TP-link börjar testa Wifi 8

Permalänk
Melding Plague

TP-link börjar testa Wifi 8

Wifi 7 blir allt vanligare i våra hem, men det stoppar inte nätverksbranschen att börja testa framtidens trådlösa nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Standarden ska vara spikad September 2028, så det är nog ett par år kvar innan vi får se enheter på marknaden dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Standarden ska vara spikad September 2028, så det är nog ett par år kvar innan vi får se enheter på marknaden dock.

Några t.o.m.?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Just Wifi brukar ju lanseras enheter från draft-spec väldigt långt innan den är 100% spikad.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande det mesta hemma hos oss kör WiFi 5 samt någon enstaka pryl med WiFi 6E.

Sitter still i båten och panikpatchar min gamla router vid behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Några t.o.m.?

Det brukar komma enheter innan det är helt klart. Ett år innan är inte otänkbart.

Skrivet av Nioreh83:

Just Wifi brukar ju lanseras enheter från draft-spec väldigt långt innan den är 100% spikad.

Därför jag skrev "ett par" istället för "tre" år.

Skrivet av walkir:

Tror fortfarande det mesta hemma hos oss kör WiFi 5 samt någon enstaka pryl med WiFi 6E.

Sitter still i båten och panikpatchar min gamla router vid behov

Jag kör fortfarande Wifi 5 också, men börjar bli dags för byta till Wifi 7 nu när mina Unifi-APs har väldigt glest mellan uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag kör fortfarande Wifi 5 också, men börjar bli dags för byta till Wifi 7 nu när mina Unifi-APs har väldigt glest mellan uppdateringarna.

Jag har TP-Link Deco P7 som är EOL, men dessa går fint att uppdatera med mjukvaran för Deco M5 mha en liten hexeditor

Permalänk
Medlem

*Puh* Skönt man inte är ensam om att fortfarande köra Wifi 5

Permalänk
Medlem

Jag har 11ac (wifi 5?) och känner noll behov av något bättre, det används ändå bara till mobiler och plattor. 🤷

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kan inte se gemene man behöva mer än ett wifi 6e meshnätverk. Fördelen jag ser med wifi 8 är för dem som inte vill ha mesh

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch 2
Ljud: Steelseries Nova Pro Wireless, LS50 Meta, AUDIOPHONICS HPA-S500ET, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Jag har 11ac (wifi 5?) och känner noll behov av något bättre, det används ändå bara till mobiler och plattor. 🤷

Samma här, kör trådat till de enheter som är stationära.

Men kraven på snabb hastighet för mobila enheter kan ju komma att öka framledes. Tänker då på streaming av spel som exempel.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Är det någon som faktiskt använder dessa snabba nätverk? jag klarar mig bra på mitt gamla 2,4ghz nätverk och jag bor i hus, gaming datorn är såklart kabel kopplad men resten klarar sig bra på 2,4ghz och har aldrig känt att det behövs mer. Har unifis ap's som nog böjar närma sig 15 år nu.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Wifi har ett tag kört med att de udda numren ökar den teoretiska hastigheten och de jämna ser till att man i praktiken kommer närmare det teoretiska taket. Fullt logiskt om det här då gör att man kan utnyttja lite mer av den teoretiska prestandan.

Problemet med att uppgradera sig vidare är väl mest att det idag är så mycket som vill använda Wifi och inte uppgraderas. Visst sjutton är det OK med 802.11n (Wifi 4) för nån liten smarta hemmet-pryl, men man kan ju inte köra OFDMA då.

(Kör Wifi 6E hemma, men skillnaden mot Wifi 5 i stugan är inte direkt mätbar. Dock är det trådat vid skrivbordet hemma där jag oftast sitter, och det är ju snabbare så klart).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det någon som faktiskt använder dessa snabba nätverk? jag klarar mig bra på mitt gamla 2,4ghz nätverk och jag bor i hus, gaming datorn är såklart kabel kopplad men resten klarar sig bra på 2,4ghz och har aldrig känt att det behövs mer. Har unifis ap's som nog böjar närma sig 15 år nu.

Jag som bor i lägenhet märker stor skillnad. 2.4Ghz-bandet är smockfullt, räckvidden är för stor så man störs ut av alla grannar. Bläddrar man bland nätverken så får man upp typ 100 ssidn. Alla som bor i lägenhet borde ställa ner sin signalstyrka så hade det blivit bättre för samtliga. Det finns ingen anledning att sända så de på andra sidan gatan når ens wifi

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Sötast

Jag som precis beställt en ny wifi6 router!

Med tanke på att modeller som har nåtsånär vettig hårdvara snart kostar en halv månadslön så är det ju inte riktigt så att man vill lägga 2500:- på en wifi7 router. Teknologin är säkert grym, men gissar på att "teknikskatten" är 3/4 av priset eller något med tanke på att det gick ypperligt att köpa top tier routers för 500:- för bara 10 år sen hmm...

Permalänk
Medlem

Relaterat: Finns det hörlurar nu som går på wifi?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

vadå vanligare med wifi 7?

Jag vet ingen som använder wifi 7.
Eller så har dom inte berättat. Eller helt ointressant. Bara det funkar ^^

Har själv en sjyst tp-link med wifi 6 som gick på 420kr.
Hur bra som helst

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Haha, har ett helt gäng wifi4 prylar (homepods, vitvaror osv)

Men ser fram emot att wifi7 kapabla prylar blir mainstream så man kan börja drömma om wifi8… (enda wifi7 jag har så här långt är min ps5 pro och min iphone)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag hade varit mer sugen att uppgradera till de senaste wifi-versionerna om det inneburit en märkbar förbättring i vardaglig användning, dvs räckvidd och stabilitet.

Lägga extra tusenlappar på meningslösa Gbit-hastigheter i vardagsrummet bredvid routern, men sen fortfarande kass anslutning så fort man kommer två rum bort eller går ett par steg ut i trädgården? Nya wifi 6-routern är ju snäppet sämre än den gamla med wifi 5.

Visst, jag kanske borde satt upp ett mesh i huset, men jag tycker inte det borde behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte ens börjat använda wifi7 ordentligt än, men allt här hemma är trådlöst och det är trevligt med bra fart trådlöst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

100% ointressant för dom flesta så länge en router eller ett paket Mesh kostar som det gör idag med Wifi7.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Köper bara ny router när gamla går sönder (WiFi "4" täckte mina behov) men det är väl bra att när det väl blir dags så har det i alla fall hänt något med tekniken.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

De första Wifi 7-produkterna nådde marknaden 2023 med höga prislappar, men har med tiden sjunkit till lite mer rimliga nivåer.

Men det måste ha varit Wifi 7 draft enheter.

Sweclockers postade en nyhet i början av 2024
Wifi 7 certifieras – nu börjar racet
"Wi-Fi Alliance har i samband med CES-mässan officiellt lanserat den slutgiltiga versionen av 802.11be, mer känd som Wifi 7."

Lite sugen är man på att uppgradera till Wifi 7.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag vet inte om alla Wifi 7 Routrar/Accesspunkter/Enheter har stöd för det.
Men något som jag tycker är smart med Wifi 7 är möjligheten att använda flera frekvensband.
Alltså att kommunikationen mellan Router/Accesspunkt och enhet kan använda flera frekvensband samtidigt och även sköta det automatiskt.

Att man inte manuellt behöver välja mellan Mitt-Wifi-24 eller Mitt-Wifi-5 eller vad man nu döper de till.

Skrivet av Tauri85:

802.11ac only specifies operation in the 5 GHz band. Operation in the 2.4 GHz band is specified by 802.11n.

Så om man har en Wifi 5 (802.11ac) router,
Om man kör några enheter på 2.4GHz bandet så blir det att dessa enheter körs på 802.11n (Wifi 4) istället.

Men 802.11n (Wifi 4) var en stor förbättring mot tidigare Wifi standarder på 90-talet och tidigt 2000 tal.
Så det är väl inte katastrof att köra Wifi 4 till mindre krävande enheter.

Men Wifi 6/6E/7 har förbättringar för alla tillgängliga frekvensband.

Permalänk

De flesta har nog mer ut av att köpa en äldre och billigare accesspunkt per rum kopplat med vanlig ethernet till en switch och/eller router om man inte är väldigt trångbodd. Alla de där fina höga modulationerna som körs för att nå de utannonserade hastigheterna kräver i princip line of sight, bra snr och bra signalstyrka och väldigt lite interferens.

För mig är det knappast aktuellt att köpa nya wifi 8 eller wifi 7 produkter. Köpte precis en Mikrotik rb5009 poe router och en cAP AX. Tyckte det var långt mer än tillräckligt för en handfull klienter som är mobiler och laptops i ett hem.. Om jag skulle uppgradera idag, skulle det vara med en eller två access punkter till, om det är wifi6, 7, eller 8 är mindre viktigt!

Och trådlösa mesh system må vara smidiga, men det är att skjuta sig själv i foten prestandamässigt!

Permalänk
Medlem

oj då och jag som e kvar på wifi 6, vilket för övrigt jag är väldigt nöjd med (kommer upp i 47mb nerladdning, med kabel kommer upp i 73mb/s)

tycker det går lite för snabbt nu

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag som bor i lägenhet märker stor skillnad. 2.4Ghz-bandet är smockfullt, räckvidden är för stor så man störs ut av alla grannar. Bläddrar man bland nätverken så får man upp typ 100 ssidn. Alla som bor i lägenhet borde ställa ner sin signalstyrka så hade det blivit bättre för samtliga. Det finns ingen anledning att sända så de på andra sidan gatan når ens wifi

Håller med men då krävs det nog en ratt man kan justera styrkan med typ volymkontroll. Inte många som går in och ändrar i routerns inställningar. Man skruvar lite på ratten tills man hittar en stabil inställning. Ratten ska inte heller ha några markeringar för då kör alla på max iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

oj då och jag som e kvar på wifi 6, vilket för övrigt jag är väldigt nöjd med (kommer upp i 47mb nerladdning, med kabel kommer upp i 73mb/s)

tycker det går lite för snabbt nu

Jag är också kvar på WiFi 6.. tyckte det var futuristiskt med WiFi 6 imho..

Kör Asus Zen XT8 mesh.. 2st.. 200m2 tvåplan och får ut 500/500 via WiFi på datorn (har 500/500 fiber).. enda störiga är att jag glömt lösenordet till appen och då måste jag nollställa mesh-noderna.. palla lixom 🤣

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja när jag bodde i lägenhet fick man lägga sig på en kanal med få användare så man slapp eventuella störningar så där kan det göra skillnad att använda ett helt annat band.

Skrivet av Mindfighter:

Inte ens börjat använda wifi7 ordentligt än, men allt här hemma är trådlöst och det är trevligt med bra fart trådlöst.

Trådlöst har blivit betydligt bättre på senare år men är fortfarande rätt långt ifrån trådat, speciellt vad gäller latens.

Skrivet av GuessWho:

Men det måste ha varit Wifi 7 draft enheter.

Sweclockers postade en nyhet i början av 2024
Wifi 7 certifieras – nu börjar racet
"Wi-Fi Alliance har i samband med CES-mässan officiellt lanserat den slutgiltiga versionen av 802.11be, mer känd som Wifi 7."

Lite sugen är man på att uppgradera till Wifi 7.

Jag vet inte om alla Wifi 7 Routrar/Accesspunkter/Enheter har stöd för det.
Men något som jag tycker är smart med Wifi 7 är möjligheten att använda flera frekvensband.
Alltså att kommunikationen mellan Router/Accesspunkt och enhet kan använda flera frekvensband samtidigt och även sköta det automatiskt.

Att man inte manuellt behöver välja mellan Mitt-Wifi-24 eller Mitt-Wifi-5 eller vad man nu döper de till.

802.11ac only specifies operation in the 5 GHz band. Operation in the 2.4 GHz band is specified by 802.11n.

Så om man har en Wifi 5 (802.11ac) router,
Om man kör några enheter på 2.4GHz bandet så blir det att dessa enheter körs på 802.11n (Wifi 4) istället.

Men 802.11n (Wifi 4) var en stor förbättring mot tidigare Wifi standarder på 90-talet och tidigt 2000 tal.
Så det är väl inte katastrof att köra Wifi 4 till mindre krävande enheter.

Men Wifi 6/6E/7 har förbättringar för alla tillgängliga frekvensband.

När jag är hemma hos svärföräldrarna får jag upp 2 st wifi symboler att jag har wifi i telefonen och där är de döpta till samma sak både 2,4 och 5ghz. Såvitt jag vet har det bara någon gammal router de fick med eller kanske det bara syns 2 men inte båda kan användas?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av daroge:

Håller med men då krävs det nog en ratt man kan justera styrkan med typ volymkontroll. Inte många som går in och ändrar i routerns inställningar. Man skruvar lite på ratten tills man hittar en stabil inställning. Ratten ska inte heller ha några markeringar för då kör alla på max iaf.

Där jag bor har ingen av mina grannar ens orkat gå in och kolla hur spektrumet nyttjas. 2.4Ghz är helt hopplöst sett till hur spektrumet nyttjas. På 5Ghz trängs 20-30 nätverk. På två kanaler. Utom mitt som ligger på en tredje. Jag var den enda som orkade ta reda på vilka frekvenser som var minst nyttjade.

Jag ogillar att låta raljerande, men (ointresserat) folk behöver inte en tx power inställning. De skulle behöva att någon form av kontroll byggs in i wifi standarden, kanske med en smalbandig kontrollkanal så allas olika accesspunkter kan komma överenns om att frekvenser och uteffekter Och att klienter och accesspunkter automatiskt effektreglerar och inte sänder starkare än de behöver. Kanske redan finns sådan kontroll? Så fort folk har ett reglage kommer det vridas till 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fd-enjoyer:

Där jag bor har ingen av mina grannar ens orkat gå in och kolla hur spektrumet nyttjas. 2.4Ghz är helt hopplöst sett till hur spektrumet nyttjas. På 5Ghz trängs 20-30 nätverk. På två kanaler. Utom mitt som ligger på en tredje. Jag var den enda som orkade ta reda på vilka frekvenser som var minst nyttjade.

Jag ogillar att låta raljerande, men (ointresserat) folk behöver inte en tx power inställning. De skulle behöva att någon form av kontroll byggs in i wifi standarden, kanske med en smalbandig kontrollkanal så allas olika accesspunkter kan komma överenns om att frekvenser och uteffekter Och att klienter och accesspunkter automatiskt effektreglerar och inte sänder starkare än de behöver. Kanske redan finns sådan kontroll? Så fort folk har ett reglage kommer det vridas till 11.

Andra problemet är att de defaultar till 80mhz kanalbredd eller ännu mer helt i onödan.

Köpte en ap med 6gh bandet och är fortfarande ensam där.

Visa signatur

CCNP