Permalänk
Medlem

Athlon 64 frågor.

det börjar röra runt i huvudet på mig....
för det första vilken processor ska man köpa om man vill få ut så mycket som möjligt??
samtidigt har jag sett på vissa moderkort att det är ett litet fyrkantigt hål i mitten på cpu-socketen men på processorerna så är det fullt med pinnar..??
läste i en annan tråd att athlon 64 3200+ är snabbare än
athlon 64 FX.
kan man använda alla socket 754 moderkort med athlon64 prollen??
för opteron har väl 904 sockeln?

så ge mig lite info och tips för jag hänger inte med alls...
snälla! hjälp mig

//Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

AMD 64 skall tydligen komma i 3 utförande (som jag fattat det)
AMD 64 med socket 754,
AMD 64 FX-51 med socket 940 och
AMD 64 FX-51(???) med en ny socket som hette 939 som kommer i höst.

940 är samma sockel som opetron använder
754 har jag bara sett AMD64 använda
och 939 vet jag inte om det bara blir FX som använder...

Jag kommer nog vänta på 939 om de inte fixar fram några bra mobos med 940 sockeln.

Just det, FX har dubbla minneskanaler och kör man den via 940 så måste man tydligen använda sej av ECC eller reg minnen vilket man inte skall behöva med 939.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Men... AMD64 är ju även Opteron, men Lazy menade nog Athlon 64. Nuvarande FX 51:a är väll egentligen en Opteron fast de behövde ett motsvar på P4 EE?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

P4 EE är ett svar på Athlon 64 FX. Inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

AMD 64 med 754 pinnar kör med vanliga minnen men kör bara i single-channel.
AMD 64 FX-51 med 940 pinnar behöver ECC- eller reg-minnen men kör i dual-channel.
AMD 64 FX-51 med 939 pinnar kommer i vår och kan köras med vanliga DDR-minnen och är i dual-channel.
(Är dock osäker på hur många pinnar det var.)

Så det är den sistnämnda versionen man ska ha. Den förstnämda lär nog bli nån slags Duron-version och den i mitten lär dö ut då den är så dyr iom minnerna.

Permalänk
Medlem

men athlon64 är väll valet man ska ha om man jämför me typ p4 lr nått för jag ska köpa min dator i slutet av oktober

Permalänk
Medlem

Själv tänkte jag handla en Athlon64 direkt när de kom, men funderar om det är lönt innan nya FX-51 kommer i vår. Windows 64 och oreggade minnen känns som en bättre lösning än vad som finns nu.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Tja, ska du bara ha vaniljvarianten av A64 behöver du inte reggade minnen idag heller. (DB håller på att processa min A64 3200+ just nu... snabba på DB! Snälla! =P )

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem

Jag beställde min från komplett i lördags, fick den 12:50 i måndags

Det är nåt slags rekord för mig iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulgnu
Tja, ska du bara ha vaniljvarianten av A64 behöver du inte reggade minnen idag heller. (DB håller på att processa min A64 3200+ just nu... snabba på DB! Snälla! =P )

Känns inte som om jag vill lägga 7000:- på en budgetmaskin. Går liksom inte ihop...:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Känns inte som om jag vill lägga 7000:- på en budgetmaskin. Går liksom inte ihop...:)

Det är ingen budgetmaskin. Nästsnabbaste prollen efter FX.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Det är ingen budgetmaskin. Nästsnabbaste prollen efter FX.

Nä, é de sant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara fördelen med 64 bitar istället för 32 bitar??

Permalänk
Avstängd

Re: Athlon 64 frågor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
det börjar röra runt i huvudet på mig....
för det första vilken processor ska man köpa om man vill få ut så mycket som möjligt??
samtidigt har jag sett på vissa moderkort att det är ett litet fyrkantigt hål i mitten på cpu-socketen men på processorerna så är det fullt med pinnar..??
läste i en annan tråd att athlon 64 3200+ är snabbare än
athlon 64 FX.
kan man använda alla socket 754 moderkort med athlon64 prollen??
för opteron har väl 904 sockeln?

så ge mig lite info och tips för jag hänger inte med alls...
snälla! hjälp mig

//Förvirrad...

"läste i en annan tråd att athlon 64 3200+ är snabbare än
athlon 64 FX."

Jag kan säga att Athlon 64 FX är bra mycket snabbare än Athlon 64 3200+. Athlon 64 FX har djävulsk minnesbandbredd jämförelsevis med Athlon 64 3200+. FX använder samma sockel som Opteron dvs, sockel 940 medans Athlon 64 3200+ använder Sockel 754.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

6500, sen om du ska ha en fet maskin får du lägga cirka 3000kr till på 6500. Sen är athlon64 mainstreamsystemet. Athlon XP/thornton är budget.

Permalänk
Medlem

hm någon som har siffror på hur mycket värme de olika "versionerna" AMD64 avger ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
6500, sen om du ska ha en fet maskin får du lägga cirka 3000kr till på 6500. Sen är athlon64 mainstreamsystemet. Athlon XP/thornton är budget.

Åter igen, jag är medveten om var Athlon64 klassar in. Det var illa förmedlad bitter humor. Men det känns i alla fall som att 4500:- för instegsprocessorn är för mycket. Och Athlon FX känns inte som ett alternativ. Bara att köpa minnen till den maskinen skulle kosta mig en förmögenhet. Köper nog 9800XT istället. Känns roligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Priset på Athlon 64 kommer nog sjunka rejält inom 3-4 månader. Tillgången är visst låg nu därför har AMD satt högt pris.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Åter igen, jag är medveten om var Athlon64 klassar in. Det var illa förmedlad bitter humor. Men det känns i alla fall som att 4500:- för instegsprocessorn är för mycket. Och Athlon FX känns inte som ett alternativ. Bara att köpa minnen till den maskinen skulle kosta mig en förmögenhet. Köper nog 9800XT istället. Känns roligare.

Att den presterar bättre än alla p4: or som finns att köpa gör att den enligt mig iallafall känns prisvärd.

Permalänk
Medlem

Eftersom priset på A64 3200+ kom upp, följande har jag efterforskat mig fram till.

A64 3200+ plus mb är ett par hundra spänn dyrare än ett I875P-mb med P4 2.8C (bägge på datorbutiken)

AMD:n är lite snabbare i spel. (varierar med spelen)
Likvärdiga i applikationer.
Intel är snabbare i video/ljud.

(Har inte testat själv, bara läst av värden från hårdvarusajter.)

Så för dem vars huvudsakliga intresse ligger i spel är AMD fortfarande ett bra val.

OT: varför görs inga tester i Catia/PTC Wildfire/I-deas/Inventor/MDT?

Permalänk

nepp...bättre o vänta tills de släpper den med dual-ddr delen.....o sen ska ni allt veta att intel har sin EXTREME cpu på gång med 2mb i cache......o den lär säkert bli billig...med tanke på att intel nu sänkte deras priser med uppåt mot 34%....

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin-84
nepp...bättre o vänta tills de släpper den med dual-ddr delen.....o sen ska ni allt veta att intel har sin EXTREME cpu på gång med 2mb i cache......o den lär säkert bli billig...med tanke på att intel nu sänkte deras priser med uppåt mot 34%....

Jo, de lär bli tvingade att sänka priserna nu. Vem köper gårdagens teknik hyffsat dyrt, när man kan få morgondagens hyffsat billigt.....:)

Visa signatur