SweClockers drop!

Apollo A6000 är en komplett Amiga-klon

Permalänk
Melding Plague

Apollo A6000 är en komplett Amiga-klon

Fullt kompatibel med ursprungliga Amiga-mjukvaran, men många gånger snabbare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pga FPGA porten har det funnits acceleratorer som gör liknande sen evigheter tillbaka.
Apollo Core 68080 kom 2019 t.ex. Vampires senaste mod är 080 processor, ny AGA chip med hdmi, usb, ethernet etc etc.

Alltid kul med entusiaster inom retromoddning dock. Fast chassit är fult imo.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med spel på mer kraftfull hårdvara för Amiga? Är dom också knuten till hur snabb processorn är som vissa pc-spel var i början eller bygger dom sin timing på något annat?

Permalänk
Medlem

Atari då? Jag känner mig diskriminerad.. Hade det inte varit bättre att köpa loss rättigheterna till den mjukvara man vill behålla från dessa plattformar och släppa dem under GPL 2, för att sedan porta dem till Linux. Jag hjälpte en kund att skaffa en gammal PowerPC-Mac. Varför? Han ville köra ett ritprogram som fanns på 68k-Macen.

Så mycket mjukvara som fanns på den tiden var väldigt bra. Till Atarin kom det mycket mjukvara, till exempel DTP-programmet Calamus, som var långt före sin tid. När skolans datorer var textbaserade maskiner med typ WordPerfect liknade ordbehandling (det var något norskt skräp som hette Brum som vi hade på vår skola), så kunde jag göra skolarbete i Calamus (självklart nedtankat från en BBS med 14k-modem, man piratkopierade mycket på den tiden ), och skrev ut det på en matrisskrivare som var Epson FX-80-kompatibel.

För att vara runt 1989, så var resultatet förvånansvärt bra.

Skrivet av tonii:

Hur fungerar det med spel på mer kraftfull hårdvara för Amiga? Är dom också knuten till hur snabb processorn är som vissa pc-spel var i början eller bygger dom sin timing på något annat?

Man får väl klocka ner maskinen till 7 MHz. Med tanke på att en Raspberry Pi Zero klarar 3000 MIPS och en Amiga 500 klarar 0,5 MIPS. Spelen på den tiden var verkligen hårdkodade för hårdvaran. Därav uppstod kompatibilitetsproblem mellan till exempel Amiga 500 och Amiga 1200. Så det kommer att bli en utmaning för att använda nyspråk.

Skrivet av talonmas:

Pga FPGA porten har det funnits acceleratorer som gör liknande sen evigheter tillbaka.
Apollo Core 68080 kom 2019 t.ex. Vampires senaste mod är 080 processor, ny AGA chip med hdmi, usb, ethernet etc etc.

Alltid kul med entusiaster inom retromoddning dock. Fast chassit är fult imo.

Chassit har en tydlig Commodore C16/Plus 4-inspiration.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Uj den var dyr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Uj den var dyr..

Med tanke på publiken den riktar sig mot, vi som hade en Amiga då det begav sig alla är i åldern 45+ och har råd med leksaker från ens ungdom samt det arbete som lagts ner i förhållande till antalet maskiner de kan sälja så är det ändå billigt.

Jämför med vad en fungerande modell från den tiden kostar och som ändå inte har alla bells & whistles som den nya har.
https://www.tradera.com/item/340851/693075667/commodore-amiga...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tonii:

Så länge timing är korrekt för custom-chip:en, vilket de verkar lagt rätt mycket möda att lyckas med, så lär det fungera bra.

Hade 40 MHz 68030 i min A1200, mot original 14 MHz 68020, och kan inte minnas att något av spelen strulade (men de var inte heller snabbare på något sätt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Med tanke på publiken den riktar sig mot, vi som hade en Amiga då det begav sig alla är i åldern 45+ och har råd med leksaker från ens ungdom samt det arbete som lagts ner i förhållande till antalet maskiner de kan sälja så är det ändå billigt.

Jämför med vad en fungerande modell från den tiden kostar och som ändå inte har alla bells & whistles som den nya har.

Fast en maxad A4000 är väl lite av en helig graal, i slutändan nöjer sig de flesta nostalgiker med en A500 för en femtedel av vad den där kommer gå för högt räknat

Med det sagt skulle jag tippa på att prissättningen av Apollo A6000 inte grundas i att man riktar sig till köpstarka 45-plussare. Tillverkaren gör sannolikt inte någon större vinst. Det är svindyrt och tidskrävande att bygga elektronik i små serier, det är först när man skalar upp det produktionen blir billig. Man kan väl också räkna med att det är mååånga R&D-timmar investerade i ett sådant projekt.

Kort sagt brukar sådant där vara gjort för utvecklarnas höga nöjes skull, inte för att pungslå nostalgiker. Ur affärsmässig synvinkel är det nog precis som de flesta andra liknande projekt fullständigt vansinne. Sannolikt säljer man till ett pris som precis täcker produktionskostnaderna, och tar knappt betalt för tiden som investerats i utvecklingen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Swec verkar bara ha plockat upp det här pga Techspot-artikel, men det är inte att 40 datorer gjorts i 3D-printat chassi som är intressant, utan själva grundplattformen med Apollo-kärnan som funnits ganska länge i olika iterationer.

Skrivet av klein:

Atari då? Jag känner mig diskriminerad..

Om du lämnar 80-talets skolgårdskrig och orienterar dig lite i nuvarande år för Atari så kanske du märker av att specifikt Apollo-plattformarna är några av de mest högpresterande 68k-maskinerna som man kan köra EmuTOS + FreeMiNT på, och är därmed högintressanta för många Atari-entusiaster som t.ex. sitter med Apollo Standalone V4 och en modern Atari-desktop.

Skrivet av klein:

Hade det inte varit bättre att köpa loss rättigheterna till den mjukvara man vill behålla från dessa plattformar och släppa dem under GPL 2, för att sedan porta dem till Linux. Jag hjälpte en kund att skaffa en gammal PowerPC-Mac. Varför? Han ville köra ett ritprogram som fanns på 68k-Macen.

Det har redan gjorts i stor utsträckning, t.ex. VIM är ursprungligen en Amiga-texteditor, X-Chat är en klon av AmIRC, osv. Många av verktygen är dock meningslösa utan den fulla OS-miljön med toolkits, interprocesskommunikation osv. och det känns ganska torftigt med nåt mindre om man gillar Amiga. Därför har utvecklingen gått mot bakåtkompatibla men kraftfulla återimplementationer av OS-miljön för andra arkitekturer som t.ex. MorphOS, eller som här med Apollo Core, att man gör kraftfullare versioner av originalhårdvaran för att åtminstone i teorin vara kompatibel med allt från 1985 och framåt.

Skrivet av klein:

Man får väl klocka ner maskinen till 7 MHz. Med tanke på att en Raspberry Pi Zero klarar 3000 MIPS och en Amiga 500 klarar 0,5 MIPS. Spelen på den tiden var verkligen hårdkodade för hårdvaran. Därav uppstod kompatibilitetsproblem mellan till exempel Amiga 500 och Amiga 1200. Så det kommer att bli en utmaning för att använda nyspråk.

Detta är redan i stor utsträckning löst redan på original-Amiga genom ramverk som WHDLoad m.fl. som kan stänga av cachefunktionalitet. Det är faktiskt inte jättemycket mjukvara som pajar helt pga CPU-hastighet, utan mycket löses om man ser till att mjukvaran ser rätt firmware och stänger av vissa moderna saker i CPU samtidigt som spelet/demot/whatever körs. Specifikt Apollo har också vissa inbyggda inställningar som kan anpassa hårdvaran för att undvika problem. Men det är inte perfekt såklart.

Permalänk
Medlem

Synd att chassit bygger på Amiga 600. Spel och program som använder nummertangenterna fungerade mindre bra på dessa.

Hade hellre sett något inbyggt i ett klassiskt tangentbord till Amiga 3000/4000.

Annars finns Apollo V4+ Standalone:
https://www.apollo-computer.com/v4standalone.php

Permalänk
Medlem

Äh, håller mig till min Amiga 1200

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tala för dig själv din pensionär, jag är faktiskt bara 44!

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Den här behöver jag inte alls.

Men jag villhöver den jävligt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vissa av de allra äldsta Amiga-spelen kan ha problem att köra på annat än en Amiga 500 eller Amiga 2000, men de är inte så många.
Efterhand som det kom olika expansioner och nyare modeller av Amiga så blev utvecklarna tvungna att lära sig göra rätt och hantera att det fanns olika hårdvara och olika hastigheter på saker.
Just processorhastighet är nog ett av de minsta problemen - det fanns bättre metoder att sköta timing redan från dag ett på Amiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Tala för dig själv din pensionär, jag är faktiskt bara 44!

Vakta din tunga, pojkspoling!

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: RTX 5090
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Den här behöver jag inte alls.

Men jag villhöver den jävligt mycket!

Villhöver-faktorn är onekligen rätt skaplig, jag skulle säga att den landar runt... 4000. 😁

Tillgången på fungerande grejer från den eran är sällan särskilt enorm, och då kan vi även gå över till recaps, byte/konvertering för att få in ett mer modernt PSU som faktiskt inte får elsäkerhetsverket att brista ut i gråt, plus allt eventuellt lull-lull som kan tillkomma (acceleratorer, USB-adaptrar för att kunna använda nyare möss/joystick, floppy-emulator, CF/SD-adaptrar, ev. instickskort...).

Det blir lätt vähähäldigt dyrt väldigt fort. ^^ Även om man "bara" ska ha en A1200 eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vissa av de allra äldsta Amiga-spelen kan ha problem att köra på annat än en Amiga 500 eller Amiga 2000, men de är inte så många.

Jag vill minnas att F/A-18 Interceptor var ett av dessa spel som använde klockcykelräknare för timing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

Vakta din tunga, pojkspoling!

Hahaha, ung och viril i Amiga-kretsar.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag vill minnas att F/A-18 Interceptor var ett av dessa spel som använde klockcykelräknare för timing.

Samtidigt så är det ju iofs tur eftersom det spelet på en vanlij 500 är mer sekunder per frame än frames per second :). Wingcommander är en annan gammal klassiker som spelar bättre ju snabbare maskin du har.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Samtidigt så är det ju iofs tur eftersom det spelet på en vanlij 500 är mer sekunder per frame än frames per second :). Wingcommander är en annan gammal klassiker som spelar bättre ju snabbare maskin du har.

Nja, jag vet inte om det var bättre när allt hände tio gånger snabbare än vanligt. Tillräckligt svårt att landa ändå, särskilt när man bara hade en digital joystick.

Permalänk
Medlem

68080

Coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Nja, jag vet inte om det var bättre när allt hände tio gånger snabbare än vanligt. Tillräckligt svårt att landa ändå, särskilt när man bara hade en digital joystick.

Det där störde mig något enormt när jag var liten, kommer ihåg att jag var lätt avundsjuk på mina kompisar som körde på pc då.
Men hade inte velat byta ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Villhöver-faktorn är onekligen rätt skaplig, jag skulle säga att den landar runt... 4000. 😁

Tillgången på fungerande grejer från den eran är sällan särskilt enorm, och då kan vi även gå över till recaps, byte/konvertering för att få in ett mer modernt PSU som faktiskt inte får elsäkerhetsverket att brista ut i gråt, plus allt eventuellt lull-lull som kan tillkomma (acceleratorer, USB-adaptrar för att kunna använda nyare möss/joystick, floppy-emulator, CF/SD-adaptrar, ev. instickskort...).

Det blir lätt vähähäldigt dyrt väldigt fort. ^^ Även om man "bara" ska ha en A1200 eller nåt.

Ingen aning vad du snackar om.

Kollar hobbykontot.....
Jisses va de flög iväg bara för att man skulle kunna koppla upp datorn mot nätverket osv

Permalänk
Medlem

Någon som har försökt emulera någon Amiga med motsvarande prestanda (68080)?

Är fortfarande lite sugen på att få igång min gamla backup från en A4000 med PowerPC

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Beror naturligtvis på hur pass mycket snabbare det blir, om inte spelet har någon som helst intern gräns så blir det ju rätt löjligt när man väl kommer upp i 10000x vanilj :). Just WingCommander var ju något som fick många att vilja uppgradera till 486 på PC för att få upp frameraten.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Dom vanligaste problemen man får med en snabbare Amiga än 68000 och spel är

1. Programmeraren drar igån blittern (extra chip som kopierar data) men kör aldrig någon wait blit innan blittern skall användas igen, vilket man skall göra men inte alltid görs. CPU är snabbare och når delen i programmet för fort och blittern är inte klar.

2. Man kör självmodiferande kod, alltså kod som skriver om sig själv, vilket man kan göra ibland för att spara lite register t.ex. Men sedan kommer CPU med instruktions-cache 68020+ och den läser inte in det minnet du modifierade utan kör den gamla instruktionen.

Det kom fixar till typ samtliga spel för att lösa detta så i praktiken var det väldigt små problem.

Visa signatur

- 5090