SweClockers drop!

Rykte: Intel Arc B770 är på väg

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Som sagt, baserat på siffror från ett test med x3d cpu, både b580 och b570 kan tappa upp mot 30% med en sämre cpu i vissa spel.

Samt i den listan så är b580 sämre än 9060xt och 5060 och 7600 samt 4060 är inte ens med i jämförelsen, min uträkning ovan är baserad på priser senaste månaden.

580 kostar ju 2581 just nu? Och är helt överlägsen i PPK
Oavsett om de nyttjar x3d eller inte så krävs enbart en modern cpu som 5600 för bibehållen prestanda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om B770 mot förmodan kommer så tippar jag att det är intels sista dGPU.

Om du menar att du är så säker att du bokstavligen vill slå vad är jag på. Det förefaller vara extremt lättjänta pengar. Hur mycket vågar du sätta?

Jag misstänker att du innerst inne inte tror på sådana MLID-spekulationer.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Om du menar att du är så säker att du bokstavligen vill slå vad är jag på. Det förefaller vara extremt lättjänta pengar. Hur mycket vågar du sätta?

Jag misstänker att du innerst inne inte tror på sådana MLID-spekulationer.

Jag tror inte de tjänar nått på dGPU i huvud taget. Iaf inte till gamers. Därför tror jag, med tanke på hur pass tufft de har det överlag, att de hoppar det och fokuserar på CPU och APU.

Varför skulle jag satsa pengar på det? Herregud, vilket trams.

Om MLiD är inne på samma spår så är det snarare ett olyckligt sammanträffande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför skulle jag satsa pengar på det? Herregud, vilket trams.

För att du skrev ordagrant att du tippade (vill satsa pengar/slå vad om). Jag tyckte ditt inlägg var tramsigt, och mest bait.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

580 kostar ju 2581 just nu? Och är helt överlägsen i PPK
Oavsett om de nyttjar x3d eller inte så krävs enbart en modern cpu som 5600 för bibehållen prestanda

Just nu Ja, men som sagt 7600 har gått för typ 2300 och är då samma ppk.

Och nej med en 5600 kommer du få avsevärt sämre prestanda med ett b580 jämfört med en 7800x3d/9800x3d

B580 går från bättre än ett 4060 med en 9800x3d till sämre än rx 7600 med en 5600x.

https://youtu.be/CYOj-r_-3mA?si=YBOpAELOgWcw1D2N

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

För att du skrev ordagrant att du tippade (vill satsa pengar/slå vad om). Jag tyckte ditt inlägg var tramsigt, och mest bait.

Oj här var det ordagrant. Men jag får väl ändra till gissar så inte fler tror vi sysslar med hasardspel här...

Varför skulle det va bait? Teknik-spekulation, det är inte mer än så. Ingen som behöver bli upprörd över det. Redogör istället för varför du tror att intel kommer fortsätta satsa på detta (det finns absolut argument för det, inte minst AI sätter saken i en annan dager. men givet deras situation så tror jag de ser fler cons än pros).

Permalänk
Medlem

Sidgraderade mig till en B570 härom veckan.. Än så länge så lirar alla mina standardspel väl utan några bekymmer. Och priset var svårt att slå. Så en 770 om specsen stämmer kan bli av enormt intresse.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Just nu Ja, men som sagt 7600 har gått för typ 2300 och är då samma ppk.

Och nej med en 5600 kommer du få avsevärt sämre prestanda med ett b580 jämfört med en 7800x3d/9800x3d

B580 går från bättre än ett 4060 med en 9800x3d till sämre än rx 7600 med en 5600x.
<Uppladdad bildlänk>
https://youtu.be/CYOj-r_-3mA?si=YBOpAELOgWcw1D2N

Så den är eventuellt bättre PPK beroende på cpu då? Så med andra ord så slår den amd i PPK, tills man blir cpu bottleneck då den kräver mer av cpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så den är eventuellt bättre PPK beroende på cpu då? Så med andra ord så slår den amd i PPK, tills man blir cpu bottleneck då den kräver mer av cpu

Och när nuvarande rea tar slut så är dom sämre, förstår inte vad det är som är så otroligt svårt att förstå?

Just exakt nu med rean på komplett så är b580 bättre pris per fps om den paras ihop med en cpu som kostar 1000kr eller mer än vad själva gpun gjorde, men försöker man uppgradera en äldre dator eller bygga en balanserad dator så är dom sämre pris per fps även med nuvarande rea.

Och att idag köpa ett b580 tillsammans med säg 7800x3d är bara dumt, bättre då att köpa en 9600x och ett 9060xt för samma pris och få ut mer prestanda.

Och ska man uppgradera och sitter på äldre grejer så är cpu overhead en grej som gör nästan alla tester felaktiga och helt plötsligt har man köpt en gpu med sämre drivrutiner och sämre prestanda jämfört med ett 7600 för samma peng.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Och när nuvarande rea tar slut så är dom sämre, förstår inte vad det är som är så otroligt svårt att förstå?

Just exakt nu med rean på komplett så är b580 bättre pris per fps om den paras ihop med en cpu som kostar 1000kr eller mer än vad själva gpun gjorde, men försöker man uppgradera en äldre dator eller bygga en balanserad dator så är dom sämre pris per fps även med nuvarande rea.

Och att idag köpa ett b580 tillsammans med säg 7800x3d är bara dumt, bättre då att köpa en 9600x och ett 9060xt för samma pris och få ut mer prestanda.

Och ska man uppgradera och sitter på äldre grejer så är cpu overhead en grej som gör nästan alla tester felaktiga och helt plötsligt har man köpt en gpu med sämre drivrutiner och sämre prestanda jämfört med ett 7600 för samma peng.

Jo men priser jämförs väl alltid med dagens pris du skall köpa?

Sen kan du väl köpa 5600x3d/5700x3d?

Ingen sitter väl på 5600x om man inte suttit på den innan x3ds intåg? Och även då är uppgrade hög.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Oj här var det ordagrant. Men jag får väl ändra till gissar så inte fler tror vi sysslar med hasardspel här...

Varför skulle det va bait? Teknik-spekulation, det är inte mer än så. Ingen som behöver bli upprörd över det. Redogör istället för varför du tror att intel kommer fortsätta satsa på detta (det finns absolut argument för det, inte minst AI sätter saken i en annan dager. men givet deras situation så tror jag de ser fler cons än pros).

Intel aktieägare samt läst på något om bolagets nuvarande situation och lyssnat på VD:ns planer. I nuläget vet få om hur Intels framtid ser ut om 5 år. VD:n har varit väldigt tydlig med att han vill satsa på tillverkning och AI. Hittills har han plattat till organisationen genom att göra sig av med mellanchefer, skära ner på onödiga utvecklingskostnader och produktionsanläggningar.

Om Intel tjänar på Intel ARC på ett eller annat sätt på längre sikt. Ser jag inte varför man skulle dumpa den delen av bolaget.

Permalänk
Medlem

Jo men priser jämförs väl alltid med dagens pris du skall köpa?

Sen kan du väl köpa 5600x3d/5700x3d?

Ingen sitter väl på 5600x om man inte suttit på den innan x3ds intåg? Och även då är uppgrade hög.

Njaa asså jag själv köper när priset är bra, om lägra priset på produkt X är 5000kr men varannan vecka senaste två månaderna har lägsta priset varit 4000kr så väntar jag till priset är 4000kr igen. Och jämför man såhär så måste man ändå tänka över tid annars är det man säger kanske felaktigt dagen efter om en rea tar slut eller något annat får bättre rea.

Just nu är det bara komplett som har kvar 5700x3d och kommer in den 26e vilket förmodligen är den sista batchen då dom förmodligen slutat tillverka dom (ja amazon har dom men för nästan 4000kr vilket är ett uruselt pris)
Samt 5600x3d är det väll bara proshop som haft periodvis.

Vänta nu, 5600x kostar runt hälften av vad en 5700x3d kostar, så köper man en budget dator och behöver välja am4 så finns det inte budget till en x3d även om dom gick att få tag på.
Mellan grabben fick en 5600x och det va långt efter att 5800x3d lanserades, vi hade en budget på 6000kr för allt utom grafikkort och va då omöjligt att få till med en x3d cpu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Redogör istället för varför du tror att intel kommer fortsätta satsa på detta

Jag tror personligen att pengarna de investerat i att producera dGPUer inte på långa vägar har tjänats igen, vilket gör att det kommer bli en verksamhet som inte blir det första att avvecklas, särskilt inte med tanke på AI-applikationer. Intel har dessutom nytta av utvecklingen för sina iGPU:er, som de fortfarande sätter i bl.a. en hög andel laptops och OEM-system.

Att det är tufft att komma igen mjukvarumässigt mot konkurrenter som har 25 års försprång är nog ingenting de upptäckt nu nyligen, utan något de räknat med från första början, innan de började med dGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roba:

Intel aktieägare samt läst på något om bolagets nuvarande situation och lyssnat på VD:ns planer. I nuläget vet få om hur Intels framtid ser ut om 5 år. VD:n har varit väldigt tydlig med att han vill satsa på tillverkning och AI. Hittills har han plattat till organisationen genom att göra sig av med mellanchefer, skära ner på onödiga utvecklingskostnader och produktionsanläggningar.

Om Intel tjänar på Intel ARC på ett eller annat sätt på längre sikt. Ser jag inte varför man skulle dumpa den delen av bolaget.

Tror inte de, inte i närtid (4-5 år) iaf, skippar ARC.
Frågan rörde bara dGPU, vara eller icke vara.

Vacklar lite dock. AI kan nog göra att de även i fortsättningen ser att det finns utrymme. Det är mera dGPU:er till "gamer-Jocke" med dess prispress som gör det icke-värt.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Njaa asså jag själv köper när priset är bra, om lägra priset på produkt X är 5000kr men varannan vecka senaste två månaderna har lägsta priset varit 4000kr så väntar jag till priset är 4000kr igen. Och jämför man såhär så måste man ändå tänka över tid annars är det man säger kanske felaktigt dagen efter om en rea tar slut eller något annat får bättre rea.

Just nu är det bara komplett som har kvar 5700x3d och kommer in den 26e vilket förmodligen är den sista batchen då dom förmodligen slutat tillverka dom (ja amazon har dom men för nästan 4000kr vilket är ett uruselt pris)
Samt 5600x3d är det väll bara proshop som haft periodvis.

Vänta nu, 5600x kostar runt hälften av vad en 5700x3d kostar, så köper man en budget dator och behöver välja am4 så finns det inte budget till en x3d även om dom gick att få tag på.
Mellan grabben fick en 5600x och det va långt efter att 5800x3d lanserades, vi hade en budget på 6000kr för allt utom grafikkort och va då omöjligt att få till med en x3d cpu.

Problemet med average 12 games är om ett eller två spel har stora dippar så slår det stort. Tittar man på alla tester så är det någon som är ett avsteg.
Arc är definitivt ett vettigt köp fortfarande, 7600 är inte alls självklart val.

Det slår inte alls lika stort i alla spel.

Visa signatur