Rekommendation på moderkort för AM5 med diagnos-LED

Permalänk
Medlem

Rekommendation på moderkort för AM5 med diagnos-LED

Jag tittar på moderkort och letar efter något AM5 med diagnos-LED eller vad det kallas. Till exempel så kallar MSI det EZ DIGI-DEBUG LED och ASUS kallar det Q-CODE. Eftersom det har räddat mig eller i alla fall gjort det mycket enklare de gånger jag har haft problem med min nuvarande dator skulle jag vilja ha det även på ny dator. Det är lite besvärligt/omöjligt att filtrera på hos prisjämförelsesiter och butiker. Det verkar som om det är i de lite högre prissegmenten som dessa finns och jag antar att alla övriga features man "behöver" finns på alla oavsett vilket man väljer.
Spelar det någon roll vilket chipset man väljer?
Några rekommendationer på vilket moderkort jag borde titta på?
Jag tycker att MSI MPG B850 Edge Ti WIFI verkar se bra ut och tillhöra de lite mindre dyra alternativen.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du filtrerar på allt annat först och sen kollar på vilka av de som finns kvar som har debug led?

Chipset kan ha betydelse om du ska köra många komponenter, t.ex. många m.2 nvme ssd:er. AMD listar skillnaderna här; https://www.amd.com/en/products/processors/chipsets/am5.html

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Skrivet av johho:

Jag tittar på moderkort och letar efter något AM5 med diagnos-LED eller vad det kallas. Till exempel så kallar MSI det EZ DIGI-DEBUG LED och ASUS kallar det Q-CODE. Eftersom det har räddat mig eller i alla fall gjort det mycket enklare de gånger jag har haft problem med min nuvarande dator skulle jag vilja ha det även på ny dator. Det är lite besvärligt/omöjligt att filtrera på hos prisjämförelsesiter och butiker. Det verkar som om det är i de lite högre prissegmenten som dessa finns och jag antar att alla övriga features man "behöver" finns på alla oavsett vilket man väljer.
Spelar det någon roll vilket chipset man väljer?
Några rekommendationer på vilket moderkort jag borde titta på?
Jag tycker att MSI MPG B850 Edge Ti WIFI verkar se bra ut och tillhöra de lite mindre dyra alternativen.

Inte heller jag kan leva med det utan. Kör själv MSI X670E Carbon med LED-debug. Har hjälpt mig flera gånger!

Det finns inga prisjämförelsesiter som har led-debug som filter. Du får helt enkelt gå till varje moderkortstillverkare och spana in deras modellserier och se vilka som har led-debugs.

Permalänk
Medlem

Fråga den hjälpsamma personalen hos Inet.. eller ett mejl dit, är väl enklast...

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI och det kan du köpa för strax under 2000 kr, hur mycket möjligheter att ställa in som helst.

Men som redan nämnts så hänger ju moderkortet lite på vilka/hur många komponenter du tänkt köra.

Ska du som jag bara ha 1 st nvme och bara ha en gaming pc är det där kortet väldigt dyrt för egentligen inget extra om du inte prompt vill ha ett vitt moderkort då.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | Asus TUF Gaming B850-PLUS | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000 | Corsair 5000D | Freezer III Pro 420MM