Permalänk
Medlem

skärmen exlodera

ja min nya helt inköpta skärm jag haft i mindre än 2 veckor exloderade igår..

skulle sätta på skämen som vanligt och då sa det pang, lite gnistar och rök sen dog den.. och en rejält SMÄLL!!!

skärmen var en Hansol 730E

nån som har erfarenhet om Hansol?!?!?

de har iaf bra garanti vilkor..

All of Hansol brand name products are covered by a 60-day DOA policy. The customer may return their monitor to the point of purchase and receive a new unit immediately.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Re: skärmen exlodera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netforce
ja min nya helt inköpta skärm jag haft i mindre än 2 veckor exloderade igår..

skulle sätta på skämen som vanligt och då sa det pang, lite gnistar och rök sen dog den.. och en rejält SMÄLL!!!

skärmen var en Hansol 730E

nån som har erfarenhet om Hansol?!?!?

de har iaf bra garanti vilkor..

All of Hansol brand name products are covered by a 60-day DOA policy. The customer may return their monitor to the point of purchase and receive a new unit immediately.

Bra garanti?

60 dagar?

De flesta övriga tillverkare har på platsen service i 3 år!

Har hört att Hansol skärmar ska vara av usel kvalitet. Andra ägare kanske kan lysa lite ljus över ämnet?

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk

60-dagars garantin gäller väl bara DOA, dvs. Dead On Arrival.
De måste ju ha en annan, riktig garanti. Skulle inte tro att 60-dagars garantin är den enda.

Permalänk
Medlem

fick 3 år min min Iiyama, står att om den går sönder så kan ja skicka den till dom å få en ny inom 2 veckor.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

jo den har 3 års garanti men 60 DOA vilket är bra, frågan är om det gäller bara i USA eller i övriga världen?

ska lämna in skärmen på fredag till stercom i Kista och se vad de säger om det...

skulle äntligen ha fått en AOC skärm istället men de hade de inte på lager så fick en dyrare skärm till samma pris..

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Men DOA gäller bara om du kommer hem och pakar upp skärmen och den inte fungerar, annars om den fungerar i 2 veckor så är det absolut ingen DOA.
Och då gäller ju den vanliga garantin.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd

fook har en hansol 920p å den smäller som fan

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk
Medlem

2 års garanti enligt grundlag. Så det är bara att stå på dig.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av remg
2 års garanti enligt grundlag. Så det är bara att stå på dig.

Nja, det där är inte sant.

Det finns en "standard" garanti som säger att om en produkt går sönder och man kan bevisa att detta beror p.g.a. produktionsfel så får du skärmen lagad eller ersatt av en ny utan någon kostnad för dig.
Om produkten går sönder på "vanligt" vis efter 1 år efter inköp så gäller inte denna 2 års garanti.
Det är mycket ovanligt att en produkt går sönder efter 1 år p.g.a. produktionsfel.

Detta är ingen lag, och ABSOLUT inte någon grundlag.
Det är helt upp till tillverkaren att ha en sådan här garanti eller inte.

Däremot så är det en lag i så gott som alla länder att du som ÅTERFÖRSÄLJARE måste ge minst 1 års garanti på en produkt som du säljer.
Sedan finns det i tex Sverige en lag som säger att ÅTERFÖRSÄLJAREN måste ersätta en produkt inom 2 år om det är bevisat att det är produktinsfel (jag är inte 100% säker om det är en lag eller inte i Sverige, men jag tror det).

Men det finns absolut ingen lag att en som TILLVERKAR produkten måste ha någon garanti alls, men nu ha så gott som alla som tillverkar något minst ett års garanti för att ge sitt företag bra "status".

Det är många som tror att det är 2 års "vanlig" garanti i Sverige, det är 1 år.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
fick 3 år min min Iiyama, står att om den går sönder så kan ja skicka den till dom å få en ny inom 2 veckor.

Det är inte bra villkor. Vanligtvis skickar skärmtillverkare ut en ny skärm innan du behöver skicka in din.

Permalänk
Medlem

Är väl så att konsumentverket rekommenderar 2 års garanti. Alltså ingen lag det heller.

Permalänk
Medlem

2 års garanti under normalt slitage, annars kan man ju prata med ARN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nja, det där är inte sant.

Det finns en "standard" garanti som säger att om en produkt går sönder och man kan bevisa att detta beror p.g.a. produktionsfel så får du skärmen lagad eller ersatt av en ny utan någon kostnad för dig.
Om produkten går sönder på "vanligt" vis efter 1 år efter inköp så gäller inte denna 2 års garanti.
Det är mycket ovanligt att en produkt går sönder efter 1 år p.g.a. produktionsfel.

Detta är ingen lag, och ABSOLUT inte någon grundlag.
Det är helt upp till tillverkaren att ha en sådan här garanti eller inte.

Däremot så är det en lag i så gott som alla länder att du som ÅTERFÖRSÄLJARE måste ge minst 1 års garanti på en produkt som du säljer.
Sedan finns det i tex Sverige en lag som säger att ÅTERFÖRSÄLJAREN måste ersätta en produkt inom 2 år om det är bevisat att det är produktinsfel (jag är inte 100% säker om det är en lag eller inte i Sverige, men jag tror det).

Men det finns absolut ingen lag att en som TILLVERKAR produkten måste ha någon garanti alls, men nu ha så gott som alla som tillverkar något minst ett års garanti för att ge sitt företag bra "status".

Det är många som tror att det är 2 års "vanlig" garanti i Sverige, det är 1 år.

Fel av mig att skriva grundlag. Men det är en lag (konsumentköpslagen)

Jag jobbar själv i butik och läste nyligen igenom vilka förordningar som vi måste följa. Jag vet att många tillverkare och återförsäljare skriver 1 års garanti men det är faktiskt så att det är 2 år som gäller. Självklart sä kan det vara svårt att få igenom en produkt som är 1 år gammal. Håller dagligen på och diskuterar och tjadfsar med kunder om problem med deras produkter (ofta har dem faktiskt använt skiten på felaktigt sätt)

Tillverkaren kan man i princip strunta i. Det är återförsäljaren som står till svars inför kunden och det är hans problem att lösa konflikten med kunden på det inom de nationella reglerna. Om han sen skickar produkten till Taiwan och inte för några pengar för den är hans problem.

kolla in denna sida om du är osäker:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK...

ur konsumentköpslagen www.riksdagen.se:
Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.

Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2002:587).

förlåt om det blev lite långt.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Hansol Mazellan 701A sedan 1997 och den fungerar prima.
Har inga planer på att byta heller för den delen.:) Hmm när jag tänker efter har jag haft denna skärman hyfsat länge.

Visa signatur

tomt