Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Gentoo install problem

ska precis installera grub så får jag dett meddelandet:
configure: error: C preprocessor "/lib/cpp" fails sanity check
vad ska jag göra så nära slutet lila funkar inte heller där ska jag ha nån limit.h för att NASM ska funka

jag skrev fel det ska stå lilo inte lila.. lilo funkade inte heller

Permalänk
Medlem

ffs byt till lilo. Lite oldschool men det äre värt...

Permalänk
Medlem

det fixade sig men nu e det lite mer skumt..
jag ska confa grub eller lilo och den hittar inte bzImage eller vmlinuz
kan nån skriva ut sin lilo.conf eller grub.conf

Permalänk

min lilo.conf

boot=/dev/hda
map=/boot/System.map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
lba32
default=linux

image=/boot/bzImage
label=linux
read-only
root=/dev/hda2

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

bzImage finns inte hos mig

Permalänk

jag håller också på att installera gentoo och får samma fel, när jag försöker installera mirror så får jag det fel meddelandet av ett av beroenden (configure: error: C preprocessor "/lib/cpp" fails sanity check) vad kan detta bero på?

När jag kör kommandot shutdown -h now får jag ett liknande felmeddelande

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

Det uppkommer för det mesta om man har gjort något misstag vid chroot.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det uppkommer för det mesta om man har gjort något misstag vid chroot.

hmm jag som var så noga, nåja, är det bara att göra om den delen, eller måste jag göra om hela installationen? Finns chroot inställningarna skrivna någonstan, så jag kan rätta felen?

Visa signatur

Nero burning rom(e)

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte göra om allt. Starta om med skivan, gör om fram till chroot. Var noggran med att följa instruktionerna och gör om det som misslyckas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var noga med att köra env-update och source /etc/profile. Det kan du dock köra när som helst under installen.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

hmm testade att installera om från början, fick dock samma fel, och det börjar när jag ska chroot'a
när jag kör emerge mirrorselect får jag dessa felmeddelanden:

configure: error: no ar utility found

!!ERROR: sys-libs/db-4.0.14-r2 failed.
!!!function src_compile.Line64.Exitcode1
!!!(no error message)

den sista raden tycker jag låter lite ironisk

när jag skriver
#shutdown -r now
händer detta
init: /dev/initctl
no such file or directory

spelar det någon roll vilken guide man annvänder sig av? tog mig nämligen friheten att jämföra den engelska med den svenska, märkte snart att många detaljer var utelämnad i den svenska

t.ex.
i den engelska
"# mount -t proc proc /mnt/gentoo/proc"
den svenska
"# mount -o bind /proc /mnt/gentoo/proc"

den svenska känns inte riktigt fräsh... t.ex. påstår guiden att tarbollarna finns i mappen gentoo på cd, testa stages

Visa signatur

Nero burning rom(e)

Permalänk
Medlem

Den svenska är nog inte lika frekvent uppdaterad. Den som finns med på skivan är ju den som gällde när de gjorde ison, så den funkar ju. Följer du bara den till punkt och pricka så ska det funka. Testat att skippa mirrorselect? Mirrorselect är ju valfritt, lägg till 'GENTOO_MIRRORS="http://gentoo.linux.no"' längst ner i make.conf så får du samma funktion som mirrorselect -a, och gentoo.linux.no är den närmaste för oss i Sverige tror jag, den fick iaf jag när jag körde mirrorselect -a(dock inte under installationen, utan efter i mitt färdiga system).

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

jo jag har testat det, men jag slutförde inte installationen körde klart hela fas ett, sedan ville jag stänga av datorn, men då funkade inte shutdown -h now...

hur är det, kan jag fortsätta installationen om jag stänger ner datorn? utan att göra om allt?

Visa signatur

Nero burning rom(e)

Permalänk
Medlem

Ja, det ska du kunna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu funkar allt utom X vet inte vad som e felet xfree86config finns inte inte startx heller.. vad ska jag göra jag har gjort emerge x11 och emerge xfree det e samma sak men det funkar inte..

Permalänk
Medlem

Du måste starta om, alternativt köra ./xfree86config från /usr/X11R6/bin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

export PATH=$PATH:/usr/X11R6/bin && xf86config

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, vad high-tech. Det måste jag komma ihåg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vid /sbin/lilo

får jag följande meddelande:

Warning: Unable to determine video adapter in use in the present system
Added Gentoo *

Vad är fel? Jag har ett Riva TNT från förr

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

och nu funkar det men X funkar inte
jag försöker starta X men det går inte.. no screens found och att
det inte går med default depth 24 men jag har 16 i depth
har kört både xf86cfg och xf86config funkar inte har fixat gnome och kde och alla små program hjälp

Permalänk

Skulle intallea Gentoo på en gammal 200 MHz och tänkte ha den om server, men vi kan inte köra chroot, det kommer upp följande "chroot: /bin/bash no such diréctory or file"

Nån som har nån aning om vad felet kan vara?

Permalänk

Testade idag att installera Gentoo på min "riktiga" dator, kom förbi changeroot kommandot

Skulle köra en Stage3 install, då maninte laddar ner någrafiler. Men när jag ska installera kärnan eller nått sånt, inte köra genkernel utan presic innan när filerna ska kopieras kom följande felmeddelande upp:

"!!! No profile directory; system mode unavailable."

Permalänk
Medlem

sami: Skriv de exakta felmeddelandena så är det lättare att hjälpa .. "no screens found" säger den typ alltid när det blir fel. Säker på att du har satt "DefaultDepth" till 16 eller 24 eller vad det är du vill ha i screen-sektionen?

Section "Screen" Identifier "Screen 1" Device "NVIDIA GeForce" Monitor "My Monitor" DefaultDepth 24 Subsection "Display" Depth 24 Modes "1152x864" ViewPort 0 0 EndSubsection EndSection

professorn: Kör en stage1, det funkar alltid bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte packat upp stage1-ix86 med tar -xvjpf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Skulle intallea Gentoo på en gammal 200 MHz och tänkte ha den om server, men vi kan inte köra chroot, det kommer upp följande "chroot: /bin/bash no such diréctory or file"

Nån som har nån aning om vad felet kan vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skitsamma jag slängde gentoo inget illa men skit dist.. klarar mig fin fint med slack och swaret

Permalänk
Medlem

Ska bara lyckas med konststycket att kompilera in SCSistöd i kärnan, då djävlar. nån som vet hur man bär sig åt ?

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD

Permalänk
Medlem

Välj till "SCSI Support"..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill du ha ide-scsi eller hela kittet?

Visa signatur

Permalänk

1. Har inte testat servern då den inte finns hos mig, den är min förenings. Men vi hade zippat upp stage3-xxxxxxxxxx.xxx

2. Det hade jag inte när jag fick "No profile directory"

Den funkar så där nu, fick igång gnome imorse, men det ser ut som stryck. Ska kolla vidare under natten/imorron (måste ändra några av de där conf filererna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vill du ha ide-scsi eller hela kittet?

Då det är riktiga scsi diskar gissar jag att jag vill ha hela kittet

Visa signatur