Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Visst, lite grann kanske. Men förr eller senare kan inte trissorna ge mer kräm oavsett hur mycket du kyler dem. De är helt enkelt specade för en viss maxeffekt.

Annars är det ju bara att springa och köpa en Barton, de går ju att skrämma upp ganska högt på originalspänning.

Ingen kylning = ~1.8Vcore stabilt
80mm@7V = 1.925Vcore
Kallt rum & 80mm = 2Vcore (hade haft datorn avstängd ett tag = svalt i rummet)

Där ser jag en klar ökning på Vcore med hjälp av bättre kylning på mosfets.

Kör på en Barton 2500+ nu, den klarar riktigt högt på originalspänningen, men sen när man ska över 2.4-2.5Ghz så tar det tvärstopp. Där måste man ha en hel del Vcore.

Jag tar mig inte över 2.5Ghz med 1.925Vcore. Med 2-2.1Vcore så hade jag kanske kört 2.6Ghz istället.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

om ni vill utgå från att "det spelar ingen roll att kyla dom" så kan ni ju plocka bort fläktarna från era processorer också... undrar varför ni kyler dom...eller varför inte plocka bort fläktet och flänsarna ur ett nätagg... det är ju också tänkt att klara rätt höga temperaturer....

Allt behöver kylning - hur mycket det ger är en annan sak....
jag personligen har inga planer på att höja VCore, så för mig är det onödigt att modda någonting.. men om man använder extra spänning så kan det löna sig med kylning

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
om ni vill utgå från att "det spelar ingen roll att kyla dom" så kan ni ju plocka bort fläktarna från era processorer också... undrar varför ni kyler dom...eller varför inte plocka bort fläktet och flänsarna ur ett nätagg... det är ju också tänkt att klara rätt höga temperaturer....

Om jag ska försöka mig på en liknelse av samma klass ska jag kanske fråga dig varför du inte kyler dina tumnaglar.

Skilj på saker som per default ska ha kylning, och saker som per default inte ska ha det.

Därmed inte sagt att det inte ger något att kyla sina mosfettar, men man ska inte argumentera med meningslösa liknelser ändå.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är det inte själva fuktionen hos trissorna som markant förbättras genom den kylning vi talar om. Det vesäntliga är att bli av med värmen de alstrar som annars värmer upp kringliggande komponenter.

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
om ni vill utgå från att "det spelar ingen roll att kyla dom" så kan ni ju plocka bort fläktarna från era processorer också... undrar varför ni kyler dom...eller varför inte plocka bort fläktet och flänsarna ur ett nätagg... det är ju också tänkt att klara rätt höga temperaturer....

Skilj mellan äpplen, päron och apelsiner.

Kylning av processor och kylning av transistorer använda till spänningsförsörjning är två helt olika saker.

Processorns värmeutveckling är primärt beroende av klockfrekvens och till viss del Vcore.

I en switchande omvandlare är värmen primärt beroende av den effekt man vill plocka ut. Högre uteffekt = högre förlusteffekt eftersom verkningsgraden aldrig kan vara 100%. Dock kan man inte plocka ut hur mycket som helst, förr eller senare sätter transistorn stopp och då spelar det ingen roll hur mycket kylning man smäller på. Viktigt är att transistorns maximala övergångstemperatur (enkelt sagt temperaturen på själva kislet) inte överskrids, denna kan vara tex 70°, 85° eller 125°.

Utan att veta mer om transistorerna som sitter på moderkortets spänningsregulator går det bara att spekulera i hur mycket effekt som går att få ut eller vilken temperatur de tål.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Skilj på saker som per default ska ha kylning, och saker som per default inte ska ha det.

en gång i tiden behövde inte processorerna aktiv kylning heller

och angående rellevansen: om du anser att det är bättre att ha mosfetsen vid deras max-temp är du välkommen att fixa värmeslinga där
(_jag_ kan inte påstå att kylningen där skulle hjälpa överklockning - men det kan inte ha några negativa följder)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Kör på en Barton 2500+ nu, den klarar riktigt högt på originalspänningen, men sen när man ska över 2.4-2.5Ghz så tar det tvärstopp. Där måste man ha en hel del Vcore.

Jag tar mig inte över 2.5Ghz med 1.925Vcore. Med 2-2.1Vcore så hade jag kanske kört 2.6Ghz istället.

Jag får väl skylla på att jag inte dragit upp min 2500+ till mer än 2.0 GHz.

Permalänk

Sammanfattningsvis kan vi nog säga att vattenkylning av MOSFET´s är bra om man vill få ner temperaturen i chassit utan chassifläktar och om man vill vara lite annorlunda

I mitt kommande chassibygge planerar jag att använda endast de fläktar som finns i nätaggregatet som chassifläktar. Vad jag vet så finns det inget annat på moderkortet förutom cpu, gpu, nb, mosfets som genererar så pass mycket värme att överklockning med endast en lågvarvig 120mm blir lidande.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
och angående rellevansen: om du anser att det är bättre att ha mosfetsen vid deras max-temp är du välkommen att fixa värmeslinga där
(_jag_ kan inte påstå att kylningen där skulle hjälpa överklockning - men det kan inte ha några negativa följder)

Ja, det var precis det jag menade med "Därmed inte sagt att det inte ger något att kyla sina mosfettar"..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
en gång i tiden behövde inte processorerna aktiv kylning heller

och angående rellevansen: om du anser att det är bättre att ha mosfetsen vid deras max-temp är du välkommen att fixa värmeslinga där
(_jag_ kan inte påstå att kylningen där skulle hjälpa överklockning - men det kan inte ha några negativa följder)

Jag KAN påstå att kylningen hjälper.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drillseargent
Sammanfattningsvis kan vi nog säga att vattenkylning av MOSFET´s är bra om man vill få ner temperaturen i chassit utan chassifläktar och om man vill vara lite annorlunda

I mitt kommande chassibygge planerar jag att använda endast de fläktar som finns i nätaggregatet som chassifläktar. Vad jag vet så finns det inget annat på moderkortet förutom cpu, gpu, nb, mosfets som genererar så pass mycket värme att överklockning med endast en lågvarvig 120mm blir lidande.

ja du har ju iofs hdd, minne och lite sånt också. Men det klarar nog nätaggsfläkten. Jag vill köra helt utan för jag ska vattenkyla nätagget också. Kankse måste köra en chassifläkt på lågvarv ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
onödig overkill...

finns inget som heter overkill när det gäller datorer....

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Ingen kylning = ~1.8Vcore stabilt
80mm@7V = 1.925Vcore
Kallt rum & 80mm = 2Vcore (hade haft datorn avstängd ett tag = svalt i rummet)

Där ser jag en klar ökning på Vcore med hjälp av bättre kylning på mosfets.

Kör på en Barton 2500+ nu, den klarar riktigt högt på originalspänningen, men sen när man ska över 2.4-2.5Ghz så tar det tvärstopp. Där måste man ha en hel del Vcore.

Jag tar mig inte över 2.5Ghz med 1.925Vcore. Med 2-2.1Vcore så hade jag kanske kört 2.6Ghz istället.

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
ja du har ju iofs hdd, minne och lite sånt också. Men det klarar nog nätaggsfläkten. Jag vill köra helt utan för jag ska vattenkyla nätagget också. Kankse måste köra en chassifläkt på lågvarv ändå

Jo den borde ju klara det. Du kan väl posta lite bilder om du H2O-kyler nätagget

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black