end to end krypterat, mailen på deras serverar är inte krypterade, men de är i säkert förvar så att säga. Men det är krypterat när man skickar och tar emot. Jag tyckte de hade rimliga priser.

Jag gillar proton. Själv använder jag deras mailapp som jag tycker fungerar för mig, men om man ska använda extern mailläsare så behöver man installera deras "brygga" för att krypteringen ska fungera som den ska. Inte för att det är nåt större hästgöra, men har hört några gnälla om det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag vet att du skriver att du inte vill ha en egen domän men varför egentligen?
Jag kör själv Proton och det är busenkelt att sätta upp allt med dom. Sen så är ju domänen din så man kan ju alltid flytta leverantör och behålla alla adresser i framtiden om man nu vill. Så man blir ju aldrig låst på samma sätt.

1) Att överhuvudtaget komma på en någorlunda seriös som passar mig som enskild individ (har ingen firma) tycker jag är besvärligt nog.
2) Jag ser absolut ingen anledning att pröjsa för en domän när jag inte har någon egentlig användning för den alls. Så länge leverantören har stöd för IMAP tycker jag det går förhållandevis lätt att synka med ex. Thunderbird, och då blir migrering också hyfsat enkel till annan leverantör om jag nu mot förmodan skulle vilja byta - vill hellre välja en bra leverantör på lite längre sikt direkt.

Skrivet av Hakinger:

Jag använde Runbox.com i 10 år innan jag bytte till Proton i somras. Norskt företag. De har allt du efterlyser.
Runbox fungerade smärtfritt under alla år jag använde det. Snabb support som löste ev. problem utan krångel. De ger många (100st) alias om man vill ha såna. Enda nackdelen är att det inte är end to end krypterat, mailen på deras serverar är inte krypterade, men de är i säkert förvar så att säga. Men det är krypterat när man skickar och tar emot. Jag tyckte de hade rimliga priser.

Jag gillar proton. Själv använder jag deras mailapp som jag tycker fungerar för mig, men om man ska använda extern mailläsare så behöver man installera deras "brygga" för att krypteringen ska fungera som den ska. Inte för att det är nåt större hästgöra, men har hört några gnälla om det.

Ja, efter att ha grävt runt lite mer på Go European så ser Runbox någorlunda vettigt ut också - ser ut att vara lite dyrare än Mailfence men ungefär i samma prisklass. Lite mer begränsningar vad jag kan se (maxtak på POP/SMTP/IMAP-anslutningar, antal ingående mail, utgående mail etc.), men inget som ser galet ut direkt. Kikade även på Mailbox.org, men deras servrar verkar så helfvetes sega inte minst, halvt omöjligt att komma åt deras webbplats. 😅

Proton ser jag själv som lite för ambitiöst för mig, mycket egna lösningar och visst har de ett väldigt starkt sekretessfokus, men mer än vad jag egentligen behöver. Jag tillhör ingen direkt utsatt grupp (är varken politiker, rik, aktivist eller journalist) och hanterar inte direkt jättekänsliga uppgifter, och då känner jag att smidigheten hos ex. Mailfence kontra Proton väger tungt.

Tack för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Varför bytte du till Proton, om man får fråga?
Jag har egen domän och funderar på att byta till en förnamn@efternamn.se som domän

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Varför bytte du till Proton, om man får fråga?
Jag har egen domän och funderar på att byta till en förnamn@efternamn.se som domän

Jag ville ha end to end kryptering helt enkelt, och sen för att jag kommer nog att samla alla ägg (VPN, lösenordshanterae, Mejl, molnlagring) i en och samma korg så småningom Man kan ha egen domän hos runbox också om man vill det. Jag testade aldrig det dock.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag kör Mailfence och har inget att anmärka på maildelen. Det gör det som jag förväntar mig. Jag har inte testat med filter, eller etiketter i mailprogram mm.
Det enda som har varit lite struligt har varit att betala. Krävdes banköverföring först, men det har lösts nu och det går att betala med kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Som jag också skrev i den andra tråden du länkar till så är det svårt att välja rätt e-post tjänst. Tänker nästan varje dag och vill sluta använda gmail och gå över till andra.

Problemet är att eposten inte är säker så länge som IMAP inte också har MFA. Där har Gmail en stor fördel, tror bara outlook också har det (kanske?) men inga andra IMAP-servrar har den möjligheten. Om inte IMAP har MFA så spelar det ingen roll om webbeposten har det. Då kan den som får tag i ditt lösen till e-posten tanka ner och göra precis vad de vill med ditt mailkonto utan att du ser det alls.

De enda som egentligen är säkra är ju Proton och Tuta. De systemen har MFA rakt igenom och använder egna appar och system för att ta emot/skicka epost.
De flesta andra e-post tjänster skriver att de är säkra, de krypterar, du kan skicka krypterade mail, m.m. men så länge du har IMAP på utan MFA så ser jag ingen annan epost-leverantör som är säkrare än ett vanligt webbhotell.

Har letat och läst på om många e-post tjänster men det känns som det inte finns ett säkert och vettigt alternativ förutom Proton eller Tuta om man prioriterar säkerhet. Jag har en domän och webbhotell men använder inte den mailen för den känns inte säker för intrång.
Bara en liten tanke från mig, kommer följa denna tråd med spänning.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Jag kör Mailfence och har inget att anmärka på maildelen. Det gör det som jag förväntar mig. Jag har inte testat med filter, eller etiketter i mailprogram mm.
Det enda som har varit lite struligt har varit att betala. Krävdes banköverföring först, men det har lösts nu och det går att betala med kort.

Tack för input, skönt att det har blivit mer lösbart att betala.
Såg att de har både PayPal och kort numera.

Skrivet av Lagers:

Som jag också skrev i den andra tråden du länkar till så är det svårt att välja rätt e-post tjänst. Tänker nästan varje dag och vill sluta använda gmail och gå över till andra.

Problemet är att eposten inte är säker så länge som IMAP inte också har MFA. Där har Gmail en stor fördel, tror bara outlook också har det (kanske?) men inga andra IMAP-servrar har den möjligheten. Om inte IMAP har MFA så spelar det ingen roll om webbeposten har det. Då kan den som får tag i ditt lösen till e-posten tanka ner och göra precis vad de vill med ditt mailkonto utan att du ser det alls.

De enda som egentligen är säkra är ju Proton och Tuta. De systemen har MFA rakt igenom och använder egna appar och system för att ta emot/skicka epost.
De flesta andra e-post tjänster skriver att de är säkra, de krypterar, du kan skicka krypterade mail, m.m. men så länge du har IMAP på utan MFA så ser jag ingen annan epost-leverantör som är säkrare än ett vanligt webbhotell.

Har letat och läst på om många e-post tjänster men det känns som det inte finns ett säkert och vettigt alternativ förutom Proton eller Tuta om man prioriterar säkerhet. Jag har en domän och webbhotell men använder inte den mailen för den känns inte säker för intrång.
Bara en liten tanke från mig, kommer följa denna tråd med spänning.

Tänker väl mest att jag har IMAP avstängt som standard och bara aktiverar det och synkar om och när jag behöver, inte att jag som default kör en IMAP-klient.

Lite som jag inte har kort öppna för internetbetalningar och uttag som standard, utan enbart aktiverar vid behov.

Permalänk
Medlem

Vill slänga in i diskussionen att Protons bridge som synkar med outlook/thunderbird etc är för betalkonton. Den fungerar inte med gratisversionen av tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tänker väl mest att jag har IMAP avstängt som standard och bara aktiverar det och synkar om och när jag behöver, inte att jag som default kör en IMAP-klient.

Lite som jag inte har kort öppna för internetbetalningar och uttag som standard, utan enbart aktiverar vid behov.

Då är det ju skillnad, då är det bara att se till att välja en som kan stänga av IMAP när man inte använder den.

De jag har hört mest om när jag har undersökt förutom Proton och Tuta är: Posteo, Runbox, StartMail

Här finns lite info om några om du inte redan sett det: https://itsfoss.com/secure-private-email-services/

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem

Har skapat ett Mailfence-konto i alla fall, så det är ju ändå en början. 😅
Tänkte testa det några dagar i gratisversion och om det fungerar tillfredsställande köpa ett årspaket (~350kr för varianten "Entry" med bl.a. IMAP - finns en billigare som heter "Base" för ~250kr per år om man inte behöver sådant).

Skrivet av Lagers:

Då är det ju skillnad, då är det bara att se till att välja en som kan stänga av IMAP när man inte använder den.

De jag har hört mest om när jag har undersökt förutom Proton och Tuta är: Posteo, Runbox, StartMail

Här finns lite info om några om du inte redan sett det: https://itsfoss.com/secure-private-email-services/

Med tanke på att jag inte tänker köra egen domän tänker jag nog inte välja Tuta, så jäkla random att ha en xxxxx@tuta.com-mail. 😅 Posteo kikade jag också lite på - ett billigare alternativ om man bara behöver basic-funktionaliteten om inte annat.

Tack för inputen! Proton är väl den överlägset mest välkända av de europeiska alternativen som fanns länkade på Go European, finns för- och nackdelar med att välja "en jätte" också. ^^

Permalänk
Medlem

Kör Tuta själv men har egen domän. Har också tänkt att egen domän känns överdrivet som privatperson men bara det att jag enkelt kan byta plattform eftersom jag äger min adress gör det värt det. Tycker inte Protonmail låter så mycket bättre än Tutamail (bara Tuta eller Tutanota kan låta skumt dock). Däremot är Protonmails pm.me adress väldigt trevlig men den går inte att mejla ifrån om man inte betalar och jag tycker de är dyra. Däremot kan man ta emot så man kan ändå uppge den.

Aldrig märkt att vare sig Protonmail eller Tutamail blockeras, däremot Anonaddy (numera Addy) och SimpleLogin.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, har nu öppnat lädret och valt ett år med Mailfence - precis som väntat gick det alldeles utmärkt att stänga av/sätta på de tjänster man vill ha. Se lite inställningsmöjligheter och prissättningar nedan.

Verkar hittills riktigt smidigt faktiskt, nästan precis det jag personligen var ute efter.
Så jag tackar för all input!

Permalänk
Medlem

Sen på bollen då, eftersom du redan köpt en tjänst, men jag har kört Fastmail i många år och är nöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Sen på bollen då, eftersom du redan köpt en tjänst, men jag har kört Fastmail i många år och är nöjd.

Hade gärna kört någon leverantör närmre än Australien. 😅 Men det är klart, de har ju servrar lite utspritt. ^^
Cyberinsider var väl dock inte så positiva, där låg Mailfence lite bättre till. Alltid kul att höra andras erfarenheter dock, så gött att det funkat bra så länge för dig!

Och som jag har nämnt så är jag inte överdrivet paranoid heller, viktigaste är att det skickas och lagras krypterat så långt och starkt som möjligt så att illasinnade aktörer inte bara enkelt kan plocka ut allt. Sen väljer jag hellre en europeisk än en amerikansk aktör i dagsläget, men det är mer ideologiskt - "put my money where my mouth is" i någon mån iafl, känner jag.

EDIT: ett störande (om än litet) problem som jag inte hade hos min förra provider är att mappar inte kan innehålla komma eller punkt. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Liten uppdatering, har nu öppnat lädret och valt ett år med Mailfence - precis som väntat gick det alldeles utmärkt att stänga av/sätta på de tjänster man vill ha. Se lite inställningsmöjligheter och prissättningar nedan.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Verkar hittills riktigt smidigt faktiskt, nästan precis det jag personligen var ute efter.
Så jag tackar för all input!

Tack för bilden på inställningarna. Nu blev mailfence lite intressantare när man enkelt kan stänga av vissa funktioner. Och att den har funktioner så man kan ställa in annat lösenord till vissa tjänster, helst att man kan stänga av outgoing SMTP gör att om de får tag i just det lösenordet till appen så kan de inte skicka mail utan bara ta emot. Då i princip kan man ju använda Thunderbird och stänga av att man kan sända därifrån, man får ju oftast bara mail och skickar inte egna så ofta. Lite säkrare iaf.

Om man skulle få ett meddelande i appen eller mail om någon ny (en själv) loggade in på sitt konto skulle det vara en klart vinst för mig. Då skulle de få mig som kund.

Den är inte så dyr heller per år.

Jag skapade ett konto på tuta igår igen, och ska utvärdera den lite till, men den känns lite tunn i inställningarna. Helst att man inte kan ställa in något hur det ska se ut mer än lite färgschema.

Edit: såg att de lagt ut videos på tips på yt. Om du inte sett det redan

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för bilden på inställningarna. Nu blev mailfence lite intressantare när man enkelt kan stänga av vissa funktioner. Och att den har funktioner så man kan ställa in annat lösenord till vissa tjänster, helst att man kan stänga av outgoing SMTP gör att om de får tag i just det lösenordet till appen så kan de inte skicka mail utan bara ta emot. Då i princip kan man ju använda Thunderbird och stänga av att man kan sända därifrån, man får ju oftast bara mail och skickar inte egna så ofta. Lite säkrare iaf.

Om man skulle få ett meddelande i appen eller mail om någon ny (en själv) loggade in på sitt konto skulle det vara en klart vinst för mig. Då skulle de få mig som kund.

Den är inte så dyr heller per år.

Jag skapade ett konto på tuta igår igen, och ska utvärdera den lite till, men den känns lite tunn i inställningarna. Helst att man inte kan ställa in något hur det ska se ut mer än lite färgschema.

Edit: såg att de lagt ut videos på tips på yt. Om du inte sett det redan

Ja, inställningsmöjligheterna känns överlag bra. Lite smågrejer jag stör mig på hittills:

- Mobilklienten är *extremt* avskalad, har bara testat PWA:n och inte native-appen dock. Inställningsmöjligheterna är så gott som obefintliga, hittar inte ens en dark mode. :/

- Som nämnt ovan, mappar kan inte innehålla komma eller punkter.

- Det verkar som man inte kan lägga till sin recovery e-post som extern IMAP av någon anledning, har skickat mail till deras support för att kolla om det är intended.

Överlag känns det dock vettigt so far, när jag kollade igenom alternativen var det ändå detta som kändes mest lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, inställningsmöjligheterna känns överlag bra. Lite smågrejer jag stör mig på hittills:

- Mobilklienten är *extremt* avskalad, har bara testat PWA:n och inte native-appen dock. Inställningsmöjligheterna är så gott som obefintliga, hittar inte ens en dark mode. :/

- Som nämnt ovan, mappar kan inte innehålla komma eller punkter.

Native-appen verkar har dark-mode vad man kan se på bilderna på din länk.
Använder nog aldrig komma eller punkt på mappar så. kör nog - om jag ska dela något.

Citat:

- Det verkar som man inte kan lägga till sin recovery e-post som extern IMAP av någon anledning, har skickat mail till deras support för att kolla om det är intended.

Överlag känns det dock vettigt so far, när jag kollade igenom alternativen var det ändå detta som kändes mest lockande.

Förstod inte vad du menade med recovery som extern IMAP.

Tittat på filmerna lite och det ser ju verkligen lovande ut. ska nog skapa ett gratiskonto och prova lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Native-appen verkar har dark-mode vad man kan se på bilderna på din länk.
Använder nog aldrig komma eller punkt på mappar så. kör nog - om jag ska dela något.
Förstod inte vad du menade med recovery som extern IMAP.

Tittat på filmerna lite och det ser ju verkligen lovande ut. ska nog skapa ett gratiskonto och prova lite mer.

Ja, får testa native-appen. Vore lite skönare med PWA så man slipper tänka på uppdateringar o.s.v., men båda fungerar väl.
Jag får väl försöka vänja om mig med att köra streck som avgränsare i stället. 😅 Eller ja, det är just komma som mapparna är allergiska mot av någon jäkla anledning. Punkt verkar funka.

När man registrerar sig anger man en befintlig mailadress för ev. lösenordsrecovery, och den går sen inte att lägga till som IMAP (jag hade tänkt flytta över en del grejer från den), så måste ändra recovery-epost innan jag kan lägga till min förra e-post som extern IMAP hos Mailfence.

Men det skadar inte att pröva ett gratiskonto, det var ju så jag gjorde och det kändes ändå "tillräckligt" rätt för mig.

Update: Japp, native-appen har dark mode, skönt att inte få en flashbang i nyllet när man öppnar appen. 😅 Däremot är det så gott som noll inställningsmöjligheter i den också, tyvärr. Så man får vara beredd på att ställa in en del på desktop (alternativt då forcera desktop-klienten i mobil webbläsare - klart osmidigt, men inte omöjligt), om man vill trixa och få tjänsten som man själv vill ha den till fullo.

Permalänk
Medlem

Mailfence låter lite intressant faktiskt, jag själv kör Proton privat och men har ett lite företag som vi kör Microsoft Exchange just nu.
Har några delade postlådor som faktura@företag.com och Proton stödjer inte det men Mailfence gör. Ska testa det någon dag och se hur allt fungerar, skönt att veta alternativ till Microsoft 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Mailfence låter lite intressant faktiskt, jag själv kör Proton privat och men har ett lite företag som vi kör Microsoft Exchange just nu.
Har några delade postlådor som faktura@företag.com och Proton stödjer inte det men Mailfence gör. Ska testa det någon dag och se hur allt fungerar, skönt att veta alternativ till Microsoft 😊

Ja, lite så jag känner också - sen är det en del som haft lite negativ erfarenhet bl.a. av det jag nämner ovan (att appen är barebones) och dålig kundtjänst. Det senare håller åtminstone inte jag med om, fick ett vettigt svar på en knapp halvtimme klockan 9 på morgonen om det kontoproblemet jag nämnde ovan.

Det finns ju lite olika prisklasser också, och det tillsammans med en lite mer låst featureset gjorde att jag valde bort Proton - lite dyrare och lite bökigare att integrera med annat. Säkert väldigt bra på många sätt, och jag tror säkert att integriteten där är en ännu starkare ledstjärna, men det här räckte för mig, helt klart.

Hade jag haft mer ork och tid hade jag nog kanske prövat ett par olika tjänsters gratisvarianter för att jämföra, men det var därför jag ställde frågan här - jag har inte riktigt orken att verkligen pröva de olika tjänsterna. :/

Helt enig i att det är kul att se att det finns lite alternativ till jättarna som är så standard att man knappt tänker på det (primärt då MS/Outlook och Google/Gmail). De funkar säkert bra för många så sett, men jag vill ha något annat.

En sak till som kan vara värt att poängtera: Mailfence verkar ha ett rätt strikt spamfilter och jag hittar inga inställningar för att ställa in känslighet, så var beredd på att det kan komma en del legitimt i spam-foldern innan man fått till sin whitelist. Orderbekräftelse från Inet verkade tydligen vara spam, ex. 😅

Om det visar sig att Mailfence inte är något för mig trots allt lutar det åt att jag prövar Posteo, de verkar också någorlunda vettiga sett till min kravprofil och har också fått gott omdöme från Cyberinsider.