Microsoft visar upp nya Onedrive för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, skillnaden är att jag får engagera mig och lägga tid på att både installera och lära mig en tredjepartsmjukvara. Har inga bilder som det innebär någon reell personlig förlust för mig att MS AI/ML-algoritmer processar heller, om de nu gjorde det och laddade upp innehållet till något MS-moln. 🤷‍♂️

Däremot hade Dropbox en default-inställning att ladda upp alla screenshots till en amerikansk server, vilket i praktiken innebar att information från bl.a. min internetbank automatiskt skickades utomlands. Tredjepartsprogramvaror är alltid mycket farligare, för där finns incitament att tjäna pengar på ett helt annat sätt än det gör för MS, som redan fått betalt minst en gång, att dessutom sno folks uppgifter med alla PR-problem det skulle innebära.

Hur somliga INTE begriper denna incitamentskontext övergår mitt förstånd, men det handlar väl helt enkelt om att välja att misstro somliga baserat på gamla fördomar snarare än utifrån en bedömning av deras faktiska handlingar. Exakt som rasism fungerar alltså.

Onedrive laddar väl också upp by default allt till amerikanska servrar?

Skillnaden är att tredjepartsmjukvaror, när de är opensource, är 110% mer tillförlitliga än microsoft än valfri annan. Microsoft _vet_ du kommer använda din data till deras förtjänst. En closedsource tredjemjukvara kanske kan göra det, och en opensource är det bara kolla i koden (och/eller förlita sig på att någon annan har gjort) för att veta om de gör det eller inte.
Likväl tredjepartsmjukvara är enklare att tillförlitligt spärra från att ha åtkomst till internet. Medan microsoft grejjer "Vi lovar vi kommer inte ladda upp din data nu när du blockat det i firewallen ;)" och så får de datan på ett eller annat vis ändå.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Håller med om att man exempelvis bör ha Onedrive, Icloud eller Google Photo påslaget i mobilen. Helst med någon slags komprimering så bilder och film i molnet inte tar så mycket plats. Om man tappar mobilen i marken och den dör är det guld värt med kopior av bilder etc, även med viss kvalitetsförlust.

Men däremot finns en absolut risk i att folk tror att saker är "säkerhetskopierade till molnet", och så börjar de flytta om och radera bilder lokalt i dator, mobil, på surfplattan, och så slutar det med att de efter 7 månader inte längre hittar sina bilder. Då ändringar och raderingar synkats. Det som motverkar detta är att folk inte orkar radera eller sortera saker längre, turligt nog kanske. Bara köper en mobil med mer lagring.

Att folk har mobiler med 128-512GB lagring och ligger kvar på typ 15GB molnlagring är en annan sak som ibland är svår att förstå. Jag betalar ett par tior per månad till Google, Apple och MS för att få...100GB lagring, men onedrive och speciellt icloud tycker jag inte är så stabilt att jag kan lita på det, vill ha allt även lokalt. Inser att jag gör som MS och Apple vill, men, det passar det jag använder datorerna och mobilerna till.

Vad gäller kompression:
Tror att med dagens kvalitet på kameror vet du nog om att du vill ha RAW-format på bilder/filmer ifall du behöver det. I alla övriga fall är dagens bildformat så bra att det är svårt att komprimera bättre med dagens teknik.

Vad gäller robustheten hos molnlagring: jag litar inte mindre på Apple eller Microsoft än jag skulle lita på de andra stora spelarna vid det här laget: Microsoft är väl en aning mer benägna att få problem med autentisering än de andra, men jag tror inte om någon av dem att risken för dataförlust är större än hos någon som har hand om sina bilder själv.

Med det sagt: jag förvarar personligen alla bilder i bästa tillgängliga format på min dator i tillägg till iCloud, och har backup av datorn plus backup av backupservern plus backup av backuperna av backupservern. Jag är dock skadad efter 25 år som sysadmin… 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi har alltid hjältar som Chris Titus m.fl. som försöker hjälpa oss vilsna själar:
https://github.com/ChrisTitusTech/winutil

Fördelen med Windows är att mycket faktiskt går att anpassa (om än bitvis lite undangömt).

Yes, till alla i tråden som tröttnat på tech-muppar som Bill Gates. Det första man ska göra är att köra Titus verktyget. Ger känslan av gamla Windows och bättre prestanda på köpet.

Funderar även att köra Windows Ltsc+Titus i laptopen jag planerar att köpa. Nackdelen med Ltsc är väl att den aldrig kommer att uppgraderas till 2H25 etc.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag är så OTROLIGT ointresserad av onedrive, och det fördubblades av MS senaste påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Funderar även att köra Windows Ltsc+Titus i laptopen jag planerar att köpa. Nackdelen med Ltsc är väl att den aldrig kommer att uppgraderas till 2H25 etc.

Det beror väl på användningsområdet om det är en för- eller nackdel.

LTSC för skrivbordet handlar väl i princip om att Microsoft även underhåller en skrivbordsversion tillsammans med varje släpp av Windows Server.
Så det är några år mellan släppen och jämförelsevis långt underhåll av varje version. Och inga "feature updates", bara månatliga buggfix/säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför ska allt skit microshit hittarpå köras i fullskärm och vara fula och ickefungerade? Lärde de inte sig något efter windows 8-startmenyskitsidan?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Nu till viktigaste frågan, går det att avinstallera enkelt?

Det första jag gör vid en ominstallation av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi har alltid hjältar som Chris Titus m.fl. som försöker hjälpa oss vilsna själar:
https://github.com/ChrisTitusTech/winutil

Fördelen med Windows är att mycket faktiskt går att anpassa (om än bitvis lite undangömt).

Det går också bra att bara trycka på "Avinstallera" ifall det nu skulle bli för jobbigt att köra christitus för vilsna själar 😊

Permalänk

Hatar verkligen OneDrive det första jag gör är att avaktivera det för den drar så sjukt mycket bakgrundsresurser från processorn helt onödigt i min mening samma sak gäller Co-Pilot. Läser man om varför folks Windows 11 upplevelse är slö allmänt om man scrollar runt i utforskaren är det oftast för dessa är påslagna. Har backup på mina bilder på en backuphårddisk och det räcker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zakru:

Det går också bra att bara trycka på "Avinstallera" ifall det nu skulle bli för jobbigt att köra christitus för vilsna själar 😊

Det känns för lätt!

OneDrive har tidigare varit krångligt att få bort helt, men givetvis bra om det går lättare nu. Har fortfarande mardrömmar av att försöka bli kvitt Cortana här, men även det är ett minne blott (finns dock kvar fragment) i senare Windows-versioner.