skillnad på fat och ntfs?

Permalänk

skillnad på fat och ntfs?

vad är det för skillnad på FAT och NTFS?

Visa signatur

NF7-S Rev-2, Barton 2500+, 2x256MB DDR Twinmos Winbond, Radeon 9600 Pro 128MB, Maxtor 120+200GB SATA

Permalänk
Medlem

skilladen exakt vet jag inte..
vet bara att jag hatar fat32 eftersom d inte kan hantera på filer som är 4gb+ det kan ntfs..

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt från det jag lärde mig när jag läste kursen persondatorer i skolan så är ntfs säkrare filsystem och snabbare dessutom.

Visa signatur

_________________________________________________
pattson - Min största skönhet är min Ferrari 4005WLMi =)

Permalänk
Medlem

nått säger mig att denna tråd ligger liite fel?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

NTFS har högre säkerhet och ska vara snabbare på större hårddiskar....Dessutom ska FAT32 bara stödja upp till 32Gb.....NTFS stöder, teoretiskt ända upp till 2EB (om jag inte mins fel)

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

är det inte så att i NTFS så ligger indexdelen i mitten av skivan ist för längst in så då behöver läshuvudet inte hoppa lika mkt/långt när det växlar mellan å läsa index oxh filer... eller e jag helt ute å cycklar?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Vila i frid

Vad är det för skillnad på:
Modifikationer - Eget bygge - Chassin
& Microsofts operativsystem - Program ?

Permalänk
Proffsmoddare

NTFS använder sig av en klusterstorlek om 4 KB vid praktiskt taget varje partitionsstorlek. Detta har att göra med att 4 kB är den största klusterstorlek (allocation size) som NTFS filkomprimering kan hantera. Sektorstorleken är som praktiskt taget alltid 512 kB.
4 KB är också vad Intel-processorer (och kloner - x86) använder som "sidstorlek" i minnet, inklusive swapfilen. Därför blir NTFS effektivare. Å andra sidan blir "bokföringen" mer omfattande än i FAT32 vars klusterstorlek växer med partitionsstorlek. Men det ökande kravet på "bokföring" kompenseras av att NTFS är snabbare på att finna filer och hanterar fragmenterade filer snabbare. Därtill blir FAT32 allt sämre med ökad partitionsstorlek.

Även säkerheten är betydligt bättre med Ntfs då man kan sätta individuella rättigheter på enskilda filer.

Sa jag att jag är Nätverkstekniker eller??

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
är det inte så att i NTFS så ligger indexdelen i mitten av skivan ist för längst in så då behöver läshuvudet inte hoppa lika mkt/långt när det växlar mellan å läsa index oxh filer... eller e jag helt ute å cycklar?

Jag har för mig den kan ligga i olika delar på disken också

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Hedersmedlem

[tråd flyttad]

Permalänk
Medlem

det är som Järven säger men glömde en sak

FAT32 = 32bit
NTFS = 64bit

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Dessutom ska FAT32 bara stödja upp till 32Gb.....

nästan rätt, maxgränsen ligger vid 2tb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
NTFS har högre säkerhet och ska vara snabbare på större hårddiskar....Dessutom ska FAT32 bara stödja upp till 32Gb.....NTFS stöder, teoretiskt ända upp till 2EB (om jag inte mins fel)

Faktiskt så klarar FAT32 av upp till 2TB stora partitioner, dock (och som tur är) kan inte 2000,XP,Server 2003 formatera större än 32 GB. Är det inte nått trubbel om man har jättebamsiga FAT32 partitioner, att de lätt blir korrupta? Har kört NTFS så länge nu...

NTFS 5.x har stöd för (och som inte finns alls i FAT32):
Objektsäkerhet
Diskkvotering
Kryptering
Komprimering

Jag tycker NTFS är bättre och mer sofistikerat än FAT32.

För övrigt så starta "hjälp" från startmenyn och sök på NTFS eller FAT32 så finns det lite fakta att läsa. Även en googlesökning borde ge mer fakta med djup i.

edit:
Skulle vara trevligt om man kunde låsa trådarna medans man skriver så ingen annan hinner före

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
edit:
Skulle vara trevligt om man kunde låsa trådarna medans man skriver så ingen annan hinner före

det är därför jag är så kortfattad

men ditt svar är nog bättre.

Permalänk
Medlem

en FAT32 disk blir segare ju mer skit du fyller den med, så är inte fallet med NTFS

Om datorn hänger sig och du startar om den felaktigt så slipper du köra scandisk eftersom filer som ligger i ett NTFS system inte tar skada av det

Permalänk
Medlem

För min del är FAT32 bättre eftersom jag kör både XP och Millenium på min dator och jag vill kunna föra filer fram och tillbaka mellan op systemen. Dessutom är det kruxigare med Fdisk att ta bort NTFS partitioner. Hade ett jävla problem med det sist. Fick välja "nej" på frågan om stöd för stora diskar för att kunna ta bort NTFS partitionerna.

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iq70
För min del är FAT32 bättre eftersom jag kör både XP och Millenium på min dator och jag vill kunna föra filer fram och tillbaka mellan op systemen. Dessutom är det kruxigare med Fdisk att ta bort NTFS partitioner. Hade ett jävla problem med det sist. Fick välja "nej" på frågan om stöd för stora diskar för att kunna ta bort NTFS partitionerna.

Därför kör man Xfdisk som är en bättre version av fdisk och har stöd för alla möjliga filsystem och hårddiskstorlekar, det har dessutom enklare gränssnitt än fdisk

sök på google efter "xfdisk" så hittar du det direkt (nästan direkt iaf)