Jo, skillnaden är att jag får engagera mig och lägga tid på att både installera och lära mig en tredjepartsmjukvara. Har inga bilder som det innebär någon reell personlig förlust för mig att MS AI/ML-algoritmer processar heller, om de nu gjorde det och laddade upp innehållet till något MS-moln. 🤷♂️
Däremot hade Dropbox en default-inställning att ladda upp alla screenshots till en amerikansk server, vilket i praktiken innebar att information från bl.a. min internetbank automatiskt skickades utomlands. Tredjepartsprogramvaror är alltid mycket farligare, för där finns incitament att tjäna pengar på ett helt annat sätt än det gör för MS, som redan fått betalt minst en gång, att dessutom sno folks uppgifter med alla PR-problem det skulle innebära.
Hur somliga INTE begriper denna incitamentskontext övergår mitt förstånd, men det handlar väl helt enkelt om att välja att misstro somliga baserat på gamla fördomar snarare än utifrån en bedömning av deras faktiska handlingar. Exakt som rasism fungerar alltså.
Onedrive laddar väl också upp by default allt till amerikanska servrar?
Skillnaden är att tredjepartsmjukvaror, när de är opensource, är 110% mer tillförlitliga än microsoft än valfri annan. Microsoft _vet_ du kommer använda din data till deras förtjänst. En closedsource tredjemjukvara kanske kan göra det, och en opensource är det bara kolla i koden (och/eller förlita sig på att någon annan har gjort) för att veta om de gör det eller inte.
Likväl tredjepartsmjukvara är enklare att tillförlitligt spärra från att ha åtkomst till internet. Medan microsoft grejjer "Vi lovar vi kommer inte ladda upp din data nu när du blockat det i firewallen ;)" och så får de datan på ett eller annat vis ändå.