Permalänk
Medlem

Nya prylar -vad sägs?

Äntligen är det dags för lite uppgraderingar.
Har kört med AMD ett bra tag nu och är sugen på att testa Intel så därför plockade jag ihop den här "konfiggen", vad sägs:

Moderkort: Abit IC7-MAX3

CPU: Intel P4 2.4c

CPUkylning: Zalman CNPS 7000 ALCu
(passar denna till moderkortet, får den plats?)

Minne: Geil 512MB (2x256MB) DDR PC3700 466MHz
eller: Corsair 2x256Mb TwinX 3200LL?
eller: OCZ Technology 2x256Mb DDR PC3700EL 466MHz CAS2 Gold Series

Minnet är det som jag är mest konfunderad över.
Jag vill klocka, gärna upp till 3Ghz, vilka tips har ni på märken/hastigheter?

jag har läst många liknade trådar ang. detta men jag vill ha fler synpunkter

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk

Verkar väl se bra ut..

det är väl 800fsb på processorn?

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X96 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Jepp det är det!

Sen kommer frågan ifall jag ska nöja mig med 512MB eller köra med 1024MB istället....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sammyboy

det duger fint med 512mb minnen... varför ha 1024mb ??? om du nu inte gör avancerad 3d eller nått spel kräver inte mer än max 512mb för att det ska flyta på..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Alla minnen du nämner är bra men jag skulle själv tagit OCZ PC3700EL eftersom jag har minnen från OCZ och jag är otroligt nöjd. Det ser bra ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med 512Mb minne så har du råd med lite finare modell, och det är rätt sällan man använder mera..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

jo iofs. 512 räcker långt som det är nu....
men jag har hört lite om Doom 3 som visst skulle må bra av 1024MB...
men det är ju klart man kan ju alltid komplettera i efterhand.

Fast just nu lutar det åt att jag köper Geil PC4000
Men vad är bäst mellan Geil "Golden Dragon" och "Platinium"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp hellre A-data Pc4000 från www.overclockers.se dom kostar 850kr styck för 256mb moduler.. billigare och bättre

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Liknar lite av paketet jag har beställt..

Max3
P4 2.8
Geil pc3700 2x512 Golden Dragon
Hercules 128Pro
Vapochill Pe
m.m.

Kör på Geil minnet, tror dom blir väldigt bra.
Sen när man väl köper minnen är det lika bra att köpa 1Gb på en gång, spelen kommer snart att kräva mer och mer och då är det lika bra att ha det så man slipper uppgrader senare..

Nu är det bara att sitta och vänta på att man ska få sina saker.. lär ju dröjja ett tag innan Max3:an kommer ut eller?

Lycka till

Permalänk
Medlem

Henpojken: Precis som du kommer jag att fortsätta hålla på Geil om inte motsatsen bevisats Och det lutar starkt åt 1Gb ram.
(Tänker på de senaste minnes testerna på www.anandtech.com)

Hur som helst, är det någon som vet om det är någon prestanda skillnad mellan Geil Golden Dragon och Geil Platinium (båda PC4000)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs på geils hemsida och kolla vad som står... www.geilusa.com
Var tvungen att spara in på minnet så jag tog 3700 istället för 4000. vart dyrt när allt utom skärmen skulle bytas ut.
Har en känsla att jag kommer bli nöjd bara jag får allt att fungera ihop.
Så håll dig till Geil, och om du tar GoldenDragon så får du ju en snygg LED på minnet

Permalänk
Medlem

Ja det ser mycket trevligt ut. HAr inga invändningar alls mot din combo.(kan juh bara säga att brädan e vass)

Geil/ADATA eller OCz nån utav dom, corsair skulle jag aldrig lägga en spänn på

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Nu gäller det bara att Datorbutiken och Oneshop får in det som jag vill ha...

Hursomhelst, tack för era svar och synpunkter!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är stora delar av paketet beställt. Det blev:
P4 2.4c -DB.com
Zalman 7000AlCu -DB.com

Geil Platinium PC4000 2x512MB -Oneshop.nu

Köper Abit IC7-Max3 (ev maxtor S-ata 120GB) över disk

Man är alltid lite darrig på fingret när köpen skall göras men jag har slutat skaka nu kan jag säga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mmm, fint!

Visa signatur

/sys: P4 2.6C @ ~3,2 ghz, 4x256 Geil Platinum @ ~490mhz 1:1, PC 9800 Pro @ 396 / 340 (~orig.) l hdd: 1,09tb

Permalänk
Medlem

Nästan ett liknande pkt som ja beställde för 1 timme sen!
fast ja kommer köra med OZC Technology 2x256Mb DDR PC3700EL 466MHz CAS2 Gold Series och antech 480W nätagg.
ska kompletteras med Prometia nästa månad

Visa signatur

P4 2.6, ABIT IC7-MAX3, 2x256 DDR OCZ pc3700 gold series, Lian-Li, Antec tp 480W, ATI RADEON 9800 PRO, Seagate Barracude 120Gb
17000p i 3Dmark01, 5679p i 3Dmark03 (orginal)

Permalänk
Medlem

Det finns inget värre än att vänta på att få prylar som man har beställt eller vad säger du SammyBoy?

Jag väntar på minnen från oneshop.. mailade dem och de sa att det lär ta minst 2 veckor innan de får in dem! *morr*

Väntar även på 2.4c på db.com men det lär ju gå fortare...

Visa signatur

Stationär: P4 2,4GHz@3,0GHz, Zalman CNPS 7000, 512MB DDR@500MHz, Asus P4P800 Deluxe, LeadTek A310TD GeForce FX 5600
Laptop: HP NC6000 Pentium M 1.8GHz, 512MB RAM, 60 GB HD, SXGA+

Permalänk
Medlem

Hehe.. det är ett he*vete att hålla på att vänta på att saker ska komma.. Mina Geilminnen kommer imorgon från oneshop tror jag nog.. men sitter och väntar på resten av delarna från DB.com och det tar tid!!!
Det mesta fins på lager förutom Vapochillen & processorn.. en P4 2.8
Grr.. fan vad jobbigt det är... lär ju få vänta 2 veckor eller så innan dom dyker upp..

Permalänk
Medlem

Jag fick mina 2x512MB PC 4000 Geil minnen idag.... WOW vilka minnen och vilken snygg inpacketering det var!!!

Förpackning: Plexiglas
Storlek: Klass med 1st Marabou 200g
Tyngd: 400gr
Extra: 1st tub m. pasta, 5% silver 5% koppar följde med embalaget

Jag är helt såld, vette fasen om det är värt att montera dem i lådan -de är ju hur snygga som helst att se på. Tänk dig en blänkande platina yta....

denajd, Henpojken & alla andra: Det är ett h*****e att behöva vänta. Men jag avbeställde min 2.4c från DB.com och köpte den på komplett så får jag den lite snabbare. På måndag har jag nog fått allt och då, mina vänner.... ...OC Bonanza!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe.. mm fast jag kan inte beställa någon annanstans jag har spräckt min budget så de står härliga till redan Det blir pasta och vatten resten av månaden

Berätta sen hur det gick med klockningen!

Edit: ...och jag menar inte kylpasta!

Visa signatur

Stationär: P4 2,4GHz@3,0GHz, Zalman CNPS 7000, 512MB DDR@500MHz, Asus P4P800 Deluxe, LeadTek A310TD GeForce FX 5600
Laptop: HP NC6000 Pentium M 1.8GHz, 512MB RAM, 60 GB HD, SXGA+

Permalänk
Medlem

Hehe.. min budget gick åt helvete oxå.. beställde saker för 25k så nu blir det att börja äta pasta/tonfisk i några månader. Fast får ha destå roligare under tiden

Har mina Geil minnen på posten nu så ska och hämta ut dom efter jobbet..
Får sitta och se på dom i 1-2 veckor innan jag har någonstans att stoppa dom dock =(

Permalänk
Medlem

Sitta o titta på Geil minnen är visserligen en skön syn vill jag lova.... men man vill ju så gärna stoppa dom nånstans oxo...errh. menar i burken!

Visa signatur

Permalänk

ta andra minnen.
kingston hyperX med BH-5(speccade 2-2-2-6-1t) eller adata med BH-5 (overclockers.se)
om du ger dem 3.1v kommer de klara ca 230Mhz 2-2-2 och det kommer krossa vilka 3-3-3-7 / 3-4-4-8 som helst.
timings > frekvens

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos