Koppla Enermax 92mm till moderkortets strömkontakt?

Permalänk

Koppla Enermax 92mm till moderkortets strömkontakt?

Tjena jag undrar om det går att koppla Enermax 92mm med RPM-kontroll till moderkortets strömkontakt? För har läst att vissa fläktar drar så pass mycket ström att de kan förstöra moderkortens strömkontakter utifall de kopplas in där.

Ha de gött

Permalänk

tror att moderkortets fläktkontakter tål 10w.
men kolla i manualen eller skicka ett mail till tillverkaren, för säkerhetsskull.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

varför inte ta direkt från psu??

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske vill ha koll på varvtal.. kunna ändra i fart i operativsystem.. etc. Men jag föredrar också att ta power från PSU, bättre om man kör med reglerbara motstånd märkte jag med mina Enermax:ar.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

När jag köpte en dator till en kompis så köpte jag ett A7N8X-Deluxe och en SpireWhisperrock cpu-kylning opch en enermax 8cm fläkt som chassivent, hans dator klarade inte av att boota varje gång utan bara iblnad, men dett löstes med att koppla bort enermaxen från moderkortsutgången, då fungerade det utan problem, han har ett Q-tec 350Watt, men det roliga va att jag körde TVÅ! Coolermaster chassifläktar på mitt A7V8X-G-GOLD och en enermax på prollen, detta med ett Codegen 300W som inte pallade att ge ut rätt volts, så vad kan man konstatera av detta? Jag gissar på att det beror på moderkortet, om det klarar att leverera tillräckligt med Watt i starten av datorn, för då drar ju fläktarna mer ström.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kanske vill ha koll på varvtal.. kunna ändra i fart i operativsystem.. etc. Men jag föredrar också att ta power från PSU, bättre om man kör med reglerbara motstånd märkte jag med mina Enermax:ar.

Borde tillägga att jag ska använda min Enermax 92mm till cpun. Hur gör man för att kolla varvtal om man kopplar det till psu:n då?

Permalänk
Hedersmedlem

Går ej. Om du inte är väldigt bra på elektronik dvs.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

det går väl, men han får ju koppla bort den sladden som varvräknaren använder och koppla till rätt pinne på 3-pins kontakten på moderkortet.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Går ej. Om du inte är väldigt bra på elektronik dvs.

vadå går ej? jag har det? +12 och jord går te nätagget (dom e bortkapade irfån 3pins kontakten) å 3 pins kontakten sitter så att RPM signalen har kontakt, dvs den sitter uppåner, ni fattar vad jag menar när ni sätter den där!

Permalänk
Hedersmedlem

Smart. Att jag inte tänkte på det.. detta borde man näsan testa

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

jag gjorde det åt en kompis på hans cpufläkt... det funkade inte... den visade cpufan is not running fastän jag hade rpmkablen (gul) på moderkortet och strömmen på en fancontroller

Permalänk

kanske är så att det måste gå ut någon ström från den kontakten för att rpm-mätaren ska funka. men varför är det så viktigt med rpm-mätare?

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
jag gjorde det åt en kompis på hans cpufläkt... det funkade inte... den visade cpufan is not running fastän jag hade rpmkablen (gul) på moderkortet och strömmen på en fancontroller

Fungerar för mig!