Problem efter uppdatering av Windows 11. Datorn startar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Inget hände.
Startade om datorn (kanske var fel) och försökte göra samma sak igen men får då meddelande att servern inte går att nå.
Såg att jag fått uppdatering KB5066131 som var en av dom jag tidigare raderat.
Sen är det även en Version 24H2 (reparationsversion) som misslyckats 0x80240069.

Förvånade nog har datorn inte startar om sig idag.
Avvaktar och ser vad som händer.
Fortsätter problemet får jag göra om allt.

Vilken version samt OS-version är du på?

Kör Dism och sfc /scannow, i nämnd ordning, för att kolla OSet.

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Vilken version samt OS-version är du på?

Kör Dism och sfc /scannow, i nämnd ordning, för att kolla OSet.

Jag har Windows 11 Home, version 24H2 (OS-build 26100.6584)

Och nu startade datorn om sig igen, första gången idag.
Är väl samma som tidigare:
Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x000000c2 (0x0000000000000099, 0xffffc08a6357f041, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000). Innehållet dumpades och sparades i: C:\windows\Minidump\102025-10984-01.dmp. Rapport-ID: 40bafced-ba87-46b9-8f36-7c2099a5a7c9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Jag har Windows 11 Home, version 24H2 (OS-build 26100.6584)

Och nu startade datorn om sig igen, första gången idag.
Är väl samma som tidigare:
Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x000000c2 (0x0000000000000099, 0xffffc08a6357f041, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000). Innehållet dumpades och sparades i: C:\windows\Minidump\102025-10984-01.dmp. Rapport-ID: 40bafced-ba87-46b9-8f36-7c2099a5a7c9.

Programmet Who crasched läser dumpfiler på ett lättydligt sätt. Annars gäller Windows loggbok.

Som sagt, kör Dism och sfc.

Du ligger långt efter i uppdateringar så att uppgradera via en ISO är att rekommendera. Något som även kanske åtgärdar en del problem.

Men som sagt, läs dumpfilen samt kör Dism/sfc - först.

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Programmet Who crasched läser dumpfiler på ett lättydligt sätt. Annars gäller Windows loggbok.

Som sagt, kör Dism och sfc.

Du ligger långt efter i uppdateringar så att uppgradera via en ISO är att rekommendera. Något som även kanske åtgärdar en del problem.

Men som sagt, läs dumpfilen samt kör Dism/sfc - först.

Måste lägga ner för idag. Det brinner i skallen och risken är att jag har sönder något snart.
Känner mig även så korkad som inte förstår sånt här.
Dessutom startar datorn om oftare och oftare nu igen så jag hinner inte göra så mycket.

Tack för hjälpen så länge även om jag inte verkar ha kommit någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Måste lägga ner för idag. Det brinner i skallen och risken är att jag har sönder något snart.
Känner mig även så korkad som inte förstår sånt här.
Dessutom startar datorn om oftare och oftare nu igen så jag hinner inte göra så mycket.

Tack för hjälpen så länge även om jag inte verkar ha kommit någonstans.

Om den fortsätter att starta om så ofta att inget hinns med, ominstallera med ISO och spara filer, program etc.

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Om den fortsätter att starta om så ofta att inget hinns med, ominstallera med ISO och spara filer, program etc.

Måste skaffa USB och sen fårnkag väl blåsa ur hela skiten och börja om.
Allt låter så enkelt för den som vet vad man håller på med. För mig är det som att någon skulle förklara det mest enkla på kinesiska.
Och så blir det för mycket, och stress och allt annat i livet som fuckar up just nu, men det hör ju inte hit.
Bristande kunskap, frustration, stress och dåligt tålamod är inte bra kombinationer😄
Efter 4 timmar stängde jag av innan jag hade sönder något i alla fall🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Allt låter så enkelt för den som vet vad man håller på med. För mig är det som att någon skulle förklara det mest enkla på kinesiska.
Och så blir det för mycket, och stress och allt annat i livet som fuckar up just nu, men det hör ju inte hit.
Bristande kunskap, frustration, stress och dåligt tålamod är inte bra kombinationer😄

Ok.

Att ominstallera via en ISO är att blåsa om, OSet - endast. Kallas även reparationsinstallation. Det är det enklaste att göra i detta läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Har du bara en partition, dvs C:?
Har du ingen extern/extra disk utöver den som OSet ligger på?

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Ok.

Att ominstallera via en ISO är att blåsa om, OSet - endast. Kallas även reparationsinstallation. Det är det enklaste att göra i detta läge.

Får nog bli så men lär dröja några dagar. Har för mycket annat just nu.
Jobbigt bara att inte kunna använda datorn för att tex jobba.

Försökte få hjälp med ChatGPT också.
Den gissade på problem med drivrutin för grafikkortet. Men jag installerar nog om allt.
Men jag lär väl få samma problem ändå när windows ska uppdateras.
Verkar ju inte va nåt stort problem då det inte finns så mycket att läsa om det, så frågan är om/när Microsoft löser problemet.

Skrivet av pchb1:

Mins inte nu hur det är på datorn (Komplett som satt ihop den). Får kolla nösta gång jag startar den och hinner göra något.
Har en hårddisk som backup för bilder, arbete osv men tror den börjar bli full. Krävs väl typ 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Får nog bli så men lär dröja några dagar. Har för mycket annat just nu.
Jobbigt bara att inte kunna använda datorn för att tex jobba.

Försökte få hjälp med ChatGPT också.
Den gissade på problem med drivrutin för grafikkortet. Men jag installerar nog om allt.
Men jag lär väl få samma problem ändå när windows ska uppdateras.
Verkar ju inte va nåt stort problem då det inte finns så mycket att läsa om det, så frågan är om/när Microsoft löser problemet.

Mins inte nu hur det är på datorn (Komplett som satt ihop den). Får kolla nösta gång jag startar den och hinner göra något.
Har en hårddisk som backup för bilder, arbete osv men tror den börjar bli full. Krävs väl typ 6GB.

Installera om ALLT är onödigt, en rep.installation räcker. Efter den är utförd så kan du pausa W.update, samt göra en s.k Återställningspunkt, helst en systemavbildning till extern disk. Pausa innan Windows börjar uppdatera sig efter rep.installationens avklarande. Kör sedan OSet tag och se hur det beter sig.

Kör lite rensning på nämnd disk. HiBit Uninstaller är bra på skräprens, dubblettfiler etc.

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Har fixat en extern hårddisk via USB.
Går in på Microsoft och väljer Ladda ner en diskavbildning med Windows 11 (ISO) för x64-enheter, väljer ISO med flera utgårvor för x64-enheter men när jag trycker på Ladda ner händer ingenting. Vart ser jag nerladdningen?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Edit.
Försöker med en Återställning från System igen, det som inte lyckades igår.

Edit2.
Datorn ville bara vara igång 10 min idag innan alla omstarter började.
Och nu kan jag hellet inte komma in med min pinkod pga för många omstarter.

Ange din PIN-kod
Detta inloggningsalternativ är inaktiverat på grund av misslyckade inloggningsförsök eller upprepade avstängningar. Använd ett annat inloggningsalternativ eller låt enheten vara på i minst 2 timmar och försök sedan igen.

Vänta 2 timmar. Hahaha ja om datorn höll sig igång så länge.
Kul med datorer...🥴👈

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Har fixat en extern hårddisk via USB.
Går in på Microsoft och väljer Ladda ner en diskavbildning med Windows 11 (ISO) för x64-enheter, väljer ISO med flera utgårvor för x64-enheter men när jag trycker på Ladda ner händer ingenting. Vart ser jag nerladdningen?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Edit.
Försöker med en Återställning från System igen, det som inte lyckades igår.

Edit2.
Datorn ville bara vara igång 10 min idag innan alla omstarter började.
Och nu kan jag hellet inte komma in med min pinkod pga för många omstarter.

Ange din PIN-kod
Detta inloggningsalternativ är inaktiverat på grund av misslyckade inloggningsförsök eller upprepade avstängningar. Använd ett annat inloggningsalternativ eller låt enheten vara på i minst 2 timmar och försök sedan igen.

Vänta 2 timmar. Hahaha ja om datorn höll sig igång så länge.
Kul med datorer...🥴👈

Du behöver gå igenom stegen enligt instruktionerna för att ladda ner en ISO.

Ett tips; håll dig till ett handlingsagerande i taget så slipper du frustration likt igår. NU - gäller detta med reparation med en ISO, inget annat.

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Du behöver gå igenom stegen enligt instruktionerna för att ladda ner en ISO.

Ett tips; håll dig till ett handlingsagerande i taget så slipper du frustration likt igår. NU - gäller detta med reparation med en ISO, inget annat.

Verkar som datorn kan stå på utan problem så länge man inte kommit in.
Fick igång datorn igen för en stund, men nu har den låstes sig igen så får vänta minst 2 timmar igen.
Ska försöka hinna hitta var jag får bort pinkod nästa gång så kanske/hoppas jag slipper det problemet vid nästa omstart.

Men vilka instruktioner är det du menar?
Är jag på rätt sida hos Microsoft?
Där finns inget att göra mer än att läsa instruktioner och sen klicka Ladda ner, men inget händer när jag klickar där.

Det är så rörigt i min skalle (tror jag börjar förstå hur ADHD kan vara, kanske jag har, dyslexi räcker nog inte).

Vi säger att jag kommer in i datorn.
Jag är fortfarande där jag var från början med samma problem. Glömmer allt som skrivits tidigare.
Vad gör jag, steg för steg.

Och säg till om du inte orkar försöka hjälpa mig längre. Jag har full förståelse för det. Orkar inte ens med mig själv 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Verkar som datorn kan stå på utan problem så länge man inte kommit in.
Fick igång datorn igen för en stund, men nu har den låstes sig igen så får vänta minst 2 timmar igen.
Ska försöka hinna hitta var jag får bort pinkod nästa gång så kanske/hoppas jag slipper det problemet vid nästa omstart.

Men vilka instruktioner är det du menar?
Är jag på rätt sida hos Microsoft?
Där finns inget att göra mer än att läsa instruktioner och sen klicka Ladda ner, men inget händer när jag klickar där.

Det är så rörigt i min skalle (tror jag börjar förstå hur ADHD kan vara, kanske jag har, dyslexi räcker nog inte).

Vi säger att jag kommer in i datorn.
Jag är fortfarande där jag var från början med samma problem. Glömmer allt som skrivits tidigare.
Vad gör jag, steg för steg.

Och säg till om du inte orkar försöka hjälpa mig längre. Jag har full förståelse för det. Orkar inte ens med mig själv 🙄

Ms-sidan du länkade till är rätt sida så konstigt att det inte fungerade för dig. För mig fungerade det vid ett test. Kan ju vara så att även webbläsaren är skadad så prova med en annan. En enkel portabel som inte kräver installation. Läs bara texten och följ de instruktionerna som står där på sidan för nedladdning av en ISO.

Från början; ja skapa ett installationsmedia med Rufus och en ISO från Ms. Då kan man göra flera saker, t.ex boota upp i mediat via bios och reparera starten, återställa via en systemavbildning eller en återställningspunkt. Det finns också en del kommandon man kan köra via CMD/kommandotolken. Om man inte bootar så kan man, som i detta fall, göra en reparationsinstallation inifrån Windows via klickande på EXE-filen som ligger på USBet vilket hittas via Utforskaren.

Liten guide: https://www.tomshardware.com/how-to/clean-install-windows-11

Alla stegen gäller ju inte för dig men du ser vad som är tillämpligt.

Permalänk
Medlem

Kolla under System i Event Viewer ta en screenshot snabbt om du hinner , där borde det stå.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Inget hände.
Startade om datorn (kanske var fel) och försökte göra samma sak igen men får då meddelande att servern inte går att nå.
Såg att jag fått uppdatering KB5066131 som var en av dom jag tidigare raderat.
Sen är det även en Version 24H2 (reparationsversion) som misslyckats 0x80240069.

Förvånade nog har datorn inte startar om sig idag.
Avvaktar och ser vad som händer.
Fortsätter problemet får jag göra om allt.

Låter bra att den nu inte startar om sig

För att vara helt säker på att allt är som det ska så hade jag öppnat kommandotolken som du når med att skriva CMD i sökfältet till höger om Windowsflaggan/Start.
Klicka på "Ja" när frågan kommer om ändringar får göras på datorn.

I fönstret hade jag sen skrivit in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Och tryckt på enter.

DISM kontrollerar och reparerar felaktiga installationspaket i windows, som dom som kommer in via windows uppdate.

Efter det så hade jag kört/skrivit in sfc /scannow
Och tryckt på enter.

Sfc kontrollerar och ersätter felaktiga systemfiler som då plockas ifrån installationspaketen, alltså kontroll och korrigering av filer i din windows installation.
För att kunna kontrollera filerna så använder "sfc" sig av dom installations paket som DISM tidigare kontrollerat riktigheten i.
Kör man kommandona i fel ordning så kan man riskera att ersätta korrekta systemfiler med felaktiga ifrån ett skadat installationspaket. Normalt så fungerar det även om man kör dom i fel ordning, men har man otur att ett paket är skadat. Ja, då kan det bl mer än roligt

Edit:
Du säger att datorn vid inloggning och användning startar om oftare och oftare? Med kortare intervaller mellan...

Hör du om något fläktljud ökar?

Är fläktarna igång? Då tänker jag främst på den för CPU'n.

Just för att uteslut något kylproblem...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kolla under System i Event Viewer ta en screenshot snabbt om du hinner , där borde det stå.

<Uppladdad bildlänk>

Har stängt ner för idag så kan inte kolla. Tålamodet grejar inte för många timmar åt gången.
Men jag infogade detta tidigare i tråden.

Skrivet av Bengt-Arne:

Låter bra att den nu inte startar om sig

För att vara helt säker på att allt är som det ska så hade jag öppnat kommandotolken som du når med att skriva CMD i sökfältet till höger om Windowsflaggan/Start.
Klicka på "Ja" när frågan kommer om ändringar får göras på datorn.
<Uppladdad bildlänk>

I fönstret hade jag sen skrivit in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Och tryckt på enter.

DISM kontrollerar och reparerar felaktiga installationspaket i windows, som dom som kommer in via windows uppdate.

Efter det så hade jag kört/skrivit in sfc /scannow
Och tryckt på enter.

Sfc kontrollerar och ersätter felaktiga systemfiler som då plockas ifrån installationspaketen, alltså kontroll och korrigering av filer i din windows installation.
För att kunna kontrollera filerna så använder "sfc" sig av dom installations paket som DISM tidigare kontrollerat riktigheten i.
Kör man kommandona i fel ordning så kan man riskera att ersätta korrekta systemfiler med felaktiga ifrån ett skadat installationspaket. Normalt så fungerar det även om man kör dom i fel ordning, men har man otur att ett paket är skadat. Ja, då kan det bl mer än roligt

Edit:
Du säger att datorn vid inloggning och användning startar om oftare och oftare? Med kortare intervaller mellan...

Hör du om något fläktljud ökar?

Är fläktarna igång? Då tänker jag främst på den för CPU'n.

Just för att uteslut något kylproblem...

Inget är som det ska ännu. Är fortfarande därnallt startat. Men det lyckades komma förbi pinkodslåset efter ett par timmars väntan.

Körde sfc och DISM tidigare (står tidigare i tråden) men blev inte klokare.
Har även raderat senaste uppdateringarna (flera gånger).
Försökt med återställning och reparation osv.
Antingen hinner det inte bli klart innan omstarterna eller så fastnar det.
Lyckades göra en återställning, trodde jag tills datorn startar efter processen och säger att någon gåt fel och därför inte ändrat/återställt något.

Har också funderat på att det ofta blir mer intensivt med tiden men det är lite olika från dag till dag.
Fläktarna är väldigt tysta normalt så hör ingen skillnad.

Har köpt USB idag och ska försöka med det i morgon, om jag hinner och orkar mellan allt annat skit (en olycka kommer sällan ensam) så det här är bara en del av större kaos just nu.
Livet...
🙄😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Har stängt ner för idag så kan inte kolla. Tålamodet grejar inte för många timmar åt gången.
Inget är som det ska ännu. Är fortfarande därnallt startat. Men det lyckades komma förbi pinkodslåset efter ett par timmars väntan.

Lyckades göra en återställning, trodde jag tills datorn startar efter processen och säger att någon gåt fel och därför inte ändrat/återställt något.

Har också funderat på att det ofta blir mer intensivt med tiden men det är lite olika från dag till dag.

Har köpt USB idag och ska försöka med det i morgon, om jag hinner och orkar mellan allt annat skit (en olycka kommer sällan ensam) så det här är bara en del av större kaos just nu.
Livet...
🙄😁

Eftersom det handlar om tidsnöd, förutom problemen i sig, så är de enda alternativen att reparationsinstallera eller ny dito. Inget annat hinns ju med! För igångsättande av en rep.installation behövs bara ett par minuter, för en ny, åtkomst till bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Livet...
🙄😁

Får väl uppmuntra och säga att du inte är ensam... Kompis!

Har själv upplevt konstigheter dom senaste dagarna, därav kompis...

Jag kommer antagligen att gå dett hållet som fettexten nedan visar, man kan göra olika återställningar och även installera om hela Windows utan något externt media som USB eller CD-Skiva.
Vid ominstallation så kan man även välja om man vill behålla inställningar, installerade appar/program och filer.

System -> Windows Uppdate -> Avancerade alternativ -> Återställning ->

Blir vad jag personligen antagligen kommer att göra...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Eftersom det handlar om tidsnöd, förutom problemen i sig, så är de enda alternativen att reparationsinstallera eller ny dito. Inget annat hinns ju med! För igångsättande av en rep.installation behövs bara ett par minuter, för en ny, åtkomst till bios.

Ibland hinner man. Stundtals är datorn igång längre stunder, upp till ganska länge typ 30 min medan andra stunder hinner den inte ens komma igång helt och kan knasa direkt efter man slagit pinkoden. Men det är en stress och osäkerhet varje gång den startar.

Ännu en dum fråga.
Är det olika verisioner på Windows 11. Tänker om någon kompis har det på USB som ja kan låna?
Laddade ner (med annan webbläsare) men fick inte välja var den skulle sparas så hamnade bland Hämtade filer på datorn (ja lyckades säkert att göra nåt fel).

Permalänk
Medlem

Du får ju en dumpfil, en .dmp, använd den vetja.

Jag använder WinDbg.exe för att öppna dumpfilen, låta programmet analysera den och klistra in analysen i valfri AI för att förstå vad som går fel.

Edit: den kanske startar om för ofta för att detta ska vara möjligt

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Signaler från nätverket kan väl starta datorn. Jag har för mig att jag en gång disabled Wake on LAN i Bioset för att omöjliggöra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Livet...
🙄😁

ahh du tänker på carsh dump filen? det är inte riktigt samma sak. Lättare att se i event log.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Ibland hinner man. Stundtals är datorn igång längre stunder, upp till ganska länge typ 30 min medan andra stunder hinner den inte ens komma igång helt och kan knasa direkt efter man slagit pinkoden. Men det är en stress och osäkerhet varje gång den startar.

Ännu en dum fråga.
Är det olika verisioner på Windows 11. Tänker om någon kompis har det på USB som ja kan låna?
Laddade ner (med annan webbläsare) men fick inte välja var den skulle sparas så hamnade bland Hämtade filer på datorn (ja lyckades säkert att göra nåt fel).

Just pga denna slumpmässiga tidsrymd hos de olika scenariorna så är det bästa att gå direkt till hanterande, dvs rep.installation. Om det går. Det kan ju också vara ett hårdvarufel.

Det finns olika W11. En Ms-nedladdning innehåller alla versioner. Installationsprogrammet känner av berörd version vid rep.installation. Vid ny får man göra val.

Permalänk
Hjälpsam

Höger musknapp på symbolen för Windows nere till vänster.
Välj Loggboken->Windows-loggar->System.
Att den startats om felaktigt ger dig ett kritiskt fel, men det är inte det du är ute efter, det är varför den startade om.
Vad hände vid tidpunkten just innan den startade om?

Ett exempel på ett fel jag råkade ut för.
Från Loggboken->Windows-Loggar->System
WHEA-Logger

Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått. Rapporterat av komponent: Processorkärna Felkälla: Machine Check Exception Feltyp: Cache Hierarchy Error Processor APIC-ID: 25

Detta var ett CPU-fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Innehållet dumpades och sparades i: C:\windows\Minidump\101725-10671-01.dmp. Rapport-ID: 15a7c55b-0e6f-4011-b4f2-9fdd9947981e.[/i]

Kritisk. 16:17:32 Kernel-Power 41 (63)
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

I brist på en analys av dumpfilen så hade jag litat på felkoden. Kass strömförsörjning och hårdvarufel. Om det hade varit ett mjukvarufel så hade det troligen blivit blåskärm, inte våldsam avstängning.

Personligen hade jag inte börjat med att mecka med Windows om det inte fanns en logg som sa vad som var fel. Och definitivt inte om det finns en logg som pekar på att det inte är Windows som är problemet.

Skrivet av danneking:

Sen är det en massa varningar hela tiden, några fel för Dropbox osv.

Fullt normalt. Det har varit så minst sedan NT4-tiden, Windows är och förblir ett skitsystem. Man skulle kunna tro att MS ”telemetri” skulle användas för att fixa loggade problem… men nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Ännu en dum fråga.

Men deras USB-media behöver vara baserat på 25H2 annars blir det ingen UPPgradering för din dator. Något som en rep.installation ska vara.