fyrfackskärl, Sopsortering med kraftig obalans i de olika facken?
Ok, en kanske lite udda rubrik men har stört mig på detta ett tag nu och kan inte låta bli att undra om jag är obalanserad eller om det är en helt vanlig situation och sopkärlen är dåligt proportionerade?
Jag flyttade för en tid sedan till en bostad med två fyrfackskärl för sopsortering, dvs, jag har två egna soptunnor som jag sorterar mina sopor i. Det finns två storlekar att välja på: 240 liters soptunnor för singlar/små familjer (det alternativet jag har) eller 370 liters soptunnor.
Ena soptunnan, med fack för bland annat matrester och grovsopor/brännbart töms varannan vecka, medans den andra bland annat har fack för plastförpackningar och kartong och den töms var fjärde vecka och det är här jag börjar notera en viss obalans.
Jag slänger väldigt lite mat och om producerar knappt några grovsopor heller, så den tunnan som töms varannan vecka har i bästa fall ett par ensamma påsar i botten. Däremot verkar extremt stora mängder av vad jag konsumerar komma i kartonger: Mjölk, juice, blåbärssoppa, yogurt, flingor, Dafgårds lasagne (äter kanske lite för mycket frysta maträtter...) osv, så tunnan som töms var fjärde vecka är allt som oftast full redan efter bara ett par veckor, men bara kartong-facket är fullproppat de övriga facken brukar även de ha gott om plats när den tunnan väl töms.
Och för att påminna: jag bor själv, även om jag har det lilla kärlet så borde det åtminstone fungera även för hushåll med ett par personer och ändå fyller jag ofta kartong-facket långt före det är dags för tömning, hur hade det sett ut om det var ett par, eller en mindre familj?
Nu är det inte hela världen eftersom jag har en sorteringsanläggning mellan mig och mataffären så när kartong-facket är överfullt tar jag ibland med mig överflödet när jag åker och handlar och passar på att slänga det där istället.
Är det bara jag som producerar oproportionerligt mycket kartong-avfall och tenderar ha nästan tomma fack i mina soptunnor förutom ett fack som är överfullt med kartong eller ser det likadant ut för andra? Kanske ni har någon annan kategori som ni överproducerar?
Jag skulle givetvis kunna byta till 370 liters kärl men då skulle de övriga facken se ännu mer tragiskt tomma ut vid varje tömning