Permalänk
Medlem

Hur ska jag partionera?

Jag funderar på att skriva om partitionstabellen helt och hållet för att säga adjö åt Windows och ge plats åt FreeBSD istället (vilket gör att jag kommer dualboota fbsd och Slackware). Jag har två diskar; en 60 GB ATA-100 och en 13 GB ATA-66. Hur jag ska partitionera vet jag inte riktigt. Det jag vet är att jag vill dela swap och eventuellt hem- och programpartition (se annan tråd). Jag vill även ha en gemensam lagringspartition där musik, filmer etc. går.
Någon som kan ge förslag på hur mina två partitionstabeller borde se ut? Ni som ställer upp kan få en symbolisk kexchoklad skickad med e-post.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte hjälper dig så mycket, men jag har 2 st diskar i burken, och så kör jag bara linux, ingen dualboot med win eller liknande.

Jag har 1st 60gb och en 120gb, av 60gb har jag tagit 2 gb till slack, och 500mb till swap.
Resten av utrymmet har jag formaterat som reiserfs, för program osv. Sen har jag formaterat 120gb till reiserfs också, där har jag musik mm.

Hoppas detta hjälper till lite, som tips eller nåt, vet inte om det är svar på din fråga

Permalänk
Medlem

Det hjälper absolut, det är inspiration jag är ute efter.
Du har alltså en /usr på runt 57 GB? Okay. Hmm, jag skulle gärna vilja ha en 120 GB disk dedikerad till lagring och använda min 60 GB till operativsystem. Ska ta och räkna pengar...

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem

Välj ett system? Tills dess hade jag delat 16GB'arn i två för OSen och delat 60GB'arn med något filsystem som både kan läsa och skriva korrekt, om det nu finns.

Permalänk
Medlem

Så skulle jag kunna göra. Frågan är hur märkbar prestandaskillnaden blir om man lägger OSen på ATA66-disken vs. ATA100. Visserligen ligger de flesta av mina linuxpartitioner på den slöare disken nu, så det gör ju inte så mycket.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Varför inte köra med lvm(www.sistina.com)? Då kan du ju ändra så mycket du vill, även i efterhand. Och så kan jag tipsa dig om att köra med reiserfs som fs så behöver du inte avmontera filsystemet fastän du förstorar det.

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom howto:n på tlpd och LVM verkar rätt intressant. Frågan är om det är så bra om man kör FreeBSD på samma disk? Det går kanske att klura till det på nåt sätt...

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton