Permalänk
Medlem

Retail / Bulk

ja undrar vad som menas med det på allt man kan köpa ?

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk

Retail = Du får komponenten och en fin låda, med manualer, drivers, kablar etc.
Bulk = Du får endast komponenten med drivers.

Permalänk
Medlem

tack då

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk
Medlem

Retail för grafikkort brukar även innebära att du får med ett eller två spel.

Permalänk

Retail=prz som de ova sa
Bulk=prz som de ovan sa men de kan även vara snikigare utförande samt sakna drivrutiner samt även vara OEM komponenter.

Permalänk
Medlem

Bulk kan väl vara med vissa kablar?

Permalänk
Medlem

Retail = Flashig låda, (ibland) tryckt manual, "bundlade" program osv, CD med drivisar, kablar.
Bulk = Brun eller vit låda eller enbart ESD-påse, CD med drivisar och manual, kablar. Kort sagt enbart produkten och bara det som behövs för att använda den.

Bulk är billigare för exakt samma produkt, känner man inget behov av att få tryckt manual, bundlade program/spel eller en häftig kartong att visa upp kan man lika gärna köpa bulk. Den bruna kartongen man får med bulkprodukter brukar vara kraftig och bra till förvaring.

Permalänk
Medlem

Det stämmer det som de övriga sa.

Det värsta jag varit med om va när min far (utan min vetskap) tjacka en dvd-brännare från nåt skumt ställe i göteborg... Då hade han beställt en retail, som han skulle få för samma pris som en bulk.
Men när skiten kom fram var det ju såklart en bulk... Då ringde han o prata me dom, o affären sa att den enda skillnaden mellan bulk o retail va att retail hade en annan "flashigare" front!

Fan va ja lacka, men varken jag eller farsan orkade inte tjafsa om det, betalade ju ändå för en bulk så...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att man får med drivrutiner när man köper bulk..
Köpte en m$ ie 3.0, fick den i en plastpåse med bara själva musen och kabel. Iof hämtade jag den ifrån butik då.. Hade dom fraktat den hade den väl kommit i kartong. Iaf, jag fick inte med några drivrutiner, men det är ju lätt fixat.