Säkerhetsbrist i många Framework-datorer

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetsbrist i många Framework-datorer

Kvarglömt utvecklarverktyg i UEFI-mjukvaran kan ställa till det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att det redan finns en fix från Framework.

Själv undviker jag däremot fortfarande Secure Boot, då det mest ställer till det för mig.

Vill kunna boota vad jag vill på mina egna datorer!

Permalänk
Medlem

Säkerhetsrisker kommer alltid att finnas, det viktiga är att man tar dem på allvar och bemöter dem på ett bra sätt. Framework får pluspoäng här.
Trist att bleepingcomputer inte verkat sökt dem för kommentar, kan kännas lämpligt vid en artikel likt denna.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att Framework tagit rapporten seriöst och redan släpps en uppdatering för de berörda modellerna

Permalänk
Skrivet av RadicallyBased:

Säkerhetsrisker kommer alltid att finnas, det viktiga är att man tar dem på allvar och bemöter dem på ett bra sätt. Framework får pluspoäng här.
Trist att bleepingcomputer inte verkat sökt dem för kommentar, kan kännas lämpligt vid en artikel likt denna.

Bra skrivit. Man bör utgå ifrån att det finns säkerhetsrisker på det mesta och arbeta utifrån detta.
Ha bra koll på ens dator, både vad man installerar och var man lämnar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra skrivit. Man bör utgå ifrån att det finns säkerhetsrisker på det mesta och arbeta utifrån detta.
Ha bra koll på ens dator, både vad man installerar och var man lämnar den.

Samt vad som kan hända ifall datorn blir stulen. Har sett alltför många datorer helt utan säkerhet (i mina ögon) med känslig information på diskarna. Ofta sparade lösenord till "allt" helt öppet i webbläsare m.m.

Själv undviker jag att vara inloggad överallt, sparar inget känsligt lokalt samt ser till att ha lösenord för BIOS, användare etc.

Inget 100% skydd, men försvårar förhoppningsvid uppstart från exempelvis främmande USB-minne.

Går väl fortfarande att nollställa lösenord på 5 sekunder i Windows 11 mha att skriva till registret? Bitlocker och Secure Boot är bara skydd på en låst dator vad jag vet.