Vad är det för "teknik" som används i "snabbstartade datorer" (t.ex GPS)

Permalänk
Medlem

Vad är det för "teknik" som används i "snabbstartade datorer" (t.ex GPS)

Hej!

Jag undrar om det är någon här som vet vad det är för "teknik" som används i GPS (navigeringssystem) till bilar?!
GPS systemen är ju också en typ av datorer, varför startar de snabbare än vanliga pc?

Kan man inte bygga en pc som startar lika snabbt som GPS "datorer"?!
Jag vet inte om ni förstod min fråga, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den.

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem

Tja, det är väl en fråga om hur mycket det är som ska startas egentligen. I en PC så startas grafikkort, moderkort, processor, RAM-minnen och för att inte tala om operativsystem + en massa annat...

Permalänk
Medlem

Varför tar operativ systemet så lång tid på sig?

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem

Dessa "inbyggda datorer" har inte heller hårddiskar, utan flashminnen eller liknande som spöar hårddisken med hästlängder i läshastighet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Men skulle man inte kunna bygga en dator där operativ systemet låg på ett flash minne, och sen all annan data sparades på en hårddisk?
Då borde det väl starta snabbare?
Eller snackar jag bara massa sk*t?

Visa signatur

//herkules

Permalänk

Så bråttom kan man inte ha...

Permalänk
Medlem

Joo, om man vill ha datorn i bilen!?

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Permalänk
Medlem

IBM/samsung eller vem det nu var håller ju att ta fram nån sorts minnen som ska va lika snabba som flash minnen.. typ..
gdr 3 lr nått hette dom..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herkules
Men skulle man inte kunna bygga en dator där operativ systemet låg på ett flash minne, och sen all annan data sparades på en hårddisk?
Då borde det väl starta snabbare?
Eller snackar jag bara massa sk*t?

Då lär du ju ha ett rejält stort flashminne.
Det största jag sett ligger på 4 Gigabyte och kostar ett par tusenlappar.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Solid state diskar finns att köpa från ett flertal tillverkare men är än så pass dyra att de bara är användbara i speciella tillämpningar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enklaste sättet: skaffa ett moderkort som stöds av linux-bios projektet och modifiera koden.

Ett vanligt omodifierat desktop-os kan inte fås att boota på några sekunder däremot... BIOS självtest/boot tar ett tag, hårddiskar måste varvas upp(kan naturligtvis undvikas genom att använda CF-disk), standardbooten för systemet probar massa hårdvara etc.

Permalänk
Medlem

När operativsystemet startas laddas vissa delar från hårddisken till RAM-minnet.
Dessa ligger utspridda, och tar på så sätt tid att plocka fram.

Det du kan göra är att låta RAM-minnet matas med spänning även när allt annat är avstängt.
Sen slå på strömmen åt alla andra grejjer, och återupta datorn där du lämnade den...

Brukar stödjas av de flesta nyare bios...

Permalänk
Medlem

xp kan du få att boota på <10 sec med hjälp av viloläge.. d duger

Permalänk
Medlem

Windows säger jag då... När väl system power up tjosan är klart och linux börjar boota tar det inte många sekunder förrän man kan logga in

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herkules
Joo, om man vill ha datorn i bilen!?

Då går man väl bara ut 30-35 sek tidigare ?

Permalänk

Det finns nåt som heter BootVis att ladda hem från MS. Får XP att laddas på avsevärt kortare tid.
[edit]
Nu var jag tvungen att pröva detta själv, efter att bara ha läst massa om hur bra det var. Faktum är att det inte blev någon skillnad alls. Typiskt MS att överdriva sådär.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Det finns nåt som heter BootVis att ladda hem från MS. Får XP att laddas på avsevärt kortare tid.
[edit]
Nu var jag tvungen att pröva detta själv, efter att bara ha läst massa om hur bra det var. Faktum är att det inte blev någon skillnad alls. Typiskt MS att överdriva sådär.

jag fick ner tiden till 20sek, men det tog 3min att stänga av istället

Permalänk
Medlem

Som nån annan sa, kör med Hibernate i WXP så går det på typ 10sek..

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

varför inte testa inbäddade system ?

http://www.EmbeddingWindows.com

jag har även utvecklings-skivor till inbäddat XP & CE.net från Microsoft
(CD och DVD)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Jag tänker iaf köra windows 98SE på min bil-PC.
Bootar upp hur snabbt som helst, och stänger av sig på en gång när man vill att den ska göra det!

Permalänk
Medlem

Annars så bootar Win 3.11 jävligt snabbt på en PC med 1Ghz och snabba diskar... Jag vet Biosen hann bli klar sen smäller det bara till, sen är man inne i operativet

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Då lär du ju ha ett rejält stort flashminne.
Det största jag sett ligger på 4 Gigabyte och kostar ett par tusenlappar.

HAHAHAHAH!

Eller så behöver du inte det. Vad sägs som att kasta in linux på ett flashminne? Eftersom det finns distar som får plats på en diskett så kan jag lova dig att du inte behöver köpa något mer än 32 MB. 8MB räcker nog också, om du har en hårddisk och läser in resten från den. (Diverse program bara)

För att sedan få upp lite rejäl speed och slippa hdd helt så kör du med 128 MB flash och en del ram (ex, 256) sen partionerar du ramen och kör linux från ramen. Då kan du dessutom slå av burken när du vill. Enda anledningen att slå av datorn på vanligt sätt är att du monterat hdd:n Read-Write, och om den skriver när du stänger av den kan disken skadas...

För att få ner boottiden kan du alltid vara lite bleeding edge och köra med linuxbios ( http://www.linuxbios.org/ )
Det gör i stort sett att du inte laddar ditt BIOS utan kör igång OS:et på en gång. (Har läst om en kille som bootade linux på sin EPIA på 3 sekunder)

Dock är detta inget för de okunniga

Visa signatur

ol' ws: 933mhz, hepc: epia 800mhz, new ws: shuttle ss-51g 512 MD ddr, 160 GB, 2.4 mhz. http://freevo.sf.net

Permalänk
Medlem

I stort sett handlar det bara om optimering. En GPS behöver inget enormt operativsystem på 1GB, här kanske vi snackar 1MB optimerad kod. De har bara det absolut nödvändigaste. Och vidare så behöver de inte ladda in drivrutiner och söka efter Plug'n'Pray-enheter som Win gör. Och dess firmware ligger säkert på ett EEPROM/Flashminne.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |