fyrfackskärl, Sopsortering med kraftig obalans i de olika facken?

Permalänk
Medlem

fyrfackskärl, Sopsortering med kraftig obalans i de olika facken?

Ok, en kanske lite udda rubrik men har stört mig på detta ett tag nu och kan inte låta bli att undra om jag är obalanserad eller om det är en helt vanlig situation och sopkärlen är dåligt proportionerade?

Jag flyttade för en tid sedan till en bostad med två fyrfackskärl för sopsortering, dvs, jag har två egna soptunnor som jag sorterar mina sopor i. Det finns två storlekar att välja på: 240 liters soptunnor för singlar/små familjer (det alternativet jag har) eller 370 liters soptunnor.

Ena soptunnan, med fack för bland annat matrester och grovsopor/brännbart töms varannan vecka, medans den andra bland annat har fack för plastförpackningar och kartong och den töms var fjärde vecka och det är här jag börjar notera en viss obalans.

Jag slänger väldigt lite mat och om producerar knappt några grovsopor heller, så den tunnan som töms varannan vecka har i bästa fall ett par ensamma påsar i botten. Däremot verkar extremt stora mängder av vad jag konsumerar komma i kartonger: Mjölk, juice, blåbärssoppa, yogurt, flingor, Dafgårds lasagne (äter kanske lite för mycket frysta maträtter...) osv, så tunnan som töms var fjärde vecka är allt som oftast full redan efter bara ett par veckor, men bara kartong-facket är fullproppat de övriga facken brukar även de ha gott om plats när den tunnan väl töms.

Och för att påminna: jag bor själv, även om jag har det lilla kärlet så borde det åtminstone fungera även för hushåll med ett par personer och ändå fyller jag ofta kartong-facket långt före det är dags för tömning, hur hade det sett ut om det var ett par, eller en mindre familj?

Nu är det inte hela världen eftersom jag har en sorteringsanläggning mellan mig och mataffären så när kartong-facket är överfullt tar jag ibland med mig överflödet när jag åker och handlar och passar på att slänga det där istället.

Är det bara jag som producerar oproportionerligt mycket kartong-avfall och tenderar ha nästan tomma fack i mina soptunnor förutom ett fack som är överfullt med kartong eller ser det likadant ut för andra? Kanske ni har någon annan kategori som ni överproducerar?

Jag skulle givetvis kunna byta till 370 liters kärl men då skulle de övriga facken se ännu mer tragiskt tomma ut vid varje tömning

Permalänk
Medlem

Sopkärlen är olika i olika delar av landet, i olika kommuner.

Här i Helsingborg ser det ut såhär om man har fyrfackskärl;

Kärl1: Restavfall och pappersförpackningar i de stora facken, matavfall och färgat glas i de två mindre facken.

Kärl2: Tidningar och plastförpackningar i de två stora facken, metall och ofärgat glas i de två mindre facken.

Vi är två vuxna med två tonårsbarn på halvtid.
De fack som brukar bli fulla hos oss är plast, pappersförpackningar och matavfall, resten är aldrig ens halvfulla.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kärl1: Restavfall och pappersförpackningar i de stora facken, matavfall och färgat glas i de två mindre facken.

Kärl2: Tidningar och plastförpackningar i de två stora facken, metall och ofärgat glas i de två mindre facken.

De fack som brukar bli fulla hos oss är plast, pappersförpackningar och matavfall, resten är aldrig ens halvfulla.

Ok, om ni har samma som vi att Kärl 1 töms oftare än Kärl 2 hade jag definitivt föredragit eran fördelning av facken framför hur det ser ut här (Svenljunga kommun).

Samtidigt känns det lite märkligt att matavfalls-facket är litet, även om det inte vore ett problem för mig som slarvar mycket med maten inser jag att de som faktiskt är bättre på att laga mat och har större familj kan fylla upp matavfalls-facket ganska snabbt om det är ett av de små facken (åtminstone om det ser ut som här, där de mindre facken verkligen är mycket mindre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Ok, om ni har samma som vi att Kärl 1 töms oftare än Kärl 2 hade jag definitivt föredragit eran fördelning av facken framför hur det ser ut här (Svenljunga kommun).

Samtidigt känns det lite märkligt att matavfalls-facket är litet, även om det inte vore ett problem för mig som slarvar mycket med maten inser jag att de som faktiskt är bättre på att laga mat och har större familj kan fylla upp matavfalls-facket ganska snabbt om det är ett av de små facken (åtminstone om det ser ut som här, där de mindre facken verkligen är mycket mindre).

Kärl 1 varannan vecka, kärl 2 var fjärde vecka hos oss.

De mindre facken är inte små, men de är något mindre än de andra då det är insatser som hängs upp inne i tunnan och de går inte hela vägen ner till botten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Sjukt att det inte är standardiserat över landet.

Jag har ett kärl för matrester, ett för restavfall och ett fyrfacks för plast, kartong, färgat glas och ofärgat glas.
Varannan vecka för de första två, tror det är var fjärde vecka för fyrfacks.
Sen har vi ett litet kärl för metall också, tror det är varanann månad på den (eller 8 veckor kanske?).

Plast är i regel det enda som blir fullt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag avundas inte era kärl... Dock förstår jag inte hur ni inte fyller kartong mer? Man simmar ju idag i kartonger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

De nya sopkärlen framstår mest som ännu ett exempel på förändring för förändringens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Ok, en kanske lite udda rubrik men har stört mig på detta ett tag nu och kan inte låta bli att undra om jag är obalanserad eller om det är en helt vanlig situation och sopkärlen är dåligt proportionerade?

Jag flyttade för en tid sedan till en bostad med två fyrfackskärl för sopsortering, dvs, jag har två egna soptunnor som jag sorterar mina sopor i. Det finns två storlekar att välja på: 240 liters soptunnor för singlar/små familjer (det alternativet jag har) eller 370 liters soptunnor.

Ena soptunnan, med fack för bland annat matrester och grovsopor/brännbart töms varannan vecka, medans den andra bland annat har fack för plastförpackningar och kartong och den töms var fjärde vecka och det är här jag börjar notera en viss obalans.

Jag slänger väldigt lite mat och om producerar knappt några grovsopor heller, så den tunnan som töms varannan vecka har i bästa fall ett par ensamma påsar i botten. Däremot verkar extremt stora mängder av vad jag konsumerar komma i kartonger: Mjölk, juice, blåbärssoppa, yogurt, flingor, Dafgårds lasagne (äter kanske lite för mycket frysta maträtter...) osv, så tunnan som töms var fjärde vecka är allt som oftast full redan efter bara ett par veckor, men bara kartong-facket är fullproppat de övriga facken brukar även de ha gott om plats när den tunnan väl töms.

Och för att påminna: jag bor själv, även om jag har det lilla kärlet så borde det åtminstone fungera även för hushåll med ett par personer och ändå fyller jag ofta kartong-facket långt före det är dags för tömning, hur hade det sett ut om det var ett par, eller en mindre familj?

Nu är det inte hela världen eftersom jag har en sorteringsanläggning mellan mig och mataffären så när kartong-facket är överfullt tar jag ibland med mig överflödet när jag åker och handlar och passar på att slänga det där istället.

Är det bara jag som producerar oproportionerligt mycket kartong-avfall och tenderar ha nästan tomma fack i mina soptunnor förutom ett fack som är överfullt med kartong eller ser det likadant ut för andra? Kanske ni har någon annan kategori som ni överproducerar?

Jag skulle givetvis kunna byta till 370 liters kärl men då skulle de övriga facken se ännu mer tragiskt tomma ut vid varje tömning

Nej, du är inte ensam om att producera mycket kartong-avfall. Jag lever i princip på dafgårds och sen blir det ju massa kartong när man handlar från nätet.
Jag bor nu i lägenhet men sorterar kartongerna. Den kassen blev full ganska snabbt så jag fick springa ner till sophuset stupikvarten, så jag har börjat riva dem i småbitar så det får plats mycket mera i kassen. Funderade ett tag på att krossa glasburkar, ölflaskor också, men tänkte att det blir nog lite vasst till slut

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Kartong och plastförpackningar blir det mycket av.

Permalänk
Medlem

Plattar du inte ihop kartongerna före du slänger dom ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

[...]
[...]

Än så länge funkar ju det ta att ta med sig förpackningarna till en ÅV-station men frågan är om de blir kvar när det blir lag på att kommunerna skall erbjuda fastighetsnära insamling. Förmodligen har inte alla hushåll tillgång till flerfackskärl än och därför finns stationerna kvar.

Men jag håller med, det blir enormt mycket kartong och plast så det blir spännande att se om de nya kärlen räcker eller om man skall behöva åka till ÅVC även med sånt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Plattar du inte ihop kartongerna före du slänger dom ?

Jodå, men även tillplattade tetrapak förpackningar tar förvånansvärt mycket plats och större kartonger, redan i storleksordningen med kartongerna för frukostflingor, är för stora att lägga i sopkärlet om man bara plattar ihop dem så då måste man vika dem minst en gång men en kartong som man vikt ihop kommer nästan garanterat veckla ut sig själv och då tar den ändå massa plats.

Sedan går det säkerligen använda mer våld och trycka ihop sakerna mer än jag gör men samtidigt vet jag inte hur mycket jag vågar ta i när jag trycker ner kartongerna i sopkärlet innan det finns risk att de så klämmer ut åt sidorna och låser fast sig i varandra så att de inte åker ut vid soptömningen. Mycket möjligt att jag är överförsiktig här men jag är ny på det här med sopkärl så vet inte hur mycket man vågar klämma ned i facket

Jag stevar som en kråka
Permalänk
Skrivet av zarkov:

Än så länge funkar ju det ta att ta med sig förpackningarna till en ÅV-station men frågan är om de blir kvar när det blir lag på att kommunerna skall erbjuda fastighetsnära insamling. Förmodligen har inte alla hushåll tillgång till flerfackskärl än och därför finns stationerna kvar.

Men jag håller med, det blir enormt mycket kartong och plast så det blir spännande att se om de nya kärlen räcker eller om man skall behöva åka till ÅVC även med sånt.

De kommer försvinna men ryktas iaf om att wellpapp kommer stå kvar i vissa områden. Då de tömmer så sällan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Den designen blir man avis på.

Vi har iställlet

Kärl1: Restavfall och matavfall i de stora facken, tidningar och ofärgat glas i de två mindre facken.

Kärl2: Papp och plastförpackningar i de två stora facken, metall och färgat glas i de två mindre facken.

Kärl ett töms varann vecka, kärl2 var fjärde. Hade lätt kunnat byta på det då vi producerar mycket mer Papp och plast än restavfall och mat men de kärl1 töms väl ofta pga lukt och hygien.

Angående de "små" facken är de sjukt överdrivna, hade lätt kunnat dra ner de till en fjärdedel, framför allt metall och ofärgat glas för att ge mer plats åt papp och plast

Permalänk

Det blir spännande och se hur det blir i hyresrätter där vissa tror att precis allt som får plats i en soptunna kan slängas i en sådan vara i denna. Jag har sett bildäck med fälg och lite annat. En kort utbildning för dessa till kommande 4 fack/kärl sortering behövs.

Annars så har olika personer olika behov, det stora problemet är snarare mindrefokus på urpsrungsproblemet behöver allt vara så otroligt förpackat och ska de skicka med papper som ingen läser?

Permalänk
Medlem

Sundsvalls kommun har valt en annan väg. Sedan tidigare har en normal villa en 190L tunna för restavfall och en 140L för mat. Under 2026 kommer de dela ut två tunnor till, varsin 140L tunna för plast resp. pappersförpackning. Tidningspapper, glas och metall kommer vi få fortsätta åka till återvinningsstationen med. Hur ofta det kommer vara tömning före de olika kärlen vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Våran kommun har börjat erbjuda ett 3e kärl på 370 L som bara är för papp och plast. Det töms var 4e vecka och kostar 200 kr/år. Tog det direkt, så värt det.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Lika frustrerande varje gång när jag köpt mazariner då förpackningen är av "metall" och då måste jag gå 100 meter extra till ett annat område för att sopsortera och kasta.

Tänker tillbaka då jag som barn tillbringade mycket tid hos min farmor och farfar som bodde långt ut på landsbygden/slutet av byvägen och hur man gjorde förr i tiden med sopor. Dom hade under diskbänken en "slask hink" det var matavfallet och när den var full gick han alltid till samma plats och tömde den. Allt annat eldade han upp.

Konstigt är att vissa kommuner i landet delar ut gratis matavfalls påsar medans andra inte gör det, undrar vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Sopsortering som vissa kommuner och hyresvärdar tänkt sig matchar inte alls med verkligheten. Vi har enormt med plats för brännbart och "komposterbart" avfall, men vi producerar extremt lite av dessa (egen trädgårdskompost). Plast och pappersförpackning däremor blir det stora mängder av, men det måste vi släpa med oss ett par km till samhället.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vi har samma system fast den med restavfall har tidningar i ett litet fack och matavfall i en stor.
Andra kärlet har pappersförpackningar och plast i stora.

Innan vi fick barn så kunde man eventuellt fylla restavfall. Men annars var det alltid pappersförpackningar och ibland plast som blev helt fulla. Nu med bebis och alla blöjor så fyller man restavfall innan tömning, tur man kan åka in till returpunkten obegränsat och nu även obemannat numera. Annars hade man fått slänga restavfall hos släkt och vänner.

Metall och glas är aldrig mer än halvfulla. Matavfall och tidningar är lite bottenskrap typ bara.

Då töms restavfall varannan vecka och den med pappersförpackningar och plast var 4e vecka.

Skrivet av PierreB:

Våran kommun har börjat erbjuda ett 3e kärl på 370 L som bara är för papp och plast. Det töms var 4e vecka och kostar 200 kr/år. Tog det direkt, så värt det.

Vilken lyx! Här kunde vi bara välja oftare tömning vilket var betydligt dyrare. Men då töms båda kärlen visserligen.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Sopsortering som vissa kommuner och hyresvärdar tänkt sig matchar inte alls med verkligheten. Vi har enormt med plats för brännbart och "komposterbart" avfall, men vi producerar extremt lite av dessa (egen trädgårdskompost). Plast och pappersförpackning däremor blir det stora mängder av, men det måste vi släpa med oss ett par km till samhället.

Så med en trädgårdskompost kan man kasta allt matavfall man får i ett hushåll? Det är ju toppen då kan man ju åka iväg med allt det andra till återvinnings station och kanske kunna säga upp soptunnorna helt och hållet och spara den kostnaden? Men det finns säkert regler och lagar att man måste ha dem om man bor i ett eget hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Så med en trädgårdskompost kan man kasta allt matavfall man får i ett hushåll? Det är ju toppen då kan man ju åka iväg med allt det andra till återvinnings station och kanske kunna säga upp soptunnorna helt och hållet och spara den kostnaden? Men det finns säkert regler och lagar att man måste ha dem om man bor i ett eget hus.

Antagligen måste du ha dom, men du kanske kan ändra på hur ofta du har hämtning och det blir därmed billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Inte allt, annars får man råttor. Men äggskal, grönsaksskal, stammen från isbergssalladen osv. Te och kaffesump är jättebra för komposten också. Bara man undviker t.ex kött, ost, matrester och liknande.

Tunnan för matavfall har jag gärna, men dagens proportioner är helt tokiga för oss. Sedan beror det ju på om man bor i eget hus, hyresrätt ellee något däremellan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841