SweClockers drop!

Räkna med dyrare prylar när TSMC höjer priserna

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg när en nodkrympning gav likvärdig eller bättre prestanda till lägre pris... Det var tider det.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur länge kan Globalfoundries tillverka på sin lastgamla 12nm nod? De gav bara upp när de inte satsade på 7nm och nedåt.

Avancerade noder står "bara" för runt 50% av marknaden, så är fortfarande mycket tillverkning på äldre noder. Dock så tror jag att dom kommer licensera och börja tillverka någon 7nm nod så småningom.

Skrivet av Orisons:

Kommer ni ihåg när en nodkrympning gav likvärdig eller bättre prestanda till lägre pris... Det var tider det.

Tror till och med att om den där hade fortsätt så hade du till och med sett en ökning runt 5/3nm... Men vi kan väl se det på den ljusa sidan, man slipper ju köpa prylar stup i kvarten längre. För nog för att det var kul med utveckling så var det ju inte sådär supergött heller när man var tvungen att köpa ett nytt system varannat år för ett ens kunna starta senaste spelen.

Permalänk
Medlem

Har detta kanske inte med något annat att göra? T.ex. omvärlden och tullar hit och tullar dit?

Jag minns när Moderaterna i Stockholm fick majoritet och lovade skattesänkningar. Men dessa sänkningar innebar lägre klirr i statskassan för dem så de behövde få plus någon annanstans och puff så gick priset upp för en del andra saker som t.ex. SL-kortet med flera hundra.

Min samhällskunskapslärare förutspådde exakt detta under en lektion när vi hade Svensk politik som ämne.

Så om kiseln blivit dyrare kanske är en konsekvens av alla tullar osv och på så sätt påverkar allt annat nedåt. Sen tror jag att det är andra faktorer också som många säger. Nu är vi störst och alla vill ha oss, då ska vi höja och bli mer premium i prissättningen för de är ju trots allt "beroende" av att ha oss.

Permalänk
Medlem

Kanske är det bara jag som blivit gammal, men bekymrar mig allt mindre över eventuella prishöjningar på produkter inom "the bleeding edge" för idag fungerar mellanklassprodukter oerhört väl och livslängden på det man köper är många år.

Permalänk
Medlem

RTX 6090 för endast 40 000 kr! Passa på när det är på rabatt för 38 000 kr!

Eller nöj dig med ett budgetkort som RTX 6050 för 9500 kr!

Permalänk
Skrivet av jefff:

Avancerade noder står "bara" för runt 50% av marknaden, så är fortfarande mycket tillverkning på äldre noder. Dock så tror jag att dom kommer licensera och börja tillverka någon 7nm nod så småningom.

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-81fb704374c332ad5c5e27e11cbd4ac5-lq

Tror till och med att om den där hade fortsätt så hade du till och med sett en ökning runt 5/3nm... Men vi kan väl se det på den ljusa sidan, man slipper ju köpa prylar stup i kvarten längre. För nog för att det var kul med utveckling så var det ju inte sådär supergött heller när man var tvungen att köpa ett nytt system varannat år för ett ens kunna starta senaste spelen.

Tror aldrig det kommer bli av. Jag tror inte GB finns kvar om tio år utan att andra tagit över.

Vi snackar mer om slutet av 90-talet, bit in på 00-talet än 2010 eller efter. Men ja helt nya grafikkortslanseringar kunde ibland ske två gånger på ett år istället för varannat år idag.

Skrivet av Mortac:

RTX 6090 för endast 40 000 kr! Passa på när det är på rabatt för 38 000 kr!

Eller nöj dig med ett budgetkort som RTX 6050 för 9500 kr!

Bara för dig att börja spara, 1,5 år kvar innan lanseringen!

Permalänk

Förlåt, men detta va en ganska luddig artikel utan speciellt mycket kunskap eller historisk kontext. Det är väll ganska uppenbart att en finare (dyrare) process kommer kosta mer, men hur mycket har dom t ex tidigare processförbättringarna förändrat priset ? Hur förändras priset per chip ?

Priset per Kiselplatta (wafer) är högre ja, men iom att du krymper processen från 3-2nm får du ju också mer krets per kiselplatta. En 50% krympning av processnoden _kan_ ge 2.25ggr så yt-effektiva transistorer. Så den intressanta frågan är ju såklart hur detta påverkar priset per chip, inte wafer.

Nu är väll dagens processnodsnamn inte lika kopplade till den faktiskt storleken, enligt wikipedia så går dom från 48nm till 45nm (~13% area förbättring) gate pitch med hoppet från N3 till N2, så den verkliga besparingen blir kanske inte fullt så stor som man skulle kunna tro, men varför diskuteras inte det i artikeln ? Det ser mer ut som en populistisk klickbait artikel

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Tror aldrig det kommer bli av. Jag tror inte GB finns kvar om tio år utan att andra tagit över.

Vi snackar mer om slutet av 90-talet, bit in på 00-talet än 2010 eller efter. Men ja helt nya grafikkortslanseringar kunde ibland ske två gånger på ett år istället för varannat år idag.

Det finns gott om efterfrågan idag även för tex 45nm tillverkning. Opampar, MCUer och ASICar är några kategorier där man pga fysikens lagar (strömtålighet, elektronmigration, läckströmmar, härdighet, kostnad etc) ofta vill ha lite större processnod.

Jag tror nog att dom som sitter och bestämmer i global foundries både kan mer, och har mer information än vi som sitter här och spekulerar.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad hände med satsningen på Inhemsk produktion som skulle börja byggas upp i Europa under covid?
Dog detta bara ut ?

Just nu så påminner det nog lite om Northvolt, det har inte gått så bra. Även om tanken var god så räcker inte det.
Okej Northvolt sitter i bakhuvudet och spökar

Kanske att det även behöver tid, då European Chips Act trädde i kraft så sent som i September 2023. Alltså för två år sedan, vilket är en rätt kort tid, så personligen räknar jag inte med att det blir något märkbart förrän om 5 till 10-år.

Samtidigt så ser det inte ut att vara särskilt lovande:
The European Chips Act has no clothes

Ihop med den förändring som sker i världsordning (Yellowface) så siktar nu EU på en fortsättning med en omarbetad Chips Act 2.0, en anpassning till vad som nu råder.
Så nu är det nog bara att sitta på läktaren och heja på, bita lite på naglarna
Chips on the menu: How the EU can get its act together on semiconductors

Är kanske så att dom istället borde satsa på det som redan finns "Silicon Saxony", använda vad som finns och bygga från det... Expandera delar ut till övriga medlemsländer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Watch what you wish for you might just get it"

Var väl exakt detta vi konsumenter ville ha? Intels dominans är bruten, det är "konkurrens" igen på CPU-sidan.

Det vi konsumenter ville ha var ju bättre konkurrens, vad vi istället har fått är ju sämre konkurrens.

Det är ingen tvekan om att fabrikerna är dyra att bygga. När man sätter sig in i hur ex ASML's litografimaskiner fungerar blir man rent bestört och tacksamt imponerad över att det faktiskt finns den sortens kompetens inom Europas gränser!

Bara en detalj som illustration - litografimaskinen har en kammare där man skjuter in små droppar av tenn. Dessa droppar siktar man in sig på med hjälp av en avancerad fokuseringsutrustning så att man kan träffa dem med två laserpulser.

Den första pulsen gör tenndroppen platt. Den andra pulsen förångar den totalt så den bildar plasma. Maskinen gör detta otroliga 50 000 gånger i sekunden.

Och varför då undrar man? Jo - för att plasman genererar UV-ljus! Lasern, spårningen, megawattlasern - det är alltså bara "lampan" som genererar ljuset för själva litografiprocessen!

Jag har varit frågande till påståenden att ASML's maskiner är det mest avancerade som görs i något sammanhang överhuvudtaget och har funderat på om inte CERN och NASA kanske vill ha ett ord med i den leken - men efter att jag såg denna dokumentären är jag faktiskt övertygad om att det handlar om det helt extremt yttersta som människor har åstadkommit i teknikväg:

Men detta till trots, det grundläggande problemet för prissättningen är inte tillverkningskostnaderna utan tillgång och efterfrågan.

Om vi tar denna:

Enligt den har priset per transistor varit samma sedan 28nm, varför exempelvis en 9950x borde vara minst dubbelt så dyr som en 3950x som har hälften så många transistorer. De är bara processorer så det finns inte mycket produktionskostnad förutom själva chippet.

Men MSRP för 9950x var trots detta 100 USD lägre än 3950x.

Detta är ju helt motsatt utveckling än vad grafen spått. Och det beror förstås på att man egentligen kan berätta vilken story man vill om priserna på kretsar, beroende på vilka faktorer man tar med i beräkningen. Förenklat:

"Fabrikerna är dubbelt så dyra jämfört med förra" --> Produkterna borde bli dyrare.
"Vi säljer dubbelt så många enheter jämfört med förra" --> Produkterna borde bli billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Mer refresh på 4 för att få ner priserna, som också skyndade fram för snabbt till för höga priser. Låt produktionslinor mogna.

Pga priserna de senast 10 åren är mitt intresse för ny elektronik dött

För 10 år sen var väl priserna mer okej än idag.
Exempelvis var 2016 året då både Intel släppte Kaby Lake (7th gen Core) och Nvidia släppte Pascal (GeForce GTX 1000 serien).

Det är inte 2026 ännu, så det är fortfarande mindre än 10 år sen.

Din signatur säger bl.a.
CPU: AMD Ryzen 5 2600
GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB

Ryzen 5 2600 Släpptes 2018 och Radeon RX 5700 / Radeon RX 5700 XT släpptes 2019.

Så du har själv hårdvara som är mindre än 10 år gammal.
Däremot vet jag inte hur kul du hade eller hur intressant det var sist du köpte/byggde dator.

Personligen så tycker jag att priserna nu på 2020-talet, de är inte roliga.
Så jag tycker väl något liknande dig.
Förutom att jag inte tycker att det redan är 10 år sedan vi gick in i 2020-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kanske dags att även tillverkarna lugnar ner sig med "nylanseringar" som nu sker vartannat år. Det är lite som Iphone´s. Varför inte vart fjärde år istället?

Varför nylansera hela tiden om nu teknikutvecklingen är inte på samma takt som för 10-15 år sen. Istället börjar de med lurendrejeri dvs fakefps och dylikt för att mjölka konsumenter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Mer refresh på 4 för att få ner priserna, som också skyndade fram för snabbt till för höga priser. Låt produktionslinor mogna.

Pga priserna de senast 10 åren är mitt intresse för ny elektronik dött

Samma här! Var superintresserad av ny teknik och nya släpp av datorkomponenter och annat för 5-10år sedan. Senaste 5 åren har intresset för detta blivit i princip noll (även om jag såklart följer alla nya grejer).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Som med mycket annat så ökar kostnader i takt med att komplexiteten ökar. Specialkunskaperna som krävs, maskinerna som krävs och resurserna som krävs för att forska fram dessa är helt enorma. Vilket såklart speglar kostnaden i tillverkningen.

Vad gäller roligheten med ny teknik så är jag väl som många andra. Dels äldre med andra prioriteringar (hus, barn, vovve...), men också att utvecklingen inte alls är lika snabb längre.

Å ena sidan är det fantastiskt att köpa en dator (om än dyr) och veta att den håller i flera år utan problem. Det minskar ju nöjet med att läsa om vilket som är bäst bang-for-the-buck jämfört med innan. Men jag kände absolut att glädjen fanns där senast jag byggde. Välja rätt komponenter för att inte slösa pengar men ändå ha bra hållbarhet och så vidare.

Under tidigt 2000-tal behövde man ju byta grafikkort hela tiden för att vara up to date. Även med inflation så var de ju billigare då, men under total levnadstid så vete tusan om man sparade så mycket. Under tiden mitt 4090 varit väldigt bra (är fortfarande!), så hade jag köpt 3-4 grafikkort á 2000-3000 kr (i dåtidens penningvärde!) vilket blev en del pengar det med. Varje enskilt inköp billigare, men summerat över tid nog inte så sjukt mycket billigare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Jag har varit frågande till påståenden att ASML's maskiner är det mest avancerade som görs i något sammanhang överhuvudtaget och har funderat på om inte CERN och NASA kanske vill ha ett ord med i den leken - men efter att jag såg denna dokumentären är jag faktiskt övertygad om att det handlar om det helt extremt yttersta som människor har åstadkommit i teknikväg:

Naturligtvis är det så, jag har ju varit med och designat den lokala (inside machine) nätverkslösning för dessa

Skrivet av 0cool:

Enligt den har priset per transistor varit samma sedan 28nm, varför exempelvis en 9950x borde vara minst dubbelt så dyr som en 3950x som har hälften så många transistorer. De är bara processorer så det finns inte mycket produktionskostnad förutom själva chippet.

Detta är ju helt motsatt utveckling än vad grafen spått. Och det beror förstås på att man egentligen kan berätta vilken story man vill om priserna på kretsar, beroende på vilka faktorer man tar med i beräkningen. Förenklat:

"Fabrikerna är dubbelt så dyra jämfört med förra" --> Produkterna borde bli dyrare.
"Vi säljer dubbelt så många enheter jämfört med förra" --> Produkterna borde bli billigare.

För att ta något som tar bort allt förutom själva kretsen: priset på high-end Qualcomm / Arm Cortex+Mali kretsar har ungefär fördubblats från 2019 (när 3950X släpptes) till 2024 (när 9950X) släpptes.

I fallet Ryzen så användes väl fortfarande GlobalFoundries för I/O-die vilket lär ha gjort paketering lite mer omständigt -> dyrare.

Vidare har just paketering utvecklats då det är långt fler sin nu tillverkar flera små kretsar och kopplar ihop dem (economy of scale på paketering, det är nog billigare idag), istället för mer traditionell monolitisk krets.

Finns fortfarande fördelar med monolitiska kretsar, typiskt är de mer energieffektiva, men just då priset per mm² ser rätt trist ut gör ekonomin att man måste gå mot rätt små kretsar (billigare att göra två kretsar om 80 mm² än en krets om 160 mm²).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Spått? Alltså grafen är inte framtidsspekulativ, och det finns mängder av andra källlor som styrker den. Här har du t ex en nyare från en google presentation på IEDM23:

Och angående prisutveckling på t ex (high end) cpuer, så ska man ha i åtanke att tillverkningskostnaden per krets är relativt liten. En 7nm CCD kanske låg på 10-15USD, medan då 4nm landar på 15-20USD. Detta påverkar lågmarginalsprodukter mer, och t ex för AMD där ASP och volym gått upp rejält, så kan ekvationen jämna ut sig på det sättet istället.

Alltså CPU:er som 3950X hade redan väldigt hög marginal sett till kretstillverkningen. Alltså den kostade ju dubbelt så mycket som ett RTX 2060, som inte bara har mer transistorer utan vram, strömförsörjning och drös andra komponter. Sen har t ex EPYC priserna har gått rakt åt skogen, vilket då kan täcka upp för lägre marginaler längre ner i kjedjan. Det är liksom svårt att bara kolla på en produkt och dra slutsatser utefrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Huva. Hur stor del av t.ex. ett grafikkorts pris utgörs av kiselkostnaden, mån tro?

Det är ju en sak som ändrats mycket på ganska kort tid. För kanske 15 år sedan var nog andelen kanske 15-25%, kretskort, minnen och marginaler var högre, själva kostnaden för kisel var några tiotal dollar

Nu är det snarare typ 50-80%, kretskort kostar nada, minnen snålas det med på smala bussar, men kiselkostnaden har ökat exponentiellt

Dels för att antalet beräkningsenheter ökat mycket, fler transistorer per kärna, mer kisel använt till raytracing/tensor och annat, men också kostnaden per transistor har ökat de senaste 5 noderna. Allt har blivit dyrare sen ungefär 14nm, alltså per transistor, och transistortalen fortsätter öka

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Spått? Alltså grafen är inte framtidsspekulativ, och det finns mängder av andra källlor som styrker den. Här har du t ex en nyare från en google presentation på IEDM23:

Jag uttryckte mig kanske slarvigt, jag menade bara att man inte kan använda den grafen för att spå hur priset kommer utvecklas för slutkundsprodukter. Den faktiska utvecklingen går ju åt motsatt håll från det man skulle tro baserat på grafen.

Säger inte att grafen i sig är fel, den är säkert korrekt givet vissa förutsättningar, men vilka förutsättningar är det? Är det baserat på att räkna hem investeringen på 1 år, 3 år, 5 år? Man vet ju också att priserna på en nod sjunker rejält när den inte längre är ny, så är priset per transistor platt för första budgivningen, första året, eller något annat?

Skrivet av jefff:

Och angående prisutveckling på t ex (high end) cpuer, så ska man ha i åtanke att tillverkningskostnaden per krets är relativt liten.

Precis det jag ville fram till, jag håller helt med - dvs jag tror inte det är någon större risk för en eskalerande prisutveckling pga dyrare nod. Det är för många andra faktorer som betyder mycket mer för priset.

Om efterfrågan på deras produkter sjunker så kommer Nvidia sälja 6000-serien billigare än 5000-serien, även om de tillverkar den på en dyrare nod. Om Intel får ordning på sin produktion och tar över en del av efterfrågan kan kretsar bli billigare än de varit på många år även om de på pappret är dyrare än någonsin att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Naturligtvis är det så, jag har ju varit med och designat den lokala (inside machine) nätverkslösning för dessa

🤯 Coolt! För just ASML eller någon av de andra?
Canon och Nikon har väl fortfarande några produkter även om ASML rusat iväg tekniskt på senare år. Jag vet inte om det finns någon utanför Kina som ens försöker hinna ikapp, vilket är lite otäckt även om det ändå känns bra att ledaren är "lokal".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

"... men efter att jag såg denna dokumentären är jag faktiskt övertygad om att det handlar om det helt extremt yttersta som människor har åstadkommit i teknikväg..."

Om du kollar i ICE vs. elbilstråden då får du mothugg där, Volvo 740 är tydligen den yppersta tekniken enligt många vurmare där.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Det vi konsumenter ville ha var ju bättre konkurrens, vad vi istället har fått är ju sämre konkurrens.

Det är ingen tvekan om att fabrikerna är dyra att bygga. När man sätter sig in i hur ex ASML's litografimaskiner fungerar blir man rent bestört och tacksamt imponerad över att det faktiskt finns den sortens kompetens inom Europas gränser!

Bara en detalj som illustration - litografimaskinen har en kammare där man skjuter in små droppar av tenn. Dessa droppar siktar man in sig på med hjälp av en avancerad fokuseringsutrustning så att man kan träffa dem med två laserpulser.

Den första pulsen gör tenndroppen platt. Den andra pulsen förångar den totalt så den bildar plasma. Maskinen gör detta otroliga 50 000 gånger i sekunden.

Och varför då undrar man? Jo - för att plasman genererar UV-ljus! Lasern, spårningen, megawattlasern - det är alltså bara "lampan" som genererar ljuset för själva litografiprocessen!

https://www.youtube.com/watch?v=B2482h_TNwg&t=650s

Men detta till trots, det grundläggande problemet för prissättningen är inte tillverkningskostnaderna utan tillgång och efterfrågan.

Om vi tar denna:

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-81fb704374c332ad5c5e27e11cbd4ac5-lq

9950x är ju dock chiplet och inte enbart senaste noden? Så inte konstigt om det är billigare att tillverka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du kollar i ICE vs. elbilstråden då får du mothugg där, Volvo 740 är tydligen den yppersta tekniken enligt många vurmare där.

Är det inte samma människor som fastnat med en Nokia 3310?
Sitter med en 8086 med en färg på skärmen, grönt ska det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

9950x är ju dock chiplet och inte enbart senaste noden? Så inte konstigt om det är billigare att tillverka

3950x var också chiplets.

Jag tror förstås att 9950x är dyrare att tillverka än 3950x, däremot kan AMD's numera stora volymer gjort att de betalar lägre pris för dem ändå, dvs de har blivit billigare för AMD även om de är dyrare att tillverka för TSMC. TSMC går plus på det genom att ha en större kund istället för flera små.

Återigen, det är en massa annat som spelar mycket större roll än tillverkningskostnaden.

Det som gör att vi betalar mer nu än för 5 år sedan tror jag är pandemin och kryptoboomen, som avslöjade att vi kunder gladeligen köper varenda chipp som kan produceras även för dubbla pengen vs det exempelvis Nvidia tänkte sig för 3080.

"Jasså gör ni det?" sade Nvidia, Asus, AMD, m fl, och har därefter satt priserna utifrån detta. Och det håller än även om det börjar visas tecken på återgång.

Alla andra faktorer som kan påverka priserna skulle jag tro är försumbara jämfört med det.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

3950x var också chiplets.

Jag tror förstås att 9950x är dyrare att tillverka än 3950x, däremot kan AMD's numera stora volymer gjort att de betalar lägre pris för dem ändå, dvs de har blivit billigare för AMD även om de är dyrare att tillverka för TSMC. TSMC går plus på det genom att ha en större kund istället för flera små.

Återigen, det är en massa annat som spelar mycket större roll än tillverkningskostnaden.

Det som gör att vi betalar mer nu än för 5 år sedan tror jag är pandemin och kryptoboomen, som avslöjade att vi kunder gladeligen köper varenda chipp som kan produceras även för dubbla pengen vs det exempelvis Nvidia tänkte sig för 3080.

"Jasså gör ni det?" sade Nvidia, Asus, AMD, m fl, och har därefter satt priserna utifrån detta. Och det håller än även om det börjar visas tecken på återgång.

Alla andra faktorer som kan påverka priserna skulle jag tro är försumbara jämfört med det.

Hade missat att 3950x var en "chiplet" 7/7 +12nm i/o

9950x är dock n4p/n4p+6 nm i/o som de återanvända från zen 4...

Gissar paketeringen är liknande för server+ desktop och det håller priset stabilare...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

🤯 Coolt! För just ASML eller någon av de andra?
Canon och Nikon har väl fortfarande några produkter även om ASML rusat iväg tekniskt på senare år. Jag vet inte om det finns någon utanför Kina som ens försöker hinna ikapp, vilket är lite otäckt även om det ändå känns bra att ledaren är "lokal".

Lite trista med jobb-saker är att man inte riktigt vet vad man får säga, så det blir att säga nästan inget. Men det var ASML, vid deras huvudkontor i Eindhoven. Ingen gigantiskt sak i mängd arbete gjort, men ändå rätt kul när man greppade hur viktiga ASML faktiskt är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

TSMC har också deklarerat att det är betydligt dyrare att producera utanför Taiwan, i USA var det väl +50% (inkl de högre investeringskostnaderna)om jag kommer ihåg rätt.
Skall man ha flera sajter behöver man väl jämka sitt produktionskostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Man vet ju också att priserna på en nod sjunker rejält när den inte längre är ny, så är priset per transistor platt för första budgivningen, första året, eller något annat?

Jag hittade faktiskt inte om priset är baserat på lanseringsår, eller om det är aktuella priser.

Men med det sagt så stämmer tyvärr inte ens det längre, t ex 5/4nm ökade till och med i pris under några år, och wafer priset estimeras idag att bara ligga strax under lanseringspris.

Skrivet av 0cool:

dvs jag tror inte det är någon större risk för en eskalerande prisutveckling pga dyrare nod. Det är för många andra faktorer som betyder mycket mer för priset.

Alltså priserna har ju redan eskalerat Delvis pga detta, och delvis pga andra anledningar. Men som sagt, det drabbar lågmarginalsprodukter mycket hårdare, och kanske då framförallt prestandautecklingen för dessa produkter. För det är klart det har en påverkan när man gått från att waferpriset ökar en aning på nya noder, men erbjuder högre prestanda/kr, till att waferpriset nästan ökat med 4x från 28nm. Det finns en anledning till varför t ex vi ser att det släpps en dyrare "pro" modell av en konsoll några år efter lanering istället för en slim för halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Jag hittade faktiskt inte om priset är baserat på lanseringsår, eller om det är aktuella priser.

Men med det sagt så stämmer tyvärr inte ens det längre, t ex 5/4nm ökade till och med i pris under några år, och wafer priset estimeras idag att bara ligga strax under lanseringspris.

Äldre noder har stigit i pris periodvis ja, men jag tycker ju det visar att det styrs av efterfrågan. Äldre noder har ju rimligen inte plötsligt blivit dyrare att tillverka, eller har jag missat något? Det är ju efterfrågan på äldre noder från exempelvis elbilar och dylikt som rusat.

Skrivet av jefff:

Alltså priserna har ju redan eskalerat

Utan tvekan men det vekar ju helt oberoende av chipkostnaden tycker jag. Den är förstås en faktor någonstans men det verkar helt försumbart för slutpriset som vi kunder betalar på en rad produkter som borde påverkats rejält om nodpriset var viktigt i sammanhanget.

Kolla exempelvis priset på en iphone de senaste 5-10 åren. Platt och faktiskt sjunkande om man räknar med inflationen, trots att de tillverkas på den dyraste noden som det går att massproducera på varje år.

Samma med både intels (ok de byter ju sällan nod ) och AMD's processorer. Om något är priset sjunkande i faktiskt värde, inga tecken på prisökning från tillverkningen.

Just grafikkort har ju rusat markant, men det hände ju i princip bara under pandemin/kryptoboomen och är rätt platt efter det. AI-boomen håller liv i det men jag tror gamer-marknaden är rätt dränerad på pengar efter monsterpriserna på 3080ti, 4080/4090 etc, den stora massan har inte råd att göra såna köp regelbundet.

Nvidia uppgraderade nyss GeforceNow till 5080, det kanske är en liten hint om hur stor efterfrågan det är på såna chipp från annat håll?

Permalänk
Medlem

Kul... bara sälja allt nu och byta hobby. RIP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har själv gått i tankar kring att byta grafikkort och processor. 11400F och 3060 Ti börjar bli trötta i 1440p om man inte vill skruva ned inställningarna i botten, men ärligt talat så tycker jag inte att det är värt att uppgradera just nu, och hårdvara överlag känns riktigt tråkigt... och det efter ett intresse som har hållit i sig i snart 25 år.

Varför? Tja, delvis påverkar det att jag har rätt lite tid nu med fru, två barn och ett jobb som inte vill passa in i sitt 8 timmars spann. Men det är inte bara det... det är få spel som jag är intresserad av nu, men även om jag är intresserad av dem så kunde jag räkna upp dussintals gamla spel som jag också vill köra. De håller mig upptagen i tusentals timmar om jag så vill, så varför ska jag sätta 20 000kr på att köpa en ny dator, när jag kunde ha lika eller mera kul med att köra spela från 2015-2023 på min nuvarande dator för en spottstyver, eller köra emulatorer på riktigt gamla spel som jag missat eller saknar från barndomen?

Ny hårdvara och nya spel är helt enkelt otroligt dyrt för vad det ger i jämförelse med bara lite äldre grejer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum