Moderkort vägrar detektera rätt processortyp

Permalänk
Medlem

Moderkort vägrar detektera rätt processortyp

2500+ Barton + Gigabyte 7N400 Pro2

Mitt morderkort envisas med att detektera min 2500+ Barton som en Athlon XP 1100. Allt står i auto (default) läge. Troliga orsaker..?

Permalänk
Medlem

Höj fsb´n till 166mhz så blir det rätt

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte. Den säger fortfarande att det är en XP 1100

Permalänk
Medlem

Om det fortfarande säger 1100 efter att du höjt till 166mhz kanske du glömt spara?
Det ska stå 1833mhz eller 2500+ när du har höjt, annars är inte inställningarna sparade.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag väljer att spara när jag avslutar bios, ja.

Permalänk
Inaktiv

Flasha till nyaste bios så kommer det till 99% säkerhet funka

edit: http://tw.giga-byte.com/

Permalänk
Medlem

har samma problem med abit och barton 2500+ , men som tur kan man göra manuela inställningar i abits modekort... på auto kände de igen bara 1100.
jag fick ändra ratio till 5:2:1 för att kunna köra den i "normal" (1833) läge

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
har samma problem med abit och barton 2500+ , men som tur kan man göra manuela inställningar i abits modekort... på auto kände de igen bara 1100.
jag fick ändra ratio till 5:2:1 för att kunna köra den i "normal" (1833) läge

Jo, visst går det att ställa in manuellt, men om man vill att auto skall funka, så är det bara uppgradera bios..

Permalänk
Medlem

har senaste bios... installerade dag innan byte (igår ) med de funkade inte ändå... så att jag vet inte om de låg i bios typ..

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Inaktiv

för mig funkade det inte heller på mitt abitkort, och det löste sig för mig när jag installera bios iaf.. inte för att jag bryr mig nu, man kör ju ändå inte orginalinställningarna

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är något hårdvarufel.
Får minnesfel med memtest86. Troligen defekt cpu (?)

Permalänk
Medlem

Har provat att flasha om till senaste biosen.
Ingen förändring.

Någon som kan ge tips på lämpliga flesökningsmetoder för att ta reda på om felet ligger i moderkortet eller cpun?

Permalänk
Inaktiv

Hehe, det var den dära 1% som spökade resetade du bios efter du flashat?

Permalänk
Medlem

Jadå, och den använde den nya biosen. Det syntes på bios-id strängen.

Jag har provat både auto och manuellt. Den har inte avvikit en tum från de där j-la 1100 mhz (1097 visade memtest)

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att switchen CLK_SW inte står på 100MHz? Den ska stå på Auto. Kolla i manualen.

AUTO : Supports FSB 400/333/266 MHz CPU
100MHz : Fix FSB 200MHz CPU

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Re: Moderkort vägrar detektera rätt processortyp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
2500+ Barton + Gigabyte 7N400 Pro2

Mitt morderkort envisas med att detektera min 2500+ Barton som en Athlon XP 1100. Allt står i auto (default) läge. Troliga orsaker..?

Uppdatera Bios...
Funka för mig =D

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat bios (se tidigare post), och alla switchar har jag kollat minst 20 ggr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Jag har uppdaterat bios (se tidigare post), och alla switchar har jag kollat minst 20 ggr

Finns en FSB switch brevid Northbridge, den ska du slå på ON. Den är på OFF från början, när den än på OFF går det bara att ha 100 eller 200 i FSB.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.